www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. dubna 2024, Svátek má Vlastislav, zítra Robert

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy 2014

Esapekka Lappi si výhrou ve Švýcarsku jasně řekl o evropský titul

25. října 2014 • 18:30

Předposlední soutěží letošního mistrovství Evropy je švýcarská Rally du Valais. Alpská soutěž je díky termínu konání známá vrtkavým počasím a i letošní ročník naznačuje, že by sníh a led mohl do průběhu rally promluvit. Na startu je pět českých posádek s jezdci Jaromírem Tarabusem, Jaroslavem Orsákem, Antonínem Tlusťákem, Martinem Hudcem a Tomášem Kurkou.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Int. Rally du Valais

3. etapa, 5. sekce
RZ 16 - Champex-Lac 2 (Les Valettes-Prassurny) (16.00 km)
RZ 17 - Bruson 2 (Le Châble-Bruson) (10.15 km)
RZ 18 - Verbier 2 (Lourtier-Verbier) (15.52 km)
RZ 19 - Col des Planches (Vens-Arbarey) (Vens-Le Guercet) (20.15 km)

Esapekka Lappi - Janne Ferm, Škoda Fabia S2000 - Rally Int. du Valais 2014

Podruhé v řadě se vítězem Rally Int. Du Valais stal tovární jezdec Škody Motorsport Esapekka Lappi. Finský jezdec tak podnikl zásadní krok k zisku titulu letošní mistra Evropy, před závěrečnou Korsikou má na druhého Seppa Wieganda, který zůstal jediným dalším adeptem na titul, náskok třiatřiceti bodů.

Byla to poslední sekce celé rally, která o – byť hodně teoretickou – šanci na celkový primát připravila Poláka Kajetanowicze. Ten ve Švýcarsku předváděl hodně slušný výkon, nicméně proti byla technika. V jeho Fordu Fiesta šestnácté RZ se v cíli R5 objevil požár a jeho příčina i následky byly bohužel takového rázu, že Kajto už do další vložky nenastoupil. A vůbec celá závěrečná sekce nebyla ke startovnímu poli příliš vstřícná. Kvůli poruše ze servisu vůbec neodstartoval Bruno Magalhaes, šestnáctý test byl konečným pro Jaroslava Orsáka (motor) a hned na následujícím se dostal ze hry ven další český zástupce Jaromír Tarabus, který poškodil svou fabii o kámen na vnitřku zatáčky. Do RZ 18 nenastoupil dopoledne dominantní Kevin Abbring, který v RZ 16 trefil bariéru a poškodil poloosu, a před závěrečnou zkouškou musel vzdát ze stejného důvodu doposud sedmý domácí Sébastien Carron…

Vítězný Lappi cestu za druhým švýcarským triumfem rozhodně neměl nějak zvlášť snadnou, problémy Kajetanowicze a Breena mu ale hrály do not. Fin po celý víkend mohl předvádět konstantní výkon bez větších výkyvů, ke kterému mu přispěl bezchybně fungující vůz. Naopak Breen po pátečním defektu jel naplno až do posledního metru, z čehož pramenilo pár menších jezdeckých chyb. Nutno ale vyzdvihnout fakt, že jeho Peugeot 208 T16 snad vůbec poprvé fungoval bez zásadních potíží. Druhé místo je tedy zcela zasloužené. To Sepp Wiegand může být se třetím postem v cíli více než spokojen. Mladý Němec sice po čtvrtku vedl, v průběhu pátku ale nezachytil tempo soupeřů a v kombinaci se špatnou volbou pneumatik se postupně propadal. V sobotu jej přibrzdily přehřáté brzdy na nejdelší RZ, po odstoupení Kajta se ale Wiegand mohl vrátit na třetí místo, které si pak dokázal uhlídat. Konečné čtvrté místo je pak senzačním výsledkem pro domácího Jonathana Hirschiho. Ten na RIV startoval bez ambicí a zejména s vidinou seznámení se s novým vozem, přesto dokázal dovézt bez větších potíží svou dvěstěosmičku až do cíle. Z pátého místa je naopak zklamaný Olivier Burri. Domácí matador a několikanásobný vítěz této soutěže měl před startem vítězné ambice, které ale prakticky po celou rally brzdily různé technické problémy jeho Fordu Fiesta R5. A podobné pocity si do Francie odváží také Robert Consani, který prožíval jednu ze svých lepších rally a až do samotného závěru živil naději na konečné čtvrté místo. Bohužel nedlouho před cílem poslední vložky jeho Peugeot 207 S2000 potkal defekt a následný výlet mimo trať, při kterém Consani notně svůj vůz poškodil. Francouz dojel do cíle, avšak nabraná ztráta jej srazila na šesté místo.

Jak už bylo napsáno výše, česká sestava v závěru rally hodně prořídla. Po odstoupení Tarabuse a Orsáka převzal poste nejrychlejšího českého jezdce Antonín Tlusťák, který dokončil jako jedenáctý celkově. Martin Hudec skončil na devatenácté pozici (5. V ERC PC) a Tomáš Kurka na dvaadvacáté.

Florian Gonon - Michel Horgnies, Subaru Impreza STi R4 - Rally Int. du Valais 2014Laurent Reuche - Jean Deriaz, Renault Clio R3 - Rally Int. du Valais 2014

Hodnocení Production Cupu neochvějně opanoval Florian Gonon před Ursem Hunzikerem (oba Subaru Impreza STi) a Vitalijem Puškarem (Mitsubishi Lancer Evo X R4). Ve dvoukolkách pozlatil mezinárodní debut nového Renaultu Clio R3T domácí Laurent Rauche, druhý skončil Andrea Crugnola s Peugeotem 208 R a třetí Michael Burri s dalším CLiem R3T. Juniorskou klasifikaci ovládl zmíněný Crugnola, který se bodově dotáhla na devítibodový odstup za vedoucího Lefebvra. Jako druhý mezi juniory soutěž dokončil Fabio Andolfi před třetím Aleksem Zawadou.

Mistrovství Evropy 2014 má před sebou už jen jedinou soutěž, a to legendární Tour de Corse. Na známých asfaltech středomořského ostrova se pojede o druhém listopadovém víkendu.

Rallye Int. du valais 2014
1.Esapekka Lappi - Janne FermFINŠkoda Fabia S20002:32:29.8
2.Craig Breen - Scott MartinIRL/GBRPeugeot 208 T16+44.4
3.Sepp Wiegand - Frank ChristianDEUŠkoda Fabia S2000+2:41.5
4.Jonathan Hirschi - Vincent LandaisCHEPeugeot 208 T16+3:14.0
5.Olivier Burri - jean-Jacques FerreroCHEFord Fiesta R5+3:50.8
6.Robert Consani - Maxime VilmotFRAPeugeot 207 S2000+4:04.3
7.Nicolas Althaus - Alain IosetCHEŠkoda Fabia S20004:41.2
8.Pascal Perroud - Quentin MarchandCHEŠkoda Fabia S2000+5:30.8
9.Florian Gonon - Michel HorgniesCHESubaru Impreza STi R4+5:50.3
10.Jean-Phillipe Radoux - Jean-Noel GregoireCHEFord Fiesta R5+6:39.9

3. etapa, 4. sekce
RZ 12 - Champex-Lac 1 (Les Valettes-Prassurny) (16.00 km)
RZ 13 - Bruson 1 (Le Châble-Bruson) (10.15 km)
RZ 14 - Verbier 1 (Lourtier-Verbier) (15.52 km)
RZ 15 - Les Cols (Vens-Le Guercet) (32.13 km)

Kevin Abbring - Sebastian Marshall, Peugeot 208 T16 - Rally Int. du Valais 2014

Závěrečný den švýcarské Rally Int. du Valais byl podobně jako páteční etapa rozdělen do dvou sekcí o čtyřech rychlostních zkouškách. Sobotní dopoledne nabídlo specifické úseky s řadou šotolinových pasáží, které posádky musely absolvovat s asfaltovými podvozky a pneumatikami. Vrcholem celé sekce pak byl průjezd dvaatřicetikilometrovým testem Les Cols, který byl nejdelší vložkou celé rally.

Kevin Abbring byl po předčasném odstoupení v pátek ráno hodně zklamaný a s jeho dnešními výkony ho předešlé technické problémy mohou mrzet dvojnásob. Holanďan totiž vyhrál v rámci restartu bez výjimky všechny dosavadní sobotní zkoušky. Abbring se nechal slyšet, že s touto formou mohl rally bez problémů vyhrát. Bohužel jeho Peugeot už v celkové klasifikaci nefiguruje a jediné body, které si může Holanďan připsat, jsou ty bonusové za sobotní etapu.

Celkové klasifikaci i nadále celkem neohrožené vévodí Esapekka Lappi. Jeho nejbližší pronásledovatel Kajetan Kajetanowicz už zmizel z bezprostředního dostřelu hlavně kvůli nejistotě na šotolinových úsecích. To naopak nahrálo do karet Craigu Breenovi, který si na Kajtovo druhé místo dělá už dlouho zálusk. Ir i v sobotu zajíždí vyrovnané časy podobné těm Abbringovým a od druhého Kajetanowicze už jej před závěrečným kvartetem zkoušek dělí jen dvě sekundy. Kdyby Breen nedělal na nejdelší zkoušce dvakrát hodiny, mohl být už před Polákem.

Početné skupině českých posádek stále vévodí Jaromír Tarabus, který je devátý. Ve dvoukolkách je stále na čele Laurent Rauche před Andreou Crugnoolou, který v RZ 13 přišel o nejbližího juniorského konkurenta - to když Chris Ingram sklouzl se svým peugeotem mimo trať. V Production Cupu vede s více než čtyminutovým náskokem Florian Gonon, Martin Hudec je pátý.

2. etapa, 3. sekce
RZ 8 - Sierre-Anniviers 2 (Chalais-Itravers) (14.22 km)
RZ 9 - Veysonnaz 2 (Ayer-Veysonnaz) (13.62 km)
RZ 10 - Nendaz 2 (Veysonnaz-Nendaz) (12.08 km)
RZ 11 - Caserne 2 (6.18 km)

Craig Breen - Scott Martin, Peugeot 208 T16 - Rally Int. du Valais 2014

Odpolední část páteční etapy Rally du Valais obsahovala identickou čtveřici testů z dopoledne a stejně jako v předešlé části si ji podmanil Craig Breen. Pilot továrního Peugeotu 208 T16 pokračoval ve sbírání špičkových časů, s výjimkou porouchané ruční brzdy jeho vůz netrápily žádné technické nepříjemnosti a Ir dle svých slov zažíval nejlepší závodění od březnové Rally Acropolis. Není se proto co divit, že v této dobré náladě postupně vystoupal ze sedmého místa až na medailové třetí, které mu patří před startem posledního dne.

Ve vedení je i nadále Esapekka Lappi, který celkem bez problémů kráčí za obhajobou loňského švýcarského triumfu. Druhý je Kajetanowicz, který dokonce jednu z odpoledních vložek vyhrál a i přes absenci zkušeností s místními tratěmi hraje zcela vyrovnanou partii se soupeři zběhlými v jízdě na sionských vložkách. Za třetím Breenem před sobotou na čtvrtém místě nocuje Sepp Wiegand, který během dne nedokázal navázat na tempo a rytmus z pátku, navíc jej na RZ 10 postihl defekt.

V soutěži i nadále pokračuje všech pět českých posádek. Prapor té nejrychlejší stále drží Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem, kteří jsou devátí. Jaroslav Orsák rovněž dlouho koketoval s umístěním v průběžné Top 10, jeho snahu ale zbrzdil – podobně jako Wieganda - defekt v závěru dne. Valašský jezdec tak po pátku klesl na třinácté místo. Níže v pořadí následují také Antonín Tlusťák, Tomáš Kurka i Martin Hudec, jemuž po dvou dnech alpského zápolení patří páté místo v hodnocení produkčních vozů. Tuto klasifikaci celkově vede Florian Gonon, jeho páteční soupeř a vyzyvatel Mark Higgins bohužel musel hned v pátek ráno vzdát kvůli prasklé poloose. Kategorii dvoukolek beze změny stále vévodí domácí Laurent Reuche s novým Renaultem Clio R3T, s půlminutovým odstupem jej následuje nejrychlejší jezdec JERC, kterým je Andrea Crugnola na Peugeotu 208 R2.

2. etapa, 2. sekce
RZ 4 - Sierre-Anniviers 1 (Chalais-Itravers) (14.22 km)
RZ 5 - Veysonnaz 1 (Ayer-Veysonnaz) (13.62 km)
RZ 6 - Nendaz 1 (Veysonnaz-Nendaz) (12.08 km)
RZ 7 - Caserne 1 (6.18 km)

Esapekka Lapp - Janne Ferm, Škoda Fabia S2000 - Rally Int. du Valais 2014

První polovina páteční etapy přinesla několik větších změn v celkovém pořadí, zároveň se ale postarala o první větší rozestupy a jakousi stabilizaci výsledkové tabulky. Z ní bohužel ještě před startem prvního ranního testu vypadl Kevin Abbring, jehož peugeot nejprve po promrzlém nočním UP nešel nastartovat (stejný problém potkal i Breena) a následně se na přejezdu definitivně zastavil s poruchou spojky. Abbring tak kvůli technice opět odstoupil ze slibné pozice – pokolikáté už…

Jeho týmový kolega Breen během dopolední čtveřice zkoušek sázel jeden nejrychlejší čas za druhým, pouze jedenkrát ho dokázal pokořit Esapekka Lappi. Avšak Ir namísto boje o vedení stahuje ztrátu po čtvrtečním defektu a v polovině páteční části Švýcarské rally je rád, že se ze druhé desítky prokousal alespoň na průběžné sedmé místo.

Zmíněný Lappi pak podle svých slov jel rychle, ale ne na maximum. Loňský vítěz Rally du Valais si s místními tratěmi rozumí a oprávněně po RZ 5 vystřídal v celkovém vedení Seppa Wieganda. Ten naopak nemůže najít správný rytmus a z prvního místa se postupně propadl až na třetí. Famózně pak jede Kajetan Kajetanowicz, který se během pár RZ vyšvihl ze sedmého místa na druhé a je nejbližším pronásledovatelem Lappiho. Nejlepší českou posádkou je i nadále dvojice Tarabus – Trunkát, která je po RZ 7 na desátém místě.

1. etapa, 1. sekce
RZ 1 - Leukerbad 1 (Varen-Leukerbad) (8.25 km)
RZ 2 - Crans-Montana 1 (Mollens-Les Violettes) (4.20 km)
RZ 3 - Anzere 1 (Fortunau-La Tsouma) (12.47 km)

Sepp Wiegand - Frank Christian, Škoda Fabia S2000 - Rally du Valais 2014

Hned úvodní trojice rychlostních zkoušek letošní Rally du Valais všem účastníkům jasně ukázala, o čem tato soutěž je. Podzimní termín spolu s vysokohorským charakterem dělá ze švýcarských tratí mimořádně náročnou prověrku. Zásadně se o tom přesvědčil zejména Bruno Magalhaes, který na trať vyrážel jako první. A jako první ji také opustil – hned po kilometru od startu úvodní zkoušky Portugalec najel příliš rychle na neviditelnou ledovou plotnu a o skálu urazil levé přední kolo svého Peugeotu 208 T16. Zkouška musela být kvůli zablokované trati zastavena, po více než půl hodině se ji ale podařilo obnovit a ostatní posádky tak nepřišly o cenné ostré kilometry. Zvlášť, když druhý úsek musel být už v předstihu pořadateli zkrácen z necelých dvanácti kilometrů na pouhou třetinu – důvodem bylo příliš velké množství sněhu, které se na sionskou oblast sneslo v průběhu středy.

Úvodní test – podobně jako na řadě předešlých soutěží ME – vyhrál Kevin Abbring na továrním Peugeotu 208 T16. O dvě sekundy zaostal konkurent od Škody Sepp Wiegand a za touto dvojkou se zabydlel mocný kontingent domácích matadorů Jonathana Hirschiho, několikanásobného vítěze Rally du Valais Oliviera Burriho a Sébastiena Carrona, mezi něž se vklínil ještě Polák Kajetanowicz. Až sedmým časem do rally vstoupil Esapekka Lappi, nejlepším Čechem byl desátý Jaromír Tarabus.

Také na RZ 2 byl nejrychlejší tovární Peugeot, tentokrát to ale byl ten druhý pilotovaný Craigem Breenem. Devět desetin na Ira ztratil Kajetanowicz, který si v celkovém pořadí polepšil o dvě místa a poprvé nakoukl do Top 3. Kevin Abbring ztratil na Breena 1.4 s a dál celkově vedl. Ale jen do RZ 3, která čtvrteční část uzavírala – zkoušku vyhrál Lappi, na kterého Abbring ztratil devět sekund a celkově se propadl na třetí místo. Vedení se ujal Sepp Wiegand následovaný Lappim, pro škodovku tedy úvodní část znamenala příjemný dílčí double. Kromě jezdců Peugeotu se propadl také Kajetanowicz, do pátku bude nastupovat z průběžného sedmého místa. Ve dvoukolkách po čtvrtku vede domácí Laurent Reuche před nejrychlejším juniorem Andreou Crugnolou. Zajímavý duel se rýsuje v produkční kategorii. Tam sice od startu bez přestávky vede Mark Higgins se Subaru, na záda mu ale velice zdatně dýchá domácí Florian Gonon s další imprezou.

------ kvalifikace ------

Výsledky kvalifikační zkoušky jsou k dispozici ZDE.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist