www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR v rally 2022

SOUHRN: Pneumatiková loterie rozhodla o vítězství Pecha s Uhlem (+OHLASY)

10. dubna 2022 • 18:40

Po dlouhé zimní pauze konečně startuje mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. I letos bude touto soutěží Kowax Valašská Rally ValMez s centrem ve Valašském Meziříčí, která je součástí také Evropské rally trofeje a mistrovství Slovenska. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Výsledky Kowax Valašské Rally ValMez ON LINE --- Výsledky Kowax Valašské Rally ValMez - historic ON LINE --- Základní informace o Kowax Valašské Rally ValMez --- Diskuzní fórum k Kowax Valašské Rally ValMez

Ohlasy z cíle

Václav Pech: „Bystřička nebyla moc 'vtipná'. Nechci to teď ale hodnotit, možná až trošku vychladnu. Prostě byla taková svižnější a musím říct, že jsem se po dlouhé době na rychlostní zkoušce regulérně bál. Chtěl jsem ale závodit, takže jsem se modlil, abych v té rychlosti nevyrobil nějakou kravinu. Gumy na druhý průjezd zvolil Petr a vymyslel to čistě on. Řekl, že bude takovéto počasí a takto obujeme a opravdu to fungovalo. Celou sekci jsme odjeli na slikách, nic jsme neměnili. Jsem za to moc rád. Na Poličné ani na Bystřičce jsem nechtěl moc závodit, protože Poličnou jsme nikdy nejeli, ale prostě nám to sedlo.

Soutěž jako taková byla strašně hezká, dobře zorganizovaná. Nikde jsme zbytečně nečekali a nestáli. Byla to takové klasická rally, jaké jsme jezdili před dvaceti lety. Bylo míň protikatů a o to víc vytahného bahna, ale to prostě k rally patří a já bych takových soutěží přivítal víc. Takže až na tu Bystřičku se mi to moc líbilo a organizaci nemůžu nic vytknout.“

Filip Mareš: „Určitě máme dobrý důvod k úsměvu. Poslední tři měsíce jsme opravdu makali a zasloužili si být mezi nejrychlejšími. Myslím, že to muselo diváky opravdu bavit do posledních metrů stejně jako nás. Taková pneumatiková loterie tu dlouho nebyla a jsem moc rád, že jsme toho byli součástí. Na poslední zkoušce se hodně střídalo počasí. Jeli jsme jednu mokrou a tři suché pneumatiky, což udělalo z auta celkem nervózní věc, ale nějak jsme se s tím popasovali. Celkově soutěž hodnotím jako hodně těžkou a jsem rád, že nás nepotkal žádný větší problém.“

Jan Kopecký: „Z třetího místa si těžkou hlavu nedělám, ale samozřejmě mě mrzí, že jsme o první příčku přišli na poslední zkoušce. Předtím jsme klukům dokázali aspoň nějak sekundovat, i když nás dneska stahovali. Podmínky byly dnes trochu jiné, spíš na sliky. Ale je to pro nás a kluky od Pirelli motivace k další práci, abychom byli konkurenceschopní i za těchto podmínek. Na mokru nebo na suchu to jde.

Na Juřince začaly před startem padat sněhové kroupy, takže jsem dal do kříže nejměkčí směs s mokrou. Líbilo se mi to, ale bohužel jsem viděl, že kluci jeli podobný čas jako my předtím na suchu. Poličná nám vyšla skvěle, prakticky za totožných podmínek, jako v prvním průjezdu. Na Bystřičce už jsme neměli na výběr, podmínky byly jaké byly a víc to prostě nešlo.

Podmínky byly hodně těžké. Od roku 2001, kdy jsem tu jel poprvé, si nepamatuji takto těžkou Valašku. Bylo to náročné, ale ano, bylo to pěkné. Člověk se i v mém věku dál učí, ještě k tomu, když přejde na jiné pneumatiky. No tom musíme zapracovat a věřím, že v průběhu roku budeme konkurenceschopní i v takových podmínkách.“

Miko Marczyk: „Jsem rád, že jsme v cíli, protože to byla hodně náročná soutěž. Včera bylo mokro a blátivo, ale dnes to bylo ještě více nevyzpytatelnější. Určitě to byl skvělý test před Chorvatskem. Odzkoušeli jsme nějaké nastavení auta, pneumatiky na uklouzaných a mokrých asfaltech, hlavně na nejdelších zkouškách. Zjistili jsme, že v porovnání s Micheliny je u Pirelli dost významný rozdíl mezi měkkým slikem a mokrou variantou, což je zajímavé. Určitě nám to před Chorvatskem dost pomůže. Jsem spokojený i s naším vlastním výkonem. Je to dobrý začátek sezóny. “

Tom Kristensson: „Myslím, že to pro mě byla úžasná zkušenost. Je úžasné, když si z jedné rally odvezete tolik nových poznatků. Střídaly se tu různé charaktery tratí, druhy asfaltů a povětrnostní podmínky. Všechno, co bych si vlastně mohl přát. Byla to skvělá šance a moc za ni Kowax týmu děkuji! Snažili jsme se postupně si zvykat na nové auto a přizpůsobit mu styl jízdy, ale nechtěli jsme riskovat. Čekají nás nějaké další starty, možná i v Česku. V plánu jsou snad i tři soutěže mistrovství Evropy a jedna v mistrovství světa. Hodně na tom pracujeme.“

Jaroslav Melichárek: „Poslední sekce byla určitě lepší. Juřinka byla prakticky suchá a jelo se mi na ní dobře. Na těch dalších dvou už to dost klouzalo, bylo hodně vytaháno, takže jsem to pojal více s rozumem, abychom v klidu dojeli do cíle. S výsledkem jsme spokojení, jak v rámci slovenského mistrovství, tak i celkově v soutěži. Šesté místo je určitě pěkný výsledek. Byla to velmi těžká soutěž, počasí si s námi dost pohrálo. Podmínky byly extrémně náročné a člověk musel celou dobu přemýšlet nad volbou optimálního tempa. Takto těžké závody máme ale rádi.“

Karel Trojan: „Za mě to byla i s ohledem na výsledek super soutěž. Svezli jsme se nádherně. Hlavně dneska už to bylo učesanější, protože včera jsme měli dost drobných krizovek a i jednu větší. Dnes to byl konstantní výkon. Teď nám to jen nevyšlo s pneumatikami, protože jsme obuli mokré gumy a vždycky na přejezdu bylo mokro a na zkoušce sucho. Až vlastně poslední třetinu Bystřičky jsme jel na mokru a díky tomu jsme se dostali před Lubiaka. Mám tady samozřejmě trošku kaňku s tím půjčeným kolem, ale jinak to za mě byla pěkná rally a pěkné svezení. Auto je celé, fungovalo bez jediného problému. Mám radost, že jsme v cíli a můžu to hodnotit kladně.“

Maciej Lubiak: „Byla to hodně těžká rally. Podmínky se měnily tak často, jak jsem to v životě na závodech nezažil. Na jedné zkoušce postupně pršelo, padal sníh i svítilo slunce. Střídalo se všechno možné, mokro, sucho, ale jsme v cíli a to je nejdůležitější. Věřím, že takováto zkušenost se nám bude v budoucnu hodit. Valašská rally je pro nás pokaždé velkou zkušeností. Letos se soustředíme na polský šampionát, možná k tomu přidáme nějaký start v Česku. Máme ale v našem šampionátu devět soutěží a z toho tři na šotolině.“

Karel Trněný: „Po té penalizaci jsme byli trochu bez nálady, ale bylo potřeba bojovat. Věděli jsme, že tyhle podmínky můžou vyhovovat i tomu našemu slabšímu autu a snažili jsme se posunout co nejvíc vpřed. To se povedlo a ve finále jsme moc spokojení, protože desítka v našem šampionátu je opravdu velký úspěch. Vzpomínali jsme s Vaškem Pechem, kdy jsme naposledy zažili takto těžké podmínky, možná naposledy někdy v Krumlově v éře vozů WRC. Letos se asi soustředíme na sprinty a Slovensko, uvidíme.“

Ondřej Bisaha: „Těžké podmínky nám vyhovují, mám rád, když se jede na mokru. Proto nám to včera i celkem šlo a tak mě opravdu moc mrzí ta chyba. Nakonec jsme se posunuli na třinácté místo absolutně, ale mohlo to být mnohem lepší. Za mě to byla krásná Valaška, po Barumce opět jedna z těch 'brutálních' soutěží. Bohužel asi nepojedu na Krumlov, ale ten by mohl být podobně zrádný.“

Jan Dohnal: „Těžko si vzpomínám, jestli jsme někdy na trati zažili těžší podmínky. V poslední sekci jsme zažili totální aprílové počasí, pořád se střídalo mokro, sucho, sníh, sluníčko. Mokré pneu jsme tak zničili už na Juřince, na Poličné nám tam nechtěně vjel Martin Vlček, který měl nějaký problém. Svezli jsme se vlastně až na Bystřičce, ale z toho jsem měl radost. Vystřídalo se tam všechno možné, ale byl to krásný zážitek a hezký sport. Krizovku jsem si vyrobil hned na včerejší první zkoušce, byl jsem přemotivovaný a vyletěli jsme na louku, pak ještě netrefili odbočku. Ve finále to ale nevadilo. Byl to trochu očistec, udělali jsme tu víc smyků, než za poslední dva roky dohromady, ale auto je celé.“

David Štefan: „Bylo to hodně těžké, hlavně po zimní pauze. Náročné byly podmínky i erzety a jsem rád, že jsme v cíli s celým autem. Menší krize jsme měli, ale to bylo dáno těmi podmínkami, všude bylo spousta bláta. Snažili jsme se jet hodně hlavou, i když jsme se teď v závěru snažili udržet za námi kluky ze Švédska. Myslím, že v takových podmínkách je důležité jet hlavně plynule. Člověk musí udržet chladnou hlavu. Při nějakých 150ti ostrých kilometrech se přitom rozhodlo na městské zkoušce, kde kluci něco ztratili a my ten rozdíl pak dokázali udržet.“

Victor Hansen: „Byla to opravdu náročná soutěž a pro nás moc dobrá škola do budoucnosti. Doufám, že se nám tyto zkušenosti budou hodit i na Barum rally. Pěkná rally, těžké zkoušky, příjemní lidé a spousta zábavy, líbilo se nám to. Vystřídaly se tu všechny možné povětrnostní podmínky, určitě to stálo za tu zkušenost. Měli jsme jen pár drobnějších krizí, možné spíš jen takové driftování. Auto fungovalo po celý víkend perfektně, měli jsme snad jen nějaké menší trable s brzdami, ale nebylo to nic dramatického. “

2. etapa - sekce 5

Drama až do úplně posledních kilometrů s sebou přinesl letošní jubilejní 40. ročník Kowax Valašské Rally ValMez 2022, jejíž absolutním vítězem se nakonec stala dvojice Václav Pech - Petr Uhel na voze Ford Focus WRC. Druhou příčku vybojovali Filip Mareš s Radovanem Buchou, třetí nakonec skončili úřadující šampioni Jan Kopecký s Janem Hlouškem (všichni na Škodě Fabia Rally2).

Václav Pech - Petr Uhel, Ford Focus WRC - foto: Rallyservice.cz

O definitivním pořadí na stupních vítězů se rozhodlo až na závěrečném rychlostním testu, kterým byla 19.5 km dlouhá zkouška Velká Lhota. Václav Pech, který nazul pro poslední sekci suché pneumatiky, dokázal ze své volby vytěžit maximum a v cíli testu byl v součtu časů o 4.1 sekundy rychlejší než Filip Mareš. Jan Kopecký, zvolil vzhledem k nevypočitatelným povětrnostním podmínkám 'univerzální' obutí ztratil na RZ 14 na Pecha rovných osmnáct vteřin, čímž se z dosavadní první příčky posunul na třetí místo o 4.5 vteřiny za Mareše.

Čtvrtou příčku absolutně úhájil bez větších potíží Miko Marczyk, který se na Valašsku představil v rámci přípravy na nadcházející soutěž mistrovství světa v Chorvatsku. Podobně na tom byl pátý Tom Kristensson, který se letošní náročné Valašské rally zúčastnil v rámci získávání zkušeností za volantem vozu Hyundai i20 R5 domácího týmu Kowax 2Brally.

Na další příčce byla klasifikována bratrská dvojice Melichárkových. Pro zkušenou slovenskou posádku je šesté místo z náročné soutěže určitě výborným výsledkem, v rámci hodnocení slovenského šampionátu si na letošní Kowax Valašské Rally ValMez vybojovala bronz za Marešem a Marczykem.

Spokojenost se sedmou příčkou panovala i ze strany Karla Trojana, který se nakonec po druhé Bystřičce dokázal posunout o 1.5 vteřiny před Macieje Lubiaka. Polský pilot, který se na valašské soutěži letos objevil už potřetí, však přesto nebyl osmým místem zklamán a v cíli hodnotil rally velmi pozitivně. Podobně pozitivně naladěn byl v cíli i nestárnoucí Karel Trněný, který pouze lece litoval včerejší minutové penalizace za předčasný příjezd do časové kontroly. Nejlepší desítku pak uzavřel Ondřej Šimek, startující stejně jako Trněný na Fordu Fiesta R5.

V rámci hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou se při 40. Kowax Valašské Rally ValMez z vítězství na cílové rampě radovali favorizovaní Jan Dohnal a Ivo Vybíral na Renaultu Clio S1600. O druhém místě v jinak velmi vyrovnaném souboji paradoxně rozhodla sobotní městská rychlostní zkouška, kterou zvládl David Štefan navigovaný Ondřejem Vichtorou (Peugeot 208 Rally4) lépe než třetí Victor Hansen, jemuž rozpis četl Victor Johansson (Ford Fiesta Rally4). Švédští mladíci by se pak měli letos v České republice objevit ještě při srpnové Barum Czech Rally Zlín.

Letošní seriál Sonax Mistrovství ČR v rally bude pokračovat druhým dějství v termínu 6. - 8. května 2022, kdy se pojede 56. Rallye Šumava Klatovy. Mezitím nás však čeká také start šampionátu jednodenních soutěží v podobě oblíbeného Rallysprintu Kopná s tradičním centrem ve Slušovicích (29. – 30. dubna 2022).

2. etapa - sekce 4

Úvod druhé etapy letošní Kowax Valašské Rally ValMez se nesl ve znamení výrazně lepších povětrnostních podmínek, než jaké provázely posádky v průběhu soboty. Na soutěžící čekaly první průjezdy trojicí měřených rychlostních testů, když nejdelším z nich byla 19,52 km dlouhá rychlostní zkouška Dlouhá Lhota v okolí přehrady Bystřička.

Pozici na čele průběžné absolutní klasifikace dokázal po RZ 11 udržet Jan Kopecký na Škodě Fabia Rally2 Evo před Filipem Marešem na další Fabii Rally2 Evo. Marešova ztráta na Kopeckého se po 36ti odjetých měřených kilometrech v nedělním dopoledni rozšířila o rovné čtyři sekundy, což svědčilo o tom, v jak vysokém tempu se i nadále pokračovalo v souboji o nejvyšší příčky.

Třetí Václav Pech na Fordu Focus WRC podle očekávání stáhnul svůj odstup na Mareše především na Bystřičce, kde byl rychlejší o 6.4 sekundy. Před závěrečnou trojicí rychlostních zkoušek byl tak již jen o 3.4 vteřiny za svým mladším soupeřem a od vedoucího Kopeckého jej dělilo 18.2 vteřiny.

Na dalších pozicích jsou naopak karty víceméně rozdány. Čtvrtý Miko Marczyk má k dobru 44 sekund na pátého Toma Kristensson, za ním ve výsledcích figuruje Jaroslav Melichárek, který na mladého švédského jezdce ztrácí více než dvě minuty.

Na sedmou příčku celkově si po RZ 11 polepšil Karel Trojan na úkor Macieje Lubiaka. Polský pilot se totiž od desátého měřeného testu potýkal s poškozenou řadicí pákou, což se logicky podepsalo na jeho výsledných časech. Hned na úvodním nedělním testu pak ze soutěže odstoupil Tomáš Kurka, jehož Mini John Cooper Works WRC vyřadila ze hry prasklá poloosa.

Ohlasy po RZ 11

Jan Kopecký: „My dnes zase tolik možností při volbě pneumatik nemáme, respektive nemám s nimi ještě tolik zkušeností. Šli jsme tedy do nějaké střední směsi, která fungovala dobře na suchu, ale na uklouzaném na Poličné a po startu Bystřičky jsem musel být strašně opatrný. Auto tam hodně klouzalo a musel jsem se naopak snažit využít těch suchých úseků. I když prostě volba pneumatik není optimální, je potřeba snažit se ze situace vytěžit maximum. Do závěru se musíme soustředit. Doufám, že s koncentrací nebudeme mít problémy, přeci jen už máme nějaké zkušenosti. Venca bude samozřejmě tlačit na Filipa tak musíme tlačit i my snažit se udržet první místo.“

Filip Mareš: „Určitě to bylo lepší v tom, že nebylo tolik bláta a neklouzali jsme se v tunách marastu. Na druhou stranu to ale nebylo jednoduché, pro nás hlavně z hlediska volby pneumatik. Asi jsme se netrefili do nejlepší varianty a místy se trochu trápili, ale jinak jsme se docela hezky svezli. Od cíle Bystřičky přemýšlím nad tím, co udělat, abychom udrželi Vaška za sebou, ale zatím jsem to nějak nevymyslel. Rozjíždíš se tam z retardéru proti kopci, je tam spousta míst, kde se jede snad desítky vteřin v omezovači a holt to jeho auto jede možná o dvacet km/h rychleji. To co jsme schopní najít v uklouzaném a rozbitém tady odevzdáme úplně bez boje. Ale tak to je a my musíme hledat u sebe, kde se můžeme posunout dopředu a určitě tam ta místa jsou.“

Václav Pech: „Z letošní Bystřičky jsem nějaký kyselý a nechci to teď nějak komentovat. Ale čas byl dobrý, s tím jsem spokojený. Auto funguje dobře, jen včera na startu poslední vložky jsem malinko ztratil, neřadilo mi pádlo pod volantem, ale to bylo jediné. Počasí teď neřeším, jsem nějaký rozklepaný z poslední zkoušky. Takovouhle jsem ještě v životě nejel.“

Miko Marczyk: „První vložka pro mě byla docela dobře čitelná a sedla mi. Přišlo mi to trochu jako jízda na okruhu. Potom to ale byla výzva, hlavně úskákaná místa v lese na Poličné. Neměl jsem tam dost jistoty, abych to dokázal podržet. Na Bystřičku jsem si věřil, ale nějak jsme to nezvládli úplně nejlíp. Teď si to nějak musíme zanalyzovat a doufám, že ve druhém kole to bude mnohem lepší. Možná ani pneumatiky, které používáme ve WRC2, nejsou na tyto podmínky zrovna ideální. My je ale prostě musíme odzkoušet.“

Tom Kristensson: „Dnes to bylo jako úplně jiná rally. Nové zkoušky, nové podmínky na trati. Vyzkoušeli jsme nové pneumatiky a nastavení podvozku. Musím ale přiznat, že se to úplně nepovedlo, protože jsem se snažil využít své zkušenosti z loňska. Moc se to nevyplatilo, tohle auto prostě funguje jinak. Nicméně jsme tady, bez nějakých potíží, i když to nebylo tak ryché, jak bych si přál. Mým cílem je ale získat maximum zkušeností a dojet až na rampu. Z tohoto pohledu je skvělé, že se podmínky tak výrazně proměnily. Za tuhle zkušenost a příležitost jsem moc rád a děkuji za ni i celému týmu.“

Jaroslav Melichárek: „Podmínky jsou o něco lepší než včera, ale na trati je stále docela dost bláta. V lese je vlhko, je to těžké a náročné. Prostě pěkně těžké svezení. Pneumatiky jsme asi zvolili dobře, od včerejšku jen ladíme nastavení podvozku. Trošku jej teď změkčíme, aby to v těchto těžkých podmínkách lépe fungovalo. Je to pořád lepší a lepší a tím pádem se to odráží i na pocitu z jízdy a na časech. Uvidíme, jak to tedy bude vypadat v závěru.“

Karel Trojan: „Mě se to letos moc líbí, i když včera to byl na tom blátě dost extrém. To jsem zažil snad dvakrát třikrát v životě. Neříkám, že to bylo špatné, ale za mně to prostě bylo brutální, očistec. Dnes se snažím jet hlavou, abychom udrželi naši pozici. Musím ale říci, že se mi vůbec nelíbí těch nových prvních pět šest kilometrů Bystřičky. Podle mě je to nebezpečné a zbytečné. Byl jsem tam třikrát v omezovači a ten les byl nazval doslova hazardem. Za mně by se takové úseky jezdit neměly, protože je to fakt nebezpečné.“

Maciej Lubiak: „Pro nás to bylo těžké, protože se nám na druhé zkoušce rozletěla řadicí páčka. Jelo se s tím tedy dost těžce. Teď to vyměníme. Jinak se mi ale soutěž hodně líbí, je tu skvělá konkurence, pěkné zkoušky. Atmosféra Valašky je vynikající, jsem tu už potřetí a je to opravdu hezká soutěž.“

Karel Trněný: „Jsem spokojený. Prioritou je pro nás dojet do cíle a nedělat chyby. Na Bystřičce jsme se úplně vykašlali na ten start, přišlo mi to tam nebezpečné, tak jsme tam nechali hrozně moc času. Nechci kritizovat trať, protože vím, že je za tím spousta práce, ale po pravdě, tohle je blbost. Snad by se to dalo řešit raději větším počtem normálních retardérů než místa, u kterých řešíš, jestli je projedeš nebo ne. Ale jsme tady, zkusíme to nějak dohnat a trošku se prohrabat dopředu.“

Martin Vlček: „Pro nás ten včerejšek znamenal jistou ztrátu motivace. Valaška je naší domácí soutěží, vždycky mě tu provázel syndrom domácích závodů, takže letos to zase platilo. Dnes už je to ale zábava, nemusíme se honit o desetiny a můžeme jet trošku volněji. Občas potáhnu i za ručku a víc mě to baví.“

Adam Březík: „Dnes jsme to pojali jenom jako test, takže to bylo vidět i na časech. Dost si hlídám těžká místa, tam kde si úplně nevěřím, tak tam nejedu. Na Juřince je to čisté, tak jsme se tam snažili jet, ale Poličnou jsem si hlídal a na Bystřičce jel pomalu. Po tom včerejším výpadku je pro nás nejdůležitější hlavně dojet. Teď si chci vyzkoušet výměnu diferenciálů, protože jsem to nikdy při závodě neudělal a chci mít ta data k dispozici i pro příště.“

RZ 7 + 8 - ValMez (2x 3.51 km)

Závěrečný dvojitý průjezd diváckou rychlostní zkouškou s sebou přinesl pouze drobné změny v časových odstupech mezi jednotlivými posádkami, když RZ 7 vyhrál Jan Kopecký před Václavem Pechem a Dominikem Stříteským. Na RZ 8 byl naopak Pech rychlejší o jednu desetinu sekundy Kopeckého, třetí čas zajel Polák Marczyk.

Po sobotě tak zůstává ve vedení Kopecký o 10.8 vteřiny před Filipem Marešem (oba Škoda Fabia Rally2 Evo), třetí je Pech s Focusem WRC se ztrátou 22.7 sekundy na Kopeckého. Čtvrtý Marczyk zaostává po osmi odjetých zkouškách o 43.3 sekundy, pátý Tom Kristensson už 1:18.7 minuty.

Ze soutěže byl vyloučen Dominik Stříteský pro porušení sportovních řádů FIA (FIA ISC Art. 12.2.1 a FIA RRSR Art. 56.1.2 - porušení pravidel o pneumatikách a nesportovní chování).

Ohlasy po RZ 6

Jan Kopecký: „Na Rybí opravdu moc čistého asfaltu nezbylo. Jelo se prakticky po celou rychlostku na blátě, bylo to hodně zajímavé. Lešná byla v proschlejších místech samozřejmě lepší, tam se dalo jet rychleji, na druhou stranu v lese zůstalo pořád dost vody a v každé zatáčce kde se dá katovat bylo vytaháno strašně moc bláta. Lešná mi navíc pořád ještě moc nesedí, mám před těmi kluzkými asfalty moc velký respekt. Auto drží a pak najednou strašně uklouzne, musím se na to naladit. Na Choryni bylo sucho, s výjimkou katů. V jednom jsem to přehnal, šli jsme ven a trochu sekali trávu, ale asi po třiceti čtyřiceti metrech jsme byli zpátky na trati.“

Filip Mareš: „Druhá sekce pro nás byla celkově lepší než první. Na první zkoušce jsme už nijak nezaspali a neztratili tolik jako při prvním průjezdu. V součtu se nám podařilo zase něco stáhnout na první místo, takže spokojenost. Na Rybí to bylo bez špionů dost těžké, hlavně pro nás vpředu, kdy jsme první průjezd jeli na relativně čistém povrchu. Bláto se kolikrát objevilo i v zatáčkách, kde by mě vůbec nenapadlo, že se může katovat. V těch vysokých rychlostech to tedy nebylo nic moc, ale i to patří k rally. Lešná je těžká, mění se rytmus i typy asfaltů. Na oschlejších místech to možná bylo trochu snažší, na druhou stranu ale bylo zase jinde dost vytaháno a bylo těžké udržet se v tempu.“

Miko Marczyk: „Dnešní den ještě pořád není u konce, protože máme ještě dva průjezdy městskou rychlostní zkouškou ve Valašském Meziříčí. Zatím jsem velmi spokojený. Podmínky se trochu změnily, když ráno bylo úplně mokro a místy pršelo, ale postupně to oschlo, jen zůstala spousta bláta, takže se střídá suchý asfalt s blátem vytahaným na trati. To bláto je hodně těžké a tahá nám to řízení, je velmi náročné udržet auto na trati. Ale celkově se mi to líbí.“

Tom Kristensson: „Pořád máme před sebou ještě dva náročné průjezdy městem, stát se může cokoliv. Myslím, že jsou to nejbláznivější podmínky, které jsem zažil. Ve druhém prujezdu už byla trať sice suchá, ale katy byly velmi blátivé, náročné na řízení. Pro mě je to nové auto a takto náročné podmínky, tak jsem si slíbil, že musím alespoň dokončit. Vůbec netlačím, snažím se bez rizika jet a hlavně dojet. Ale takto vypadá pravá rally. Před každou zatáčkou se snažím dávat si pozor, i když je to jen lehká zatáčka, protože nikdy nevíte, co se stane a jestli vás to nevyhodí. Opravdu bláznivé.“

Maciej Lubiak: „Na poslední zkoušce jsme vyskočili mimo trať a skončili na poli. Celkově se nám ale jelo lépe, teď to trochu oschlo, bylo to rychlejší a měli jsme lepší tempo. V zatáčkách bylo hodně bláta, ale na brzdy to bylo docela suché. Dnešek byl náročný, ale máme to za sebou. Zítra to asi nebude o moc jednodušší, ale budeme mít lepší výchozí pozici.“

Martin Vlček: „Možná to bylo jednodušší než ráno, protože jsme věděli co nás čeká. Povrch jako takový se ale nezměnil. Spíš se naopak ukazovala taková ta místa, kde auta jezdila různě do lesa, mezi stromy a tak. Po tom ranním kotrmelci asi trpím ztrátou motivace, bylo to úplně zbytečné a zbytečně jsme přišli o body do mistráku. Co se dá dělat. Zítra už snad pojedeme normálně a pokud pojedeme časy do desítky, blíž k pětce, tak budu spokojený.“

Ondřej Bisaha: „V místě, kde jsme vyletěli z trati, paradoxně nebylo žádné bláto. Byla to hned první zatáčka po startu RZ 4, zatočil jsem a bohužel jsem asi zvyklý na vyšší tlaky v gumách a najednou mi utekl zadek auta. Byl tam antikat, musel jsem to rovnat volantem a spadli jsme do škarpy. Volali jsme na diváky, ale dlouho se nic nedělo a nakonec jsme se odtamtud nějak dostali, ale nechali jsme tam asi šest minut. Navíc jsem si ještě špatně dotáhnul jeden pás, což mi nepřidalo. Strašně mě to mrzí, mohl to být vynikající výsledek. Před další zkouškou jsme pak přehazovali kola, málem jsme nestihli časovku. Pro nás tedy byla druhá sekce utrpení, ale aspoň vím, že dokážeme jet na tom binci a snad bude příště zase pršet.“

Jaroslav Melichárek: „Je to velmi těžké, všechny zkoušky jsou zablácené, takže hodně kluzké, ale to je pro všechny stejné. Snažíme si užívat ten boj. Je vytaháno spousta bláta, klouže to, tak doufáme, že zítra nás čeká lepší den. Před sebou máme ještě průjezd městskou zkouškou, kde nemůžeme moc získat, jen ztratit, ale je to pro diváky, aby si to užili.“

Karel Trněný: „Nevzpomínám si, že bych někdy zažil tak náročné podmínky. Je hodně vytaháno, takže bojujeme, ale auto je na nás hodné, řídí se příjemně. Měli jsme menší problém s přiděleným časem, což mě trochu demotivovalo, ale jinak máme opravdu výborné auto, trefili jsme se i do pneumatik a užíváme si soutěž.“

RZ 6 - Choryně (5.39 km)

Na posledním ze sobotních klasických testů před městskou speciálkou úřadoval postupně se zrychlující Miko Marczyk. Polský pilot byl na druhé Choryni o 1.3 sekundy rychlejší Filipa Mareše a 1.7 vteřiny najel na třetího Jana Kopeckého.

Čtvrtý čas vybojoval Dominik Stříteský před Tomem Kristenssonem, šestým časem o sobě dal více vědět Karel Trojan před Martinem Vlčkem a Ondřejem Bisahou. Až dvacátý byl Václav Pech (+16.6 s), kterému tak odskočili Kopecký s Marešem (- 17.4 s), na rozdíl 17.6 vteřiny se mu naopak přiblížil Marczyk. Pátý je nadále Kristensson před Stříteským.

RZ 5 - Lešná (19.70 km)

Druhá Lešná s sebou přinesla částečně oschlý povrch trati, což se promítlo i na dílčích časech. Václav Pech nejrychlejším časem snížil svou ztrátu na Filipa Mareše, ale o opuhých šest desetin sekundy. Třetí Jan Kopecký pak zaostal o 4.7 vteřiny.

Čtvrtý čas zajel mladík Stříteský před Polákem Marczykem a Švédem Kristenssonem, sedmý pak byl Marczykův krajan Maciej Lubiak. V první desítce se tak po RZ 5 nic podstatného neudálo, s výjimkou desátého místa, kam se na úkor Jiřího Hanáka posunul Karel Trojan se starší evolucí Fabie R5.

RZ 4 - Rybí (10.38km)

Předpovědi jezdců po první sekci ohledně náročných podmínek při druhém průjezdu rychlostními zkouškami se dokonale vyplnily. Druhý průjezd zkouškou Rybí opět vyšel nejlépe Janu Kopeckému, jeho čas byl ale o 21 vteřin pomalejší ve srovnání s prvním dopoledním průjezdem!

Druhý čas na RZ 4 zajel Miko Marczyk před Filipem Marešem, čtvrtý byl Václav Pech před Tomem Kristenssonem a Jaroslavem Melichárkem. Mareš se tak posunul na průběžnou druhou příčku za Kopeckého, o 2.7 sekundy před Pecha.

Smůlu měl tentokrát Ondřej Bisaha, který krátce po startu sklouznul do příkopu a tímto nedobrovolným extempore nabral ztrátu šesti minut. Z sedmé příčky po RZ 3 si tak rázem pohoršil o třicet příček.

Ohlasy po RZ 3

Ondřej Bisaha: „Bylo to docela peklo. Ráno jsem byl nervózní z toho, že má jet Honza Kopecký minutu za mnou, tak jsme požádali o dvouminutový odstup, protože jsme si nebyli jistí, jak to bude vypadat na druhé rychlostní zkoušce. Nakonec to ale docela vyšlo. Jsme celkem spokojení, sžíváme se se spolujezdcem, ještě jsou tam občas nějaké drobnosti, ale to dáme dohromady. Byli jsme překvapení, kolik bylo na trati bláta, i když jsme na ní byli první. Možná to tak bylo po špionech. Je to trochu škoda. Být první na trati nám určitě dost pomohlo, uvidíme, jak to bude zítra. Oproti seznamovacím jízdám trať vypadala dost odlišně, ale zatím jsme skoro nic nedopisovali, protože se hlavně sžíváme. Ale dalo se to čekat, že trať bude špinavá, v každém katu je binec. Jeli jsme mokré Micheliny a zdá se nám, že držely líp než Pirelli.“

Jan Kopecký: „Je to složité. Jede se hodně na blátě, klouže to, voda a zima. Na první rychlostce bude ve druhém průjezdu šíleně bláta. Asi jsme měli i výhodu v tom, že jsme byli jako druhé auto na trati. Na Lešné a na Choryni jsou hodně klouzavé asfalty, tam jsem si to spíš tak nějak osahával, protože to hodně klouzalo. Je to těžké a zrádné, jsou místa kde to drží, najednou to nedrží vůbec a když se to nečeká, tak je průšvih na cestě. Před první zkouškou pršelo a poletoval sníh, ale pak to naštěstí ustálilo.

Na letošní rok jsme se domluvili na spolupráci s Pirelli. Pro nás je to samozřejmě v těchto podmínkách velká výzva. Ale musím říci, že pneumatiky prostě musí člověk umět využít v místech kde fungují dobře a naopak kde je to kluzké, tak musí být jako baletka. Funguje to prostě jinak. Začínám si zvykat, že ta pneumatika má prostě jinou filozofii, jak v konstrukci, tak i směsi. Myslím, že je to dáno vývojem v Itálii, kde jsou hodně zatočené tratě a poměrně hrubý asfalt a pro východoevropské podmínky to tedy není úplně optimální. Má to ale své výhody a člověk na ně musí přijít a dokázat je využít a pak je určitě konkurenceschopný.“

Filip Mareš: „Bylo to hrozně uklouzané, ale všichni to měli stejné. Druhé průjezdy budou podstatně horší, bude hrozně vytahaného bláta a uvidíme, jak se s tím poperem. Vážím si času z druhé rychlostní zkoušky, určitě nám to pomohlo, protože první zkouška byla z mé strany taková vlažnější a vrátilo nás to zpátky do tempa.“

Václav Pech: „Je to hodně uklouzané, ale zatím je to vyrovnané a asi se všichni potýkáme se stejnými problémy. Je to taková menší improvizace, nikdy nevíš, kdy to uklouzne a kdy ne. Špatně se trefují brzdné body, ale to máme všichni stejné. Na autě uděláme možná nějaké minimální změny, podle toho jestli začne pršet nebo ne.“

Miko Marczyk: „S první sekcí jsme spokojení. Po čtyřměsíční pauze to nebyl špatný začátek. Zkoušky byly hodně zrádné, ráno byly jen tři stupně a hodně pršelo, takže je všude hodně bláta. Místy to bylo jako na ledě, hlavně na Lešné. Dokonce jsem musel i zatáhnout za ruční brzdu, abychom byli schopní zatočit. Ale myslím, že je to dobrý trénink. Jsem rád, že naše časy docela snesou srovnání s rychlými českými piloty. Jsem spokojený.“

Dominik Stříteský: „Všichni asi bojují stejně. Odpoledne se budeme snažit, abychom se posunuli výše. Odpoledne to určitě neoschne, je tam dost bahna a kolo se tím prostě musí prohrabat. Určitě nejedu naplno. Bohužel dělám zbytečné chyby, několikrát mě to vylekalo. Ale není vždycky posvícení, beru to s rezervou. Soustředím se na svou jízdu, je potřeba se zlepšovat a přiblížit se ostatním.“

Tom Kristensson: „Podmínky se mi strašně těžko hodnotí, je to prostě opravdu opravdu těžké. Ale je to pro nás zároveň fantastická zkušenost. Myslím si, že pokud se s tím dokážeme srovnat a tuhle soutěž dobře zvládneme, bude to pro nás hodně znamenat, hlavně na suchu. Je to o to složitější, že je to vlastně teprve druhý start s tímhle autem a tím pádem dost řešíme i jeho nastavení, ale zatím se mi auto opravdu líbí a užíváme si to. Samozřejme se snažíme jet relativně v klidu, neriskujeme. Musíme si prostě na auto postupně zvykat a posouvat naše limity, to prostě přijde samo.“

Martin Vlček: „Šli jsme přes střechu v pomalé rychlosti ve škarpě. Takový ten klasický přetočený smyk, který by se asi za normálních okolností dal řešit, ale už mi nestačil rejd a převalili jsme se. Diváci nám ale hned pomohli na kola, za což jim chci moc poděkovat. Následně jsem ale řešil problémy s mazáním, nechtěl jsem vyrobit nějaký fatální problém s motorem. Naštěstí jsem našel nějaký přerušený elektrický svazek, takže to byl asi v podstatě jen výpadek kontrolky. Autu tedy nic moc není, jen každé kolo míří někam jinam a nejelo se s tím úplně komfortně. Na trati mi to připomínalo Finsko, neskutečně bláta. Trošku už jsme si zvykli na ty antikaty, které tu nejsou a teď jsme z toho asi všichni překvapení.“

Maciej Lubiak: „Bylo to moc náročné. Hodně to klouzalo, těžké rychlostní zkoušky, hlavně ta první. Dost obtížně se mi hledá konstatní rychlost, jednou jedu moc rychle, pak zase moc pomalu. Teď jsme navíc stáli půl hodiny na startu zkoušky, dost těžko jsme se vraceli do tempa. Není to lehká soutěž. Jedeme mokré pneumatiky, asi není jiná možná volba, ale i tak je to hodně těžké. Uvidíme, jak se na tom blátě pojede ve druhé polovině dne.“

RZ 3 - Choryně (5.39 km)

Krátká rychlostní zkouška z Choryně do Komárovic nijak nezměnila průběžné výsledky na čele letošní Kowax Valašské Rally ValMez. Druhý nejrychlejší čas zaznamenal Filip Mareš, o dvě vteřiny před Janem Kopeckým. Další tři sekundy zpět byl na RZ 3 Václav Pech.

Čtvrtý čas na třetí zkoušce patřil Poláku Marczykovi před Bisahou a Kristenssonem, tedy trojlístku jezdců, který start na valašské soutěži bere především jako ostrý test a přípravu na svůj hlavní program letošní sezóny.

Vedoucí trio Kopecký - Pech - Mareš tak po prvních 35ti odjetých ostrých kilometrech od sebe navzájem dělil minimální časový rozdíl v podobě 5.8 vteřiny mezi prvním a posledním výše jmenovaným.

V hodnocení kategorie vozů s jednou poháněnou nápravou zatím potvrzuje roli favorita Jan Dohnal s Renaultem Clio S1600, druhý byl po RZ 3 David Štefan na Peugeotu 208 Rally4 (+30.4 s) a třetí švédský host Victor Hansen, který už má zkušenosti s českými tratěmi z loňska a sbírá další zkušenosti s asfaltovými rally v rámci přípravy na další soutěže letošního mistrovství Evropy, kde má v plánu i účast na zlínské Barum Czech Rally Zlín.

RZ 2 - Lešná (19.70 km

První průjezd nejdelší zkouškou soutěže vyšel na výbornou Filipu Marešovi. Ten si tak po předchozí zkoušce oprávněně zvednul sebevědomí, když byl o 3.1 sekundy rychlejší než druhý Václav Pech. Třetí Jan Kopecký potřeboval k průjezdu RZ 2 o rovné čtyři vteřiny více než Mareš, nicméně o své průběžné celkové vedení tak nepřišel.

Čtvrtý dílčí čas zajel Dominik Stříteský před Mikem Marczykem, stejný čas jako polský jezdec dostal přidělený Tom Kristensson. Švédského mladíka totiž zpomalila havárie Adama Březíka, který sice svůj vůz nijak vážně nepoškodil, ten nicméně zůstal stát napříč rychlostní zkoušky a test musel být pozastaven.

RZ 1 - Rybí (10.38 km)

Posádky letošní 40. Kowax Valašské Rally ValMez přivítal start první etapy sychravým počasím s teplotami těsně nad bodem mrazu a smíšenými přeháňkami v podobě deště se sněhem. S nástrahami úvodní rychlostní zkoušky se nejlépe vypořádal Jan Kopecký před Václavem Pechem a Adamem Březíkem.

Čtvrtý čas zajel Filip Mareš, ztráta 11.8 sekundy tak znamenala rozdíl více než vteřiny na kilometr. Těsně za semčickým jezdcem figuroval v cíli zkoušky Miko Marczyk následovaný švédským mladíkem Tomem Kristenssonem. Sedmý byl na RZ 1 Ondřej Bisaha, těsně následovaný Dominikem Stříteským.

Smůlu měl hned na úvod Martin Vlček, který se přetočil do příkopu a následně ztratil přes devět minut. Daleko se nesvezl nováček ve velkém mistrovství Aleš Jirásek, který poškodil zavěšení své Škody Fabie R5.

Jan Kopecký - Jan Hloušek (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Valašská Rally ValMez 2021

Shakedown

Výsledky shakedownu Kowax Valašské Rally ValMez

Před soutěží

Po dlouhé zimní pauze konečně startuje mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. I letos bude touto soutěží Kowax Valašská Rally ValMez s centrem ve Valašském Meziříčí, která je součástí také Evropské rally trofeje a mistrovství Slovenska. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist