www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 10. května 2025, Svátek má Blažena, zítra Svatava |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kolikátý dojede na Rally Hungary Dominik Stříteský? Reklama |
MČR v rally 2022Jindřich Štolfa slaví sedmdesátkuJe to až neuvěřitelné, ale desátého února oslaví sedmdesátiny jedna z českých legend rallysportu a ex-tovární jezdec týmu Škoda Jindřich Štolfa. Kdo ho zná, sedmdesátku by mu rozhodně nehádal. Stále aktivní a úspěšný jezdec rally mezi své pravidelné sportovní aktivity řadí také jízdu na horském kole a běh na lyžích. Ale Jindřich Štolfa začínal v motorsportu s motocykly enduro. V letech 1975 – 1984 vystřídal kategorie od 100 ccm až po pětistovky a jeho jméno bylo zapsáno ve více jak sedmdesáti startovních listinách. Postoupil z oblastních soutěží přes Přebor ČSR až do federálního mistrovství a zúčastnil se i několika mezinárodních klání. Zářezy špuntů jeho krosové motorky zůstaly v okolí Benešova, Chříče, Tanvaldu, Jablonce, Brezové pod Bradlom, Sušice,Telče nebo Rané u Loun. „Začínal jsem s Jawou 90 Cross a postupně jsem se propracoval do Mistrovství ČSSR a mými soupeři byli i takoví borci jako Pošík, Císař nebo Čunderlík. Enduro mi dalo do vínku dobře přečíst terén, trať. To jsem pak využil v rallye.“ Premiérovou sezónu za volantem soutěžního speciálu Škody 120 LS si odbyl Jindřich Štolfa při Rallye Vamberk 1985, o rok později zde poprvé vystoupil na stupně vítězů a za pouhé dvě sezóny, navigován Milošem Novotným, postoupil do Přeboru ČSR. Úplně první vyhranou erzetou v absolutním pořadí byl osmikilometrový úsek Nová Paka - Klepanda při Železné rallye 1986. Za spolupráce se Zdeňkem Hawlem a s postupně přestaveným vozem na Škodu 130 L postoupili do federálního mistrovství. Vypočítávat všechny Štolfovy úspěchy a starty (blíží se číslu 250 rally) by zabralo řadu stránek, a tak připomeňme alespoň pár důležitých milníků. Dvakrát se v letech 1989 a 1990 stali se Zdeňkem Hawlem vicemistry ve třídě N 1300. Díky tomu jim Pavel Janeba nabídl tovární áčkový Favorit a oni se poděkovali Mistry ČSFR třídy A 1300 a celkovým třetím místem v absolutním pořadí Mistrovství ČSFR v roce 1991. „Mezi nejlepší období považuji roky strávené v továrním týmu Škoda Motorsport, zejména, když jsem zde působil jako jezdec a měl možnost startovat s továrními speciály v soutěžích mistrovství světa a prakticky po celé Evropě. Plnohodnotným závoďákem byla především Škoda Felicia Kit Car, nejdříve třídy A5, později A6. Poté jsem ještě dělal v továrním týmu špióna a mechanika.“ Další tituly a kvalitní výsledky přišly s vozy Citroën Saxo Kit Car (1998 – 1999) a Peugeot 306 Maxi (2000 – 2002). Ale Štolfa si vyzkoušel úspěšně i vozy Ford Escort Kit Car, Nissan Almera Gti i Kit Car, nebo Fiat Punto S 1600. „Nejvíce soutěží jsem odjel se Zdeňkem Hawlem, nezapomenutelným Mirkem Fantou, Tomášem Singerem, Renatou Mourkovou. Ale děkuji za spolupráci i všem ostatním, třeba Miloši Novotnému, Mirce Cvrčkové, Vladimíru Tichému nebo Mirkovi Krčmářovi. Velký dík patří také všem mechanikům, kteří se starali o mé “soutěžní nářadí„. V roce 2012 začal Jindřich Štolfa druhou část své rallyové kariéry, a to s vozy kategorie historic. Postupně odstartoval s vozy Škoda 130 L, Škoda 130 RS, Rover Metro, Škoda Favorit a Rover 220 Gti. “Rallye mě stále baví a dělám si starty, v posledních letech v rámci Mistrovství České republiky historiků, radost. Panuje zde dobrá nálada a posádky historických vozů jsou výborná parta.„
Velkou kuriozitou je, že i dlouholetý Štolfův spolujezdec Zdeněk Hawel se narodil ve stejný den, tedy 10. 2. (o 9 let později). “To ale není všechno, máme s Jindrou stejnou krevní skupinu. Když jsme nastupovali do továrního týmu a seřizovali nám sedačky, vážili nás. Měli jsme na kilo stejnou váhu. Já nyní bydlím ve Zlaté Olešnici a Jindra – v Levínské Olešnici...„, dodává Zdeněk Hawel, a tak trochu to vysvětluje, že tihle dva matadoři musí sedět v jednom autě. Zdeněk má na svém kontě více jak 120 startů a první soutěž absolvoval v roce 1981 s Alexandrem Pšeničkou při Rallye Hradec Králové. Od roku 1987 startoval do roku 1992 s Jindrou. V sezóně 1994 čtyřikrát navigoval ve voze Ford Escort Cosworth ex-ministra vnitra Petra Čermáka. Dalších několik sezón vedl z horkého sedadla ke kvalitním výsledkům libereckého Zdeňka Kučeru ve Škodě Felicia Kit Car (7. absolutně při Valašské rallye 95, 9. při R. Agropa, Třebíč 95 a Akuma a Úslava 96). Od sezóny 1998 do roku 2009 četl rozpis při příležitostných startech “Čechofrancouzovi" Dominiku Laurentovi ve voze Peugeot. Od roku 2011 pak opět usedá vedle Jindřicha Štolfy v soutěžích Mistrovství České republiky historických vozů. Spolu získali tři tituly Mistrů ČR v letech 1991, 2016 a 2018. Takže, pánové, vše dobré, hlavně zdraví, štěstí a ještě spoustu úspěšných společných startů! Větší aktuální rozhovor s Jindřichem Štolfou o jeho kariéře a řadu fotografií najdete v únorovém čísle časopisu Rally. Pavel Vydra
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|