www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

European Rally Championship 2013

Další evropské tituly rozdány

14. října 2013 • 11:30

Uplynulá Rallye Sanremo přinesla rozřešení v otázce zbývajících evropských titulů. Zatímco po Polsku již byl znám celkový vítěz Jan Kopecký a po Chorvatsku vítězka Ladies‘ Trophy Molly Taylor, italský díl seriálu FIA ERC přinesl triumfátory v kategoriích ERC 2WD a Production Cupu.

Zoltán Bessenyey - Yulianna Nyirfás, Honda Civic Type-R R3 - Croatia Rally 2013

Ve dvoukolkách byla situace poměrně očekávaná a šance na zvrat již jen čistě matematické. Maďarský jezdec Zoltán Bessenyey (Honda Civic R3) totiž posbíral během sezony řadu slušných výsledků a tak si mohl dovolit do Sanrema vůbec nepřijet. Teoretické šance na jeho skalp měl totiž jen jeho krajan Kornél Lukács a to a předpokladu, že do konce sezony vyhraje vše, co bude moct. Jenže s malým Citroënem C2R2 Max to proti silným er-trojkám v Itálii dost dobře nešlo a tak už v momentě, kdy Lukács nedosáhl na sedm bonusových bodů za první etapu, mohl Bessenyey začít slavit. „Byla to moc dobrá sezona, užili jsme si to. Jeli jsme mnoho nových soutěží, ale šli jsme krok za krokem a dařilo se. Měli jsme výborný tým, spolehlivé auto, skvělé sponzory. Díky těm všem jsme to dokázali. Speciální dík patří Yulianně Nyirfás, která je pro mě víc, než jen navigátorka!“ řekl ještě v průběhu Sanrema Zoltán. „Po výsledku v Chorvatsku měl Kornél už jen matematickou šanci na úspěch, takže jsme se rozhodli Sanremo vynechat. Potřebujeme šetřit prostředky na další sezonu, takže nepojedeme ani Valais.“

Andreas Aigner - Barbara Watzl, Subaru Impreza STi R4 - Croatia Rally 2013

Jasno už je také v šampionátu produkčních vozů. Tam dlouho na nejvyšší příčku sahal nás Jaroslav Orsák, avšak podařená Barum rally byla asi tím posledním, co tento Moravák v letošním ERC předvedl. Ze zdravotních důvodů jezdec vynechává celý závěr sezony a to pochopitelně zásadně nahrálo do karet hlavnímu rivalovi, Andreasi Aignerovi. Před startem Sanrema mu k titulu chybělo posledních 19 bodů a díky druhému místu v cíli a bodům za jednotlivé etapy se tak Rakušan už nemusí před závěrečnou soutěží ve Švýcarsku soupeřů bát. „Byl to fantastický rok. Ukázali jsme nejen rychlost v rámci produkčních aut, ale podařily se nám také výsledky v celkové klasifikaci, jako například druhé místo v Chorvatsku nebo čtvrté na Kanárech. Subaru odvedlo spolu s týmem Manfreda Stohla dobrou práci, podpora Yokohamy také neměla chybu. Jsem opravdu hodně šťastný,“ řekl v cíli Sanrema Aigner, pro kterého je evropský titul prvním triumfem od výhry PWRC v roce 2008.

Jasno je samozřejmě také v klasifikaci týmových soutěží, které však byly jen slabě obsazené a výsledky tak byly známé hodně dopředu. V celkové klasifikaci týmů byl přihlášen jen jediný – český GPD Mit Metal Racing Team, podobně jako Eurosol Racing Team Hungary v kategorii týmů 2WD. Jediná klasifikace obsahující více stájí byla ta produkční. Tu jasné ovládla rumunská Napoca Rally Academy, která nasbírala téměř dvojnásobek bodů, než tovární tým Renaultu. Tomu sezona vůbec nevyšla, obě pravidelně nasazovaná auta bodovala pouze na jediném podniku a konkrétně poslední Sanremo byla pro francouzskou ekipu doslova výbuchem – z týmu nedojel do cíle nikdo.

Celkový koncept týmové soutěže byl jednou z mála slabin obrozeného mistrovství Evropy. Pro většinu týmů příliš nákladný systém vycházející z MS přilákal jen málokoho. Nezbývá než doufat, že kritika dolehne až k lidem z Eurosportu a ti se vrátí zpět k osvědčené soutěži značek tak, jak úspěšně fungovala u seriálu IRC.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist