www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 10. května 2024, Svátek má Blažena, zítra Svatava

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy 2014

Jaroslav Orsák o první sezóně na mezinárodním kolbišti

16. ledna 2014 • 12:00

Sezona 2013 byla pro Jarka Orsáka premiérovou na evropských tratích. I přes nepříjemnou havárií a krátkodobý výpadek vybojoval na konci roku titul vícemistra v ERC Production Cupu. Rok 2014 odstartuje „Jarin “ na konci ledna při Halls Winter rally v Litvě.

Jak hodnotíš sezonu 2013 z pohledu jezdce Jaroslava Orsáka?

Sabina Blanařová, Jaroslav Orsák, David Šmeidler - Jänner Rallye 2013

„S ohledem na problémy, které jsme měli v průběhu roku, si myslím, že Loňská sezona dopadla dobře. Po Barum rally jsme se dostali do vedení hodnocení ERC Production cupu, ale následovala autonehoda, po které jsem nemohl na dvou závodech v Evropě startovat. Tento výpadek mne nakonec stál pravděpodobné vítězství ve skupině produkčních vozů. Nestartovali jsme v Chorvatsku a Sanremu, v závěru hodnocení mi body z těchto soutěží chyběly. Nakonec jsem se štěstím dokončil mistrovství na druhém místě. Pokud tedy zpětně vezmu všechny faktory, které se projevily v průběhu roku, jsem s výsledkem spokojený.“

Zkus se trošku podrobněji podívat na sezonu…

„Celý rok jsme pracovali na autě a chtěli být samozřejmě co nejrychlejší. Tomu odpovídalo i množství testů před soutěžemi, čímž jsme auto rychlostně posunuli hodně kupředu. Navíc pro nás byl každý závod novou zkušeností, s novými tratěmi a proto jsme auto dolaďovali prakticky až v průběhu samotných závodů. Jelikož to byla naše první sezona na evropských soutěžích, tak se jednalo o zkušební rok, jak obstojíme v konkurenci i s nastavením vozu. Myslím si, že jsme obstáli se ctí a tento rok je na nás, abychom zúročili veškeré poznatky, které jsme získali během loňského roku.“

Naznačoval jsi, že jsi závodil na nových tratích a různých površích. Jak zde fungoval tvůj tým, respektive měli jste nějaké problémy?

„Tým fungoval skvěle a jediný problém, který jsme řešili, byla otázka nastavení auta. Každá soutěž byla pro nás nová a my vlastně ani nevěděli, do čeho jdeme, jaké tam budou tratě a celé zázemí soutěže. Něco málo jsme sice pochytali z onboardů, ale pokud člověk nestane přímo na startu dané soutěže, tak přesně neví. Například na Azorách jsem poprvé startoval na šotolině. V průběhu rally jsem vedl, ale pak jsem sklouzl do příkopy a bylo po závodě. To jsou přesně ty zkušenosti, které jezdec nabude právě starty.“

Kterou z těch mnoha soutěží, kde jsi vloni startoval považuješ za nejtěžší a která tě naopak velmi oslovila?

Jaroslav Orsák - David Šmeidler (Mitsubishi Lancer Evo IX) - Rally Liepaja-Ventspils 2013

„Pokud se jedná o nejtěžší soutěž, tak to nelze jednoznačně specifikovat, neboť každá soutěž je jiná a každá jinak náročná. Obzvláště, když se má jet rychle. Nejnáročnější soutěž bych tedy těžko hledal, ale mezi nejkrásnějšími rally mám jasno. Jsou to tři soutěže, které řadím na jednu rovinu: rally v Lotyšsku, na Azorských ostrovech a ve Švýcarsku. Paradoxem je, že každá se jela na jiném druhu povrchu, ale právě tyto tři soutěže mne opravdu uchvátily a byly fantastické.“

Jak hodnotíš evropský šampionát jako celek?

„Před sezonou 2013 jsme zvažovali, kterým směrem se vydáme dál, zda pojedeme WRC2 nebo Evropu. Volba nakonec padla na evropský šampionát, který byl z mého pohledu kvalitnější, než svět. V Evropě se totiž při každém závodě poměřujeme i s místními jezdci, což bývá nastavena laťka poměrně dost vysoko. Každý z těchto jezdců se před závodem může přihlásit do naší kategorie a tím nám brát body, což má po sportovní stránce vysokou úroveň. Nás to nutilo jet ještě rychleji a bojovat proti místním střelcům, kteří nejedou celý evropský šampionát, ale na domácí soutěži se chtěli vždy před cizími jezdci vytáhnout. V mistrovství světa je to o tom, kdo se na začátku roku přihlásí a spíše o vytrvalosti. Sportovní stránka zde lehce pokulhává. Proto musím hodnotit evropský šampionát pouze kladně. Jezdecká úroveň i soutěže, které se jely, mají ve světě velké jméno, vždyť vloni se jela například rally Korsika a v tomto roce se jedou soutěže na Kypru a v Řecku, což byly rovněž v nedávné minulosti světové soutěže. Na jednotlivých závodech se opět sejde kvalitní konkurence a my se na tyto souboje velmi těšíme.“

Ještě jedna otázka na evropské závodění. Jak tady funguje družnost mezi jednotlivými jezdci či týmy? Jste soupeři i mimo závody nebo zde panuje přátelská atmosféra?

Jaroslav Orsák - Lukáš Kostka (Mitsubishi Lancer Evo IX R4) - Tour de Corse 2013

„Na závodech, co jsem měl možnost si všímat, tak vycházeli všichni mezi sebou v pohodě a v přátelském duchu. Je potřeba ale také říci, že ne všichni jezdci absolvují kompletní seriál a s některými jsem se potkával třeba jen třikrát, čtyřikrát za sezonu. Vždy se ale jednalo o přátelské povídání.“

V závěru sezony jsi vyměnil značku a z Mitsubishi jsi přesedl do Škody Fabia S2000…

„Jelikož již bylo před závěrečným podnikem ve Švýcarsku rozhodnuto o tom, že na mistrovský titul v produkčních vozech nedosáhneme, rozhodli jsme se, že si vyzkouším fabii v ostré soutěži. Tím jsme předeslali, že s tímto vozem budeme startovat v příští sezóně a pro mne to byl ideální test. Cíl před soutěží byl jasný: otestovat auto, jet v klidu a hlavně dovézt auto až na rampu. Tomu jsme podřídili i celou strategii, což se nakonec podařilo.“

Jaké bylo přivykání na Škodu Fábia S2000?

„Auto je skutečně špičkové, na velmi dobré úrovni. Ukázalo nám, že budeme konkurenceschopni a problém v přechodu z mitsubishi do škodovky jsem neměl žádný.“

Probrali jsme tvou sezonu, ale pojďme se podívat na sezonu jezdců, kteří startovali s vozy za tvůj tým?

„V průběhu sezony 2013 jela s týmovým vozem Mitsubishi Lancer EVO IX karlovická posádka Robert Kořístka - Michal Drozd. Robert jel první sezonu s Mitsubishi a na jejím konci se stal vicemistrem v rallysprintech, což jen dokazuje, že je kvalitní jezdec. Tady si myslím, že mu hodně pomohly rady, nastavení a poznatky, které jsem získal při závodění s Lancerem já. Když se spojily mé poznatky a Robertovo jezdecké umění, byl z toho na konci roku pěkný výsledek.“

Jedna sezona skončila a za nedlouho odstartuje nová. Proto musí přijít otázka ohledně plánů pro rok 2014…

Jaroslav Orsák - Lukáš Kostka (Škoda Fabia S2000) - Rallye du Valais 2013

„Pro tento rok mám v plánu absolvovat vybrané závody v mistrovství Evropy. Spolujezdce by mi měl dělat opět David Šmeidler, který je již zdravotně v pořádku. Techniku jsem již avizoval v předchozích odpovědích, proto jen zopakuji, že to bude Škoda Fabia S2000. Kromě mého závodění se budou v dílnách připravovat i další závodní auta. Robert Kořístka uvažuje o startech ve velkém mistráku s Mitsubishi Lancer EVO IX, Fabii S2000 budeme připravovat pro Martina Vlčka, který pojede kompletní velký i malý mistrák v Česku. Náš tým se rozrostl o posádku vedenou Tomášem Kurkou, který s další fabií pojedeme rallysprinty a do výčtu zbývá doplnit Martina Hudce, který pojede Evropu stejně jako já, pouze s tím rozdílem, že Martin zůstává u Mitsubishi.“

Máme za sebou konec roku, co by jsi popřál příznivcům rally?

„Do Nového roku přeji všem fanouškům hodně zdraví, úspěchů a krásných zážitků z rally.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist