www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
Mediasport mezinárodní mistrovství ČR 2013Jiří Galuška: Každý by měl mít dost sebekontrolyTaké Jiří Galuška patří k řadám těch, kterým učarovaly automobilové závody. I když ho můžeme určitě řadit především mezi rallykrosaře, ani on neodolal pokušení vyzkoušet si také klasické rally. Nyní pražský jezdec šéfuje týmu, v němž pronajímá soutěžní vozy, a to na všechny motoristické disciplíny. Jiří velíš týmu, který vlastní a připravuje závodní auta. Zkus nám, prosím, tvůj tým představit. „Závodění jsem okusil někdy v roce 1996, kdy jsem začal jezdit rallycross. Od roku 2000 jsem se pak zúčastňoval mistrovství České republiky v tomto motoristickém odvětví. Ve finále jsem se v letech 2007-2009 účastnil seriálu mistrovství Evropy. Tady mne zaujal cupový pohár, který se v rámci rallycrossu konal ve Francii s autíčky Dacia Logan. Jednoduchá auta, prakticky pro každého, kdo chce začít s automobilovým sportem. Proto jsme začali hledat, jak podobné závodění nabídnout v Čechách začínajícím jezdcům. Došlo to až tak daleko, že jsme se ve finále dohodli na spolupráci a připravili šest shodných aut a vznikl Fiesta CUP.“ „Od roku 2010 jsou tyto malé závodničky k dispozici na různé motoristické disciplíny. Postupně se k tomu přibalovala další auta – Ford Puma a Ford Fiesta v dalších specifikacích. S fordem jsem léta sám závodil a tak jsem u nich vlastně jen zůstal. Dnes tedy nabízíme několik různých fordů k pronájmu na rally, okruhy, rallycross, ale i menší akce například typu Mogul Driving Cup, který letos v zimě pořádal Autodrom Sosnová.“ Tvé vozy se nedávné historii nejčastěji objevovaly v rallycrossu, s jakými úspěchy? „V rallycrossu startovala naše auta v letech 2007 - 2009. V té době ještě bylo české mistrovství poměrně zajímavé a podařilo se nám získat čtvrté a páté místo v MČR a pak také 6.místo a 8.místo v seriálu Mistovství Evropy. Od roku 2010 jsme se pak díky seriálu Fiesta CUP přesunuli trochu jinam.“ Fiesty se ale také stavějí na start volných podniků v rally. Jaké jsou tady jejich výsledky? „Naším cílem je nabídnout všem zájemcům o závody zajímavý poměr výkon - cena. A hlavně naší snahou bylo, vytvořit cupové závodění, což znamená závodění se shodnými auty. V předchozích letech se tak naše speciály Fiesta CUP objevovaly nejčastěji ve volných podnicích v rally a také na okruzích v sériích Carbonia Cup nebo Le Série. Vždy jsme se snažili, aby na příslušné akci startoval celý Fiesta CUP. Znamená to, že úspěchy jsme ani tak nepoměřovali s jinými třídami, ale důležité bylo vždy porovnání jezdců mezi sebou. To je velká výhoda našeho Fiesta CUPu - shodná auta, shodné pneu, shodné podmínky. Právě tehdy se ukážou schopnosti řidiče. Nicméně, protože otázka zněla jakých úspěchů jsme dosáhli,tak alespoň jedna informace. V rámci sezón 2010 a 2011 startovaly fiesty v rámci seriálu Rallye CUP ve třídě A1 - do 1400 ccm, kde jsme soupeřili se speciály Škoda Felicia, Suzuki Swift, Škoda Favorit a dalšími vozy s výkonem cca 130Ps, přestože naše Fiesty disponují výkonem „jen“ 100Ps. V obou letech naše nejlepší posádka dosáhla na 4. místo v sezóně. A to v rámci třídy bylo vždy klasifikováno více než dvacet posádek.“ „Jen si myslím, že potenciál těchto aut, jsme asi nedokázali úplně využít. Snažili jsme se dojednat start Fiesta CUPu také v rámci podniků MČR, optimálně jako třídu junior, nebo jako třídu určenou pro začínající jezdce. Bohužel jsem ani jednou nedokázali najít společnou řeč s FASem. Je to asi škoda, zvláště s ohledem na neustálé diskuse, které se kolem rally vedou. Zde se mohla postavit třída, která by byla pro všechny začínající jezdce dobrou školou.“ Ty sám se považuješ za rallycrossaře, přesto jsi několik rally absolvoval. Jak na tebe soutěže zapůsobily? „Mám za sebou několik sezón v rallycrossu a pořád je to pro mě ten nej autosport. V rally mám za sebou něco přes dvacet soutěží s dvoukolkou, vše ale v rámci volných pohárů a pořád se považuji za začátečníka. Soutěže jsou rozhodně nejtěžší automobilová disciplína. Každý kdo v nich chce startovat, by měl být nejen dobrý nebo alespoň talentovaný řidič, ale měl by mít taky dost sebekontroly. Pro mě bylo velmi těžké si zvyknout, že vedle mě sedí spolujezdec a že ho musím SLYŠET. Schválně neříkám 'poslouchat'. Ale postupně si zvykám a pokud by se ještě podařilo najít stálého spolujezdce, možná by mě rally i začalo bavit :-)“ Dokážeš si představit, že by jsi usedl na místo spolujezdce a někomu jinému četl noty? „Moc ne. Je pravda, že když jsme s bráchou v roce 2001 jeli poprvé rally sezonu s Toyotou Celicou GT, tak jsme se v sezoně střídali. V tom roce jsem si vyzkoušel tři akce na místě spolujezdce. Ale od té doby jsem 'vpravo' neseděl a rozhodně musím před každým spolujezdcem smeknout. Pro mě jsou to daleko větší 'blázni' v tom dobrém smyslu, než jsme my jezdci.“ Není škoda, že tvé Fiesty ve větším počtu nejezdí rally? „Jak už jsem psal výše, myslím že je to škoda. Ale má to dva aspekty.“ „Ten první je jasný - finance a krize. V letech 2010 a 2011 jsme každý rok startovali na deseti rally akcích a prakticky vždy bylo na startu alespoň pět fiest. Loni se situace dost zasekla a startovali jsme jen na šesti rally soutěžích a obvykle byly na startu jen tři fiesty. Oproti tomu ale roste počat našich startů v závodech na okruzích, takže možná to nebudou jen finance. Kdo ví, možná tomu také napomohla útočná mediální masáž, která se proti rally loni rozvinula.“ „Druhý aspekt je nezájem FASu. Kdyby se našla společná řeč s FASem, mohla by auta startovat v klasickém českém mistráku a určitě by tak byla více vidět. Fiesta CUP je cenově velmi zajímavé závodění a to by právě v současné ekonomické situaci mohlo pomoci obohatit startovní pole. A přitom speciály fiesta 1,3Cup jsou stále ještě skoro nová auta, takže by se na ně možná i dobře koukalo :-). No uvidíme, třeba se to do budoucna podaří dotáhnout.“ Jak finančně náročný by byl pro posádku například Pohár Fiesta v rallysprintech? „Naše specifikum je, že se snažíme jet seriál skutečně jako CUP – to znamená, že chceme aby auta byla identická (všechna jsou servisována na jednom místě), aby posádky jely shodné pneu, shodný benzín, atd. Pro jezdce by se jednalo o velmi zajímavé porovnání a pokud by na startu stálo pět shodných aut, tak to vždy bude zejména o schopnostech posádky. A to je pro jezdce velmi lákavé. Pro podniky ve sprintu, máme nastavenou cenu 28.000 Kč a to včetně pneu, benzínu a dalších věcí. Když si tedy vezmu, že by někdo absolvoval šest akcí, tak by se v pohodě vešel do 170.000 Kč. No a pokud by se povedlo doladit účast ve velkém mistráku, tam by ta cena byla v přepočtu na 1 km ještě o dost nižší. Ale bohužel, zatím jsme vždy narazili na problémy ohledně homologací a poplatků směrem k FASu.“ Miroslav Vebr; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|