www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2024, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

European Rally Championship 2013

Přinesou nové pneumatiky zlepšení ?

28. června 2013 • 14:05

Na belgické Ypres Rally, která odstartuje za několik hodin, pojedou soutěžící v rámci mistrovství Evropy podruhé v rámci nových pravidel, týkajících se jednotných pneumatik. Michelin na tomto podniku dvě nové varianty, my jsme se vrátili ke Korsické rally a o zhodnocení dosavadních zkušeností jsme požádali piloty, kteří na středomořském ostrově mohli volit z pouhých dvou směsí.

Většina pilotů se už při samotné Korsické rally shodovala na tom, že volba pneumatik je mnohem jednodušší. Na druhou stranu se však neskrývali s obavami, jak se budou tyto pneumatiky chovat v případě opravdu vydatného deště. Tato situace v průběhu páté soutěže letošního seriálu ERC nicméně nenastala. Michelin slibuje, že jejich nový typ Pilot Sport R bude schopný vyrovnat se také s těmito podmínkami. A jak tedy hodnotí své dojmy jednotliví aktéři mistrovství starého kontinentu?

Michelin

„Měkká směs nových pneumatik mi připomínala 'nuly', které jsme jezdili dříve, a tvrdé bych pak přirovnal k pneumatikám s označením 30. Ale na dlouhých zkouškách to fungovalo dobře a byl čas je zahřát, i když na druhou stranu se na abrazivním asfaltu hodně ojížděly. Z mého pohledu to ale nebyl problém,“ hodnotil své vystoupení na nových pneu Bryan Bouffier.

„Každopádně jsme novým pneumatikám museli přizpůsobit nastavení podvozku, jinak bylo auto nedotáčivé. Logicky se zjednodušilo rozhodování při volbě pneumatiky, protože máte na výběr jen ze dvou druhů. Když máte spoustu směsí a možností k dořezání dezénu, rozhodujete se mnohem déle. Teď si ale zase musíte dávat mnohem větší pozor, protože na velké vodě to může být hodně složité,“ doplnil své zkušenosti francouzský pilot.

Relativně spokojen byl po Korsické rally také Craig Breen: „Kdybychom na Korsice jeli podle starých pravidel, znamenalo by to spoustu odlišných voleb pneumatik a v závislosti na tom spoustu nejrůznějších momentů. Takhle jsme měli situaci více pod kontrolou a bylo to jednodušší. Každopádně, je to stejné pro všechny a s tím jsem spokojený.“

Na rozdíl od jezdců, kteří se vyjadřovali před ním, novými pneumatikami nebyl rozhodně nadšen Stéphane Sarrazin, který o uplynulém víkendu dosáhnul na pódiové umístění v proslulé čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans: „Volba mezi středně tvrdou a měkkou směsí pneumatik na Korzice byla podle mě uhozená. Museli jsme zkoušet různé varianty, do kříže a podobně, a to pro nás nebylo vůbec jednoduché.“

„Volba pneumatik se zjednodušila a situace je pro všechny stejná. Michelin bude určitě dál pokračovat ve vývoji a bude vše vylepšovat, protože podle mě jsou stávající pneumatiky, jak v tvrdé, tak i v měkké směsi, moc tvrdé pro auto kategorie S2000,“ hodnotí své úvodní zkušenosti Jan Kopecký. „Ale asi je to atraktivnější pro diváky, auto na Korsice jezdilo víc smykem a víc klouzalo,“ dodává Kopecký s tím, že zatím neměl možnost testovat novou variantu pneumatik, s nimiž by se měl postavit na start nadcházející soutěže Mediasport Mistrovství České republiky v rally, tedy jubilejní 40. Rally Bohemia.

nová pneumatika od Michelinu

Michelin dnes v Ieperu představil konstrukčně novou pneumatiku, která bude dostupná ve čtyřech možných směsích (nejměkčí - R00, R10, R20 a R30 - nejtvrdší). Nová pravidla FIA umožňují soutěžícím použít na samotný závod pouhých dvacet kusů nových pneumatik, jedna sada pak může být použita na shakedown či kvalifikační zkoušku. Dezén pneumatik pak již nemůže být dořezáván, pokud k tomu nedají odůvodněné svolení sportovní komisaři. Výjimka z tohoto pravidla platí do 1. října 2013 pro Pirelli, Yokohamu a Kumho.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist