www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2014

Bratři jak se patří - František a Martin Kouřilovi

11. února 2014 • 17:00

Ač jsou František s Martinem bratři, každý z nich bydlí na jiném konci České republiky. Starší František zůstal na českolipsku, zatímco mladší žije na Moravě a už dávno si přivykl na to naše „toš“ i na chuť nejlepšího léku z moravských trnek. Toš ogaři, povězte nám něco o sobě.

Pojďte se nám, bratři, na úvod povídání představit.

František a Martin Kouřilovi

Martin „Je mi 30 let a rodinu zatím nemám. V roce 2009 jsem založil motokárový tým a začal v tomto motoristickém odvětví podnikat. Mezi mé zájmy patří sport všeobecně, ale nejvíce asi hokej a fotbálek.“

František „Já jsem z bratrské dvojice tím starším sourozencem, je mi 43 let a oproti Martinovi jsem již rodinu založil a s manželkou mám dvě dcery. Pracuji jako automechanik a mezi mé zájmy patří vše, co voní benzínem, tedy motorismus a má autodílna.“

Co bylo ve vašem případě prvotním impulsem začít aktivní kariéru v rally?

Martin „Mým prvotním impulsem byla touha vyzkoušet si závodní auto na uzavřené trati, protože na neuzavřených tratích se moc jezdit nedalo :-). Od motokár jsem si chtěl dát také na chvíli pokoj a hlavně to ani nešlo spojit s tím, že jsem měl kolem motokár vlastně dost práce. Po prvním závodě v Kralovicích jsem zjistil, že by to mohlo jít a tak jsem se rozhodl, že budu startovat i nadále.“

František „Na rallye jsem se začal jezdit dívat už jako 13-ti letý kluk a v roce 1995 jsem absolvoval pár soutěží jako mechanik u Jirky Tošovského. Mechanikování se mi zalíbilo natolik, že v letech 1997-98 jsem pokračoval u Tondy Eliáše, poté do roku 2003 jsem točil video pro FTJ. V té době Martin úspěšně jezdil motokáry a já jsem se mu snažil pomáhat a bylo jen otázkou času, kdy brácha bude chtít zkusit rallye, protože pro nás pro oba je to disciplína číslo 1. Poprvé jsme se postavili na start v roce 2009 při rallye Střela v Kralovicích se Subaru Impreza WRX Sti, a bylo z toho snové 5.místo celkově ve velice slušné konkurenci.“

Příjmení Kouřil figuruje ve výsledcích rally hodně dlouho a výrazný podíl na tom má Jaroslav Kouřil. Je to shoda jmen nebo nějaká rodina s vámi?

Martin „Je to pouze shoda příjmení a s tlumačovským klanem Kouřilů nemáme nic společného. V minulosti jsme spojili síly a já si od „moraváků“ půjčil Fiat Punto S1600. Ve spolupráci pokračujeme i v současné době neboť Jardův vnuk Dušan závodí na motokárách u mne v týmu.

Jak to vypadalo u vás doma, když dva bratři oznámili, že chtějí jezdit tak nebezpečný sport jako je rally?

Martin „Moje mamka z toho nadšená nebyla, ale zakázat mi to nemohla a nějaké prosby, abych nejezdil, neposlouchám :-). Už si ale zvykla a samozřejmě mi fandí.“

František „Manželka měla zpočátku menší obavy, ale brala si mě s tím, že jsem blázen do motorsportu a nakonec se jí to zalíbilo tak, že se také jezdí dívat.“

Bratrská posádka Kouřilů se objevila na čtyřech soutěžích, proč tak málo?

Martin Kouřil - Michal Večerka (Škoda Fabia R2) - Barum Czech Rally Zlín 2013

Martin „Začátek jsme zvládli spolu. Ale po třech závodech jsem musel načerpat další zkušenosti od jiných spolujezdců, abych se trochu posunul a udělal si jasno v rozpise. Pro naše fanoušky ale mám dobrou zprávu neboť v tomto roce se určitě v Renaultu Clio na start rally společně postavíme.“

František „V roce 2010 po absolvování dvou sprintových závodů, kdy jsme pokaždé přivezli domů pohár, se naše cesty rozešly a každý z nás usedal do vozu s někým jiným. V roce 2011 mě brácha oslovil, zda s ním pojedu Vsetín, což jsem velice rád přijal a opět jsme si odvezli pohár. A to byla zatím naše poslední spolupráce v závodním autě. Brácha by si měl konečně uvědomit, že jsem pojistka na poháry a doufám, že v budoucnosti se počet našich společných startů rozroste.“

Nebyl uvnitř vozu boj o volant ve stylu, já bych to zajel lépe?

František „V žádném případě, Martin je opravdu dobrý pilot a pokud jsem vůz řídil, tak jenom na přejezdu. Myslím si, že spolujezdec by neměl kritizovat pilota kvůli jeho stylu řízení, a také nikdo není neomylný. Volant tedy nechávám bráchovi.“

Františku máš za sebou hodně startů na místě spolujezdce, nelákalo tě to od čtení not za volant?

František „Nikdy neříkej nikdy, ale přeci jen mě více baví číst noty JJJ.“

Kterého výsledku si nejvíce ceníte?

Martin „Samozřejmě si vždy velmi cením každé dokončené soutěže ale pokud mám vypíchnout konkrétní závody, tak velmi vysoce hodnotím výkon na Kostelci 2012. S Petrou Řihákovou ve Fabii R2 jsme sice dokončili 5. ve třídě, ale rád vzpomínám na absolutně 20. čas na rychlostní zkoušce Peklo. Do cenné sbírky patří také dva úspěšné starty na Barum rally v letech 2011 a 2013.“

František „Já neměřením úspěchy podle výsledkové listiny, nýbrž podle pocitu, jaký jsem měl v daném závodě. Proto si cením každé rally, kterou jsem si užil a zdárně dokončil a pokud k tomu byl ještě pohár, tak to byl ještě bonus navíc.“

Martine, když se podívám do tvých statistik, tak zjistím, že jsi jel snad ve všem krom Trabanta a Žigulíka. Které auto tě nejvíce oslovilo, které naopak nejméně a proč takový rozptyl značek?

Martin „Vzhledem k tomu, že jsem vyrůstal v motokáře a vlastně i doposud v ní jezdím, tak to jsou vozy skupiny A, které mi nejvíce sedí. Ať už je to nestárnoucí Škoda Felicia Kit Car, se kterou jsem startoval na Vsetíně a Slušovicích 2010 nebo Fabia R2, se kterou se mi jelo také moc pěkně. Ve výčtu nesmí chybět ani Fiat Punto Super 1600. Ze skupiny N nesmím zapomenout na Renault Clio, které mi také vyhovovalo, i díky perfektní převodovce toho celkem dost ubrzdíte. Pokud ale mám vyzvednout jedno auto, které mi přirostlo k srdci, tak to bezesporu bude Fiat Punto Super 1600. Pokud bych měl poukázat na auto, kterému bych se chtěl vyhnout, tak to bude zřejmě Seat Ibiza.“

Martine, ty ale nefušuješ pouze do rally, ale i do jiného motoristického odvětví. Zkus nám prosím představit svou činnost a jakých výsledků tví svěřenci dosáhli?

Martin Kouřil - Ivo Vybíral (Fiat Punto S1600) - Autogames Rallyshow Uherský Brod 2012

Martin „Jak už jsem v úvodu avizoval, založil jsem motokárový tým kde se snažím předávat své zkušenosti mladým začínajícím závodníkům. Vedle rad zajišťuji i veškeré služby zákazníkům nutné pro závodění. Výsledky máme celkem solidní. Během loňské sezony jsme na každém závodě byli na stupních vítězů.“

Také další otázka je na Martina. O tobě je známo, že rád hraješ hokej a mimo jiné jsi hrál i Rally Ice Tour – hokejové setkání jezdců. Jak vnímáš tyto zápasy když žiješ na Moravě a jsi českolípák.

Martin „Tak tenhle rok jsme ukázali Moravě, že hokej se hraje lépe v Čechách :-). V útoku s Vénou Dunovským a Peterem Gavlákem jsem si náramně rozuměl :-). Vždycky tyto zápasy jsou zdravě vyhecované. Ale jsem původem z Čech a za „moraváka“ se nikdy považovat nebudu, i když momentálně bydlím v Otrokovicích :-).“

Kde všude vás letos uvidíme, případně jak to vypadá s pronájmem auta pro rally?

Martin „Momentálně nemám pevně stanovený kalendář, vypadá to na účast ve sprintech, pokud nebude zájemce na pronájem Renaultu Clio. Co mne velice potěšilo je i fakt, že konečně nemám motokárové závody v termínu Rally Bohemia, takže v Mladé Boleslavi bych rád letos startoval. Ale jak říkám, vše se vyselektuje během března.“

Vzkaz fanouškům…

„Všem fanouškům motorsportu co nejlepší zážitky u závodních tratí a hodně úspěchů v osobním životě přeje František Kouřil mladší a Martin Kouřil.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist