www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 17. června 2024, Svátek má Adolf, zítra Milan

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mediasport mezinárodní mistrovství ČR 2014

Jiří Navrátil: Letos to bude bohužel bez závodění!

11. června 2014 • 09:35

Jiří Navrátil má za sebou třináct sezon za volantem závodních aut a motokár. Tu letošní – čtrnáctou – ale vynechá. (A tradičně vše říká tak, jak to je, bez zbytečných pozlátek a kudrlinek.)

Zdravím všechny svoje přátele, kamarády, známé a fanoušky. Když jsme na podzim začali rozebírat Sierru, těšil jsem se, co všechno s ní uděláme a jak se z monstra stane „poslušná“ hračka, se kterou pojedeme celou sérii závodů od MČR historiků přes Star Barum Rally Zlín až po fantastické Rallylegend San Marino. Hlavou se mi honily i nápady na nový a věřím, že velice nevšední design. Jak už to však občas v životě bývá, člověk míní a věci se mění. Letošní rok proto bohužel vynechám.

Těch důvodů je hned několik. Každý sám o sobě by byl řešitelný, ale když se vezmou všechny dohromady, tak je to najednou všechno jinak. Vždy jsem si svých fanoušků velmi vážil, a tak mi dovolte představit vám své důvody, ať víte, proč tu Sierru, které létají plameny z výfuku, na trati letos nevidíte. A protože nic nemá jen rub, ale také líc, představuji Vám celé spektrum svých myšlenek.

Důvod první, negativní – motivace:

Všeobecně bylo hodně těžké rozdýchat sezonu s Fiestou S2000 v roce 2012. Na jedné straně jsme dosáhli skvělého výsledku v MČR Sprintrally 2012, kde jsme skončili celkově na 3. místě ve třídě 2 (S2000). Obrovským zážitkem byl start v Rallye Sanremo, o které jsme dokonce vyrobili krátký film. Pro mě velmi důležitou součástí bylo také startovat v moderní třídě, kde proti sobě závodí technicky hodně blízká auta a srovnáváte se na trati se skvělými jezdci tohoto sportu. Za velmi negativní považuji, že i přes náš velký výkonový růst během sezony 2012 a dobrým šancím na sezonu 2013 jsme nedokázali sehnat žádného dalšího silného partnera. To kladlo velké nároky na našeho hlavního partnera, firmu Interaction s.r.o. V jejích silách a marketingovém zájmu však nebylo další pokračování v tak náročném projektu, a tak jsme ho nakonec museli násilně ukončit již v jeho třetině. Auto se tak prodávalo ve velmi špatné době a nakonec se bohužel/bohudík prodalo za směšnou cenu. Jinými slovy, fantastické auto a svezení na jedné straně, a velké zklamání z nezájmu dalších sponzorů a finanční nákladnosti na straně druhé.

Navrátil - Káňa, Rally Příbram 2011

Pro rok 2013 jsem proto přesedl zpátky do Sierry a… Však víte jaké to je, když jdete z lepšího do horšího. Samozřejmě si souboje s Kalistou v Legacy a Káňou ve druhé Sieře náležitě užívám. Navíc řídit tu moji Sierru, kterou jsem vymyslel a dal jí život, je neskutečný zážitek! Ale taková Barumka v letošním ERC proti plejádě vozů R5, to by prostě bylo něco trochu jiného. Musím také zmínit krizi, kterou dnešní rallyesport prožívá v České republice. V Evropě tento sport zasáhla finanční krize, u nás se to vše ještě znásobilo nešťastnými nehodami, které náležitě zneužila média a udělala tak z tohoto sportu vražednou zábavu. A tak klesá jak kvalita tratí, tak délka soutěží, a tím pádem ubývá i kvalitních posádek. To se bohužel podílí jak na sníženém zájmu médií, tak hlavně diváků. A o tom pro mě tenhle sport vždy byl. Kulisa aut podobných těm, co máme v garáži, společně s davy lidí kolem tratě, povzbuzujících své borce, to je pro mě rallye. Takže v krátkosti, rád bych řekl, že je pro mě „hodně motivační“ se v letošní sezoně postavit na start proti jednomu Subaru, do soutěží, na které chodí čím dál méně lidí, a navíc riskovat, že až vyletím z tratě a způsobím jakoukoli škodu či neštěstí, budu gauner, co jezdil jako blázen! A ne sportovec, který jel naplno. Jenže pro mě to prostě motivační není!

Důvod druhý, pozitivní – tým:

Na konci loňského roku jsme se dohodli s Honzou Černým. Byl to nejlepší tah za posledních několik let. Je to naprosto špičkový tým, kde každý má svoji funkci. Všechno jde, nikdy není po pracovní době a nikdo na nic nezapomene. Mají systém, chuť a šikovnost. Zároveň ovšem také mladý kolektiv, vtip a vášeň! Hodně mě mrzí, že zrovna tahle sezona nebude. Je to poprvé, kdy jsem měl strach, že tím slabým článkem budu já. A ne motorem všeho jako jindy…

Důvod třetí, negativní – firma, podnikání:

Navrátil - Gál, Valašská Rally 2012

Když chcete na sto procent závodit, musíte svůj čas i mysl věnovat jen tomu. Jinak to ani nejde. To už jsem zjistil, když jsem naplno jezdil s Fiestou S2000 a motokáry. V segmentu, kde se se svým podnikáním pohybuji, se už několik let docela tvrdě bojuje, a přestože jsme stále na špici a máme myslím věci pod kontrolou, cítím, že je teď potřeba víc. Ano, mám kolem sebe špičkové lidi, na které se mohu plně spolehnout, ale to teď stejně nestačí. Je potřeba víc času, víc prostředků a víc zájmu!

Důvod čtvrtý, pozitivní – řízení:

Řízení auta nebo motokáry mě strašně baví a určitě mi bude hrozně moc chybět. Stejně jako to srovnávání se soupeři a atmosféra závodů. Navíc jak mojí mamince slušely klobouky, tak mně sluší kombinéza a nenucené klábosení v depu. Prostě jak jsem kdysi napsal na svůj web: Neznám krásnější pocit než nastartovat a vyrazit na trať! Platí to pořád!

Důvod pátý, negativní – peníze:

Stavba auta tradičně spolyká víc prostředků, než si člověk na začátku myslí. Můžete si to říkat desetkrát, můžete postavit klidně dvacet aut, ale člověk je stejně nepoučitelný. Ano, Honza mi několikrát říkal, že to nebude stát to, co já jsem říkal, ale já jsem prostě blázen. A tak i repase/stavba Sierry stojí víc peněz, než jsme měli naplánováno. Protože jsem chtěl, aby byla, ehm, perfektní!

Důvod šestý, pozitivní – historické závodní auto:

Je krásné usedat do historiků. Ta auta mají duši a ďábelskou výbušnost, která je dnešním autům cizí. Sierra zajímá všechny od malých kluků až po staré dámy. Je neuvěřitelné, jaké má ten pomalovaný starý křáp kouzlo pro tak široké spektrum lidí! Navíc je to celé tak trochu o dobrodružství. Když jsem loni v Žiželicích nacouval do sloupu, neříkal jsem Vítkovi, napiš prosím do M-Sportu, já jdu řešit peníze. Řekl jsem mu: „To jsem zvědavý, kde to zase seženem!“

Závěr:

Takže jsem si to dal všechno dohromady, sepsal si to na papír, sedl si se svými sponzory, Vítkem, lidmi z týmu. Bylo to velmi složité rozhodnutí, ale všichni ho chápali a domluvili jsme se, že letošní rok odpískáme. Věnujeme se raději pečlivému dokončení kompletní renovace a přípravě auta pro budoucnost. Nakonec je to historik a tomu už nic neuteče. Snad také bude nějaké to testování a třeba se alespoň jednou někde svezeme. A také si počkáme, co nám vývoj v rallye přinese. Protože já bych se s tím svým krásným a drahým autem chtěl vrátit do lepší doby, než je ta, ve které na legendární Rallye Šumava dojede do cíle před poloprázdnými škarpami jen 28 aut.

Jiří Navrátil - ME Mariembourg 2008

Toto rozhodnutí mi také dá víc času jak na můj soukromý život, tak na další vymýšlení, co v závodech dál. A hlavně mi teď dá prostor a prostředky soustředit se na firmu a podnikání. A bez něj by tady nebylo posledních 13 let co jezdit ani o čem psát. Bez reklamy na špičkové autolaky firmy Spies Hecker bych totiž asi ani nevyjel z garáže. Zažil jsem toho na různých tratích celé Evropy strašně moc! A byly to fantastické zážitky ve skvělých strojích, navíc v naprosto rozličných kategoriích! Měl jsem celou dobu obrovské štěstí a většinou kolem sebe bezvadné lidi. Byl to zážitek, byl to celé můj sen!

Všechno se ovšem srdcem dělat nedá, někdy musí mít člověk i rozum. :-)

Velice rád bych také zmínil některé další sponzory a kamarády, kteří během posledních 13 let pomáhali. Děkuji tedy firmám: RTIcz, Brudra, Folcut reklama, BAR radiators, Caffe Slavia, 3M, LogoSign, Hitrádio FM Plus, B2 design, Křenek Motorsport a ProKart Raceland. Děkuji také týmům JOKA Racing, ACA Autocentrála, DR Racing, AP motorsport a Černý Racing.

Vít Kouřil, spolujezdec

Jiří Navrátil - Vít Kouřil, Valašská Rally 2013

Jak Jirka sám píše, posledních třináct let žil více či méně závoděním a na ostatní věci neměl moc čas. Myslím, že mu tato nucená pauza prospěje. Srovná si v hlavě životní priority a odpočine si od té povinnosti být automobilovým závodníkem. Píšu to napůl ironicky, ale jet na rychlostní zkoušce je jen malá část toho, co musíte jako závodník dělat, a všechno ostatní – a není toho málo – vás po letech psychicky unaví. A unaví to, i když nemusíte noc před závodem trávit na dílně rozebíráním a skládáním nefungujícího auta, jak to pravidelně dělá Jirka Petrášek a spousta dalších.

Třeba bude příští rok lepší finanční situace, Kalda a Letoun to nezabalí a bude s kým závodit a Jirka se se mnou nebo s někým jiným na tratě rychlostních zkoušek vrátí. A třeba taky ne a Jirka zjistí, že ho rybaření naplňuje mnohem víc. Uvidíme.

Martin Písařík, ředitel firmy Interaction s.r.o.

Je až fantastické, jakou reklamu udělal Jirka za celou tu dobu širokému spektru produktů, které dováží a prodává Interaction s.r.o. Reklama a propagace značky (v tomto případě zejména opravárenských autolaků Spies Hecker) se dělá různými způsoby a mimo „vození“ loga se také hledí na osobu, která to logo propaguje a vozí.

Navrátil - Kraner, Pražský Rallysprint 2004

Jirka kromě jeho sportovních výsledků v různých závodech dokáže zaujmout svojí bezesporu dobráckou a otevřenou povahou a také šířením dobré nálady. Dejte si to dohromady s různými adrenalinovými akcemi a eventy pro naše zákazníky a je vám jasné, že u nás bylo o zábavu vždy postaráno.

V letošní pauze Jirka dožene vše, co zameškával, a vyladí (nejen) auto tak, aby z něj měl radost, teprve pak bude plně spokojen! A jak já ho znám, tak se na trať opět vrátí s novým elánem – a doufám, že také s logem Spies Hecker.

Jiří Navrátil ; foto: archiv J.Navrátila
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist