www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2013

Rozhovor s Tomášem Kostkou o jeho kariéře v rally - 3. díl

2. ledna 2014 • 08:00

Ve druhém díle rozhovorů s Tomášem kostkou jsme se věnovali první polovině sezóny 2013, která mu příliš úsměvů na rty nepřinesla. Účast na prvním vrcholu sezóny - Rallye Deutschland, se nakonec vůbec neuskutečnila a ani na náhradní Barumce se zlínskému pilotovi vůbec nevedlo. V dnešní závěrečné části si probereme druhou půlku sezóny včetně druhého vrcholu - Rallye de France, a zaměříme se i na nejbližší budoucnost.

Po nepříliš vydařené Barumce přichází druhý vrchol sezóny, ke kterému ses na začátku upnul - Rallye de France. A ta také nezačala nejlíp.

Tomáš Kostka - Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) - Rallye de France 2013

To teda nezačala. V pondělí před závodem jsme měli test, od úterka probíhaly seznamovací jízdy. Na testu všechno probíhalo bez nejmenších problémů, auto jsme dostali pod sebe, cítili jsme se v něm dobře. Zkrátka všechno fungovalo a hodně jsme se těšili na start. Samozřejmě, žádné velké ambice jsem si nedělal, ale byla radost s DS3 WRC jet. Ale druhý den ráno, při cestě na psaní první rychlostní zkoušky, dostal Mirek ledvinovou koliku nebo záchvat a bylo to vyřešeno. Musela se zavolat sanitka, odvezli ho do nemocnice a nastala otázka, jestli vůbec pojedeme nebo to odpískáme.

Jakým způsobem probíhala volba, zda do soutěže odstartovat a jakým způsobem se vybíral náhradní spolujezdec?

Celé to byla otázka hodinového telefonického rozhovoru s vedením PH Sportu, jestli je šance sehnat v tak krátkém čase někoho, kdo by mi mohl číst rozpis v anglickém jazyce a byl schopen absolvovat i tréninky. Nakonec jediný volný spolujezdec, kterého se podařilo sehnat, byl Chris Patterson. Ten mohl být pro soutěž k dispozici, ale protože byl v té době na dovolené, tak nebyl schopen přijet dřív, než další den ráno. Nakonec jsme teda vymysleli, že pojedu a zkusím to s Chrisem. Ve druhém dni jsme si stihli napsat část druhé a třetí etapy, první den nám bohužel chyběl celý. Postupem času, z toho srabu, do kterého se to všechno dostalo, jsem si říkal, že bude dobře, že aspoň pojedeme. Rád se s tím autem i Chrisem svezu, ale věděl jsem, že určitě pojedu opatrněji, abych soutěž za každou cenu dokončil a neboural jen proto, že mám anglického spolujezdce. Ale ani tentokrát nám štěstí nepřálo a kvůli technickému defektu jsme skončili hned na začátku.

Co přesně se stalo, že jste na Rallye de France odstoupili tak brzo?

Tomáš Kostka - Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) - Rallye de France 2013

Stalo se to hned na čtvrtém kilometru první normální zkoušky. Jelo se rovně skrz vinice a byl tam odvodňovací kanál, který se jezdil naplno. Bohužel, naše auto nefungovalo dobře kvůli chybě mechanika, který po testu, když kontrolovali auto a dávali ho dohromady, dle vyjádření týmu nejspíš přetáhl šrouby, které drží horní uložení tlumičů. Dekompresí kola po přejetí odvodňovacího kanálu se ustřihly štefty na pravém předním kole a byl konec. Měl jsem šanci jet druhý den, ale tam jsem zase neměl napsané dvě zkoušky, takže jsem řekl: dost, to nemá cenu, zastavme to; místo toho raději pojedeme v Katalánsku.

Dosud jsi byl zvyklý výhradně na český rozpis. Jaké to bylo najednou startovat s rozpisem v angličtině?

Musím říct, že jsme se potkali i s ostatními kluky od Citroënu, protože PH Sport se na tréninku stará i o Seba Loeba, Mikka Hirvonena, Daniho Sorda a Roberta Kubicu. Tak jsme tam byli dohromady a všichni říkali, že je to hodně odvážný krok. Ale já jsem si řekl, že to zkusím. Nakonec musím říct, že ta angličtina nebyl největší problém v tom všem, co se ve Francii stalo. Možná by to mělo nějaký efekt na konečný výsledek, ale byl jsem rád, že tam mám vůbec nějakého mitfáru. Navíc dobrého mitfáru a že vůbec můžu startovat. Nakonec se to ukázalo na první zkoušce, která byla hodně otevřená, bylo hodně vidět, takže se na anglický rozpis dalo jet. Druhý a třetí den, kdyby byla v horách mlha a bylo hodně bordelu na trati, by to bylo složitější.

Jakým způsobem se k celému problému s odstoupením postavil PH Sport, když to byla v podstatě chyba jejich mechanika?

PH Sport se k tomu postavil férově v tom, že Francii jako takovou vůbec platit nebudeme a hned mi nabídli alternativní start - ať si vybereme buď Španělsko nebo Wales. Wales jsem zavrhnul zrovna, to by byla cesta do pekel. Ale Španělsko mě lákalo, ale dal jsem si podmínku, že uděláme šotolinový test. Já jsem s WRC na šotolině nikdy nejel a bez testu bych do toho nešel. Nakonec se vše domluvilo tak, že bych s DS3 WRC testoval, ale nakonec se to vyvrbilo jinak. PH Sport totiž půjčoval na test díly některému z fabrických jezdců, buď Hirvonenovi nebo Sordovi, kteří testovali přede mnou. No a jim se některé díly pokazily a než se jim podařilo dopravit díly do PH Sportu, zrepasovat je a poslat zpátky opravené, tak bylo po testu. Takhle to tedy dopadlo. Tím pádem jsem řekl, že nejedu. Tenhle rok je holt potřeba hodit za hlavu.

Kdo měl být tvým spolujezdcem ve Španělsku? Opět Chris Patterson?

Chris na Rally Catalunya startovat nemohl, protože dělal nějaký výběr pro Pirelli v Anglii, tak jsem tam měl startovat s dalším velezkušeným spolujezdcem - Denisem Giraudetem. Byl to jediný spolujezdec, co uměl anglicky a byl volný.

Takže když se ustálila situace s vozy, tak jsi nastolil trend výměny spolujezdců.

Lukáš Langmajer a Tomáš Kostka - Mikuláš Zaremba Rally Slušovice 2013

V podstatě ano. A v tomto trendu jsem pokračoval pak i ve zbytku sezóny.

Takže když to shrneme, v této sezóně jsi všechno podřídil třem startům v mistrovství světa. A výsledek je hodně tristní. Kolik jsi vlastně zvládl ujet kilometrů?

V Monte Carlu to bylo dvanáct, v Německu nic a ve Francii čtyři. Takže skvělých šestnáct kilometrů. Holt se to moc nepovedlo.

Aspoň trošku sis spravil chuť na Slovakiaringu, kde ses vrátil zpět do kokpitu Fiesty RS WRC a ujel jsi tam z celé sezóny pomalu nejvíc.

Jo, tam jsem odjel všechno, to bylo dobré. Startoval jsem opět s jiným navigátorem, tentokrát s Ríšou Krestou, který se mnou jel kdysi před desíti lety můj první závod v rally. Tak jsem si říkal – známe se, je to můj bratranec, takže jsem věřil tomu, že bude schopen mi to všechno na Slovakiaringu přečíst. A zvládl to dobře, všechno bylo bez problémů. Bylo to asi poprvé v sezóně, kdy jsme neměli žádný výraznější technický defekt nebo nějaké jiné problémy.

No a pak přišla Mikuláš Zaremba Rally Slušovice, což byla ta správná tečka za letošní nepodařenou sezónou.

Mikuláš naděloval, to se mu opravdu podařilo. Asi jsem letos moc zlobil.

Co přesně se stalo?

Díky PR spolupráci jsme chtěli odstartovat s Lukášem Langmajerem, který se do rally nadchnul a vyzkoušel si několik startů za volantem Hondy. Tak jsme se domluvili, že by mohl jet na Mikuláši na sedadle spolujezdce. Testoval se mnou, byl tomu přívětivý a těšil se na start. Ale v podstatě hned po první zkoušce měl zdravotní problém a bylo pro nás lepší odstoupit. V prvním servisu jsme tak odevzdali jízdní výkaz, což byla skutečně povedená tečka za letošní sezónou. Hned po Mikuláši jsem si říkal, že je štěstí, že do konce roku už zbývá jenom nějakých dvacet dní, pak už bude všechno pryč a začne to znova.

Takže sezóna, která měla být tvým vrcholem v rally...

...je k zapomenutí.

Máme konec roku 2013. Co bude dál?

Tomáš Kostka - Lukáš Langmajer (Ford Fiesta RS WRC) - Mikuláš Zaremba Rally Slušovice 2013

Dlouho jsme uvažovali a sháněli peníze, abych mohl jet opět Rallye Monte Carlo s vozem WRC, ale nakonec se to nepodařilo. Už jsme byli domluveni s Chrisem Pattersonem, který mi potvrdil, že bude na Monte volný. Tuhle náročnou soutěž navíc zná, před dvěmi lety tam jel s Petterem Solbergem. Říkal, že je vše bez problémů a že pojede rád. Bohužel, takhle vysoký budget hned po novém roce pro nás byl nakonec nereálný.

Pokud by se start uskutečnil, s jakým autem by to bylo?

S Fordem Fiesta RS WRC. Jednal jsem i s PH Sportem, ale tam nebylo jasné, zda dostanou z továrny opět k dispozici klientské auto. Navíc se dvě auta, včetně toho mého z Francie, prodaly do Itálie. Na druhou stranu se zase opravilo jedno z havarovaných aut ve Walesu, takže jedno auto by asi bylo k dispozici. Na Monte ale vycházel cenově mnohem líp M-Sport, ale i tak to byla moc velká suma, nad naše možnosti. Potom jsem uvažoval ještě o startu s nějakým menším autem, ale nakonec jsem si to rozmyslel. Uvidíme, jak se to vyvine do budoucna.

Takže Rallye Monte Carlo 2014 budeš sledovat tak maximálně u televize.

Tak, tak. U televize a na internetu.

Je to ale teprve začátek sezóny. Co další plány?

Je to sice jen začátek sezóny, ale momentálně to vypadá, že se asi vrátím zpátky na okruhy. Teď momentálně jednám o možném angažmá na okruzích. Pokud to vyjde, tak by se mělo jednat o seriál GT vozů. Pokud ty okruhy dopadnou, tak bych se v rally chtěl objevit aspoň na Kopné nebo na Barumce, což je dlouhá soutěž a mám to tady rád. Ale nevím, jak moc to bude reálné, jak moc se budou termíny krýt. Určitě bych si nějakou rally nebo rallysprint rád zajel, ale hlavně proto, že mě to baví a ten sport mám rád.

Takže s pravidelnějšími starty v rally to není moc růžové.

Musím upřímně říct, že to na pravidelnější starty v rally nevypadá. A to hlavně kvůli financím. Je to složité pro všechny a musím říct, že momentálně těch peněz není tolik, abych si mohl dovolit jet nějaký komplexnější seriál, ať už mistrovství Evropy, WRC 2 nebo svět.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
02.01.2014 12:45
Mirekfric
Díky za skvělý rozhovor!
toplist