www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 13. května 2024, Svátek má Servác, zítra Bonifác

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy 2014

Exkluzivní rozhovor s Bruno Magalhaesem

20. února 2014 • 13:00

Již v minulém týdnu jsme přinesli informaci, že se jeden z nejlepších portugalských jezdců posledního desetiletí Bruno Magalhaes vrací na mezinárodní scénu. Jaké jsou jeho plány si můžete přečíst ve dnešním exkluzivním rozhovoru.

Bruno Magalhaes - Paulo Grave (Peugeot 207 S2000) - Sata Rallye Acores 2011

Na začátku samotného rozhovoru si shrňme fakta. Bruno Magalhaes startoval v seriálu IRC s podporou oficiálního dovozce Peugeot Portugal. Po ukončení sportovního programu se v posledních letech stáhl do ústraní a startoval se soukromým vozem pouze na vybraných významných soutěžích v Portugalsku.

I nadále však plánoval návrat na mezinárodní scénu a v posledních měsících tvrdě pracoval na tom, aby se to podařilo. Nakonec se mu podařilo dát dohromady rozpočet na šest startů v ME 2014.

Jak vidíš vývoj ostatních jezdců, kteří s tebou bojovali v rámci IRC? Ať už to byli Thierry Neuville, Juho Hänninen, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke či jiní?

Všichni měli špičkovou a rychlou kariéru. Jsou to jezdci, kteří se dokáží dostat až na samotný vrchol. Samozřejmě je pro mě velkým potěšením, že se moji kolegové, z nichž se řada vytáhla nahoru i s pomocí značky Peugeot, dokázala dostat takhle vysoko.

Myslíš si, že je současné mistrovství Evropy tím nejlepším odrazovým můstkem do mistrovství světa? Mnohem víc, než například WRC2?

Jednoznačně, bez debat. Což dokazují příklady z minulosti, proti těmto faktům nejsou protiargumenty. Většina současných továrních jezdců v mistrovství světa přišla z IRC nebo ME. To dokazuje, že jednotlivé tovární týmy pozorně sledují, co se v těchto šampionátech děje a jak si jednotliví jezdci v šampionátu vedou. A v celém seriálu jsou rozdílné závody. A hlavně, není na nich potřeba ukázat jenom rychlost, ale taky spolehlivost a schopnost ustát tlak soupeřů. To není jen můj názor, taková je skutečnost.

V poslední době jsi nestartoval na moc závodech. Budeš schopen vrátit se mezi nejrychlejší?

V roce 2013 jsem jel jenom čtyři soutěže - Rally Portugal, Azory a Madeiru s Peugeotem 207 S2000 a Rally de Mortágua s Peugeotem 208 R2. Snažil jsem se poslední dva roky nějak závodnicky přežít a jsem rád, že se podařilo aspoň to. Je teoreticky možné, že mi bude chybět rychlost a vyježděnost, ale zase na druhou stranu je to pro mě výzva. Znamená to totiž, že budu muset bojovat ještě víc, než v minulých letech. A je to samozřejmě i zdroj motivace. Můžu si vzít příklad z Krise Meeka, který také chvíli absentoval a po svém návratu dokazuje, že dobrý pilot se dokáže do správného tempa dostat rychle.

Jaké jsou vůbec tvé přesné plány na sezónu 2014?

Bruno Magalhaes - Nuno Rodrigues da Silva (Peugeot 207 S2000) - Sata Rallye Acores 2013

Máme sehnaný rozpočet na šest závodů mistrovství Evropy, ve kterém se představím s Carlosem Magalhaesem. Začneme na konci března na Rally Acropolis, kde ještě pojedeme s Peugeotem 207 S2000. Jsem za to rád, že k návratu dojde s autem, které znám velice dobře. Počínaje domácí Sata Rallye Acores usedneme do nové zbraně Peugeot 208 T16, který bude připravovat italská stáj Delta Rally. Třetím potvrzeným závodem bude Geko Ypres Rally, kde jsem již v minulosti dvakrát startoval. Další tři závody ještě nejsou potvrzené a teprve v průběhu dalších týdnů uvidíme, které to budou. Rád bych se ale podíval na Rallye du Valais ve Švýcarsku. Naopak s určitostí můžu vyloučit Estonsko.

Už máš nějaké plány ohledně testování nového Peugeotu 208 T16?

Zatím ne. Není možné sestavit nějaký plán, když nevíme, kdy nám bude auto dodané. Zatím nic konkrétního nevíme.

Je to veřejným tajemstvím, že nový Peugeot 208 T16 se potýká s problémy, kvůli kterým se opozdila homologace. Nebojíš se toho?

Peugeot má bohaté zkušenosti se stavěním soutěžních aut. A jestliže zvolili toto zpoždění, určitě to bylo kvůli tomu, aby vytvořili nové auto co nejvíce konkurenceschopné. Myslím si, že zpoždění z těchto důvodů byl moudrý krok.

Je do tvého projektu nějak zapojený Peugeot Sport? Máš nějaká privilegia?

Ne. Tentokráte budu startovat jako soukromý pilot, který se snaží sehnat partnery na závodění. Samozřejmě, nepřetržitá exkluzivní spolupráce s touto značkou od roku 2002 znamená, že mám úzký vztah k Peugeotu. Ale teď je situace trochu jiná, takže jediné privilegium, které budu mít, bude špičkově připravené soutěžní auto, stejně jako ostatní soukromníci.

V minulosti jsi vždy úzce spolupracoval s Carlosem Barrosem, který byl vedoucím většiny tvých projektů. Bude tomu tak i tentokrát?

Rád bych. Carlos Barros není jenom špičkový vedoucí týmu a technik, ale také dobrý člověk a kamarád. Ale bohužel si mezitím našel jinou práci, která mu neumožní podílet se na mém letošním projektu.

Jak je obtížné pro soukromého pilota tvých kvalit dát dohromady projekt na takovéto úrovni?

Není to nic jednoduchého. Všechno jsem si musel zařídit sám, bez jakékoliv podpory. Člověka to někdy emocionálně hodně ničí a častokrát jsem si kladl otázku, jestli to má vůbec cenu. Ale láska ke sportu nakonec vždycky převážila.

Myslíš, že ti práce na podobném projektu může nějak uškodit?

Bruno Magalhaes - Rally Argentina 2010

Nemyslím si. Překonáním všech těchto problémů se stávám silnějším. Poslední dva roky bez pravidelného závodění mě hodně posílily. A dává mi to možnost zařídit si mezinárodní projekt a vrátit se zpátky na žebřík do nejvyšších pater automobilových soutěží, ze kterého jsem musel nedobrovolně slézt. A budu muset dokázat, že jem skutečně rychlý. Ale věřím si, že to dokážu. Na řadě testů jsem byl schopen být rychlejší, než někteří současní tovární jezdci v MS. V minulých projektech jsem prokázal, že jsem rychlý, ale doplatil jsem na nedostatek mezinárodních zkušeností a schopnostem upravit rozpis novým, neznámým podmínkám.

Už jsi se dokázal přizpůsobit mezinárodní realitě?

Je to realita, která v Portugalsku neexistuje. Cizí jezdci začínají svoji mezinárodní kariéru ve dvaceti, já jsem se vydal na zahraniční soutěže až ve třiceti. V tu dobu už měli mí soupeři za sebou osm, devět sezón na různých soutěžích po celé Evropě. V Portugalsku je to pořád stejné, není žádná pořádná rally škola a po dvacet let jezdíme pořád na stejných zkouškách. Všechno jsem se musel naučit sám.

Jaké jsou tvé ambice do budoucnosti? Stále se chceš dostat do mistrovství světa?

Momentálně je mým cílem 'porazit' mistrovství Evropy, dokázat, že jsem schopný bojovat o nejvyšší příčky. Rád bych dal dohromady nějaký stabilnější mezinárodní program, řekněme tříletý. Díky tomu bych dokázal lépe poznat podniky a jejich záludnosti, což by mi dopomohlo k lepším výsledkům. Pokud se podívám do své minulosti, tak jsem nejvíc doplácel právě na malý počet startů v zahraničí a s tím související chybějící zkušenosti. V současnosti bych se chtěl proto zaměřit na tento jeden šampionát. A pak uvidíme...

Jedním z tvých cílů pro letošní sezónu bude porazit Craiga Breena?

Bruno Magalhaes - Paulo Grave (Peugeot 207 S2000) - Rali Vinho da Madeira 2011

Mým cílem bylo vždycky jezdit vepředu. Vím moc dobře, že Breen je špičkový jezdec, ale to nemění mé nazory. V minulosti jsem byl schopen jet s nejlepšími a věřím, že na některých závodech budu schopen i letos porazit jeho i ostatní jezdce.

Tvé auto bude stejné, jako bude mít Peugeot rally Academy, nebo budou mít tovární stroje nějaké vylepšení oproti tvému?

To těžko můžu posoudit, auto stále ještě není k dispozici. Ale pokud si pamatuju z minulosti, Peugeot vždycky dával svým oficiálním týmům, národním dealerům i soukromníkům přístup ke stejnému materiálu. Samozřejmě, auta v továrních nebo polotovárních barvách budou vždy v některých detailech lepší, ale to bude hlavně díky rozsáhlejším testováním, které budou mít k dispozici. Politikou Peugeotu bylo nabídnout všem svým jezdcům srovnatelné podmínky.

S autem, které pro tebe bude úplně nové, poprvé vyjedeš na Azorech. Myslíš, že tam budeš schopen vyhrát?

To nevím, ale určitě to bude hodně obtížné. Na Azorech se cítím jako doma, znám to tam velice dobře. Ani vloni jsme i přes nevyježděnost nejeli špatně a i s autem na konci své životnosti jsme se drželi v popředí. Jasně, letos to bude těžší právě o to, že pojedu s úplně novým autem, zatímco se starou S2000 jsem měl naježděné tisícovky kilometrů, takže jsem ho měl pro sebe dokonale vypiplané.

Kterou část své kariéry bys nazval jako 'nejlepší léta'?

Hodně záleží na kontextu a okolnostech. Pro mě asi nejvíce překvapivé období bylo v roce 2005, kdy jsem bojoval proti takovým pilotům, jako Miguel Campos, José Pedro Fontes, Adruzilo Lopes nebo Pedro Matos Chaves. Hned ve svém prvním roce jsem bojoval o národní titul a přišel jsem o něj smolně na poslední chvíli. Naopak mým největším vítězstvím je určitě Sata Rallye Acorse, kde jsem za náročných podmínek mohl bojovat a porazit takové jezdce, jako Juho Hänninen, Jan Kopecký, Kris Meeke či Andreas Mikkelsen, kteří navíc na té soutěži nebyli poprvé.

Jak vnímáš pozitivní reakce, které se objevily na tvé oznámení pravidelného návratu na mezinárodní scénu?

Jsem nesmírně šťastný. V zahraničí možná lépe chápou, čeho jste schopni dosáhnout. Když jsem poprvé opouštěl Portugalsko, každý si myslel, že tam jedeme všechno vyhrát. Pohled v zahraničí je trochu jiný, váží si vás, sledují každé detaily a jsou realističtější v tom, čeho může člověk dosáhnout. Přestože jsem ve svém předchozím projektu vyrazil do zahraničí s minimem zkušeností, dokázal jsem dosáhnout některých dobrých výsledků. Po vítězství na Sata Rallye Acores 2010 jsem dostal spoustu gratulací od fanoušků i jiných závodníků z celého světa.

Joao F. Faria ; Autosport Portugal
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist