www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

European Rally Championship 2013

Kam s ním, kam s Protonem S2000?

18. října 2013 • 13:00

V době rozmachu kategorie S2000 malajská automobilka Proton nezaváhala a rozhodla se opět angažovat v rallysportu. Vývoj vozu v této perspektivní kategorii dostala na starosti britská společnost Mellors Elliot Motorsport a Proton Satria Neo S2000 byl úspěšně homologován 1.8.2008. Atraktvní vůz dostal do vínku dvoulitrový motor z modelu Waja (1.8), převodovku X-trac 532 a poněkud překvapivě tlumiče značky Dynamics.

Giandomenico Basso - Mitia Dotta (Proton Satria Neo S2000) - Rallye Monte Carlo 2012

Pozoruhodný byl nástup nového vozu. Při druhém startu dokázal Niall McShea započít Irskou Rally 2009 (součást MS) za velice nepříznivých povětrnostních podmínek třetím a osmým časem v absolutním pořadí, než odstoupil pro poruchu elektroniky. Proton R3 Rally Team se v letech 2009-2011 zúčastňoval seriálů IRC a APRC, avšak vozy provázela nespolehlivost a chyběla jim i rychlost. Tedy nejhorší možná konstelace, jaká může nastat. Ke konci sezóny 2011 již byly zažehnány problémy s motorem a P.G. Anderssonovi se podařilo občas zajet kvalitní dílčí časy. Byl to právě švédský talent, jenž měl velký vliv na rozhodnutí týmu neabsolvovat v roce 2012 mediálně velice dobře pokryté IRC a přesunout se do mistrovství světa, tedy do kategorie SWRC. P.G. zde sice dokázal vybojovat titul vicemistra světa, ale v porovnání s IRC byla konkurence na podstatně nižší kvalitativní úrovni. Bohužel spolu s titulem mistra APRC 2011 pro Alistera McRae šlo o jediné kvalitní výsledky, přestože se za volanty během let vystřídali takoví jezdci jako Guy Wilks, Alister McRae, Chris Atkinson, Giandomenico Basso nebo již zmiňovaný P. G. Andersson...

Ideou Chrise Mellorse byla pozice MEM, jenž bude vozy stavět, udržovat a dodávat technickou podporu jednotlivým privátním týmům. Toho se bohužel s ohledem na neuspokojivou rychlost a spolehlivost atraktivního speciálu nikdy nepodařilo dosáhnout. Skutečným privátním zákazníkem se stal pouze italský AGL Motorsport, který zakoupil jeden vůz. Přestože se tým účastnil pouze druholigových (v případě závodů typu ronde spíše třetiligových) domácích závodů, které jsou charakteristické krátkou kilometráží, vůz stále vykazoval značnou nespolehlivost. V porovnání s podstatně úspěšnějším Peugeotem Sport, jenž prodal přes sto speciálů 207 S2000, jde to tristní nepoměr.

dílna MEM

Na konci roku 2012 se malajská automobilka rozhodla již tento program nepodporovat. V podstatě to vedení chtělo udělat již o rok dříve, tehdy je ale Chris Mellors přesvědčil o tom, že by stažení nebylo dobrou vizitkou. Tentokrát se mu to již nepodařilo a na jaře letošního roku měl započít výprodej Satrií. Na prodej bylo celkem 6 kusů a cena začínala na 120.000 Eur. Výprodej však neproběhl podle představ, což bylo s ohledem na cenu pochopitelné. Když nešly S2000 na odbyt, změnilo MEM prodejní strategii.

Britský tým začal spolupracovat s renomovanou společností Millington Race Engines a nyní nabízí k prodeji Proton Millington S2500. V zásadě se jedná o Proton S2000 vybavený motorem Millington 2500 Diamond 2. Vůz je možné pořídit i s pravostranným řízením. Zajímavé jistě je, že u tohoto speciálu bylo upuštěno od tlumičů Dynamics ve prospěch věhlasných Reigerů.

Vůz je postaven podle národních specifik MSA a tak se nemůže objevit jinde než na Britských Ostrovech. Například tedy v Irském šampionátu, BTRDA Championship nebo v různých klubových soutěžích, které jsou zde nesmírně populární.

Proton Millington S2500Proton Millington S2500

Nejedná se však o první S2000 s atmosferickým motorem přesahujícím dvoulitrovou hranici. V roce 2008 zakoupil jeden z exemplářů MG S2000 Roy White. Bohužel problémy s těsněním motoru donutily tým dát projekt k ledu, dokud se je výrobci MSD nepodařilo vyřešit. Nakonec si tým poradil sám. Do vozu implantoval na ostrovech velice oblíbený motor Ford Duratec 2,4 JRE. Dalším speciálem S2000 s obdobným motorem představil dokonce samotný M-Sport. Primárním cílem však nebyla prezentace této Fiesty, ale prezentace motoru vyvinutým týmem Malcolma Wilsona. Zájemci o něj by měli být především ti, kteří ho budou chtít implementovat do historických Escortů Mk I a Mk II. Jejich popularita je na Ostrovech přímo závratná a pro tým z Cockermouthu by jistě představoval výnosný byznys. Bohužel premiéra motoru, kdy při Malcolm Wilson Rally 2013 řídil Fiestu S2400 sám ředitel M-Sportu, nedopadla vůbec dobře. Motor explodoval a pokračování projektu bylo do konce tohoto roku uloženo do šuplíku. Třetím speciálem je tak již zmíněný Proton Millington S2500. Povstane tedy atraktivní hatchback ze svého popela jako bájný Fénix nebo jde jen o poslední výkřik do tmy z dílny MEM?

-jš- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
18.10.2013 15:41
Mirekfric
Jedna poznámka - Reigery se na Protonech začaly používat už dřív. Nepamatuju se přesně, ale myslím, že už někdy v sezoně 2011 (při posledním startu na Barumce už tam, tuším, byly).
toplist