www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství České republiky v rally 2016

Václav Stejskal jun. – z Loganu do reprezentace

23. prosince 2016 • 19:00

Známé pořekadlo o jablku, které nepadá daleko od stromu, přesně pasuje i na Václava Stejskala juniora. Vzor a učitele našel syn v tátovi a první krůčky v rally absolvoval junior v Dacii Logan. Své úspěšné tažení napříč automobilovými soutěžemi dotáhl k mistrovským titulům a zařazení do reprezentace ČR.

Než se pustíme do rozhovoru, poprosil bych tě o tvou sportovní vizitku…

Václav Stejskal - Stanislav Viktora jun. (Renault Clio R3T) (© foto Tomáš Káňa)

„Má sportovní kariéra začala v mých 18 letech, v roce 2008. Po prvním závodě jsem měl dva roky pauzu a pak startoval několik let spíše sporadicky, pár malých závodů za sezonu. V roce 2014 jsem poprvé vyzkoušel vůz Renault Clio Sport. Po ukončení studií na VŠ v roce 2015 jsem prvně absolvoval kompletní šampionát, hned „velký mistrák“. Výsledkem bylo celkové vítězství ve třídě, 3. místo mezi juniory a zařazení do užší reprezentace pro následující rok. Stejný výsledek v MČR se nám povedlo letos zopakovat a navíc jsme v rámci European Rally Trophy zvítězili v hodnocení Junior v rámci středoevropské oblasti.“

Když zabrouzdám do tvých výsledků, tak mne trkne do očí tvůj první start, který je spojený s tátou a skončil havárií. Ze zkušeností vím, že pokud se setkají dva jezdci v jednom autě, nebývá to dobrý počin, bylo tomu tak i u vás?

„Nemyslím si, že v našem případě šlo o špatný počin. Já neměl s rally jakožto řidič žádné zkušenosti, taťka mě učil veškerým tajům, jak funguje organizace, jak si napsat rozpis, jakou jet stopu atd. Byl jsem rád, že se mnou jel právě on. Bohužel to zrovna nevyšlo, auto mi asi v páté zatáčce uklouzlo na blátě a závod pro nás skončil.“

Počátky tvé kariéry jsou spjaté s netradičním vozem Dacia. Byl to ideální vůz pro naučení, a jak těžký byl přechod do Renaultu?

„Ano, myslím si, že Logan je na naučení opravdu perfektní. Jedná se o motorově poměrně slabé auto, což má pro začínající jezdce řadu výhod. Jednak je třeba se naučit jezdit čistě a bez jakýchkoliv chyb, protože v Loganu nic nejde dohnat výkonem. Je taky třeba se naučit řadit v určitých otáčkách a držet tak motor v optimálním výkonu. Co se týče chování je to auto velmi čitelné, což je rovněž pro začínající jezdce dobré. A přijatelné jsou i náklady na závodění s tímto autem. Vozy R2, které bývají označovány jako závodní náčiní pro mladé začínající jezdce, jsou přeci jen poměrně nákladné.

Přechod do Clia mi nijak těžký nepřišel. Samozřejmě jsem si na něj chvíli zvykal, především na výkon motoru a převodovku se špérou, ale řekl bych, že to šlo poměrně rychle. S Cliem jsme vyhráli hned první rychlostku ve velkém mistráku, a to v podstatě bez jakýchkoliv testů. Asi mi pomohlo i to, že jako sériové auto používám rovněž Clio Sport, takže jsem jej měl „osahané“ i z normálního provozu.“

Pojďme na letošní sezonu, kde jsi bojoval hned na dvou frontách. Jak moc náročná to byla sezona a jak jsi s jejími výsledky spokojený?

„Sezona to byla hodně náročná, a to hlavně časově. Auta si chystáme sami, takže odjet velkou část MČR, přidat do toho řadu zahraničních závodů a vše skloubit s ostatní prací je opravdu náročné.

Co se týče MČR, tam jsem s výsledky nadmíru spokojený. V průběhu roku jsme neměli žádný technický problém, pokaždé se nám podařilo zvítězit ve třídě. Navíc se dařilo zajíždět i pěkné časy v celkovém pořadí. Nejvíce se nám povedla noční RZ Kohout – Ján na Rally Český Krumlov, kde jsme zajeli 26. čas absolutně, mezi Robertem Adolfem s Fabií S2000 a Josefem Semerádem s Mitsubishi. Ve třídě jsme zvítězili o téměř 40 s a přímo na trati jsme dojeli 2 soupeře startující před námi.

Václav Stejskal - Stanislav Viktora jun. (Renault Clio Sport) - Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče 2016 (© foto Robert Balcar)

S výsledky v rámci ERT jsem spokojen již o něco méně. Na Rally Velenje jsme startovali s Cliem Ragnotti, vše šlo dobře, s jízdou jsem byl rovněž spokojen. I během prvních průjezdů některých, pro nás neznámých RZ jsme byli schopni porazit všechny místní borce s „malými Nky“. Proražené kolo nám ale pohoršilo v celkovém umístění. Ve zbytku sezony jsme v rámci ERT startovali s novým Cliem R3T, ale bohužel se nám příliš nedařilo. Jak na Rally Weiz, tak na Rally Croatia jsme měli technické problémy, které nám neumožnily poznávat auto tak, jak by bylo třeba. Každý závod byl navíc velmi specifický, bylo pro mne náročné učit se s novým autem na tratích, které jsem vůbec neznal, a na kterých platí úplně jiné zákonitosti než v ČR. Navíc na posledním podniku, závěrečné Rally Waldviertel, jsem udělal drobnou chybu a my se přetočili na střechu. Autu po mechanické stránce téměř nic nebylo, ale nikde okolo nebyli diváci, takže jsme závod ukončili předčasně a najeli tak při prvním šotolinovém závodě méně kilometrů, než jsme doufali.“

Nerad opomíjím druhou polovinu posádky. U tebe to byla celkem letos rošáda, proč?

„Já bych ani neřekl, že to byla taková rošáda. Před sezonou jsem se domluvil se Standou Viktorou jun., že nám spolupráce funguje a že pojedeme opět spolu. Na Rally Bohemia a Rally Weiz bylo nutné domluvit náhradní řešení, protože Standa očekával narození syna a nebylo vhodné, aby nechal manželku doma samotnou. Na Bohemku bylo složitější najít spolujezdce, spousta lidí měla na MČR stálé angažmá, ale nakonec jsem se domluvil s Lukášem Říhou, který mi vyšel vstříc a navíc má s vozem stejné třídy spoustu zkušeností. Své role se zhostil perfektně. Na Rally Weiz byl úkol jednodušší, závod nekolidoval s žádným závodem v ČR. Domluvil jsem se s Peťou Glösslem, se kterým jsem jezdil již dříve. Standa s Petrem jsou takoví moji tradiční spolujezdci, takže tam nebyl žádný problém si na sebe zvyknout. Na konci roku, když se u nás „za barákem“ jel volný podnik, splnil jsem dlouholetý slib a svezl v našem enkovém Loganu na místě spolujezdce svou sestru Šárku. Závody se jí líbily, a kdybych při závěrečné RZ neprobrzdil retardér, na který dohlížel Wenda Kopáček, přivezla by si z premiérového startu pohár z neomezené třídy VIP.“

Už jistě střádáš plány pro sezonu 2017, tak se pochlub, kde tě uvidíme?

„V tuhle chvíli zatím přesně nevím, jak bude náš program příští rok vypadat. Nicméně bychom se rádi zúčastnili některých vybraných podniků MČR a zároveň několika závodů zahraničních, buď v rámci ERT, nebo v rámci ERC.“

Jak budeš trávit vánoční svátky a co by sis přál najít pod stromečkem, tedy krom vozu R5?

„Vánoce jsou pro mě asi jediné období v roce, kdy je alespoň na pár dní možnost vypnout a po náročném roce odpočinout. Hlavně bych si tedy přál, aby tomu tak bylo i letos a nám se podařilo načerpat potřebné síly do další sezony. Jinak vůz kategorie R5 by byla samozřejmě pěkná hračka, ale mým cílem pro příští sezonu je především naučit se ovládat naše Clio R3T na podobné úrovni, jako předchozí Clio Ragnotti. Každopádně se říká, že vozy R3T jsou dobrou přípravou pro vozy R5. Takže třeba příští rok bude tahle otázka a myšlenka vozu R5 pod stromečkem víc na místě :).“

Co bys popřál čtenářům Autosportu.cz do nového roku?

„Do nového roku bych čtenářům rád popřál mnoho štěstí jak v osobním, tak profesním životě, a spoustu krásných chvil strávených při naší společné vášni, při rally.

Závěrem bych rád poděkoval celému našemu týmu za úsilí, které všichni vkládají do mého závodění a dále pak všem partnerům za podporu v letošní sezoně. Rovněž bych rád poděkoval Autoklubu ČR za výběr do reprezentace a s tím související podporu našich zahraničních závodů.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.12.2016 08:40
forum
pěkně napsaný , at se daří i v roce 2017 jak v Českým mistráku tak i v reprezentaci pokud ji na rok 2017 dostanete . Myslím , že si ji zasloužíte . Je třeba vychovávat mladý jezdce při rallye i v cizině kde získají více zkušeností s různými povrchy než u nás . Přeju S.Viktorovi jun . vše nejlepší k narození kluka a doufám , že v roce 2017 vše bude stíhat .Škoda , že se taky FAS nekouká při vyhlášení spolujezdců i jezdců do nižších tříd , plno lidí by si to více zasloužilo než fabrikanti u nich by to mělo být samozřejmostí vyhrávat .Bez fabrikantů se soutěž odjede , ale bez ostatních posádek ne , ostatní posádky se taky snaží a dávají do toho možná i více svého času, dovolený, peněz a jsou taky dobrý ve svých třídách .
toplist