www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mediasport mezinárodní mistrovství ČR 2013

Roman a David Štefanovi: Je to fakt náročné

27. března 2013 • 13:20

Známé pořekadlo o jablku, které nepadlo daleko od stromu je jako vyšité pro rodinu Štefanových. Roman i jeho syn David propadli rally tak, jako mnozí z nás. Nejraději by jezdili oba, ale současné finanční problémy postihly mnoho posádek, Štefanovy nevyjímaje. Společně si tak vymysleli systém, kdy jednu sezonu závodí jeden a za rok druhý.

Pánové, většinou rozhovor v tomto období začínáme hodnocením uplynulé sezony a ani u vás tomu nebude jinak. Jaká tedy byla loňská sezona?

Rally Šumava 2012

Roman: „Loňská sezona byla trochu složitá a to myslím, nejen z našeho pohledu. Měli jsme v plánu s Klárou Šillerovou kompletní mezinárodní mistrovství ČR a zároveň absolvování poháru Clio cup, ale nakonec vše dopadlo jinak. Na Valašku jsme nejeli z důvodu neschopnosti úředníků při přihlašování nového Clia. Šumava byla moc pěkná, ale půlka sobotní etapy bez serva mi dala zabrat. Na jinak krásné rally v Českém Krumlově nás pro změnu zlobila spojka, ale s výsledkem jsme byli vcelku spokojeni. Bohužel, v cíly rally jsme se dozvěděli o nehodě Petra Pelecha s Alešem Zimolkou, kterou Aleš nepřežil. V celém týmu zavládl velký smutek. Znali jsme se i mimo závodní tratě a také už jsme chystali pro kluky Clio R3 na jejich premiéru za volantem áčka ...“

„Místo Rally Hustopeče jsem podstoupil operaci nohy po starším úrazu a tým se tudíž připravoval až na Bohemku. Jel jsem ji poprvé a musím říct, že mě krása rychlostek dostala. Jenže než se soutěž rozjela, přišla další rána v podobě tragické nehody Martina Semeráda a Bohouše Ceplechy :-( Rally byla ukončena a já ani v tu chvíli nevěděl, jestli se mi vůbec chce závodit ještě někdy dál. Nakonec jsme se rozhodli a vyrazili na Barumku. Při druhém průjezdu shakedownu se ovšem přetrhl rozvodový řemen, motor byl v tu chvíli na odpis a jelo se domů. Do Příbrami jsem se těšil na nový, konečně 250ti-koňový motor, jenže přišel ve chvíli kdy se už jela rally. Sprinty jsme po mnoha letech vynechali a proto pro nás sezona skončila.“

„Potom, co se stala tragédie v Uherském Brodě, rally nabrala jiný směr. Šéf autoklubu Ječmínek se za rally v mediích vůbec nepostavil ale naopak dokázal, že vůbec o soutěžích nic neví a brání jen své zájmy. Nastala mediální honba za potopení rally a vším co s tím souvisí. Dle zásady, aby se vlk nažral a kozy zůstaly celé, se nyní organizují jakési campy a leckdy zkušení jezdci podstupují školení od jiných jezdců. A naopak někteří začátečníci tyto novinky podstupovat nemusejí ... No nevím, asi to už není pro mě ... :-( Navíc bude pro letošek složitější zajistit rozpočet, protože po mediální masáži někteří partneři z tohoto sportu odejdou.“

Zatímco táta závodil, syn seděl 'doma'. Jaké jsi měl pocity Davide?

David: „Doma jsem určitě moc neseděl, neboť to bych nevydržel. V průběhu roku jsem připravoval tátovi auto a byl na každých závodech, kde startoval. Mimo to jsem byl i na pár soutěžích co by mechanik Honzy Dohnala. To byla pro mne velice zajímavá zkušenost, neboť jeho S2000 je krásná závodní technika. Ze začátku sezony mě celkem mrzelo, že nic nepojedu. Byl jsem ovšem rád, že jede táta a pokud nebyly problémy, jel pěkně. Bohužel, jak již táta výše uvedl, moc se nepovozil.“

Rally Příbram 2011

Jak náročné je provozovat rodinný tým, kdy soutěží otec a syn?

Roman: „Náročné to fakt je. Jedeme takhle vlastně už od roku 2007, kdy David vstoupil do rallycrossu. V té době to ještě šlo, neboť David měl relativně levné auto Citroen AX a já jezdil s Peugeotem 306 v N3. Rok na to už měl David rallycrossovou 306-ku, se kterou jel kompletní MMČR plus dva evropské závody a v dílně se už připravoval Renault Clio R3 pro rally. Když v roce 2009 přešel David do rally, koupili jsme ještě Peugeota 206 RC a k tomu stavěli a servisovali další 306-ku pro pohár K4. V tomto roce jsme oba jezdili rallysprinty, ale moc to nešlo dohromady, protože jsem myslel víc na Davida než na svojí jízdu. Asi nejnáročnější byly sezony 2010 a 2011, kdy jsme obsazovali malé i velké mistrovství. Když jsem jel já, servisoval David a obráceně. K tomu ještě vedení firmy, rodina, jednání se sponzory atd.“

Jak to snáší zbytek rodiny?

Roman: „Doma si už zvykli, že rodinné dovolené se plánují podle kalendáře závodů :-), ale moje žena z toho radost moc nemá. U večeře se závody raději moc neprobírají. Proč taky provokovat, že jo :-) Navíc loňské sezona a její tragedie nám v pohledu rodinných příslušníků moc nepřidala. Ale aby to nevyznělo, že nám doma nikdo nefandí, tak velkého a zcela vyhraněného fandu má David v dědovi, který s námi jezdíval po rallycrossech. Dodnes vidím, jak česky nadával a ukazoval pěsti na doprovod švéda Anderssona, když Davida sestřelil :-)“

Jaké jsou vaše plány do letošní sezony?

David: “Plány na sezonu se mění každým okamžikem. Jediné co víme je, že máme nové auto s novým motorem a převodovkou. Chtěli bychom Renault Clio pronajmout a podle toho doladit vlastní sezonu.„

Roman: “Letos začneme testem v Žiželicích, kde chceme hlavně vyzkoušet nový motor. David je přihlášený na Rally Šumava, ale zatím řeší spolujezdce. Já nemám v plánu žádný seriál. Obrátí se tedy tak trochu loňský rok. To jsem si závody užíval já a David odpočíval."

Miroslav Vebr; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist