www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mediasport mezinárodní mistrovství ČR 2013

Jan Jelínek opustil Mitsubishi, do boje vyrazí se Škodou

7. března 2013 • 09:00

Deset roků byl zlínský Jan Jelínek věrný značce Mitsubishi. Nyní stojí před velkou výzvou, která nese jméno Škoda Fabia S2000. V následujících řádcích přinášíme postřehy šestatřicetiletého jezdce, ve kterých nechybí ohlédnutí za loňskou sezonou, informace k novému vozu i návrh možného směru, kterým by se česká rally mohla ubírat.

Po deseti sezonách, které jsi strávil za volantem různých evolucí Mitsubishi, dáváš třem diamantům vale a přecházíš k okřídlenému šípu. Co tě k tomuto rozhodnutí vedlo?

Jan Jelínek - Petr Machů (Škoda Fabia S2000) - PSG-Partr Rally Vsetín 2012

„K tomuto rozhodnutí mne vedla nabídka, kterou jsem dostal od Sparrow racing teamu a Petra Machů, zda bych nechtěl zkusit Škodu Fabia S2000. Tým Sparrow patří u nás mezi největší týmy, které zajišťují servis a pronájem soutěžních vozů. Má skvělé zázemí a i chod týmu při závodech je výborný. A pokud se k tomu přidá člověk, jakým je Petr, kterého rally maximálně baví, pak je to prostě paráda. Taková nabídka nepřichází každý den a řídit TOP auto chce každý, proto jsem nemohl odmítnout. Jsem rád, že jsme se dohodli a nyní bude záležet, jak mi to se škodovkou půjde.“

V loňském roce jsi měl možnost S2000 již vyzkoušet. Jaké jsi měl z tohoto vozu pocity?

„Pocity z fábie byly naprosto skvělé. Škodovka funguje zcela jinak než klasické enko. Tento vůz specifikace S2000 je od základu, doslova od prvního šroubečku, vyrobený pro závody. A to je hodně znát. Skvěle zatáčí, brzdí a řadí se v něm velmi dobře. Svezení v tomto voze je jeden nádherný pocit.“

Lze nějak porovnat enkové Mitsubishi a áčkovu Fabii S2000?

„Mitsubishi má o něco lepší výkon, hlavně od spodu, rychleji se tedy rozjíždí. Jezdec u Mitsubishi to má jednodušší, neboť turbo zatáhlo a bylo jedno, zda má jezdec zařazený třetí nebo čtvrtý rychlostní stupeň. U škodovky je potřeba mít správně zařazeno. Spodek výkonu je tady slabší, ale když se auto dostane do správných otáček, tak je to nádhera.“

Jízdní styl škodovky a mitsubishi je rozdílný?

„Já jsem ve škodovce zatím odjel pouze jeden ostrý závod a neměl jsem tudíž možnost důkladnějšího porovnání. Přesto si myslím, že jízdní styl těchto dvou vozů nebude až tak rozdílný. Hlavně, že auto sedí na cestě. :-) A když auto jede v maximální rychlosti a já se dívám z okna, tak mi to až tak rychlé nepřipadá. Hlavně je auto nepodcenit.“

Ty máš čas se při jízdě dívat z okna? :-)

„Určitě. Minimálně přes čelní okno se dívat musím. :-)“

Jaký byl pro tebe loňský rok? Jak jej hodnotíš?

Jan Jelínek - Miroslav Kotěna (Mitsubishi Lancer Evo IX) - Barum Czech Rally Zlín 2012

„Se svou loňskou sezonou jsem velmi spokojený. V enkách se sešla poměrně velká a silná konkurence. Ve všech závodech jsem se držel v popředí skupiny a v konečném účtování jsem si dojel pro 3. místo ve třídě 3 v rámci mezinárodního mistrovství. Moc spokojený ale nejsem se závodem v Hustopečích, kde jsem udělal dvojitý defekt o panel a ze závodu jsem musel odstoupit. Podruhé jsem byl zklamaný z odstoupení v Příbrami. Poslední závod byl velmi bohatý na odpadlíky a byla zde velká možnost zisku cenných bodů do absolutního pořadí. Tady se mi ovšem auto zastavilo díky propálenému pístu. To je ale sport. Taková je prostě rally.“

Loňská Barum rally byla jednou ze smutných soutěží, ale pro tebe znamenala úspěch. Devět předchozích ročníků jsi zlínskou soutěž nedokončil. Jak jsi prožíval tvou nejúspěšnější soutěž loňska?

„Tuto soutěž jsem od začátku pojal tak, že ji prostě musím dokončit. Tomu jsem vše i podřídil. Zpětně přiznávám, že jsem se tady držel hodně zkrátka a nějak jsem do toho nešlapal. Z každého zvuku, který do auta nepatří i z každého byť jen lehkého smyku jsem byl hodně nervózní. Nechtěl jsem čekat, že se mi podaří dojet Barumku až na další pokusy. Proto jsem chtěl dojet tuto soutěž za každou cenu, aby ze mne spadla deka nedokončených soutěží ve Zlíně. Nakonec výsledek nebyl špatný, neboť 3. místo ve třídě je, myslím, pěkné.“

Jak si krátíš zimní přestávku mezi sezonami?

„Co se týká fyzické zátěže, tak já sportuji každý den. Přes zimu hraji amatérskou hokejovou ligu ve Zlíně. Mám rok rozdělený na dva sporty. V zimě hokej, v létě rally. Nyní máme v hokeji před sebou poslední tři zápasy a pokud se zadaří, tak obhájíme loňské vítězství. Mimo hokej si rád zahraji squash, každý týden hraji badminton nebo chodím do posilovny.“

Dovolíš nám nahlédnout do tvého kalendáře? Kde všude tě v letošním roce uvidíme?

„Veškerý náš plán směřuje k tomu, že spolu s Petrem Machů a Škodou Fabia S2000 pojedeme mezinárodní mistrovství ČR v rally. Navíc s Mirkem Kotěnou bych chtěl jet nějaké sprinty v blízkém okolí. To by ovšem bylo s naším starším Mitsubishi Lancer EVO IX.“

Loňský rok byl pro rally smutným rokem. FAS navrhl několik změn. Jak ty osobně se díváš na „novinky“ v české rally? Co by se dalo podle tebe ještě vylepšit?

Jan Jelínek - Miroslav Kotěna (Mitsubishi Lancer Evo IX) - Rallye Český Krumlov 2012

„Na toto je strašně těžké odpovědět. FAS musel něco udělat a proto přišel s návrhy, které jsou už známé. Lidí, kterých se tyto návrhy nějak dotkly, jsou samozřejmě nespokojeni. Tady je potřeba, aby diváci, kteří jdou na závody, věděli, proč tam jdou a co je tam čeká. Musí být dopředu informováni o bezpečnostních opatřeních a musí vědět, kde mohou stát. Pořadatelé by se naopak neměli nechávat odrazovat od neslušných diváků a bez obav nechat zrušit erzetu. Pořád je lepší jedna zrušená rychlostní zkouška, jak další úmrtí v rally. Já bych navrhoval možná jiné řešení.“

A to?

„Já bych šel cestou menšího počtu erzet a kratších soutěží. Kratší soutěž rovná se menší náklady pro posádky. Klidně stačí tři zkoušky s délkou kolem deseti kilometrů, které by se jely dvakrát na etapu. Tady vyčlenit jedno až dvě divácké zóny na zkoušku. K těmto zónám by byly i dostatečné místa na parkování, komentované místa a monitor s průběžnými výsledky. Pořadatel by se zde maximálně postaral o diváky i po stránce občerstvení. A pokud by se k tomu všemu přidala i dobrá reklama do televize, rally by dostala hned jiné světlo, než jaké má nyní. Pro pořadatele, respektive posádky bych navrhoval jako motivaci finanční ohodnocení za umístění. To by platilo v mezinárodním mistrovství tak, aby se naše nejvyšší „liga“ zkvalitnila i do počtu startujících. Se zvýšením počtu startujících by pak mělo jít i zlevnění startovného. Rallysprinty bych pak nechal začínajícím a občasným jezdcům.“

Vzkaz fanouškům...

„Chtěl bych jim vzkázat hlavně, aby po loňském ročníku, který byl opravdu hodně smutný, nezanevřeli na rally. Je ovšem potřeba, aby dbali pokynů pořadatelů. Diváci musí mít i svůj vlastní rozum a nevystavovat se zbytečnému riziku. Tady bych chtěl apelovat i na fotografy. Je pěkné mít krásnou fotku, ale hlavně, ať to není fotka poslední. Přesto přeji všem fanouškům krásné zážitky při rally.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist