www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2013

Den, kdy se znovuzrodila budoucnost rally

15. června 2013 • 13:00

Ohledně stavby vozu pro novou kategorii R5 v britském sídle M-Sportu nedaleko Cockermouthu jsme slyšeli hodně fám, pořád jsme se ale nemohli dočkat chvíle, kdy bude finální verze vozu oficiálně představena.

představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)

Vůz, který čeká na homologaci (plánovanou na 1. červenec 2013), představili na nedávné oficiální prezentaci šéf M-Sportu Malcolm Wilson a hlavní inženýr Chris Williams. Oba vypadali hodně hrdě, když sundávali plachtu ze soutěžní zbraně, která by měla mezi masivně prodávanými závodními modely nahradit Fiestu S2000.

„Co jsme měli možnost vidět a vyzkoušet, kategorie R5 je ideálním nářadím pro závodění na mezinárodní scéně na vysoké úrovni. Není to jen pro M-Sport a to, co jsme dokázali s Fiestou, ale také pro všechny ostatní soutěže v mistrovství světa, Evropy a hlavně kdekoliv jinde. Protože byla zavedena výrazná finanční omezení, nemohli jsme udělat odlehčené verze dílů, takže ty jsou teď robustnější a spolehlivější. Na údržbu budou vozy R5 mnohem levnější, než auta RRC nebo S2000,“ řekl Wilson.

V kostce je R5 třídou, která nahradí vozy S2000. Je podobná, ale zároveň hodně rozdílná. Asi nejdůležitějším faktem je 1,6 litrový motor s turbodmychadlem, který musel být vyvinut v rámci striktních předpisů FIA. Stejné je to i s ostatními díly na voze. To znamená, že některé z nich musely být použity a vyvinuty ze sériových dílů kteréhokoliv vozu značky Ford dostupného na běžném trhu. Na druhou stranu FIA stanovila jasný cenový limit pro každou část vozu a také cenový limit pro vůz jako celek. Jestliže tedy v jedné části přesáhnete limit, u dalšího dílu už jste v problémech. Například motor pro Fiestu R5 byl vytvořen z dvoulitrového motoru EcoBoost, který je využíván ve Fordech S-Max a Mondeo.

představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)

„Naším hlavním úkolem bylo pokusit se implementovat co nejvíce technologií známých z WRC do nového auta, ale pokud možno za co nejmenší pořizovací cenu. Strávili jsme skutečně hodně času nalezením sériových dílů z vozů Ford tak, abychom je mohli použít. Oproti Fiestě S2000 je 90% auta odlišného, takže jsme všichni zvědaví na první soutěžní vystoupení nového vozu,“ komentoval Williams, který je nazýván 'otcem vozu'.

Dostalo se mi štěstí být pozván na oficiální předváděčku zbrusu nové Fiesty R5 na malém letišti nedaleko dílen M-Sportu. Okamžitě poté, co Matthew Wilson (byl společně s Elfynem Evansem hlavním testovacím jezdcem vozu) ukázal skutečné schopnosti vozu a jízdu na limitu v některých rychlých zatáčkách, dvou vracácích a několika šikanách, musel jsem potvrdil, že nová třída R5 určitě má svou budoucnost.

představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)

Jakmile jsem si sedl za volant, zaznamenal jsem namísto tradičních tlačítek kouzelný dotykový displej, který v závodním módu ukazuje jen zařazený rychlostní stupeň. Co se týká ovládání auta, to bude hodně podobné speciálům S2000, ale s jednou velkou výhodou - s turbodmychadlem auto získává větší kroutící moment v nízkých otáčkách a díky tomu je mnohem příznivější rozsah otáček, ve kterých motor dobře funguje. Podle mého názoru bude vůz R5 jednodušší řídit a pomůže jednodušeji zachraňovat menší chyby. Jednou z nejvíce působivých věcí na autě je jednoznačně brzdění - vůz používá brzdy o stejných rozměrech, jako na vozech WRC, pouze vnitřní struktura je trochu jiná. Také systém ALS není tak agresivní, protože konstruktéři museli použít sériové turbo, které není vhodné pro teploty vyšší než 1000 stupňů, které produkuje agresivní ALS.

představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)

Ford, Peugeot, Citroën, Škoda a ještě někteří další budou vytvářet vlastní speciály R5. „Přestože jsou předpisy hodně těsné, může být mezi auty hodně významný rozdíl. Každý má různé strategie a nápady ve vývojovém procesu. Pokud má ale někdo zcela odlišný přístup, může to přinést zajímavé věci,“ řekl Williams.

FIA doporučuje cenu za auto kategorie R5 na 180 000 euro bez daně. FIA zároveň zveřejní cenové limity pro každé limitované části každého vozu R5. M-Sport nabídne Fiestu R5 s přídavným balíčkem (kaplička na střeše, magnesiová kola atd.) za cenu kolem 217 000 euro. Nicméně, žádný výrobce nesmí dát na tento doplňkový seznam díl, který by měl vliv na rychlost vozu.

představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)představení Fordu Fiesta R5 (© Les Kolzak)

Mnohem důležitější jsou náklady na provoz. Podle výsledků z testu by měl být provoz tohoto vozu zhruba 65 euro na kilometr, přičemž Fiesta S2000 měla 76 euro na kilometr a Fiesta WRC 100 euro na kilometr. Nutno však podotknout, že tyto částky byly dodány M-Sportem a realita je diametrálně odlišná. Williams a Wilson předpokládají, že pokud budou ostatní auta výkonově zhruba na stejné úrovni, klienti si budou vybírat na základě různých aspektů jako technická podpora a ceny. Motor a převodovka by měly jíž na repasi po 2000 km (cena za repasi motoru cca 15 000 GBP). Kromě motoru si budou všechny ostatní díly moci zrepasovat samotné týmy.

Chris Williams (© Les Kolzak)

M-Sportu bude chybět 23 hodin, aby stihli homologaci vozu pro belgickou Geko Ypres Rally. Thierry Neuville se tak na pomezí belgicko-francouzských hranic představí pouze jako 'VIP', obdobně jako Kris Meeke s konkurenčním Peugeotem R5.

Jak potvrdil Malcolm Wilson, M-Sport již obdržel 18 objednávek včetně plateb. První dva vozy obdrží tým Markko Märtina, jeden vůz půjde do Bulharska ke Krumu Donchevovi a do České republiky k Janu Sýkorovi, další vozy pak zamíří do Itálie, Velké Británie atd. M-Sport očekává, že při premiéře v mistrovství světa na Neste Oil Rally Finland by se na startu mohlo objevit šest vozů Ford Fiesta R5.

Gregor Pavsic ; AutoSport.CZ ; Foto: Les Kolzak
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
18.06.2013 14:58
Pluto - moderátor
"Co se týká ovládání auta, to bude hodně podobné speciálům S2000, ale s jednou velkou výhodou - s turbodmychadlem auto získává větší kroutící moment v nízkých otáčkách a díky tomu je mnohem příznivější rozsah otáček, ve kterých motor dobře funguje. Podle mého názoru bude vůz R5 jednodušší řídit a pomůže jednodušeji zachraňovat menší chyby." - osobně tohle nepovažuju za velkou výhodu. Podle mě krása S2000 byla v tom, že se pořád musely držet v otáčkách, muselo se s ní jet agresivně, jinak jezdec hodně ztrácel.
toplist