www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

European Rally Championship 2013

Turbofabia od Škody zavrčela (opět)

6. června 2013 • 18:30

Jako žhavou novinku v těchto dnech vypustil německý server rallye-magazin.de zprávu, že Škoda začala testovat soutěžní Fabii s přeplňovaným motorem 1.6T. Pojďme se této věci podívat trochu na kloub. Zas tak velká novinka to totiž není. Jen se o tom moc nemluví.

Škoda Fabia S2000 na testu

Historicky nejúspěšnější sportovní speciál mladoboleslavské značky vyrazil na tratě v roce 2009 v tehdy ještě původní specifikaci kategorie S2000 – tedy s atmosférickým dvoulitrovým motorem. Už v té době se ale ve FIA rýsoval koncept propojení dvoutisícovek s vozy WRC spočívající v maximální unifikaci a využití přeplňovaných šestnáctistovek coby pohonných jednotek. Škoda nechtěla ztratit tah do plachet, který zachytila spolu s nástupem Fabie S2000 na rallyscénu, a v tichosti začala budovat vlastní verzi motoru 1.6T. Někdejší spekulace o tomto kroku hovořily ne jen jako o evoluci Fabie S2000, ale také jako o přípravě na comeback do nejvyšší kategorie WRC. Leč tyto plány brzy nato zarazila mateřská automobilka Volkswagen.

Ve Wolfsburgu se totiž rozhodli opustit Dakar a vrhnout se s novým Polem WRC do nejvyšší kategorie mistrovství světa. Tím byla Škoda logicky odsunuta na vedlejší kolej. Navíc se začalo ukazovat, že vozy tzv. specifikace RRC jsou nebývale nákladné na provoz, což pro klientsky orientovanou Škodu zjevně nebyl dobrý směr. Zejména z těchto důvodů byl proto projekt 1.6T pro škodovku zastaven. Při životě zůstala dvoulitrová varianta fabie, avšak její sběr vítězství a úspěchů je na nejrůznějších úrovních rally dodnes takřka k nezastavení.

Proč tedy ten aktuální humbuk? Motor 1.6T totiž v Boleslavi oprášili coby jeden z prvních kroků v přípravě nové soutěžní fabie, která se v průběhu roku 2014 (možná o rok později) představí v nové specifikaci R5. Lidé ze Škody Motorsport sice existenci tohoto projektu oficiálně nepotvrdili, leč indikace jsou jasné. Na testovacím polygonu VW v Německu se prohání prototyp s karoserií ze stávající Fabie S2000, neboť nová generace tohoto kompaktu, na jehož základě bude stát i verze R5, ještě stále není hotová. Aktuální hybrid tedy není další evolucí stávající dvoutisícovky, jak se v některých zdrojích píše, ale pouze vývojovým inkubátorem nové pohonné jednotky. Nezbývá než doufat, aby se Boleslavským podařilo nové dítko vypiplat minimálně na úroveň stávající zbraně.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist