www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

European Rally Championship 2013

Exkluzivní rozhovor s Danielem Oliveirou

1. března 2013 • 19:00

Brazilský jezdec Daniel Oliveira se v posledních letech objevoval v seriálech mistrovství světa a IRC, odkud je českým fanouškům známý ze startu na Barum Czech Rally Zlín. Před Rally Islas Canarias, kde si odbude premiéru v letošním seriálu ME, jsme se jej rozhodli vyzpovídat.

V roce 2010 jsi vstoupil na mezinárodní scénu v seriálu IRC. Hned po prvním roce jsi se ale přesunul do mistrovství světa. Co tě motivovalo udělat tento krok tak brzy?

Daniel Oliveira - Rally Argentina 2012

Předem bych chtěl poděkovat za rozhovor a podporu mě i Brazil World Rally Teamu. A teď už k otázce. Všechno se seběhlo hodně rychle a párkrát jsme udělali větší krok, než by bylo normální. Vždycky jsme chtěli bojovat v šampionátu s vysokou úrovní, jako IRC, ME nebo MS, abychom získali co nejvíce potřebných zkušeností co nejdříve. Důvod k přechodu do mistrovství světa v roce 2011 byl jednoduše ten, že jsme chtěli získat příležitost tvrdě pracovat a dostat se do správného závodního rytmu co nejrychleji.

V minulých dvou sezónách jsi startoval v mistrovství světa s vozy WRC. Jsi spokojený se svou výkonností a výsledky?

Rok 2011 pro nás byl hodně těžký. Spousta věcí nefungovala správně, takže celkově musím říct, že jsme nebyli moc spokojení. Pro rok 2012 jsme ale udělali změny, našli dobrý tým a auto, sezóna se vyvíjela mnohem líp a i pocity byly mnohem lepší. Během roku jsme sice nejeli tolik závodů, ale bylo to dost na prokázání postupného zlepšování.

Můžeš říct některé dobré a špatné momenty z loňské sezóny? Máš i nějakou zábavnou historku z natáčení?

Sezóna odstartovala dobře. Portugalsko, Argentina, Řecko - všude tam jsme se zlepšovali a jeli dobré časy, ale neměli jsme moc štěstí, potýkali jsme se s technickými problémy, v Řecku jsem byl navíc nemocný, takže jsme vzdali téměř celý druhý den. Ale život není vždycky jednoduchý, je potřeba dívat se dopředu se vztyčenou hlavou. Co se týká nejlepšího výkonu v loňské sezóně, tak si myslím, že to bylo ve Španělsku. Jelo se nám dobře a zajeli jsme několik dobrý časů. Zábavná historka se taky vztahuje k tomuto závodu. Rally Catalunya byla tento rok hodně těžká, během soutěže odstoupilo i kvůli počasí hodně posádek. I my jsme šli v první etapě mimo trať. Čekali jsme na příjezd vyprošťovacího vozu, ale jim to trvalo strašně dlouho. Ve velkém dešti a totálním blátě jsme na ně čekali asi pět hodin, byla to hrůza. Carlos a já jsme pak vypadali jako zmoklí pudli.

Během svých startů v mistrovství světa jsi řídil Mini John Cooper Works WRC a Ford Fiesta RS WRC. Mohl bys porovnat obě auta?

Do porovnání obou aut bych se nechtěl moc pouštět. Ale můžu říct, že podpora, asistence a celkově pocit z řízení Fiesty byl lepší.

Jak obtížné bylo připravit dobré nastavení pro vůz WRC? Jak se ten tvůj lišil od těch továrních?

Popravdě řečeno, v sezóně 2012 jsme moc testů před soutěžemi neměli, náš rozpočet nebyl tak velký. Jaký je rozdíl oproti továrním autům, to bohužel nevím, neměl jsem možnost porovnávat. Každý jezdec má svůj vlastní setup a je těžké porovnávat, který je lepší. Každému sedí něco jiného.

Před vstupem do mistrovství světa jsi jezdil IRC s Peugeotem 207 S2000. Můžeš porovnat S2000 s WRC?

Jsou to rozdílná auta, ale postavená na stejné ideologii. Současné vozy WRC jsou skoro stejné nebo hodně podobné vozům S2000. Rozdíl je hlavně v motoru a některých dalších malých detailech, které dělají ty základní rozdíly.

Jak funguje tvá spolupráce s týmem Manfreda Stohla? Předává ti nějaké rady a zkušenosti?

Během tří let, kdy se známe, se z nás stali velice dobří přátelé. Oba se navzájem dobře známe a Manfred se mi od začátku snaží pomáhat, jak jen to jde. Je to dobrý parťák!

Sleduješ automobilový sport v Brazílii, respektive v celé Jižní Americe? Jaká je tam aktuální situace?

Daniel Oliveira - Carlos Magalhaes (Ford Fiesta RS WRC) - Rally Catalunya 2012

Brazilský šampionát šel v posledních letech trochu dolů, ale vloni se zase zvedl. Věřím tomu, že brzo se zase dostane na vyšší úroveň, jezdci a promotéři se snaží pracovat na tom, aby se tento sport více rozvíjel. Nejsilnější je rallysport určitě v Argentině, další země se jí ale snaží přibližovat.

V loňském roce sis vyzkoušel vůz jihoamerické kategorie Maxi Rally. Můžeš popsat dojmy z tohoto auta?

Je to dobrá idea a pro národní šampionát je velice dobré, že to přivede různé značky a jejich modely, oficiální podporu a udělá to rally víc komerční. Trochu se ale bojím, že když přijde mistrovství světa, třeba letošní Rally Argentina, tak tam nebude startovat moc jezdců s produkčními auty, protože všichni se přesunuli právě do Maxi Rally.

Můžeš auto kategorie Maxi Rally porovnat s produkčním autem nebo S2000?

Idea je, aby to auto bylo co nejvíce podobné speciálům S2000, ale s nižšími náklady. Myslím, že se to podařilo.

Během tvé kariéry jsi vystřídal několik spolujezdců. Ať už to byli jihoameričtí navigátoři Fernando Mussano, Sidinei Broering, Armando Miranda či světově proslulí Denis Giraudet, Carlos del Berrio, Carlos Magalhaes. Kdo z nich byl nejlepší?

Nevěřím na to, že jsou lepší a horší spolujezdci. Jenom potřebuješ mít profesionála, který je na stejné myšlenkové hladině a má stejné cíle. Samozřejmě, jsou tu spolujezdci s hodně zkušenostmi a méně zkušenostmi, ale o tom to až tak není, zkušenosti jsou jen otázkou času. Mám skutečně hodně dobrých zážitků se všemi z nich a jsem si jistý, že každý z ních mi dodal některé zkušenosti, které mi pomohly v rozvoji soutěžní kariéry.

Pro letošní sezónu však chystáš změnu na sedadle spolujezdce. Proč?

Odpověď je hodně obdobná té předchozí. Carlos je špičkový spolujezdec a jel se mnou v době, kdy jsem zatím udělal největší pokroky a zajel nejlepší výsledky, Carlos je určitě jedním z nejlepších. Ale na otázku proč dochází ke změně není jednoduché odpovědět, ale cítím, že je čas na změnu.

Již za tři týdny se představíš na Rally Islas Canarias. Co víš o tomto podniku?

Na Kanárských ostrovech jsem startoval už v roce 2010, ale bohužel jsme nedojeli do cíle, explodoval nám motor. Co si ale pamatuju, je to hodně zajímavý závod, asfalt má hodně dobrou přilnavost a tratě jsou dost rychlé.

Mohl bys odtajnit plány na letošní sezónu?

Zatím na plánech usilovně pracujeme. Momentálně jsou jedinou jistotou Kanáry, to bude náš první letošní závod. V nejbližších dnech bych ale rád zkompletoval kalendář na celou sezónu.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist