www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství Evropy 2019SOUHRN: Cyprus Rally vyhrál Al-Attiyah, Ingram upevnil vedení (UPDATE 23:00)Předposlední zastávkou letošního mistrovství Evropy byl středomořský Kypr, který tradičně nabídl náročné šotolinové tratě v hornaté krajině. Pořadatelé navíc letos oprášili technické úseky známé z mistrovství světa deset let zpátky, přesto však letošní Cyprus Rally pověsti „trhacího“ závodu tak úplně nedostála. Její průběh byl klidný a očekávaných defektů do sportovní stránky zasáhlo jen minimum. Největším favoritem byl jednoznačně Nasser Al-Attiyah, který na této rally – pokud jej nezradila technika - od roku 2010 nepoznal porážku. Letos nastoupil s Volkswagenem Polo R5 GTI a od začátku nenechával nikoho na pochybách, kdo bude i tentokrát udávat tempo. Na rychlostních zkouškách takticky v prvních průjezdech budoval tempo, aby v opakovaných sekcích s rozbitějším povrchem mohl zvolnit. A vyplatilo se, Al-Attiyah nakonec dojel do cíle bez ztráty kytičky s masivním náskokem. Další z favoritů Alexej Lukjaňuk se Katařanovi ani nesnažil konkurovat, v rámci dané situace v šampionátu pro něj bylo prioritou získat maximum bodů do série a odsunout za sebe doposud vedoucího Brita Chrise Ingrama. Jenže ruskému jezdci na Citroënu C3 R5 letošní sezóna vůbec nevychází a ani v rozhodující fázi šampionátu, kdy se Lukjaňuk nadechoval k zásadnímu útoku vedoucímu k obhajobě evropského titulu, se nezadařilo. Rus během celé rally podával nezvykle disciplinovaný výkon, zároveň měl všechny konkurenty kromě Al-Attiyaha pod kontrolou, leč tři vložky před koncem si jeho vůz postavil hlavu a spolu s porouchaným motorem si tak Lukjaňuk z Kypru odvezl jen další bodové manko. Stupně vítězů tak nakonec obsadil loňský kyperský vítěz Simos Galatariotis (2.) a Chris Ingram (3., oba Škoda Fabia R5). Právě mladý Brit se na Kypru musel vypořádat s tlakem, který na něj přišel už po předešlé Barum rally, kde těsnou prohrou s Filipem Marešem prohrál finanční prémii pro starty v závěru sezony. Ingram se nakonec na Kypru ukázal díky crowdfundingové sbírce a pomoci řady příznivců, úsilí jeho týmu a všech podporovatelů se ale rozhodně vyplatilo – po dalším výpadku Lukjaňuka výrazně upevnil svou vedoucí pozici v šampionátu. Nejrychlejší pětku na Rally Cyprus doplnil při jednorázovém startu Mikko Hirvonen, který na Fiestě R5 z týmu Markka Märtina testoval pneumatiky MRF, a další z pravidelných účastníků ERC Lukasz Habaj. Ten spolu s Lukjaňukem a Ingramem patří v letošní sezoně k hlavním tahounům šampionátu, bohužel při svém debutu na Kypru doplatil na neznalost místních podmínek a v samotném závěru také na technické problémy, které mu sebraly možnost ještě vylepšit svou pozici v aktuální rally. Přesto před závěrečným podnikem v průběžné klasifikaci přeskočil Lukjaňuka a je aktuálně druhý. Asi největší drama bylo nakonec možné sledovat v kategorii ERC2. Díky absenci soupeřů měl k titulu v produkčních vozech jasně nakročeno Juan Carlos Alonso, kterého ale začaly problémy trápit už před kvalifikací. Tehdy jeho vůz postihly potíže s palivovým čerpadlem, které se však ještě před startem rally zdárně podařilo vyřešit. Závažnější ale byly trable s brzdami, které přišly poprvé v sobotu – tehdy se Argentinec potýkal s únikem brzdové kapaliny, v neděli pak se zavzdušněnými trubkami – a tehdy už jeho vůz nebrzdil prakticky vůbec, v cíli jedné z vložek Alonso zastavil jen díky najetí na mez. I přes všechna příkoří se ale dostal až do cíle a po protrápené sezoně mohl titul přece jen oslavit. Mezi dvoukolkami udával tempo Efrén Llarena, který si po (stále ještě nepotvrzeném) zisku juniorského titulu dojel také pro celkové prvenství v ERC3. Na Kypru jel opět s Peugeotem 208 R2, ovšem tentokrát s podporou oficiálního týmu Saintéloc. Druhý skončil český zástupce Erik Cais (Ford Fiesta R2T), s výraznější ztrátou třetí pak dojel Orhan Avcioglu s dalším peugeotem. Letošní mistrovství Evropy už tedy zná většinu vítězů jednotlivých kategorií a podšampionátů, zbývá však vyřešit hlavní tajenku – kdo se stane celkovým vítězem a evropský šampionem pro rok 2019. Na rozuzlení se musí počkat až na začátek listopadu, kdy se pojede nově zařazená asfaltová Rally Hungary. UPDATE: Těžko uvěřitelného přehmatu se dopustil tým Simose Galatariotise, který vůz namísto odevzdání do uzavřeného parkoviště naložil na vlek a odvezl pryč. Sportovní komisaři za tento přestupek druhou nejrychlejší posádku z rally vyloučili. Chris Ingram se tak posunul dokonce na druhé místo, první desítku nově uzavírá Paulo Nobre.
--------- Měsíc po zlínské Barum Rally se posádky mistrovství Evropy přesouvají na ostrov Kypr, kde se uskuteční sedmý díl letošního seriálu. Organizátoři Cyprus Rally tentokráte přesunuli svou soutěž více do hor a dokonce i na rozbité úseky, které se jely v roce 2009 při soutěži MS. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. -hof- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|