www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav |
||||||
|
||||||
Reklama |
Mistrovství Evropy 2012Tlusťák se soustředí na Evropu, doma se příliš neukážeTřicetiletý automobilový soutěžní jezdec Antonín Tlusťák ze Zádveřic hodnotil při pravidelném setkání se zástupci sdělovacích prostředků uplynulou sezonu 2012. Ta mu po předchozích úspěšných medailových letech v seriálu Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích přinesla čtvrtou pozici, stejnou příčku těsně pod stupni vítězů obsadil i v českém rallysprintovém šampionátu. Rozladěn posledním děním okolo rally v České republice se rozhodl pro nadcházející sezónu vsadit téměř výhradně na mistrovství starého kontinentu. Vznikl nový tým s názvem GPD MIT METAL RACING TEAM, který se přihlásil do Mistrovství Evropy (ERC) v rámci hodnocení týmů, kde bude bojovat společně s Jaroslavem Orsákem o co nejlepší umístění. Zatímco Tlusťák má s vozem Škoda Fabia S2000 v plánu téměř kompletní evropský seriál, valašskokloboucký Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX) se představí zhruba na osmi podnicích. Úvodní soutěží pro oba jezdce bude na začátku následujícího roku Jänner rallye v Rakousku. „Uplynulá sezóna pro nás nebyla zcela vydařená. V Evropě nás párkrát pozlobila soutěžní technika, černou kaňkou pak byla tragédie ve Španělsku. Předváděli jsme rychlé časy, ale bohužel nám k místu na stupních vítězů chyběl malý krůček, trocha štěstí. Nakonec jsme obsadili čtvrté místo, když bronzová příčka nám těsně utekla. Totéž se dá říci o sprintovém šampionátu. Bohužel nás v Pačejově i v Jeseníkách zradila technika, čímž jsme ztratili možnost boje o druhé místo. Když auto fungovalo, umísťovali jsme se pravidelně na bedně,“ pověděl Antonín Tlusťák. Alespoň malou náplastí za nevydařené výsledky v Evropě se staly starty v domácím rallysprintovém šampionátu na voze Mitsubishi Lancer WRC 05 z anglické stáje MML Sports Ltd., která vznikla z bývalého továrního týmu Mitsubishi World Rally Team. Tlusťák vyhrál závěrečný mistrovský rallysprint ve Vsetíně a při domácí Kopné dojel v absolutním pořadí na druhém místě. „Těší mě, že se nám podařilo tyto starty uskutečnit. Vozy specifikace WRC jsou vrcholem techniky a je velká škoda, že pomalu končí. Myslím si, že tato skvělá doba už se nikdy nevrátí,“ řekl Tlusťák. Zádveřický jezdec se rozhodl, že v příštím roce se objeví na domácích tratích jen výjimečně. Tlusťák je znechucený posledním děním v české rally po nedávné tragédii v Lopeníku, kde při Rallyshow v Uherském Brodě vyhasly čtyři mladé životy. „Není to kvůli zajištění soutěží, ale k situaci, která momentálně v rallysportu a okolí panuje. Národní autority nebrání rally, ale hájí převážně vlastní zájmy. Obrana v médiích byla velmi špatná, rally to hodně uškodilo a dlouho potrvá, než se náhled veřejnosti na tento sport spraví,“ pravil naštvaně Tlusťák. Paradoxně i on se stal hlavním aktérem nešťastné události ve Španělsku, při které došlo k usmrcení diváka, který stál v zakázaném prostoru. „Dokonce jsem zvažoval konec kariéry. Na rozdíl od situace u nás, ve Španělsku nikdo jezdce ani rally nelynčoval. Všechna média informovala o tragické události, při které stál divák na zakázaném místě a apelovala i prostřednictvím nejlepších jezdců na diváky, ať si stoupají na správná místa. Ve Španělsku i v Uherském Brodě při tragédii selhal lidský faktor. Samozřejmě, vždy se jedná i o chybu jezdce, který se ocitl mimo trať. Soutěžní vozy jedou rychle a my jezdci děláme chyby, to ale k rallysportu patří. Přestože pořadatelé v Uherském Brodě udělali pro bezpečnost maximum, tragédii odstartovala chyba a selhání jednotlivce,“ vysvětlil Tlusťák. Po nešťastné události v Lopeníku se strhl zásluhou bulvárních médií značný odpor k rallysportu a hodil na tuto automobilovou disciplínu velmi negativní háv. „V České republice jsou soutěže zabezpečené na špičkové úrovni, nicméně v okamžiku, kdy selže jedna osoba a stojí v zakázaném prostoru, je potřeba věci pojmenovat pravým jménem. Teď se všichni dohadují, co se musí udělat. Vzhledem k současnému velmi kvalitnímu zabezpečení se toho moc změnit nedá. Předně by měl divák stojící v zakázaném prostoru nést zodpovědnost za sebe a své činy. Závodění mezi retardéry není nejlepším řešením problému. Navrhuji například, aby odpovědní činovníci vstoupili do jednání s příslušnými ministerstvy a pustili rally do chráněných oblastí či vojenských prostorů, jak je to běžné po celé Evropě. Rally těmto oblastem určitě neuškodí, neboť současná rallyová auta mají v současnosti lepší emise než spousta vozidel jezdících po běžných komunikacích,“ nastínil Tlusťák jedno z možných řešení nelichotivé situace v českém rallysportu. I proto se ukáže v roce 2013 na českých tratích pouze při barumce, krerá je součástí evropského šampionátu a zřejmě pojede i jednodenní sprinty na Kopné a ve Vsetíně. „Vzhledem k tomu, co se u nás kolem soutěží děje, tak se mi v Česku moc závodit nechce. Na Svazu rally padl mimo jiné návrh, aby se jezdci nevyjadřovali k aktuální situaci bez souhlasu Asociace jezdců rally, případně mluvčího. Tento krok, kdy se nemůže člověk svobodně vyjádřit, je návratem do starých časů. Zároveň nechápu, proč si mne nemůže pořadatel pozvat na kontrolu tratě jenom kvůli tomu, že nejsem členem zmíněné asociace. Jsem opravdu rozčarovaný současným stavem, kdy nemám možnost se svobodně vyjádřit a mnou řečené informace podává promotér neúplné. Můj názor, že vyjádření prezidenta autoklubu do médií bylo nešťastné, bylo z rozhovoru vystřiženo. Hodně mě také zamrzelo, že jeden z členů Svazu rally neunesl pravdivost mého vyjádření do médií ohledně tragické nehody ve Španělsku a neumožnil mi start na Setkání mistrů. Tento pán navíc stojí za největším českým týmem provozujícím vozy WRC a vehementně prosazoval do národních řádů zavedení těchto speciálů pouze na českých SPZ. Zda se nejedná o střet zájmů, ať každý posoudí sám,“ řekl rozhořčeně Antonín Tlusťák. Poslední dva volné podniky v Praze a ve Slušovicích byly zrušeny, a tak zádveřický pilot zaměřil všechny síly na jednání s partnery na zabezpečení příští sezony. Výsledkem dlouhých jednání je vytvoření nového týmu pod názvem GPD MIT METAL RACING TEAM, který se přihlásil do obrozeného Mistrovství Evropy v rally (ERC). Tento seriál získal po sloučení s Intercontinental Rally Challenge (IRC) na větší prestiži a uspět v něm bude daleko obtížnější než dříve. „Podařilo se nám zabezpečit téměř kompletní program třinácti podniků v evropském šampionátu. Děláme maximum, abychom absolvovali celý seriál a věříme, že se nám to podaří. Vznikl nový tým, který se přihlásil do hodnocení týmů a budeme společně s Jarkem Orsákem bojovat o co nejlepší umístění. Pro příští sezónu jsme spojili síly a budeme bojovat za jeden tým,“ prozradil Tlusťák, který je již v plné přípravě na úvodní podnik evropského mistrovství. „V rámci testování jsme najeli zruba 150 kilometrů na sněhu. Auto je vyzkoušené a prakticky připravené na odjezd do Rakouska. V těchto dnech probíhají poslední přípravy, neboť chceme mít volné vánoční svátky a ihned po Silvestru vyrážíme s tréninkovou skupinou do Freistadtu. Největšími kandidáty na vítězství na Jänner Rallye jsou určitě Honza Kopecký a Raimund Baumschlager, v minulosti tam oba předváděli skvělé výkony a právě Kopecký je podle mě největším favoritem,“ přiblížil otec tří dcer. Po boku Tlusťáka usedne v Rakousku dlouholetý spolujezdec Jan Škaloud, který z pracovních důvodů uvažuje o přerušení úspěšné kariéry. „Honza se mnou pojede Jänner a poté se ukáže, co bude dál. Pokud skončí, nebude snadné za něj najít kvalitní náhradu. Už mám sice vytipovaná dvě jména, ale počkám na Honzovo definitivní rozhodnutí. Ať se rozhodne jakkoliv, i nadále bude členem našeho týmu,“ uzavřel Antonín Tlusťák. V okolí Freistadtu se objeví posádka Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia S2000 se startovním číslem 7. www.antonintlustak.cz
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|