www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2006

Míří česká rally do propasti?

6. září 2006 • 04:00

U našich východních sousedů dospěla krize automobilových soutěží do stádia, kdy chybí posádky schopné či ochotné účastnit se domácího šampionátu. Ruku v ruce s tím pak přichází ochota respektive neochota pořadatelů s organizováním soutěží. Čeká něco podobného i české soutěže?

Současná situace určitě není v tak špatném stavu jako u Slováků či v některých jiných okolních zemích, úroveň oproti předchozím letům je určitě nižší. A není to jen kvůli omezení speciálů WRC, to by byla hodně laciná odpověď. Na situaci je potřeba podívat se obšírněji.

Je evidentní, že peněz v automobilovém sportu ubývá. Posádky tak mají čím dál větší problémy sehnat dostatek finančních prostředků na odjetí kompletní sezóny a raději volí variantu v podobě startů na soutěžích nepříliš vzdálených od svého bydliště.

Stačí si důkladněji prozkoumat startovní listiny a zjistíme, že pravidelných účastníků kteréhokoliv z početných českých šampionátů příliš není. Může se česká soutěž dostat do podobného stádia jako na Slovensku?

Odpověď je jednoduchá - může. I naši pořadatelé jsou totiž závislí na počtu startujících. Jejich počet se však pravidelně snižuje a více než stočlenné startovní pole není v současné době bez přispění historiků či „zakázaných vozů“ možné dosáhnout.

Počet startujících posádek ubývá na všech českých soutěžích. Při letošním třístupňvém systému (s trochu archaickou rally super sérií prolínající tři zbylé seriály) čítajících dohromady více než dvacet podniků se ani není čemu divit. A to nás čeká závěr sezóny, kdy řadě týmů nevyjdou napjaté rozpočty a rozhodnou se raději šetřit. Kolik posádek se objeví v Třebíči či Příbrami?

Jak zastavit stagnaci či úpadek českých soutěží? Výrazně by mohla pomoci redukce počtu soutěží. Osm soutěží ve velkém šampionátu a devět ve sprintrally je příliš velké sousto pro řadů týmů, což rozhodně neprospívá sportovní úrovni ani atraktivitě jednotlivých seriálů.

Už u nás totiž existují názorné příklady. Jedním z nich je výtvor určujícím mistry Čech a Moravy. Po nepříliš vydařených ročnících, kdy tento seriál téměř nikoho nezajímal, vše letos dospělo do ještě horšího stádia. Valaška, která měla určovat mistra Moravy, měla na startu 46 lidí, přičemž situaci hodně zachraňovalo zařazení do rally super serie a hlavně Fabia Cupu. Pravdivé číslo zájemců o moravský titul zní děsivě - 18... Česká část mistrovství se pak měla odehrát v Teplicích, ty však byly v průběhu sezóny zrušeny.

Obdobná situace jako na Slovensku je však i u nás, a to ve „třetí lize“ současného českého rallysportu, Poháru České republiky v rally. Zde je to s počtem účastníků ještě horší než u dříve zmíněných soutěží a tak se není čemu divit, že se pořadatelé rozhodují dávat od organizování ruce pryč. Je možná jen otázkou času, kdy se podobné problémy projeví i ve vyšších ligách.

V nepříliš radostné situaci byla česká rally již před několika lety. Český šampionát měl velké množství soutěží rozdělených na koeficienty, přičemž ty méně významné se potýkaly s nezájmem posádek. A tak se přistoupilo k jednomu z mála povedených kroků posledních let - rozdělení na malé a velké soutěže. Při rozumném počtu soutěží v obou seriálech (šest velkých a šest malých v roce 2000) se rázem zvýšil zájem posádek a následně i diváků.

Nestálo by za to zkusit udělat podobně razantní změny i nyní?

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
11.09.2006 01:59
Pluto - moderátor
A dostáváme se do stavu, kdy bude potřeba si jezdce hýčkat. Ne jim nařizovat, kde můžou a nemůžou jet...
11.09.2006 01:58
Pluto - moderátor
Bohužel i o tom to je. Éra jediného možného náčiní, se kterým by startovali všichni, je utopie. A myslím, že by to v současné době ani nikoho nebavilo. Ostatně, nejblíž k tomu má v současnosti Mitsubishi, těch se bojevuje čím dál tím víc :o) Sestupy a postupy opravdu v současné době nemají smysl, to může fungovat v kolektivních sportech, ale ne u soutěží pro jednotlivce či dvojice.
09.09.2006 08:37
steve
Já si myslím (jako na potvoru zrovna naopak), že právě ta soudobá, výkonnostně nevyrovnaná základna je meritem mé vize - vždyť kolik adeptů v tomto roce je možno pasovat do role vítěze - stačí na to prsty jedné ruky. Za éry Š 130 RS tam bylo těch možných vítězů minimálně jednou tolik. Museli bychom si zvyknout na startovní pole do 50ti (to nás stejně nemine), ale víc týmů a posádek myslím naše podmínky neuživí. Možná příští rok to bude ještě "po staru," ale koukněme se lehce za horizont. Samo, že pokud by se přijal tzv. maďarský model, bylo by těch startujících určitě dobrá stovka... Na prvním místě je však nutno vidět finance a to ostatní si můžeme jenom tak ze srdce(m) přát. Zatím má technika navrch. Tzn., že ubývá jezdců. Týmy pouze půjčují auta a předhánějí se v lukrativnějších nabídkách, resp. budou si nuceny hledat klienty a nabízet modré z nebe! Tudíž nehledají výsledek, ale peníze - jeď kdo jeď.
08.09.2006 14:09
-xp-
Systém postupů a sestupů v dnešní době podle mne není reálný, myslím že by to nemohlo absolutně fungovat, to by musel být mnohem širší a vyrovnanější základna a hlavně by to muselo být celé mnohem levnější, aby se z rally dal udělat víc sport a míň kasička...
07.09.2006 19:22
steve
Názor "xp" je de facto klonem někdejšího systému postupových soutěží, o nichž jsem již psal. Nabízí se celkem jednoduchá struktura. Jedno, dvou a třídenní soutěže by určovaly výkonnostní limit pro účastníky, tedy jakési ligy. Byly by tam stanoveny počty sestupujících i postupujících, zrovnatak jako třeba ve fotbalu apod. Pro pořadatele by nastaly časy ne tak jednoduché jako doposud - z důvodu naplnění počtu startujících, potažmo přilákání sponzorů, diváků a zejména médií, by nabízeli lukrativní podmínky pro ty, kteří by přijeli hostovat, testovat, anebo jen ozdobit soutěž svým uměním či technikou. Např. jestli chce pořadatel jednodenní rally zvýšit její prestiž a usnadnit si jednání se sponzory, bude muset pozvat nějaké střelce z extraligy. Když bude pracovitý, pozve si jich tolik, kolik unese jeho kapsa. Totéž platí i o extralize velkých soutěží, kdy pořadatel, aby dostatečně naplnil startovní pole, přilákal diváky atd.., nabídne účast zahraničním posádkám. To je přece známá a osvědčená praxe, kterou dodnes praktikuje např. INA Delta v Chorvatském Záhřebu a mnozí jiní, nic nového pod sluncem. Mnozí si jistě vzpomenou na šťavnaté a kořeněné ročníky Barum rally v minulosti. Jinak totiž v budoucnu může docela dobře nastat situace, že účast na prestižní tuzemské rally bude umožněna komukoliv, kdo vlastní aspoň ŘP. Ale toho bych se opravdu dožít nechtěl a berte to prosím jako nadsázku.

Ten nápad spojení se Slovenskem není myslím až tak od věci. Jsou tam nádherné tratě, krásné děvuchy a dobrá kořalka. A pro podnikatelský svět je Slovensko velmi zajímavá země. Nakonec, podívejte se o několik hodin nazpět - Vyškov jako součást Slovenského šampionátu! Už je to tady, bomba, co??

A ještě poznámku nakonec. Startovní pořadí bych obrátil - malorážky na začátek, těžká vozba nakonec. Soutěž by gradovala a diváci by se tolik necourali po trati. Letos se takto představil večerní prolog BR a podle ohlasu okolostojících i dostupných info po soutěži to byla trefa do černého!!
07.09.2006 18:51
forum
V dnešní době je mnoho soutěží od laciných , až po zbytečně drahé ( Barum ) Beru to z pohledu jezdce , já bych zrušil plno soutěží amatérská rallye i jiných a přeřadil je k soutěžím kvalitním , kteří zůstanou s třeba nižším startovním Třeba na Šumavě startovní 12 000kč a amatéři za 2000 kč kteří by jeli na konci ( říkám příklad ) . Přibyli by jezdci pořadateli a jezdci se svezou všichni budou spokojeni . Barumku bych rozdělil na Evropu za 24000 kč a MR. za 12 000 kč atd. Do teďka je mnoho soutěží o 50- 80 jezdců.Pokud příští rok nebude SUPER RALLY ( uvažuje se o tom - FIA ) tak dojede pár vozidel . Koukněte do Maďarska 120-190 posádek na závod a jsou rozdělený kdo chce co jec a podle toho je startovní i délka RZ .
07.09.2006 17:23
Mara
I na některé mytsáky se dá dívat.
07.09.2006 13:07
Porthos
v dnešní době je nejhezčí podívaná na S1600, a na naše zlatý feldy, tam aspoň mezi sebou závodí.
07.09.2006 12:15
Pluto - moderátor
Ano, přijde doba Myšáků a Subar, možná i nějakých těch S2000, které jsou na asfaltu velice dobré. Ale je potřeba, aby soutěže u nás zůstaly na určité úrovni, ne aby se to zbytečně rozmělňovalo...
07.09.2006 12:00
Breaky
gannet hezky:-)
toplist