www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství­ světa 2022

Jan Kopecký o nové Fabii RS Rally2: Očekávání jsou velká

21. června 2022 • 08:00

V průběhu uplynulého týdne představil tovární tým Škoda Motorsport svou nejnovější verzi soutěžního vozu pro kategorii Rally2. Na jeho přípravě a testování se vedle dalších jezdců podílel také Jan Kopecký, kterého jsme se při rally v Hustopečích zeptali na první dojmy z nového mladoboleslavského speciálu.

Škoda Fabia RS Rally2 - foto: Škoda Auto

Honzo, podílel jsi se na testování nové soutěžní Škody Fabie RS Rally2, která byla před několika dny oficiálně představena. Jak na tebe nový vůz působí?

Osobně jsem testoval auto ke konci vývoje, především na asfaltu. Koncepčně vychází karoserie z VW Polo, takže je širší s delším rozvorem, takže už jen tyto parametry společně s novou aerodynamikou autu dávají mnohem větší stabilitu, především v rychlých zatáčkách. Auto se řídí velice jednoduše, není tak nervózní jako stávající model.

Pokud vím, dost času bylo věnováno i pohonnému agregátu?

Motor funguje skvěle už z nízkých otáček, odezva na plyn je okamžitá. Když to řeknu hodně laicky, tak téměř z podtočeného motoru. Pravá rychlost se ale ukáže až při prvním ostrém nasazení, takže si na to musíme chvilku počkat. Očekávání jsou ale samozřejmě velká. Nebylo jednoduché zdokonalit a zrychlit stávající model, který patří k absolutní špičce. Ale věřím, že se to povedlo.

Těžko se dá asi hodnotit spolehlivost auta, které ještě neodjelo žádnou soutěž. Fabie R5 ale jsou nejspolehlivějšími vozy ve své kategorii, odstoupení pro běžné technické závady je minimum. Jak je to svazující při vývoji nového auta?

Škoda Fabia RS Rally2 - foto: Škoda Auto

To je spíš otázka na technického ředitele pana Aleše Radu, ale neočekávám, že by nový model měl být méně spolehlivý. To by pro nás nebyla dobrá vizitka. Během vývoje se samozřejmě objevovaly nějaké problémy, které se musely vyřešit, ale to je standardní situace, kterou musí řešit každý výrobce nebo vývojář. Nezaznamenal jsem ale z technického pohledu nic zásadního. Předpokládám, že životnost a spolehlivost nové Fabie bude minimálně stejná, jako u dosavadní verze.

Je něco, co se ti na novém modelu svým způsobem obzvláště líbí?

Nová Fabia RS Rally2 se mi líbí celkově jako taková. Některé věci jsou trošku jiné, auto funguje jinak a celý paket jeho nastavení a funkcí motoru ho bude dělat jednoduše ovladatelným pro široké jezdecké spektrum. Mohli bychom tedy říct, že je to ovladatelnost vozu.

Držíš se filozofie, že člověk se i jako rallyový jezdec celý život stále učí. Posunul Tě někam v tomto ohledu podíl na vývoji nového vozu?

Nedokáži přesně říci, zda mě to někam posunulo, ale rozhodně mě to naplňovalo v tom co dělám. Strašně mě to baví. Jako mladý kluk jsem byl částečně už i u vývoje Fabie WRC, kdy jsem jezdil životnostní testy. Pak přišla práce na verzi S2000, er-pětce, evo variantě a teď je tu verze RS a tohle je to, co mě v továrním týmu Škoda Motorsport hrozně baví a naplňuje. Věřím tedy, že pokud budu s novým autem někdy startovat, tak už s ním budu mít nějaké zkušenosti a to znamená určitou výhodu.

Jan Vaškovič, AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist