www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mediasport mezinárodní mistrovství ČR 2013

Patrik Rujbr – jsem proti škrtání bodů na konci sezony

21. prosince 2013 • 12:00

V sezoně 2013 čekalo na Patrika Rujbra několik novinek – změna týmu, nový vůz a sličná spolujezdkyně. Se všemi novotami se dokázal vypořádat brněnský jezdec natolik dobře, že na konci roku slavil mistrovský titul ve dvoukolkách v rallysprintech a vítězství ve třídě 5. Pojďme si nyní v krátkosti připomenout mistrovskou sezonu.

V loňské sezoně jsi usedal do Mitsubishi Lancer EVO X, pro letošní sezonu jsi sáhl po Renaultu Clio R3. Co tě vedlo k tomuto rozhodnutí?

Patrik Rujbr - Petra Řiháková (Renault Clio R3) - Barum Czech Rally Zlín 2013

„Jedním z důvodů proč jsem přešel z nejsilnější enkové třídy do třídy 5 byly finance. Pokud totiž chcete zajíždět výsledky na velmi dobré úrovni, musíte k tomu mít i kvalitní techniku s správnými díly. Toto v případě vozů Mitsubishi a Subaru je již na hodně vysoké finanční úrovni. Než závodit s autem, ve kterém nejsou ty správné díly, to se raději uskromním a pojedu s slabším vozem. To ovšem neznamená, že v slabších třídách nejsou kvalitní jezdci nebo se zde nezávodí, ba právě naopak. Konkrétně třída, ve které jsem letos startoval slibovala na začátku sezony velkou vyrovnanost jak po stránce techniky, tak i samotných jezdců a to mne u přestupu velmi motivovalo.“

Jaký byl přechod z čtyřkolky do dvoukolky? Přece jen většina jezdců mění vozy opačným směrem…

„V minulosti jsem jezdil s Hondou a tudíž jsem věděl, do čeho jdu. Mezi čtyřkolkou a dvoukolkou není v podstatě žádný velký rozdíl. Při jízdě si jezdec musí hlavně uvědomit, že mu zadek auta u dvoukolky moc nepomůže a musí si jej více hlídat. S přechodem jsem neměl žádné problémy. Renault mi sedl od začátku a to se pak hned jinak závodí.“

Jaké jsi si dával cíle před sezonou?

„Cíle před sezonou jsem si nedával žádné. Hlavním důvodem totiž bylo, že jsem netušil, jak obstojíme ve vyrovnané konkurenci. Už na začátku roku se mi ale velice zamlouvala myšlenka Clio cupu kde se ukáže, jak který jezdec na tom vlastně je. Auta jsou zde prakticky identická a o úspěchu či neúspěchu rozhoduje samotný jezdec. Nezáleží na tom, jaké máte technické možnosti nebo jak máte velký tým, ale pokud je auto spolehlivé tak pak jen na umění jezdce. To bylo pro mne zásadní a tady jsem se chtěl poprat o dobrá umístění.“

Nakousl jsi Renault Clio Cup, jak ty osobně hodnotíš tento počin?

„Je to velmi dobrá myšlenka ať už po stránce propagace nebo sponzorů. Všichni mají stejné podmínky a jsou zde i motivující finanční prémie. Proto těmto cupům dávám jednoznačně palec nahoru.“

Tvým nejhorším závodem v sezoně byla asi díky havárii Barum rally… Co se stalo?

„Na Barum rally jsme si neporozuměli se spolujezdkyní. Na ranním Majáku byly hrozné podmínky, my jsme letěli po blátě a nevešli jsme se do jedné ze zatáček. Byť jsme šli přes střechu, tak to nebyla nějaké velká havárie, přesto bylo auto dost poničené.“

Vybrat naopak nejlepší závod bude zřejmě složitější…

Patrik Rujbr - Jan Ryšánek (Renault Clio R3) - Waldviertel Rallye 2013

„Těžko bych našel závod, který by se nějak extra vyvyšoval nad ostatními. Každá soutěž má své kouzlo, každá je krásná v něčem jiném. Ale pokud bych měl přece jen vyzdvihnout jednu soutěž, pak bych zřejmě zvolil pačejovský sprint, neboť letošní tratě se mi velmi líbily. Navíc jsme zde začali šlapat Josefu Petákovi na paty a naše časy byly srovnatelné s jeho. Dalším pozitivním faktorem pro nás bylo i to, že se zde zřejmě rozhodl boj o titul ve třídě, kdy Petr Brynda udělal chybu a další závody jel pod tlakem.“

Kdy jsi začal věřit v mistrovský titul v dvoukolkách ve sprintech?

„V triumf mezi dvoukolkami jsem začal věřit právě po Pačejově. Vždy ale bylo nutné si říct, abychom stáli nohama na zemi, že seriál závodů končí až na podzim ve Vsetíně a do té doby se může ledacos přihodit. Proto jsme pravidelně vyhodnocovali všechny důležité faktory, důkladně připravovali auto a hlavně nešetřili na přípravě na závody. Dělali jsme pro výsledek maximum, nevytvářeli jsme žádné zmatky a zároveň jeli s rozumem. To bylo podle mne tím rozhodujícím pro konečný titul.“

Celkové hodnocení sezony bude znít zřejmě velmi pozitivně, mistr 2WD, mistr třídy 5, 11 z 12 dokončených závodů…

„Sezonu musím hodnotit samozřejmě velmi kladně, pouze bych pro příště raději vynechal havárii, kterou jsme dali na Barumce. Stála nás poněkud dost peněz. Na druhou stranu se člověk chybami učí, takže i já si odnáším jisté ponaučení. V minulosti, když jsem jezdil motokros, tak jsem razil krédo, že je potřeba každý závod dokončit a posbírat co nejvíce bodů. Proto jsem spokojený i po stránce úspěšnosti v závodech. V sezoně jsem jen dvakrát rally nedokončil – Barumku jsme již vzpomínali, kromě toho v Hustopečích jsme v pátek šli lehce mimo trať, auto jsme neponičili, ale dostat se zpět bylo nad naše síly. Druhý den jsme jeli v rámci super rally a zajížděli pěkné časy a rally dokončili.“

Sezona se ti líbila, přesto jsi našel výhrady…

„Jediná věc, která se mi v rally nelíbí je systém bodování. Řády určující systém bodování doslova nabádají jezdce, aby jeli tři čtyři závody úplně na doraz a zbývající závody nemusí jet už tolik naplno, respektive může je vynechat a přesto se na konci roku stane mistrem. Toto by se mělo podle mne v rally změnit, což by mělo mít pozitivní dopad na nehodovost v soutěžích. Jezdec by musel v tu chvíli více šetřit techniku a dojížděl by závody, neboť by potřeboval body ze všech závodů v seriálu. Proto bych se přikláněl pro zrušení škrtání nejhorších výsledků a když už, tak maximálně jeden výsledek v sprintech, ale pouze v případě odstoupení posádky pro technickou závadu.“

Jaké máš plány pro příští rok, kde všude tě uvidíme?

Patrik Rujbr - Petra Řiháková (Renault Clio R3) - Partr Rally Vsetín 2013

„Auto i spolujezdkyně zůstává pro příští sezonu beze změny. Rádi bychom zúročovali získané zkušenosti z letošní sezony, protože vždy je co zlepšovat. Ze začátku roku určitě pojedeme jak malý, tak i velký mistrák a v průběhu sezony se podle výsledků rozhodneme, které mistrovství bude pro nás prioritní.“

Jak jsi byl spokojený s týmem Lubomíra Minaříka?

„S týmem vedeným Lubomírem Minaříkem jsem maximálně spokojený. Všichni jsou to kluci, kteří táhnou za jeden provaz a mají radost z dosažených výsledků. Panuje zde rodinná atmosféra, prostě perfektní.“

Jak budeš trávit zimní pauzu? Přijdou na řadu krom hodin v posilovně i lyže, sáňky a lopata na sníh?

„Během zimní přestávky v rally plánuji, že pojedu dvakrát třikrát na lyže a nebude chybět ani příprava na motorce. Motokros totiž rovněž potřebuje vydatnou fyzickou připravenost a postřeh, což se mi při závodech vždy hodí. Navíc s týmovým kolegou Lukášem Nekvapilem jsme začali chodit plavat a do posilovny, tudíž o zábavu budu mít postaráno. Teda doufám, protože Lukáš se brzy stane tatínkem a bude muset cvičit s kočárkem, anebo kočárek zacvičí s ním? Kdo ví?! :-)“

Blíží se vánoce, zkus vyslovit přání…

„Všem fanouškům ať už mým, či soupeřů bych popřál hlavně aby zůstali zdraví, dávali pozor na tratích a aby dostali hodně dárečků pod stromeček.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist