www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
Mistrovství světa 2019M-Sport posílá do boje novou Fiestu R5 (+FOTO)Dlouhé čekání skončilo. M-Sport včera oficiálně představil novou Fiestu R5 postavenou na bázi modelu ST osmé generace populární Fiesty. Nový vůz, na kterém v Cockermouth pracovali od ledna loňského roku, představuje pro tým lidí kolem Malcolma Wilsona skutečně klíčový produkt. Bez přehánění lze říct, že na úspěchu nové Fiesty závisí budoucnost celé firmy, z čehož samozřejmě plynou nemalá očekávání vzhledem ke kvalitě nejnovějšího soutěžního náčiní s modrým oválem ve znaku. Vývoj nového vozu vedl teprve osmadvacetiletý Bernardo Fernandes, který byl jedním z klíčových lidí stojících za světovým titulem Sébastiena Ogiera v roce 2017, nicméně v roli managera vývoje nového auta se ocitl poprvé. Hlavou konstrukčního týmu byl Richard Christensen. Na testování se podílelo celkem osm jezdců, kteří s vozem strávili od loňského prosince celkem třicet dní na testovacích tratích po celém světě. Mezi testovacími jezdci byli Eric Camilli, Gus Greensmith či formulový jezdec Valtteri Bottas. Jména všech jezdců ovšem M-Sport nezveřejnil a o zbylých jménech se tak můžeme jenom dohadovat. Vůbec celý vývoj nové Fiesty byl ze strany M-Sportu pečlivě utajován. Na veřejnost se dostalo jen velmi málo videí či fotek z testování, vše navíc jen ze dvou testů. Co o novém voze víme? Krom zcela evidentní změny karoserie můžeme říct, že nové je téměř vše od motoru po podvozek. Podle vcelku kusých informací je motor řízený elektronikou Life Racing výrazně výkonnější než u současné Fiesty R5, a to zejména v hodnotách průběhu kroutícího momentu. Oficiální tabulkové výkonové parametry závodních motorů není dobré brát příliš vážně, proto si je dovolím vynechat (oficiální parametry výkonu a kroutícího momentu se dokonce vzájemně matematicky vylučují). S motorem spolupracuje nově navržená převodovka Sadev (v souladu s předpisy stále pětistupňová). O zastavení vozu se starají brzdy Brembo, které nahrazují v předchozí Fiestě používané AP Racing. Zcela přepracovaný je podvozek využívající nové třícestně stavitelné odlehčené tlumiče Reiger s hliníkovými těly. Kompletně novým vývojem prošla samozřejmě aerodynamika už jen proto, že nové auto je postavené na bázi jiné sériové karoserie. Pokud chcete Fiestu vidět na trati, budete mít první příležitost už na konci června v belgickém Ypres, kde vůz pojede jako VIP vozidlo zařazené mezi posledního předjezdce a první soutěžní automobil hlavního pole. Za jeho volantem bude sedět Eric Camilli. Následovat by měla na začátku července homologace vozu a první ostrý start přijde na světové finské rally. Zatím víme, že se zde představí alespoň dva vozy s Gusem Greensmithem a Takamoto Katsutou za volantem. Zatímco Greensmith bude mít k dispozici tovární vůz, Katsuta bude sedět za volantem soukromého vozu připravovaného estonským týmem Markko Märtina. Je možné, že zde uvidíme nových Fiest více, prozatím nicméně víc týmů neodtajnilo svoje plány. Nyní už nezbývá než si počkat, jak si nová Fiesta povede na trati a jak úspěšná bude v prodejních číslech. Za minulých šest let vznikly téměř tři stovky Fiest R5 předchozí generace a tyto vozy získaly nesčetně titulů jak na národní tak i mezinárodní scéně. Nová Fiesta bude mít situaci těžší, protože na rozdíl od svého předchůdce nepřichází na nezorané pole nové třídy. Namísto toho ji čeká tuhý boj o prosazení se proti Škodě, VW, Citroënu a v budoucnu i Toyotě. Miroslav Fric ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|