www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ostatní soutěže 2013

Tomáš Macháček – Pavel Kareš: V poháru ČR se nám líbí

14. března 2013 • 12:45

V historii jsme byli zvyklí spojovat Tomáše Macháčka se Škodou 130 LR. V loňské sezoně ovšem usedal i do Hondy Civic VTi. Proč ta změna?

„Po pro nás vydařené Valašské rally, kde jsme zajeli 4.místo v PČR a 1.místo v HA, jsme na Rally Vrchovina v RZ6 přišli o motor. A to byl v zimě na repasi. Začalo koketování, co dál. Provoz 130LR je hodně drahý a údržba hodně časově náročná. Machi se rozhodl zapůjčit si Hondu a domluvil se s Tomášem Janíčkem, který vyšel vstříc a dovezl svou závodničku na Rally Krkonoše. Premiéra nedopadla špatně a tak Tom začal uvažovat víc a víc o zakoupení předohrabu.“

Tomáš Macháček - Pavel Kareš, Škoda 130 LR

„Sám jsem byl překvapen, jak mu to šlo, protože vždy jezdil jen LóRu zvanou Beruška a teď najednou motor vpředu, náhon vpředu. Došlo tedy na zakoupení 5kové Hondy a pro nás premiérový start na Rally Kostelec s vlastním strojem, kde nás 'Stařena' potrápila s elektronikou. Následovala rozborka auta a dost velká repase. Na start jsme se postavili až na Rally Vsetín. Bohužel po RZ1 jsme zjistili popraskané přední brzdové kotouče, takže jsme museli odstoupit.“

Není japoneček trošku menší adrenalin oproti škodovce?

„Jak se to vezme. Je jasné, že zadohrab daleko víc háže prdelkou, ale protože Machi jezdí dost čistě, bylo těch ustřelených zadků relativně málo. Adrenalin je to pořád, jasně že už jsme i s Hondou trochou bojovali. Hned při prvním startu, a to na Krkonoších, jsme měli megakrizi, kdy se to na brzdách asi ve 150k m/h začalo pakovat pravým bokem ven. Naštěstí nosím Pampers. :-) Největší rozdíl je v hluku. LóRa je bitevník a je v ní strašný rachot. Když nám někdy odešel interkom, měl jsem co dělat, abych to uřval. V Hondě je tak nějak 'ticho'. A po tom, co Tom předělal palubku, dveře a jsou 'nové' sedačky, je to tam jak v obýváku. :-)“

Zákonitě musí přijít otázka v čem pojedete letos a jaké podniky máte v plánu?

„Protože je Beruška prodaná a práce na druhém stroji LR, kterému říkáme Brouk Pytlík, se táhnou (v podstatě ještě nemáme dodělanou karoserii, protože tam byla tuna asfaltu, tlumexu a podobných přídavků váhy) a Machi se přes zimu pustil do velké repase 'Stařeny', takže jí po omlazovací kůře začal říkat 'Mladice', je jasné, že letošní sezóna bude ve znamení Hondy.“

„V plánu je vše, jen snad Kopnou vynecháme, protože se nám tam tradičně s LóRou nedařilo. Na 130 LR je to dost rozbíjecí rally a vždy jsme odstoupili pro nějakou poruchu. Ale kdo ví, třeba to zkusíme.“

Když už Honda Civic Vti, nestálo by zvážení přejít třeba do rallysprintů?

„To nejde. Mladice je otestovaná do V, mohla by ještě do SA, ale rozhodně musí jet v PČR, protože na sprinty už nemá homologaci. A koneckonců, nám se v PČR líbí.“

Jak se díváte na změny v české rally pro letošní sezonu?

„Naše změna byla taková, že jsme si nechali udělat zpět 'pouze' pohárové licence. Do sprintů nebo mezi velké kluky se nepohrneme a mezi lidma v PČR je nám dobře. A když se podívám i zpětně, tak v PČR je tak rozmanité pole aut a konkurence, že tam je radost se svézt. I počet startujících v Poháru je velmi slušný. A podívej se na výsledky zpět. Když si se 130LR dokážeš vyšlápnout na 30. - 40. místo absolutně mezi sprintařema, tak proč jít někam, kde musíš platit víc, když to stejně tahneš ze svého. Popravdě, poslední roky to táhne ze svého jen Tom, já se potácel dost v pracovních problémech.“

Vzkaz fanouškům závěrem?

„Doufám, že na nás nezanevřou, že v současné době nejedeme se Škodovkou. Ale po tom, co se mění technické předpisy, je klidně možné, že se vrátíme zase ke 130 LR. Největší bolístka byl vždy motor, a když je teď možnost jet s 1400 ccm, tak úvahy o návratu jsou zase o něco větší. Letos to ale nebude, protože Honda je připravená a jezdit chceme. A udržovat Hondu a k tomu připravovat druhé auto, to se časově nedá. Tak hlavně, držte nám palce, ať to vždy v pořádku dovezeme až domů. Protože jak říkám, cíl rally je až po otevření UPčka.“

Miroslav Vebr; AutoSport.CZ, foto: T. Szabosi
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist