www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2013

Hana Baďurová: od šporáku k závodnímu volantu

18. prosince 2013 • 21:00

Automobilové soutěže jsou doménou převážně mužské části pokolení, nicméně sem tam se objeví ve startovní listině příjmení s koncovkou –ová. Pokud už jsou, tak převládají na místech pro spolujezdce, jezdkyň by jsme spočítali na prstech dvou rukou. Mezi menší část z menšiny patří i Hanka Baďurová. Pro ukojení drogou jménem rally začala střídat obě sedačky.

Žena za volantem, to ještě stále budí u mužů občas paniku. Jaká jsi řidička? O kolik bodů jsi již přišla?

Hana Baďurová - Škoda Favorit 136 L (© Dan Šimek)

„Někteří muži mají v hlavách zafixované, že ženy patří ke šporáku, v rukou mají vařečky a do ničeho jiného by se neměly montovat. Těmto lidem to nebudu nijak vyvracet, ale myslím si o nich své. A jaká jsem řidička? Asi dobrá, neboť jsem doposud nezavinila žádnou nehodu. Je ale pravdou, že rychlostní limity jsou u nás hodně utažené a moc mi nevyhovují. Nebo že by to bylo tím, že často spěchám? Dopravním hlídkám policie se přesto nijak nevyhýbám a zatím jsem nepřišla o žádný bod za přestupek. V minulosti jsem přesto nějakou tu pokutu platila – za telefonování a za rychlost.“

Co ty si myslíš o ženách za volantem? A co ženy za závodním volantem?

„Podle mne jsou některé ženy daleko lepší řidičky než muži. Znám pány, kteří neumějí couvat. Ženy také často neriskují a jezdí více rozumem. Pokud se nějaká dívka cítí na to usednout do závodního auta za volant, měla by to zkusit. Rally je hodně o penězích. Je spousta holek, co by automobilové soutěže chtěly vyzkoušet, ale narážejí na finanční stránku. Spolu s tím souvisí i fakt, že holky mají větší obavu o dovezení nepoškozeného auta do cíle závodu. Pánové jsou přece jenom větší dravci a tento blok v hlavách nemají.“

Zkus nám povyprávět příběh o tom, jak jedna prodavačka začala jezdit rally. Co jí k tomu přivedlo?

„To bylo tak… Za devatero horami a devatero řekami jsem znala jednoho človíčka, který v minulosti rally již jezdil. Vzhledem k tomu, že mne auta vždy zajímaly, tak jsme si řekli, že bychom mohli vyzkoušet postavit si vlastní auto. Proto jsem si vyřídila závodní licenci a v dílně po večerech jsme sestrojili enkový závodní stroj. Slovo závodní se sbližovalo k autu jenom v tom, že uvnitř vozu byl rám. Škoda Fabia totiž vůbec nejela a někdy bylo možná lepší běžet vedle auta… hlavně do kopce. Ale pokud člověka něco baví a je ochotný pro danou věc obětovat cokoli, tak bere případné nedostatky trošku jinak.“

Tvým prvním závodem byla Kopná 2009. Výsledek nic moc, neboť jsi dojela poslední, ale předpokládám, že se ti splnil sen…

Hana Baďurová - Škoda Favorit 136 L

„První závod jsem jela s Evou Žaludkovou a bylo to hlavně o tom splněném snu. Výkon auta nic moc a výsledek… Dojeli jsme do cíle a to bylo pro mne to nejdůležitější. Člověk aby se zlepšoval, tak potřebuje jezdit častěji a zvykat si na auto i na tratě. Vše je ovšem odvislé od peněz. Já beru závody jako zábavu a dokud se mi do rukou nedostane nějaká S2000 nebo se já nedostanu do továrního týmu, budu se rally bavit pořád :-).“

Následně sis dala dvouletou pauzu, aby ses za volant vrátila na sprint ve Vsetíně, ale tady se něco nepodařilo. Co jsi prováděla?

„Na Vsetíně 2011 jsme měly s Janou Kazíkovou problém v podobě poškozeného ramene nápravy. Část ramene navíc visela dolů pod auto a drhla o vozovku. Vzhledem k tomu, že z rychlostní zkoušky by jsme nedojely do přeskupení, tak jsme si jednoduše stopli jeden doprovod s vozíkem, který jel zrovna pro odstoupenou posádku. Naše auto jsme tedy naložili a kluci nás přemístili k přeskupení, kde nás i s felícii složili. Do servisu jsme již dojely po ose, ale byla to hrozná jízda neboť rameno drhlo o silnici a navíc byl za námi velký oblak dýmu. V servisu nám mechanici vyměnili rameno a my odjely další dvě zkoušky. Dál jsme se nedostaly pro diskvalifikaci za přijetí cizí pomoci. Na dalších závodech na nás mechanici, kteří byli ochotní a vyhověli našemu stopování, vesele pomrkávali očky.“

Ptát se na tvůj největší výsledek by bylo podivné, proto se zeptám na závod, ze kterého jsi měla největší radost…

„Největší zážitky mám z letošní Barum rally, kdy jsme jeli se Škodou Favorit v rámci demonstrační jízdy. Atmosféra okolo rychlostních zkoušek byla skvělá a já si závod užívala. V té chvíli mi vůbec nevadilo, že nezávodím na čas. Ale abych poodhalila i zákulisí mé Barumky, tak musím přiznat, že jet závod bez posilovače mi dalo hodně zabrat, hlavně na autobusáku. Ovšem diváci a nálada všechny chmury rychle zahnaly.“

Automobilové soutěže jsou dost vyčerpávající, jak naháníš fyzickou kondici?

Hana Baďurová - Škoda Favorit 136 L

„Fyzička? Co to je??? Aha malá fyzika JJJ. Dělám si legraci ale zcela vážně říkám, že fyzickou kondici nijak nenaháním. Jednoduše a prostě nemám na to čas. Jízdy bez posilovače mi dávaly vždy hodně zabrat, to je spíše pro chlapy, kteří si jízdu užijí a budou mít auto pevně v rukách. Navíc mívám problém s nastavením auta, ne podvozkově, ale sedákově. Sedačky jsou nastavené pro kluky a já jsem malá, takže občas vypomáhá polštářek pod zadečkem. A když už dosáhnu na pedály, tak mám špatně nastavený volant. Radost z jízdy ale vše překoná.“ “

Máš nějaký soutěžácký vzor nebo si jdeš svou vlastní cestou? (necestou polem nepolem)

„Nemám žádný jezdecký vzor, jedu si své – polem nepolem, cestou i příkopou :-).“

Kam by jsi to chtěla v rally dotáhnout?

„U mne to je komplikované ze strany financí. Když seženu peníze, tak se svezu a když ne, tak se jedu dívat. Rally mne baví a beru jí jako zábavu.“

V posledních dvou letech jsi měla možnost vyzkoušet i horké sedadlo spolujezdce. Proč došlo k změně sedačky?

„O to, zda bych nechtěla zkusit spolujezdcování mne požádal Rudolf Lekeš a já na jeho nabídku kývla. Nebylo to špatné, ale je to něco jiného, hlavně velká odpovědnost. Nevadí mi číst noty, ale za volantem jsem radši. Už se mi sešlo dokonce i více nabídek na roli spolujezdce, naposledy jsem jela na Vsetíně s Honzou Talašem. Před závodem se mne Honza zeptal kolik vážím a když se to dozvěděl tak vesele zavýsknul „konečně pojedu rychle“. I do budoucna bych se nebála sednout a číst rozpis.“

Co plánuješ do příští sezony?

„Plány by byly ale vše je o sponzorech. Pokud vše vyjde, tak bych chtěla jet závody v blízkém okolí, to znamená Kopnou, Hustopeče a Barumku. Více toho neplánuji, neboť v práci je problém brát volno. Jestli ale přijde super nabídka, tak pro ni udělám maximum.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist