www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy 2012

Tlusťák se soustředí na Evropu, doma se příliš neukáže

21. prosince 2012 • 12:00

Třicetiletý automobilový soutěžní jezdec Antonín Tlusťák ze Zádveřic hodnotil při pravidelném setkání se zástupci sdělovacích prostředků uplynulou sezonu 2012. Ta mu po předchozích úspěšných medailových letech v seriálu Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích přinesla čtvrtou pozici, stejnou příčku těsně pod stupni vítězů obsadil i v českém rallysprintovém šampionátu. Rozladěn posledním děním okolo rally v České republice se rozhodl pro nadcházející sezónu vsadit téměř výhradně na mistrovství starého kontinentu. Vznikl nový tým s názvem GPD MIT METAL RACING TEAM, který se přihlásil do Mistrovství Evropy (ERC) v rámci hodnocení týmů, kde bude bojovat společně s Jaroslavem Orsákem o co nejlepší umístění. Zatímco Tlusťák má s vozem Škoda Fabia S2000 v plánu téměř kompletní evropský seriál, valašskokloboucký Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX) se představí zhruba na osmi podnicích. Úvodní soutěží pro oba jezdce bude na začátku následujícího roku Jänner rallye v Rakousku.

Antonín Tlusťák - Jan Škaloud (Škoda Fabia S2000) - Barum Czech Rally Zlín 2012

„Uplynulá sezóna pro nás nebyla zcela vydařená. V Evropě nás párkrát pozlobila soutěžní technika, černou kaňkou pak byla tragédie ve Španělsku. Předváděli jsme rychlé časy, ale bohužel nám k místu na stupních vítězů chyběl malý krůček, trocha štěstí. Nakonec jsme obsadili čtvrté místo, když bronzová příčka nám těsně utekla. Totéž se dá říci o sprintovém šampionátu. Bohužel nás v Pačejově i v Jeseníkách zradila technika, čímž jsme ztratili možnost boje o druhé místo. Když auto fungovalo, umísťovali jsme se pravidelně na bedně,“ pověděl Antonín Tlusťák. Alespoň malou náplastí za nevydařené výsledky v Evropě se staly starty v domácím rallysprintovém šampionátu na voze Mitsubishi Lancer WRC 05 z anglické stáje MML Sports Ltd., která vznikla z bývalého továrního týmu Mitsubishi World Rally Team. Tlusťák vyhrál závěrečný mistrovský rallysprint ve Vsetíně a při domácí Kopné dojel v absolutním pořadí na druhém místě. „Těší mě, že se nám podařilo tyto starty uskutečnit. Vozy specifikace WRC jsou vrcholem techniky a je velká škoda, že pomalu končí. Myslím si, že tato skvělá doba už se nikdy nevrátí,“ řekl Tlusťák.

Zádveřický jezdec se rozhodl, že v příštím roce se objeví na domácích tratích jen výjimečně. Tlusťák je znechucený posledním děním v české rally po nedávné tragédii v Lopeníku, kde při Rallyshow v Uherském Brodě vyhasly čtyři mladé životy. „Není to kvůli zajištění soutěží, ale k situaci, která momentálně v rallysportu a okolí panuje. Národní autority nebrání rally, ale hájí převážně vlastní zájmy. Obrana v médiích byla velmi špatná, rally to hodně uškodilo a dlouho potrvá, než se náhled veřejnosti na tento sport spraví,“ pravil naštvaně Tlusťák. Paradoxně i on se stal hlavním aktérem nešťastné události ve Španělsku, při které došlo k usmrcení diváka, který stál v zakázaném prostoru. „Dokonce jsem zvažoval konec kariéry. Na rozdíl od situace u nás, ve Španělsku nikdo jezdce ani rally nelynčoval. Všechna média informovala o tragické události, při které stál divák na zakázaném místě a apelovala i prostřednictvím nejlepších jezdců na diváky, ať si stoupají na správná místa. Ve Španělsku i v Uherském Brodě při tragédii selhal lidský faktor. Samozřejmě, vždy se jedná i o chybu jezdce, který se ocitl mimo trať. Soutěžní vozy jedou rychle a my jezdci děláme chyby, to ale k rallysportu patří. Přestože pořadatelé v Uherském Brodě udělali pro bezpečnost maximum, tragédii odstartovala chyba a selhání jednotlivce,“ vysvětlil Tlusťák.

Antonín Tlusťák - Jan Škaloud (Škoda Fabia S2000) - Geko Ypres Rally 2012

Po nešťastné události v Lopeníku se strhl zásluhou bulvárních médií značný odpor k rallysportu a hodil na tuto automobilovou disciplínu velmi negativní háv. „V České republice jsou soutěže zabezpečené na špičkové úrovni, nicméně v okamžiku, kdy selže jedna osoba a stojí v zakázaném prostoru, je potřeba věci pojmenovat pravým jménem. Teď se všichni dohadují, co se musí udělat. Vzhledem k současnému velmi kvalitnímu zabezpečení se toho moc změnit nedá. Předně by měl divák stojící v zakázaném prostoru nést zodpovědnost za sebe a své činy. Závodění mezi retardéry není nejlepším řešením problému. Navrhuji například, aby odpovědní činovníci vstoupili do jednání s příslušnými ministerstvy a pustili rally do chráněných oblastí či vojenských prostorů, jak je to běžné po celé Evropě. Rally těmto oblastem určitě neuškodí, neboť současná rallyová auta mají v současnosti lepší emise než spousta vozidel jezdících po běžných komunikacích,“ nastínil Tlusťák jedno z možných řešení nelichotivé situace v českém rallysportu. I proto se ukáže v roce 2013 na českých tratích pouze při barumce, krerá je součástí evropského šampionátu a zřejmě pojede i jednodenní sprinty na Kopné a ve Vsetíně. „Vzhledem k tomu, co se u nás kolem soutěží děje, tak se mi v Česku moc závodit nechce. Na Svazu rally padl mimo jiné návrh, aby se jezdci nevyjadřovali k aktuální situaci bez souhlasu Asociace jezdců rally, případně mluvčího. Tento krok, kdy se nemůže člověk svobodně vyjádřit, je návratem do starých časů. Zároveň nechápu, proč si mne nemůže pořadatel pozvat na kontrolu tratě jenom kvůli tomu, že nejsem členem zmíněné asociace. Jsem opravdu rozčarovaný současným stavem, kdy nemám možnost se svobodně vyjádřit a mnou řečené informace podává promotér neúplné. Můj názor, že vyjádření prezidenta autoklubu do médií bylo nešťastné, bylo z rozhovoru vystřiženo. Hodně mě také zamrzelo, že jeden z členů Svazu rally neunesl pravdivost mého vyjádření do médií ohledně tragické nehody ve Španělsku a neumožnil mi start na Setkání mistrů. Tento pán navíc stojí za největším českým týmem provozujícím vozy WRC a vehementně prosazoval do národních řádů zavedení těchto speciálů pouze na českých SPZ. Zda se nejedná o střet zájmů, ať každý posoudí sám,“ řekl rozhořčeně Antonín Tlusťák.

Antonín Tlusťák - Martin Tomeček (Mitsubishi Lancer WRC) - PSG-Partr Rally Vsetín 2012

Poslední dva volné podniky v Praze a ve Slušovicích byly zrušeny, a tak zádveřický pilot zaměřil všechny síly na jednání s partnery na zabezpečení příští sezony. Výsledkem dlouhých jednání je vytvoření nového týmu pod názvem GPD MIT METAL RACING TEAM, který se přihlásil do obrozeného Mistrovství Evropy v rally (ERC). Tento seriál získal po sloučení s Intercontinental Rally Challenge (IRC) na větší prestiži a uspět v něm bude daleko obtížnější než dříve. „Podařilo se nám zabezpečit téměř kompletní program třinácti podniků v evropském šampionátu. Děláme maximum, abychom absolvovali celý seriál a věříme, že se nám to podaří. Vznikl nový tým, který se přihlásil do hodnocení týmů a budeme společně s Jarkem Orsákem bojovat o co nejlepší umístění. Pro příští sezónu jsme spojili síly a budeme bojovat za jeden tým,“ prozradil Tlusťák, který je již v plné přípravě na úvodní podnik evropského mistrovství. „V rámci testování jsme najeli zruba 150 kilometrů na sněhu. Auto je vyzkoušené a prakticky připravené na odjezd do Rakouska. V těchto dnech probíhají poslední přípravy, neboť chceme mít volné vánoční svátky a ihned po Silvestru vyrážíme s tréninkovou skupinou do Freistadtu. Největšími kandidáty na vítězství na Jänner Rallye jsou určitě Honza Kopecký a Raimund Baumschlager, v minulosti tam oba předváděli skvělé výkony a právě Kopecký je podle mě největším favoritem,“ přiblížil otec tří dcer.

Po boku Tlusťáka usedne v Rakousku dlouholetý spolujezdec Jan Škaloud, který z pracovních důvodů uvažuje o přerušení úspěšné kariéry. „Honza se mnou pojede Jänner a poté se ukáže, co bude dál. Pokud skončí, nebude snadné za něj najít kvalitní náhradu. Už mám sice vytipovaná dvě jména, ale počkám na Honzovo definitivní rozhodnutí. Ať se rozhodne jakkoliv, i nadále bude členem našeho týmu,“ uzavřel Antonín Tlusťák. V okolí Freistadtu se objeví posádka Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia S2000 se startovním číslem 7.

www.antonintlustak.cz
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
30.12.2012 19:26
Sajmon
to Pavlat: Chcete rict, ze v zahranici je snazsi sehnat technickou potazmo SPZ nez v Cechach? Proc tedy potom tolik tymu drzi auta na ceskych SPZ?
30.12.2012 17:37
styxi
Dobrý den.
Pane Pavláte , opět jste nezklamal. pokud si přečtete mé příspěvky v klidu, tak zjistíte, že nikoho nenapadám - pouze konstatuji, na rozdíl od Vás.
Ono je pro spoustu ,,diskutujících,, strašně jednoduché skrývat se za přezdívkou , napsat svůj názor ,anebo také jak Vy píšete, osočovat.
Internet v dnešní době není zase až tak anonymní.
Jako velmi aktivnímu činovníkovi Rally Bohemia, Vám asi nemusím připomínat, kde by se dali dohledat výsledky jednotlivých sezon v rally a kolikrát kdo, kdy, v které třídě ,nebo absolutně byl mistrem .
Pane Pavláte, uvařte si dobré kafíčko a v klidu a bez emocí zalistujte výsledkovými listinami.
Do nového roku Vám přeji pevné nervy a hlavně zdravíčko.

Ivan Škaloud – Mladá Boleslav

29.12.2012 23:02
Pavlat
Milý pane Škaloud. Na co jste si dal přezdívku styxi, když po každém chcete aby se podepisoval? Ještě by to možná chtělo aby každý diskutující uvedl číslo účtu a příjmení matky za svobodna, aby jste nikoho nenapadal. Nevidím jediný důvod proč by se měl někdo podepisovat. Je to diskuse a každý může napsat svůj názor bez toho, že by ho kvůli tomu druhý napadal a osočoval, jak to děláty Vy. V tiskové zprávě jsou nepravdy a proto jsem na to reagoval. Pan Tlusťák žádný mistr zatím není a tudíž nevím, proč by si měl vynucovat účast na Setkání mistrů. Ten pán, co ho ve své zprávě očerňujete moc dobře ví, proč chce u nás WRC na českých SPZ a vůbec to není kvůli jeho týmu. Bohužel ví a Vy to víte taky, že jinde je daleko benevolentnější sehnat na takové auto papíry. Je to jeden z mála lidí, kteří vidí v celém tom cirkusu zvaném rally věci a souvislosti o kterých se většině ostatních ani nezdá a proto se z titulu své funkce v tom snaží udělat trochu pořádek. Ale někomu se to očividně nehodí do "krámu". Blíží se Nový rok a tak by bylo dobré popřát Tondovi hodně evropských úspěchů a jeho soupeřům připomenout, že náhradní spojka se v soutěžním voze vždycky hodí :-)... ...tak veselého Silvesta a šťastný nový rok.
29.12.2012 12:33
styxi
Dobrý den.

To Pavlát : Pane Pavlát , už jsem se zorientoval, už vím kdo jste, zprvu jsem si nedal do souvislosti Vaši osobu s vaším jménem, znám Vás – jste činovník Rally Bohemia známý především svým ,, milým chováním a vystupováním ke všem ,, i vůči těm , se kterými vyjednáváte různá povolení atd. a jak píšete Vy sám viz níže : ,, …. se špatnými morálními vlastnostmi …… ,, - jste tím velmi známý .
Po rozhovorech s několika Vašimi kolegy z Rally Bohemia vím, že i oni sami , Vás musí občas usměrnit ve Vašem vystupování.

To ,,crumpl,, : - proč se nepodepíšeš Adame Eliáši - organizátore, u tebe jsem se nespletl .
Máš obdobnou povahu jako P. Pavlát a na to jak jsi mladý, chceš moralizovat ?
Tvé pomlouvání , nejen na těchto stránkách , ale i jinde, je bez Tvého podpisu hodně špatné – stydíš se za své jméno ?
Já ne !
Ivan Škaloud – Mladá Boleslav
27.12.2012 22:17
Pavlat
Pane Maro blíží se konec roku - je čas bilancovat - vyprávějte... ...člověka to potěší když si přečte o špatných zkušenostech druhých.. ..nenechte se pobízet.. ..a kdyby jste ještě věděl kolik lidí kvůli Pavlátovi odejde.. ..a samí pracovití odborníci..
...nemáte náhodou pocit, že tu diskutujeme o něčem úplně jiném než o tom článku?..
26.12.2012 14:11
Mara
Pane Tlusťák, nic si z Pavláta nedělejte. Ano, dokázal dostat Bohemii na pěkné tratě (ať už to dokázal jakkoliv), jinak je to ale pěkný hulvát a neumí se chovat. A to nejen vůči závodníkům, ale i řadě lidí kolem něj. Stačí se podívat, kolik lidí kvůli němu už odešlo z organizace Rally Bohemia. Sám s ním mám také několik špatných zkušeností.
24.12.2012 00:07
GRIFONE
Kdyby toho každý dělal pro rally a RC rally tolik co ty.Nenech se otrávit.Petře,přeju hezké vánoce.
23.12.2012 18:04
crumpl
Petře s komentovánim článku, které se týkají Tlusťáka opatrně. Když jsem to udělal naposledy, nevyhnuli se mi výhružky zlomenymi končetinami. :-)
23.12.2012 11:22
vasek
Pánové.....krásné vánoce.....
22.12.2012 21:54
lubos
2 Pavlat (Pavlát): poslední větu bych prosil dodržovat i ve vlastním životě. Jen připomenu jednu příhodu starou rok a půl: Tvoji kamarádi přijeli na závody pozdě a dostali penalizaci (podle pravidel neměli startovat vůbec) a Tobě se to nelíbilo a dodnes nelíbí. A v té souvislosti jsi řekl: Honza s Marinem nejsou žádní nazdárkové a jsou schopní, pokud toi bude třeba, přijet z Hradce (myšleno Králové) do Zlína za dvě hodiny. Bohudík jsem u tohohoto prohlášení nebyl sám, takže moralizovat je trapné a zapírat zbytečné.
Podobně jako diskutující Tlustak, jsem tímto porušil před časem si daný slib, že nebudu přispívat do fór, kde "přispíváš". Neumím však být němý v situaci, kdy se nemluví pravda.
Omlouvám se všem, kterým je tato diskuse nepříjemná či se v ní neorientují. Nejvíc kamarádům z ERC.
toplist