www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Rallysprint Série 2023

Dominik Jakeš: I letos chci v Opel Adam Cupu bojovat o nejvyšší příčky

20. března 2023 • 09:00

Jen tři sezony stačily Dominiku Jakešovi k tomu, aby si vydobyl solidní renomé na domácím rallyovém kolbišti. Již brzy devatenáctiletý jezdec (nar. 21. 3. 2004) z Hutiska–Solance to přitom s příjmením Jakeš nemusí mít v motorsportu zase tak úplně jednoduché. Mnozí fanoušci rally jej totiž časem budou chtít srovnávat s jeho o 15 let starším bratrancem Mirkem, vicemistrem České republiky z roku 2014. Dominik je ale zatím stále jen na začátku své kariéry. I přesto si už však v loňské sezoně připsal cenné úspěchy v prestižním Opel Adam Cupu, ve kterém začínali i jiní talentovaní jezdci. A výraznou měrou se na tom podílel i jeho stabilní spolujezdec Vítězslav Baďura.

Dominiku, jak probíhá příprava před novou sezonou?Už si měl čas se svézt v závodním autě?

Dominik Jakeš - Vítězslav Baďura (Opel Adam Cup) - Rentor-Partr Rally Vsetín 2022

Dominik Jakeš (DJ): Test v Opel Adamu budeme mít až před Valašskou rally, zatím auto prochází klasickou předsezonní přípravou. Letos u nás nebylo moc sněhu, ale když napadl, jel jsem se sklouznout se sériovým subaru na pneumatikách s hřeby. Člověk si osvěží jezdecké návyky aučí se mít i při nižší adhezi auto stále pod kontrolou. Také jsem se snažil studovat onboardy z loňských závodů. Potřebuji si uvědomit kolikrát i drobné chybičky, kterých jsem se dopustil. V Opel Adam cupu se jede o desetinky a i zdánlivé maličkosti mohou rozhodovat.

Předpokládám, že část zimní přípravy si strávil i v posilovně.

DJ: Samozřejmě, dobrá fyzička je pro náš sport nesmírně důležitá. Na sprintech nejsou tak dlouhé vložky jako na dvoudenních závodech, ale i patnáctikilometrová Jívová se jede okolo devíti minut a člověk musí být v plném nasazení od startu až do poslední zatáčky. Hlídáme si také správnou váhu a jako posádkajsme na limitu 160 kg - já se držím na zhruba 85 kilech, Víťa má o deset méně. Komentátor Julian Porter na WRC+ říkal, že jedno rezervní kolo (cca 20 kg) navíc u vozu kategorie Rally1 dělá ztrátu zhruba jednu až dvě desetiny na kilometr rychlostní zkoušky, no a u našeho Opel Adamu by těch 20 kilo bylo určitě mnohem víc. Když se to pak vynásobí 70 kilometry na sprintovém podniku a porovná s tím, že jsme vloni několikrát těsně prohráli, tak je jasné, jak je to důležité.

Čím to, že se vám ve druhé sezoně v Opel Adam cupu začalo tak dařit? V sezoně 2021 si se ještě pohyboval okolo 6. či 7. místa a o rok později již bojuješ o zlaté poháry.

DJ: Sešlo se několik věcí dohromady. Zaprvé už jsem na většině soutěží nebyl úplným nováčkem a některé úseky si trochu pamatoval z dřívějška. Těch zkušeností sice mám pořád ještě málo, ale přeci jen už nějaké jsou. Také jsme koupili vlastní auto, předtím s půjčovaným to nebylo úplně ono, člověk to má trochu v hlavě. Ale asi za vůbec nejdůležitější považuji to, že jsem měl po celou sezonu vedle sebe stabilního spolujezdce. Víťa Baďura je oproti mně starší a zkušenější a do posádky přinesl ten správný klid. V předminulé sezoně jsem vystřídal hned čtyři mitfáry a to není určitědobře. Ne že by nebyli dost dobří, to určitě ne, ale než se s někým sehrajete, už je konec závodu. No a v tom příštím si zase musíte zvykat na jiný hlas.

Vyšel ti již začátek sezony, když na úvodním Rallysprintu Kopná si dojel druhý jen 10 sekund za svým hlavním soupeřem, o jeden a půl roku starším Jakubem Jančíkem.

DJ: Je fakt, že i soupeři se divili, jak jsme se za ten rok zrychlili. A souboje s Kubou bylyvloni opravdu nádherné, nesmírně nás to oba bavilo. V první polovině roku měl ještě navrch on a titul mu proto patří zaslouženě. V druhé polovině roku už jsme se mu ale začali přibližovat a dvakrát těsně prohráli. Ve Vyškově a při Rallye Fulnek nám k prvnímu místo chyběla desetinky a takové prohry trochu zabolí.

Vůbec nejhůř, dá-li se to takto říci, dopadl pro vás závod v Příbrami, kde jste dojeli až třetí.

DJ: Tam jsem udělal dvě zbytečné chyby. Přetočení ve vracečce byla ještě drobnost, to nás stálo tak 5-6 sekund. Ale v jednom rychlém úsekujsme na vytočený pátý rychlostní stupeň měli velkou krizovku a byli rádi, že se vše skončilo jen výletem do příkopu.

Přišly dvě těsné prohry – ve Fulneku o dvě desetiny a na Vyškově o osm desetin sekundy. Až v Olomouci na Moravě jsi konečně zlomil prokletí druhých místem a poprvé stál na nejvyšším stupínku. Co se ti v tu chvíli honilo hlavou?

DJ: Obrovská radost spojená se zadostiučiněním, že to všechno úsilí stálo za to. A radost nejen za sebe a svého spolujezdce, ale především také za taťku. Bez něho bych tohle neměl šanci dokázat, protože právě on je tím člověkem, který dokáže zajistit techniku a fungování celého týmu.On dokáže přesvědčit sponzory, že stojí za to nás podporovat.

Po vítězství na Rally Morava následoval druhý triumf na domácí Rally Vsetín. Je pro tebe lepší závodit na domácích tratích?

DJ: Určitě ano. Už jen proto, že pak máme okolo trati více našich fanoušků. No a taky je lepší, když člověk znáprostředí, v kterém se závodí. Parádně nám vyšla především RZ Hošťálková, kde jsme hned na úvod zajeli v mlze dvanáctý čas absolutně. Nádherné pasáže jsou hlavně od Trojáku dál a také závěrečný padák do Hošťálkové je naprostá rallyová lahůdka.

Mezi celou řadou mnohem výkonnějších vozů s pohonem všech čtyř kol jste se pohybovali dokonce těsně za hranou první desítky absolutního pořadí, za cílovou rampou vás však s Víťou čekalohodně hořké zklamání.

DJ: To byl snad jediný špatný moment v celé sezoně. Možná i tím, že jsme poráželi celou řadu výkonnějších vozů, si nás techničtí komisaři vybrali na závěrečnou kontrolu. Nakonec zjistili, že máme jinou velikost škrtící klapky, než jaká je zapsaná v homologačním listu. Byl to pro nás obrovský šok, protože auto bylo v takovém stavu, v jakém jsme jej koupili, o žádném problému jsme dopředu nevěděli. Nakonec se zjistilo, že stejnou klapku jedou i všechny ostatní vozidla v rámci Opel Adam cupu, a proto nám promotér ponechal alespoň 1. místo v rámci tohoto poháru. Dá se říct, že jsme si to vyžrali za všechny posádky,které kdy závodily v Opel Adam Cupu. Aspoň tedynevím o jediné „rozebírače“ pohárového Opelu za těch několik let sezon, co se u nás tento pohár jede. A problém to byl čistě administrativní – původní francouzská homologace měla jinou velikost klapky, než kterou později vyvinuli v Holzer Motorsportu. Ale už se to jaksi zapomnělo změnit v homologaci.

Naopak velkou odměnou za celou vydařenou sezonou se pro vás stal start s vozidlem kategorie Rally2 týmu Martina Vlčka.

DJ: Celé to bylo ještě složitější tím, že jsme neměli licenci pro start se čtyřkolkou a do termínu Mikuláše se už nekonal žádný kemp.Nakonec jsme i díky výkonům v letošní sezoně dostali výjimku od Komise rally. Problém byl také se zajištěním auta, protože jediný volný Hyundai i20 R5 u Martina Vlčka se teprve opravoval po havárii ve Španělsku. Nakonec ale vše klaplo a den před Mikulášskou rally jsem měl konečně možnost sedět v ´i-dvacítce´ při krátkém předstartovním testu. Jednalo se o neuvěřitelný zážitek, je to naprosto fantastické auto a neskutečné jsou hlavně brzdy a podvozek. Naučit se s ním jet naplno chvíli trvá a i z tohoto pohledu hodnotím absolutní 6. místo na Mikuláši jako výborný výsledek.

Jak vypadají plány na tuto sezonu rok?

DJ: Bylo by skvělé jet s vozem kategorie R5 i další závody, zůstáváme ale nohama na zemi. Pojedeme tedy kompletní seriál Opel Adam Cupu a ve třetí sezoně s tímto autem chceme zaútočit na nejvyšší příčku. Pojedeme opět s Víťou Baďurou a jen v případě termínových kolizí, kdy má Víťa ve dvoudenních podnicích domluvenou jinou sedačku, by jej mohl zastoupit Jarda Novák.

A vzkaz na závěr.

DJ: Hlavně poděkování všem, kteří nás podporují a fandí nám. V prvé řadě musím ještě jednou zmínit mého taťku, bez kterého bych se do závodního auta jen těžko mohl posaditnebo minimálně bych nezávodil na takové úrovni. Poděkování patří i mému spolujezdci, mechanikům a všem fanouškům, kteří nám drží palce u tratí rychlostních zkoušek. A velký dík si zaslouží i všichni naši sponzoři a partneři týmu, protože všichni víme, že rally je nejen nesmírně atraktivní, ale také hodně drahý sport. Ještě jednou všem moc děkuji!

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist