www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. září 2020, Svátek má Zita, zítra Oleg

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

European Rally Championship 2013

Renault Clio R.S. R3T se představuje

20. listopadu 2013 • 19:00

Není žádným tajemstvím, že sportovní oddělení automobilky Renault již nějakou dobu pracuje na nástupci veleúspěšného Clia R3C. Toho Renault Sport prodal neuvěřitelných 373 kusů! Experiment s Méganem R.S. skupiny N se i přes dílčí úspěchy továrního týmu příliš nevydařil a Renault se tak rozhodl vrátit k osvědčenému základu v podobě menšího Clia. To se letos představilo v nové generaci přinášející několik změn důležitých i pro ostrou soutěžní verzi.

Renault Clio RS R3T

První z nich je, že nový vůz na rozdíl od předchůdce nenabízí verzi s třídveřovou karoserií. Praktičnost a úspory nákladů tak převážily nad stylovými sportovními rysy předchůdce. Pro techniky Renault Sport Technologies budou dvoje dveře navíc oproti konkurenci představovat dílčí potíž, ale jak ukázala třeba Fabia S2000, tak nemusí jít o nijak významný handicap.

Druhou a zcela zásadní změnou je motor. Vysokootáčkový atmosférický dvoulitr byl nahrazen přeplňovanou šestnáctistovkou. Moderní jednotka MR16DDT původem pocházející od japonského Nissanu má objem 1618 cm3 a je vybavená jak variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, tak přímým vstřikováním paliva. K tomuto motoru se váže jedna zajímavost v náhledu na to, jakým způsobem FIA vytváří pravidla. Původní regule totiž umožňovaly do kategorie R3 zařadit turbomotory s objemem maximálně 1600 cm3. Když však jeden z nejvýznamnějších hráčů přišel s tím, že potřebuje homologovat motor s objemem o maličko větším, tak FIA pravidla v tichosti upravila tak, že lze použít motor až do objemu 1620 cm3.

Clio R3T je vybaveno sekvenční šestistupňovou převodovkou Sadev. Ta bude v asfaltové verzi nabízena i s možností řazení pádly pod volantem. Další změnou oproti Cliu R3C je změna dodavatele tlumičů. Švédský Öhlins, případně francouzský BOS byly nahrazeny německým Sachsem. Ten je známý především díky dodávkám tlumičů pro Volkswagen Motorsport. Aby změn nebylo málo, tak k výměně dodavatele došlo i u brzd. Místo italského Bremba zde nastupuje americká firma PFC.

Homologace nového Clia R3T se očekává k prvnímu červenci 2014. Již v březnu by ale měl být homologován „Max“ paket konkurenčního Citroënu DS3 R3T. Jak si oba soupeři povedou se dozvíme v druhé polovině příští sezony. Kdo by ale měl zájem vidět nové Clio R3T na vlastní oči již letos, může vyrazit do Francie na Rallye du Var, kde bude vůz oficiálně prezentován.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist