www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství­ světa 2016

Souhrn změn v předpisech pro MS 2017

12. listopadu 2016 • 11:00

S některými změnami ohledně nadcházející sezóny mistrovství světa v automobilových soutěžích jsme vás seznámili již v předchozích dnech. Dnes si uděláme souhrn těch nejzásadnějších, které nás v příštím roce čekají.

Rallye Deutschland 2016

Je nutné zdůraznit, že u většiny z nich se i nadále jedná jen o návrhy, které nejdříve musí schválit světová rada mezinárodní automobilové federace FIA na svém zasedání na konci listopadu, které se uskuteční ve Vídni.

Jednoznačně nejzásadnější změnou pro příští rok, o kterém však bylo logicky rozhodnuto již dříve, je nasazení nových speciálů kategorie WRC. Se zavedením nových 'monster' vyvstala otázka, co se staršími modely WRC. Proto byl vytvořen seriál pro soukromníky, který ponese název FIA WRC Trophy a bude mít stejná pravidla, jako ostatní podpůrné šampionáty - každý ze závodníků si vybere ze všech soutěží sedm podniků, kde mohou bodovat, přičemž se bude započítávat šest nejlepších výsledků.

Ostatní podpůrné šampionáty zůstávají zachovány, přesto je však čekají novinky. V seriálu WRC2 se uvažuje o zavedení povinných tří podniků, kde by se všichni zájemci museli potkat. V tomto ohledu se předběžně hovoří o Portugalsku, Německu a Velké Británii. Zachován zůstane i šampionát WRC3 a JWRC. Tam nejspíše odzvonilo vozům Citroën DS3 R3T, FIA se v tomto ohledu rozhodla vrátit k levnějším R2. Byl vyhlášen tendr na provozovatelé seriálu, detaily však zůstávají zahaleny rouškou tajemství. Dle neoficiálních informací se přihlásil M-Sport s Fiestou R2T a Peugeot s modelem 208 R2, přičemž FIA nejspíše dle předpisů pro tendr preferuje vozy s turbomotorem. Uvidíme, jak toto rozhodnutí dopadne.

V předběžném návrhu kalendáře mistrovství světa bylo nakonec zařazeno 14 podniků včetně Turecka a Polska. Podle posledních informací to však vypadá, že Turecko i pod nátlakem negativních reakcí odloží svůj návrat do mistrovství světa na sezónu 2018. Naopak je téměř jisté, že bude schváleno rozšíření bodování powerstage na pět míst s rozdělením bodů 5-4-3-2-1. Stejně tak nejspíše dopadne i změna startovního pořadí, které jsme se již detailněji věnovali v jednom z článků.

Poslední zásadní změnou, která vypadá na první pohled trochu kontroverzně, je udělení tzv. 'žluté karty'. Mělo by jít o varování ze strany FIA směrem k pořadateli, kde by měl být jasně identifikován závažný problém podniku. Pokud pořadatel na tato varování nebude slyšet, hrozí podniku potenciální vyjádření z kalendáře. Celá tato 'působí' poněkud směšně, zvláště když si připomeneme, že Polsko či Bulharsko se v prvních letech dostaly do MS poté, co byly rok předtím v rámci ME ohodnoceny jako nejhorší podniky a třeba v Polsku se na problémy s chováním diváků upozorňuje ze strany FIA každoročně. Ve finále je to ale vždy hlavně o penězích a politice...

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist