www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2015

Vozy WRC budou od roku 2017 výkonnější

13. července 2015 • 08:00

Po pátečním zasedání Světové rady motorsportu se zdá, že definitivně odzvonilo marné snaze FIA snížit náklady na závodění v mistrovství světa. Namísto toho má WRC v budoucnu nastoupit cestu větší divácké, respektive marketingové atraktivity. Je zřejmé, že jedním z hlavních motorů nových pravidel byl tlak promotéra šampionátu společnosti WRC Promoter, v níž hlavní roli hraje firma RedBull Media House známá svou podporou všem extrémním sportům. Nelze ale tvrdit, že by si RedBull vynutil pravidla na úkor týmů, které chtějí šetřit. Ty jsou do celého procesu dlouhodobě zapojené a lze tak předpokládat, že jsou se změnami již delší dobu nejen obeznámené, ale i s nimi souhlasí. Zajímavostí budiž také to, že promotér v tiskové zprávě výslovně jmenuje jako jeden z hlavních impulzů této změny i anketu mezi fanoušky rally uskutečněnou loni prostřednictvím oficiálního serveru šampionátu wrc.com.

Nyní se podíváme v detailu na schválené změny, které rámují budoucí technické předpisy WRC pro roky 2017 až 2019. Začneme vzhledem aut. Ten se totiž celkem významně změní. Zajímavé je, že zatímco délkové omezení na minimálně 3900 mm zůstalo nakonec nezměněno, tak narostla povolená šířka až na enormních 1875 mm. V historii se objevilo jen jedno širší soutěžní auto, a to Volkswagen Golf IV Kit Car. Konstruktéři dostanou velkou volnost v tvorbě aerodynamických prvků. Zadní křídlo zůstane pevné, ale bude větší a výraznější na rozdíl od současných vozů, kde je umístěné tak, že v čelním pohledu nevystupuje mimo siluetu sériového vozu. Design předního i zadního nárazníku bude nyní podstatně volnější a umožní vůz významně prodloužit za účelem zlepšení proudění vzduchu. Na přední stranu předních blatníků bude možné umístit přídavné aerodynamické prvky, případně v blatnících i vytvářet otvory. Nově bude také možné používat aerodynamické prahové nástavce.

Jistě se ptáte, jak to bude s pohonem nových vozů. Tisková zpráva nezmiňuje žádnou principielní změnu pohonu, proto předpokládáme, že pohon zůstane koncepčně shodný se současnými vozy WRC, to znamená, že motorem bude i nadále účelově navržený přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva o maximálním zdvihovém objemu 1,6 litru. Zůstává limit pro maximálního hodnotu plnícího tlaku 2,5 baru. Co se ale změní, a to velmi výrazně, je velikost restriktoru sání. Jeho vnitřní průměr se zvětší ze 33 rovnou na 36 mm. Plocha pro vstup vzduchu se tedy zvýší přibližně o 20%. Promotér uvádí plánovaný nárůst výkonu motorů k hodnotě 380 koňských sil. My se domníváme, že tato hodnota bude ve skutečnosti ještě vyšší, pravděpodobně kolem 400 koňských sil. Tisková zpráva neuvádí, zda dojde ke změně anti-lag systému turba ve smyslu větší ekologické šetrnosti vozů - například tak jako u vozů R5, kde byl odstraněn přímý přívod vzduchu do výfukového potrubí. Jisté ale je, že například tým Volkswagen Motorsport se poměrně ostře stavěl proti zavádění ekologických novinek v době, kdy se šampionát snaží ze všech sil zvýšit svoji marketingovou hodnotu.

Jaké další novinky FIA zveřejnila? Do vozů se vrátí elektro-hydraulicky řízený mezinápravový diferenciál. Ten z šampionátu WRC zmizel spolu s koncem dvoulitrových aut na konci roku 2010. Následující a současné vozy postavené na bázi regulí S2000 mezinápravový diferenciál nemají vůbec. Po letošním návratu hydraulického řazení se tak v roce 2017 vrátí i hydraulický mezinápravový diferenciál. Poslední v pátek odsouhlasenou změnou je pak spíše kosmetické snížení minimální hmotnosti na 1175 kg.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.07.2015 22:17
Pluto - moderátor
Já myslím, že každý aspoň trochu soudný člověk musí vidět, že navržené změny jsou spíš k horšímu. V rally není potřeba supervýkonné auto, které jede špičkově po kolejích. Naopak, jsou potřeba auta, které tak dobře nedrží, které umí jet i bokem, kde se řidič musí snažit z toho auta něco dostat...
14.07.2015 14:07
ajaj
jemináčku, že bych -xp- nakazil svým negativismem? ;-) a i se mnou se asi dějou věci, páč plně souhlasím s Mirkem: "Mně se osobně moc nelíbí uvolnění aerodynamických předpisů a aktivních diferenciálů. To jsou podle mne věci, co jdou proti divácké atraktivitě a auta budou opravdu výrazně zrychlovat." a já dodávám, že navíc budou opět víc jezdit "po kolejích" :-(
14.07.2015 11:14
-xp-
...budou dva roky zrychlovat, pak se stane nějaké neštěstí, někdo moudrej rozhodne, že to bylo kvůli tomu, že už je to moc rychlé a všechno se škrtnutím pera zruší a začnou hledat od začátku, ideálně nějak na bázi hybridů nebo elektromobilů, aby to bylo pokud možno co nejdražší.
14.07.2015 09:54
Mirekfric
Dražší je relativní pojem. Uvědomme si, že ve WRC dnes hrají prim čtyři z pěti největších automobilek na světě. Já zastávám názor, že na této úrovni šetřit na bázi technických pravidel nemá smysl. Tým jako Volkswagen má rozpočet v řádu miliard korun a ten prostě utratí a je jedno, jak jsou pravidla postavená. Proto taky selhalo zlevňování osekáním technických předpisů skoro až na kost u současných aut WRC. Ostatně stačí se podívat na zázemí týmů. Kdyby chtěly šetřit, tak s sebou na závody nevozí několipatrové paláce...

Mně se osobně moc nelíbí uvolnění aerodynamických předpisů a aktivních diferenciálů. To jsou podle mne věci, co jdou proti divácké atraktivitě a auta budou opravdu výrazně zrychlovat.
14.07.2015 08:19
-xp-
Bude aspoň nějaká z těch změn změnou k lepšímu, nebo to opět znamená, že bude všechno dražší a pro ještě užší vybranou společnost, přičemž auta budou nebezpečnější?
13.07.2015 12:32
Mirekfric
Zapomněl jsem do článku uvést jednu docela podstatnou věc. Použitím 36 mm restriktoru se sjednotí pravidla motorů WRC a WTCC. To znamená, že Citroën už motor specifikace 2017 de fakto má k dispozici, byť to finální naladění bude pro rally určitě jiné než na okruh.
toplist