www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství­ světa 2023

SOURHN: Rally Sweden vyhrál Ott Tänak

14. února 2023 • 15:00

Je to konečně tady, nová sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná. Opět se začíná na legendární Rallye Monte Carlo, které bude mít i letos centrum pouze přímo v samotném monackém přístavu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rally Sweden

Ott Tänak - Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 Hybrid) - Rally Sweden 2023

Ott Tänak dokázal po návratu do M-Sportu vyhrát první soutěž. Stala se jí zasněžená Švédská Rally. Na stupně vítězů se tentokrát nedostal nikdo z Toyoty, zbývající dvě místa obsadili jezdci stáje Hyundai v nenaplánovaném pořadí Craig Breen - Thierry Neuville.

Již druhým rokem po sobě se Švédská rally koná v oblasti Norrland v okolí města Umeå, kam se přestěhovala za lepšími sněhovými podmínkami. Ty byly tentokrát téměř ideální, byť ještě týden před samotnou soutěží byly mnohem lepší, to se totiž teploty pohybovaly kolem -25 °C. V samotném soutěžním týdnu teploty oscilovaly mezi -10 °C a lehce nad nulou, do toho v jednu chvíli přišel dokonce déšť, takže povrch tratě místy hodně změknul, naopak sněhové bariéry pěkně ztvrdly. Pořadatelé připravili většinou spíš svižnější tratě s vysokými rychlostními průměry občas proložené techničtějšími pasážemi.

Celou soutěží prolétl jako nůž máslem Ott Tänak, který patřil od začátku k nejrychlejším. V první etapě mu ještě stíhali Craig Breen a Esapekka Lappi těžící z výhodnější startovní pozice. V sobotu se již situace začala otáčet a Tänak začal vedoucího Breena stahovat, aby ho v odpoledních zkouškách přeskočil a udržel se na čele. Irský jezdec klesl na druhou příčku a přestože byl Tänakovi stále ještě relativně na dostřel, na vítězství už to nevypadalo. Nakonec zapracovala i týmová taktika, kdy si před power stage nechal Breen udělit desetivteřinovou penalizaci za pozdní příjezd do ČK, čímž se na druhé místo posunul jeho týmový kolega Thierry Neuville. Ten však na závěrečné rychlostní zkoušce udělal chybu, takže jej Breen nechtěně přeskočil zpátky. I přes tuto chybu si dokázal Neuville udržet třetí příčku před Rovanperou, který sice v první etapě ztrácel kvůli první startovní pozici na trati, ani v následujících etapách však své manko nedokázat dohnat.

Tím končí výčet továrních jezdců, kteří dokončili soutěž bez problémů. Další pořadí tak určovalo množství ztrát nabraných na trati. Pátý dojel Elfyn Evans, který po celou soutěž příliš nestíhal, ale dokázal se držet na úrovni Rovanpery až do RZ 12, kde pohřbil své naděje ve sněhové závěji. Nemastný neslaný výkon předváděl Pierre-Louis Loubet, na poslední rychlostní zkoušce se dokonce u jeho vozu objevil kouř, a tak posádka musela na zkoušce zastavit a dojet až do cíle na elektrický pohon. Měl však takový náskok i ztrátu, že šestou příčku bezpečně udržel. Až na sedmou příčku před všechny vozy rally2 se dokázal na poslední zkoušce prokousat Esapekka Lappi, který jako jediný stíhal duu Tänak-Breen. Smolnou se pro něj stala třináctá zkouška, ve které se delaminovala pneumatika u jeho vozu, což vyústilo ve výlet do sněhové bariéry, ze které jej pak diváci tahali zpět na trať dlouhých sedm minut. Podobné problémy s delaminací pneumatiky potkaly i Craiga Breena a Otta Tänaka (u něj nejspíš vinou pomalého defektu), oba však utrpěli jen minimální ztrátu. A to je z jezdců rally1 v top ten vše. Takamoto Katsuta začal hodně zostra, ještě po první páteční sekci se držel jen dvě a půl vteřiny za Rovanperou, když dokázal vyhrát RZ 4, ale hned na té následující poslal svůj Yaris a bylo po nadějích. V rámci superally ještě odjel celou sobotu a téměř celou neděli, před power stage však odstoupil, oficiálně kvůli poruše motoru, což umožní týmu tento motor otevřít a zkontrolovat před dalšími soutěžemi. Posledním zástupcem rally1 byl Lorenzo Bertelli, který opustil spolupráci s M-Sportem a přestoupil do Toyoty. Jeho výkon byl nestabilní, předváděl příliš mnoho chyb a ve většině zkoušek prohrával i s vozy rally2. Nakonec skončil čtrnáctý se ztrátou více než deseti minut.

Napínavý souboj slibovala také kategorie WRC2. Tu nakonec opanoval Oliver Solberg, který po celou soutěž předváděl velmi rychlou jízdu, která byla tentokrát i hodně vyrovnaná. Po dlouhé době se nedopustil žádné chyby a zaslouženě si připsal vítězství. Za pozornost určitě stojí jeho výkony na superspeciálce končící přímo v Umeå, která mu ve všech čtyřech průjezdech hodně sedla. Druhý dojel Ole Christian Veiby, který tak i letos končí na stříbrné příčce. Největší ztrátu nabral v pátek dopoledne, kdy se mu nedařilo dostat do tempa, což završil hodinami v RZ 5. Třetí v hodnocení WRC2 dojel po velmi sympatickém výkonu Sami Pajari následován do WRC2 nakonec nebodujícím Nikolayem Gryazinem a Georgem Linnamäe, který po dlouhých letech opustil tým ALM Motorsport a přestoupil do Hyundaie týmu Red Grey. Dva rychlíci pak skončili až ve druhé polovině top ten kategorie WRC2. Teemu Suninen se držel ve vteřinkách za duem Solberg+Veiby, o šance na bednu však přišel vinou chyby mechaniků v poledním pátečním service, která se projevila slabým výkonem vozu na pátí zkoušce a ztrátě téměř dvou minut. Hned za ním pak skončil při svém prvním letošním startu obhájce titulu WRC2 Emil Lindholm, který zhatil své šance výletem mimo trať už na RZ 3. Kategorii WRC Masters vyhrál suverénním způsobem Michał Sołowow, který s vozem Erika Caise nadělil svým soupeřům více než 10 minut.

Díky pravidlům nemusí být jezdci JWRC zapsaní zároveň do WRC3, takže se výsledky mnohdy nedublují. Od začátku se prali o post nejrychlejšího jezdce kategorie rally3 Roope Korhonen a William Creighton. Tento napínavý souboj rozhodla RZ 13, před kterou si irský jezdec zapomněl správně zavřít přední kapotu, která se pak na rychlostní zkoušce otevřela. Korhonen si nabytý velký náskok bezpečně udržel až do cíle soutěže. To William Creighton se jal stahovat náskok vedoucího jezdce JWRC Laurenta Pelliera, až ho dokázal v samotném závěru přeskočit. Rozdíl mezi prvním a druhým v JWRC byl pouhých šest desetin. Soutěže se zúčastnil i jediný český jezdec Filip Kohn, který startoval s vlastním Fordem Fiesta Rally3 v rámci kategorie WRC3. Připsal se smutný primát prvního jezdce, který letos na Rally Sweden musel odstoupit, když na RZ 3 poslal svů vůz přes střechu. Do soutěže se ale mohl vrátit v rámci superally a během soboty i neděle projet všechny rychlostní zkoušky a nasbírat tak cenné zkušenosti, což bylo primárním cílem jeho účasti. Nakonec dokázal ujet i José Luisi Garcíovi, takže neskončil úplně poslední ve výsledkové listině.

Další soutěží mistrovství světa bude v polovině března Rally Guanajuato Mexico.

Konečné výsledky Rally Sweden

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Necelý měsíc po Monte Carlu pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích další zastávkou. Soutěžácký konvoj tentokrát zamíří na sever do Švédska, kde se podruhé s centrem v Umea uskuteční Rally Sweden, která snad nabídne více sněhu, než Monte. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Esapekka Lappi - Janne Ferm (Toyota GR Yaris Rally1) - Rally Sweden 2022
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist