www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR v rally 2023

SOUHRN: Barum Czech Rally Zlín 2023: Vítězství pro Kopeckého, součet časů pro Pecha

19. srpna 2023 • 18:50

Vrchol české soutěžácké scény je tady. Po dopolední kvalifikaci odstartuje ve večerních hodinách tradiční noční městskou rychlostní zkouškou dvaapadesátý ročník Barum Czech Rally Zlín, která je i letos součástí mistrovství Evropy. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Výsledky Barum Czech Rally Zlín ON LINE --- Výsledky Star Rally Historic --- Základní informace o Barum Czech Rally Zlín --- Diskuze k Barum Czech Rally Zlín

- - - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - - -

RZ 13 - Halenkovice - Power Stage (16.69 km)

Vítězi letošní sedmé soutěže mistrovství Evropy, 52. Barum Czech Rally Zlín 2023, se stala česká dvojice Jan Kopecký - Jan Hloušek na Škodě FabiaRS Rally2. Druzí v tomto hodnocení skončili Miklós Csomós s Viktorem Bánem (Fabia Rally2 Evo) a třetí místo na závěrečných Halenkovicích vybojovali Simon Wagner s Geraldem Winterem (Fabia RS Rally2).

Wagner se po chybě na předchozí Pindule dokázal velmi rychle vzpamatovat a na závěrečných Halenkovicích zajel nejrychlejší čas před Erikem Caisem a Filipem Marešem. Tím za sebe o 2.9 sekundy odsunul na čtvrtou příčku v rámci ERC Adama Březíka.

Březík však ze Zlína stejně neodjede bez pohárů, neboť v rámci domácího mistrovství bere třetí příčku absolutně za Kopeckým. Z pohledu výsledků bez rozdílu tříd a šampionátů totiž nejrychlejší čas zaznamenala dvojice Václav Pech - Petr Uhel na Fordu Focus WRC, čímž se vlastně nepřímo opakuje situace z roku 2004, kdy takto nejrychlejším byl Jan Kopecký a jehož jméno bude mezi vítězi soutěže zapsáno už po osmé v řadě.

Po včerejších peripetiích nakonec mohou být spokojeni s dosaženými výsledky i Filip Mareš, který nakonec skončil o osm desetin vteřiny za Březíkem, a také Dominik Stříteský. Sedmé místo v hodnocení ERC a šesté v domácím mistrovství bylo maximem toho, na co dnes mohl dosáhnout Erik Cais, kterému mohlo nakonec trochu spravit náladu i to, že v rámci etapy byl nejrychlejší ze všech jezdců.

Do 'evropské' desítky se vešli Efrén Llarena, který už se v neděli dokázal celkem sžít s Fabií R5 týmu Bryndových, sympatický výkon podal v závěru soutěže i desátý Mathieu Franceschi z Korsiky.

I přes nedělní odstoupení se nakonec z letošního titulu mistra Evropy už před poslední soutěží v Maďarsku může radovat dvojice Hayden Paddon - John Kennard na Hyundai i20 N Rally2, neboť jejich jediný možný soupeř v boji o evropský primát, Martins Sesks, se soutěží doslova protrápil a skončil s minimem bodů. Historicky poprvé se tak nestal vítězem mistrovství Evropy pilot pocházející právě ze starého kontinentu.

V klasifikaci MČR se za Caisem umístil jako sedmý Věroslav Cvrček před Alešem Jiráskem a Jakubem Jirovcem (všichni Škoda Fabia R5). Po havárii Martina Vlčka na poslední rychlostní zkoušce uzavřel nejlepší českou desítku Tomáš Kurka na Fabii RS Rally2.

Neoficiální pořadí PSG MČR v rally po 52. Barum Czech Rally Zlín 2023:

1. Kopecký 364.5 bodů; 2. Březík 230; 3. Stříteský 220.5; 4. Cvrček 196; 5. Jirásek 155; 6. Vlček 141; 7. Mareš 133.5; 8. Trojan 82; 9. Soldát 74; 10. Cais 57; 11. Jirovec 47.5; 12. Tomek 46; 13. Šimek 44; 14. Kurka 39.5; 15. Kopáček 30

Ohlasy z cíle:

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 18):

„Barumka byla těžká jako každý rok. Letos byla ovlivněná i tím horkým počasím. Chtěl bych moc poděkovat všem fanouškům, že v tomto počasí vydrželi venku, doufám že bylo co nejméně kolapsů z tepla. Ještě jednou mockrát děkuji fanouškům, celému týmu, Honzovi. Bez něj bych to také nezvládl. Obrovské díky všem. Csomos mě naháněl, dělám to vždy dramatické. Na Barum Rally se mi jede podstatně lépe, když je na mě vyšší tlak a soupeř za mnou je kousek.„

Miklós Csomós (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 14):

„Je to úžasný pocit, stát zde na pódiu Barum Rally. Je to opravdu těžká výzva. Cítím se skvěle, nemám slov, prostě je to skvělý pocit. Můj spolujezdec byl úžasný, auto fungovalo celý víkend, je to největší úspěch mé kariéry.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10):

„Je to skvělý pocit. Konkurence byla letos opravdu vysoká. Stanovili jsme si cíl skončit mezi pěti nejlepšími. Třetí místo tento cíl předčilo. K tomu vyhraná městská rychlostní zkouška a power stage. Doufám, že na tento výkon navážeme.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 21):

„Chybělo málo, byla to ta chyba a couvání ráno na Semetíně. Co se dá dělat, musím se s tím smířit, ale jsem určitě nad míru spokojený s tím že jsme čtvrtí, respektive pátí.“

Filip Mareš (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 9):

„Páté místo není to, pro co jsme sem jeli, chtěli jsme bojovat o vítězství. Pro nás byl zázrak, že jsme bojovali o příčku vítězů, po tom, jak jsem včera zaspal start. Třetí místo nám nevyšlo o pár vteřin, samozřejmě mě to mrzí, ale na druhou stranu byl to krásný souboj a závod. Musím se z chyb poučit.“

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 20):

„Pocity z dnešního dne jsou dobré. O ty vteřinky jsme se tahali, bohužel neurvali jsme z toho nic pro nás, ale to je prostě rally. Kluci jeli parádně, jak Adam, Filip tak i Simon. Moc jim to přeji, zaslouží si to!“

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11):

„Musím velice poděkovat svému týmu, připravili naši Škodovku perfektně. Pneumatiky také pracovaly dobře, takže jsem měl plnou důvěru jet co nejvyšší tempo. Také děkuji rodině, přátelům a fanouškům. Je to krásný pocit být na rychlostních zkouškách se všemi diváky okolo. Igor si náš společný čas také užil. Samozřejmě, jsem zklamaný ze včerejška, ale i tak šťastný.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia R5, startovní číslo 3):

„Máme radost. Vydali jsme ze sebe to nejlepší, od začátku jsme jeli na plno. Auto nám sedlo a tým byl velmi nápomocný. Také jsme vyhráli bodování týmů, odjíždíme spokojení.“

Mathieu Franceschi (FRA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7):

„Cítíme se skvěle, jsme rádi, že jsme tuto složitou soutěž dokončili. Získali jsme mnoho zkušeností. Doufám, že se v budoucnu do Zlína vrátíme.“

Simone Tempestini (ROU, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 15):

„Jsme v cíli. Krásná soutěž. Jsme zde poprvé s vozem kategorie R5 a cesty jsou zde naprosto šílené. Během seznamovacích jízd jsme si nedokázali představit, jakou rychlostí můžeme jet. Bez znalostí cest jsem udělal malé chyby v rozpisu a občas jsem zabrzdil pozdě. Získali jsme mnoho zkušeností a příště, až sem přijedeme budeme vědět lépe, jak k rychlostním zkouškám přistoupit.“

Joshua McErlean (IRL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 12):

„Byl to pro nás z některých hledisek pozitivní víkend. Dnes ráno jsme měli rychlost, ale odpolední sekcí nás provázely problémy. Byla to velká škoda, jelikož jsme byli v nejlepší desítce, což by byl skvělý výsledek, zvláště když jsme sem dojeli poprvé. Doufám, že na zkušenostech, které jsme zde získali můžeme stavět v budoucnu. Fanoušci jsou zde vášniví, což můžete vidět na Náměstí. Jsou zde krásné rychlostní zkoušky.“

Timo Schulz (DEU, Opel Corsa Rally4, startovní číslo 33):

„Zažili jsme skvělou soutěž zde, v České republice. Závod byl rychlý, měli jsme skoro všechny nejrychlejší časy v naší kategorii. Jsme opravdu spokojení s výsledkem, zvláště po prvních třech soutěžích na šotolině, kde se nám moc nedařilo. Musím poděkovat týmu Opel Motorsport. Pomáhali mi celý víkend, byla to perfektní týmová práce.“

Jaromír Tarabus (CZE, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 41):

„Jsme rádi, že pořád nějakou rychlost máme. Ve finále spokojenost, po prvním dni jsme chtěli dohnat Schulze, ale kluci jsou neuvěřitelně rychlí. Já myslím, že jsme se pěkně svezli a ukázali, že ještě nějakou rychlost máme.“

Roberto Dapra (ITA, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 30):

„Jsme v cílí, takže pocity jsou dobré. Rozhodně lepší zážitek než loni, jelikož jsme nehavarovali. Také jsme získali důležité body na Maiora. Mrzí mě, co se stalo Maxovi.“

Victor Hansen (SWE, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 31):

„Jsme v cíli, do jisté míry spokojení, poslední etapa byla dobrá, ale ztratili jsme tempo, ale po nehodě minulý rok si nemůžeme stěžovat.“

RZ 12 - Pindula (18.00 km)

Druhá Pindula přinesla nejrychlejší čas Adamu Březíkovi, který zde byl o šest desetin vteřiny rychlejší druhého Erika Caise. Třetí čas pak zajel na nejdelším testu dne Miklós Csomós.

Po výletu do příkopu ztratili cenné vteřiny Efrén Llarena, ale předvším Simon Wagner, který tak přišel o třetí místo v klasifikaci ERC na úkor Adama Březíka, který je před posledním testem o 1.1 vteřiny před rakouským pilotem.O další 2.6 sekundy za ním je Filip Mareš, šestý Dominik Stříteský ztrácí před závěrečnými Halenkovice dalších 6.1 sekundy.

Problémy opět zpomalily Ira McErleana, kolo svého Opelu Corsa Rally4 urazil mladý Max McRae, zkouška byla kvůli autu blokujícímu trať pozastavena.

RZ 11 - Semetín (11.51 km)

Druhý průjezd potvrdil slova Jana Kopeckého o předpokládané mnohem větší rychlosti, když kostelecký pilot tuto zkoušku vyhrál o dvě desetiny vteřiny před Erikem Caisem. Kopecký se přitom dokázal oproti prvnímu průjezdu zrychlit o více než deset vteřiny.

Třetí dílčí čas náležel Filipu Marešovi, s minimálním odstupem za ním test dokončili Miklós Csomós, Dominik Stříteský a Adam Březík. Až za nimi byl se ztrátou pěti vteřin na Kopeckého Efrén Llarena, španělského jezdce tak celkově přeskočil podle očekávání Cais.

Po RZ 11 tedy z pohledu absolutní klasifikace ERC navýšil Kopecký své vedení před Csomósem na 14.7 vteřiny, což by mohl být před posledními dvěma testy pro tak zkušeného pilota dostatečně komfortní náskok, nicméně rally vždy končí až v uzavřeném parkovišti. Z případného boje o druhou příčku asi vypadl i Simon Wagner, který ztrátí na Maďara 27.4 sekundy, ale naopak si bude muset ještě hlídat záda před Marešem a Březíkem, kteří se aktuálně dělí o čtvrté místo.

O pouhé 3.9 sekundy je za dvojicí pilotů na Fabiích Rally2 Evo Dominik Stříteský se starší Fabií R5. O Eriku Caisovi již byla řeč, jeho ztráta 19.1 na nejbližšího rivala z Kelče už asi bude v daném tempu těžko řešitelným problémem.

Na zkoušce bohužel skončila soutěž pro sympatického Alberta z Turnů a Taxisů, kterého po včerejších odpoledních potížích s prasklou spojkou dnes zradilo palivové čerpadlo Fabie RS Rally2. Technické potíže zbrzdily mladého Ira Joshuu McErleana, do odpolední sekce pak už nenastoupil kvůli závadě Jaroslaw Koltun.

Ohlasy po RZ 10

Erik Cais: „Na prvních dvou testech se nám dost dařilo, Halenkovice pak nepatří k mým oblíbeným, spíš naopak. Spíš jsem se tam snažil zajet vůbec nějaký čas. Měli jsme tam menší krizi před cílem, takže jsem pak trošičku zpomalil, šlo to vidět i na mezičasech. Upřímně tomu zcela nerozumím, protože s brzdným bodem v tomto místě nebyl nikdy problém. Auto zničehonic přestalo brzdit a po zadku se dralo ven na louku. Bylo to opravdu nečekané, navíc to není nějak rychlé místo. Musím se na to podívat z onboardu. Auto funguje skvěle, je to jen o jemných detailech, díky kterým bychom mohli jet ještě rychleji. Teď se těším, že se najíme a pojedeme si ty zkoušky zopakovat, jsou krásné.“

Dominik Stříteský: „Dnes to bylo náročné ráno. Pindula je úplně šílená, ale Halenkovice nám sedly a stáhli jsme odstup na kluky před námi. Odpoledne to bude ještě hodně rychlé. Na Semetíně asi dokážeme zrychlit, na Halenkovicích budou asi všichni rychlejší a Pindula je hodně nebezpečná, takže uvidíme. Auto je v pohodě, vše je jen o posádce. Halenkovice byly pocitově nejhorší, přitom dopadly nejlépe.“

Filip Mareš: „Bylo to hodně těžké a taky hodně uskákané. Na poslední zkoušce jsem čekal, že to bude na cestě mnohem víc držet. Ale každopádně jsme teď v situaci, kdy můžeme zabojovat alespoň o čtvrtou příčku, to není zlé. Hlavně když začátek rally byl pro nás katastrofický. Nicméně, věřím si, přestože Adam i Dominik jsou tady doma, bude to těžké, ale udělám vše co budu moci, abych je předjel. Samozřejmě, je moc těžké najít optimální tempo, kdy jste rychlí, ale vyhnete se defektu. Viděli jsme to třeba u Haydena Paddona. Velmi snadno přejedete odbočku nebo stačí být trochu širší v zatáčce a hned můžete něco trefit. Takže v tomhle neuvěřitelném tempu je potřeba mít i trochu štěstí. Pořád to ještě není optimální, na Semetíně jsem cítil, že máme rezervy, na Pindule i teď se mi nepovedly nějaké odbočení, ale je to o vteřinkách. A v tomhle tempu tak hned spadnete z druhého místa v erzetě na šesté. Jsou to krásné souboje.“

Adam Březík: „Na Semetíně jsem trefil v šikaně balík a musel couvat. Pindulu a Halenkovice jsme si užili, ale na dvojce to hodně klouzalo, v lese je spousta bláta a fakt to hodně klouzalo. Jsme rádi, že jsme tady. Ale Roman Kresta nám řekl, že do toho prostě máme jít. Ráno bylo důležité se vůbec nějak probudit, jet nějak normálně, ale uvezlo se mi to na štěrku a to couvání mě trošku naštvalo, tak jsme ke konci trochu přidali a asi vyhráli poslední split. Pindula byla těžká, ten nový úsek není zadarmo a nikdo ho nezná. A pak ten šílený les, kde ještě asi po seznamovačkách trochu sprchlo, v noci spadla rosa a bylo tam hodně vytahaného bláta. Bylo to dost crazy.“

Simon Wagner: „Vrátili jsme se k včerejšímu výchozímu nastavení a bylo to lepší. Uvidíme co bude odpoledne, bude to určitě nevyzpytatelné, doufám, že to zvládneme bez defektu. Pindula v lese byla pěkně zablácená, může se přihodit cokoliv. Prostě se musíme vyvarovat chyby a bude to v pohodě. Bude hodně těžké najít kompromis mezi rychlostí a bezpečností. Někdy vidíte bláto a přitom to dokonale drží, jindy ztratíte adhezi na úplně čistém asfaltu. Hlavně Pindula vás takto pořadá rozhazuje z rytmu. Ale na tom nesejde. Vím, že dvanáct vteřin není moc, ale odstupy na zkouškách jsou minimální, tak snad se nám podaří udržet to.“

Miklós Csomós: „Musím říct, že se nám to ráno hodně povedlo. Ale určitě se nebudeme hnát za Janem, nechceme riskovat v maximální rychlosti. Budeme se snažit dovézt auto celé až do cíle a samozřejmě na stupně vítězů. Bude to hodně těžké najít optimální mix rychlosti a jistoty, trochu sám nechápu, jak dokážu jet tak rychle, ale užívám si to a je to moc dobré.“

Jan Kopecký: „Jsem úplně v pohodě. Naše auto bylo jen možná trochu moc tvrdé a v těch uklouzaných lesních pasážích to nebylo úplně ono, dost nám to klouzalo. Takže si trochu pohrajeme s nastavením, změkčíme ho a věřím, že to bude lepší. Na Semetíně z toho mám vždycky při prvním průjezdu velký respekt, nevím proč, možná je to věkem. Ani to katování není můj šálek čaje a ani letos těch pět šest vteřin ztráty není výjimkou Pindula je v lese moc těžká, takže jsem jel rozumné tempo, abychom zůstali s celým autem na silnici. Dřív jsem v těchto místech možná jel na maximum, ale chceme se pokusit vyhrát a snad to i zvládneme. Na Halenkovicích na suchu bylo všechno skvělé, jeli jsme tam na pohodu, ale rychle a vyhráli je. Bude to zajímavé odpoledne. A tahle soutěž je vůbec úžasná, všude je spousta diváků, moc díky.“

Hayden Paddon: „Byl jsem trošku rychlejší na šotolinovém úseku, auto se nám smeklo a zadkem jsme trefili kládu. Bohužel byla docela pevná a poškodili jsme zavěšení pravého zadního kola.“

RZ 10 - Halenkovice (16.69 km)

Ani první Halenkovice nebyly pro soutěžící posádky procházkou růžovým sadem. Řada posádek z čela soutěže zde měla drobné či větší krizové situace a ještě před atraktivním průjezdem přes žlutavský lom zde s uraženým kolem odstoupil Hayden Paddon, pro kterého měla Barumka znamenat definitivní potvrzení zisku letošního evropského titulu.

Zaváhání se naopak vyvaroval Jan Kopecký, který zajel nejlepší čas před svým největším pronásledovatelem, Miklósem Csomósem z Maďarska. Kopecký tak nepřímo naznačil, že má situaci stále pod kontrolou. Stejně tak maďarský pilot konstatoval, že za stávající situace, kdy má náskok téměř pětadvaceti vteřin na třetího Simona Wagnera, nehodlá riskovat případný souboj s Kopeckým a možný výpadek.

Třetí čas na RZ 10 zajel Stříteský před Erikem Caisem a Simonem Wagnerem, shodný čas zaznamenali šestí Filip Mareš a Adam Březík. V aktuálním souboji o čtvrtou příčku tak po výpadku Paddona dělí čtvrtého Březíka od šestého Stříteského čtyři vteřiny.

Pouhé čtyři vteřiny zaúřadujícím mistrem Evropy Effrénem Llarenou je už po desáté zkoušce Erik Cais, těžko ale říci, jestli má fryštácký pilot v tempu, které letošní Barum Czech Rally Zlín provází, ještě šanci promluvit do souboje o Top 6 v rámci ERC.

Vrámci klasifikace MČR je po první nedělní sekci na čele Václav Pech, o pouhé tři desetiny vteřiny před Janem Kopeckým, třetí je nadále Adam Březík.

RZ 9 - Pindula (18.00 km)

Další nejlepší čas, celkově tedy už čtvrtý, připsal ke svému jménu na obávané Pindule Erik Cais. Druhý nejrychlejší byl Miklós Csomós, který tak asi patří nadále k největším překvapením letošní Barumky. Třetím časem se opět blýsknul Adam Březík, který tak v celkové klasifikaci poskočil před Haydena Paddona.

Čtvrtý čas se ztrátou rovných sedmi vteřin patřil nad Zlínem Janu Kopeckému, který ale podle svých slov cíli nehodlal v prvním průjezdu nikterak riskovat. Pátý dílčí čas náležel Filipu Marešovi před Dominikem Stříteským a Efrénem Llarenou, který tak zatím uhájil svou pozici před vzhůru stoupajícím Caisem, který se už dokázal vrátit do nejlepší desítky.

RZ 8 - Semetín (11.51 km)

Jan Kopecký - Jan Hloušek, Škoda Fabia RS Rally2 - foto: rallyservice.cz

Do nedělního rána se opět nastupovalo s maximálním nasazením. Už na úvodním Semetíně se divákům při průjezdech nejlepších posádek opět tajil dech, když další nejrchlejší čas připsal ke svému jménu Erik Cais. Druhý byl i přes lehké zaváhání Miklós Csomós, třetím časem si konečně spravil náladu Filip Mareš.

Za Marešem se na RZ 8 seřadili Simon Wagner, Hayden Paddon a Dominik Stříteský, hodiny a následné couvání zpomalilo stálo deset vteřin Adama Březíka. Za trojlístek Kopecký, Csomós a Wagner se tak na jeho úkor posunuli v celkové klasifikaci ERC Paddon a Mareš.

Do druhé etapy po sobotních peripetiích už nenastoupil Alexej Lukjaňuk, vrátil se naopak Mads Ostberg.

- - - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - - -

RZ 7 - Troják (25.64 km)

Závěrečný Troják skončil remízou v podobě stejného nejlepšího času Erika Caise a Jana Kopeckého, když Cais se oproti svému předchozímu vítěznému času na této zkoušce dokázal zlepši o osm vteřin. Třetí v MČR byl Václav Pech se ztrátou 1.8 sekundy, o další vteřinu zpět byl Miklós Csomós.

Na konci dne tak v rámci mistrovství Evropy držel první pozici Kopecký o 14.9 sekundy před Csomósem, o dalších 13.8 sekundy zpět byl třetí Simon Wagner. Alexej Lukjaňuk svůj špatný den završil problémy s palivovým systémem, když přes polovinu zkoušky odjel 'na blinkry' a zakončil ji s dvaapůlminutovou ztrátou.

Na čtvrtou příčku v ME si tak polepšil Adam Březík, pátý byl na konci dne Hayden Paddon před Filipem Marešem, který se pomalu začal vracet ke svému standardnímu výkonu.

Druhou příčku v klasifikaci MČR držel nadále Václav Pech před Březíkem a Marešem, o další pozice se dělili Dominik Stříteský a Erik Cais (7. a 11. pozice v klasifikaci mistrovství Evropy).

Ve dvoukolkách na tom byl na konci dne nejlépe Timo Schulz s Opelem Corsa Rally4, druhý byl Jaromír Tarabus s Peugeotem 280 Rally4 (+ 14.3 s) a třetí Max McRae na další Corse (+28.6 s).

RZ 6 - Kateřinice (12.73 km)

Nejrychlejší čas na Kateřinicích patřil Janu Kopeckému před Filipem Marešem, třetí dílčí příčku si ke svému jménu připsal postupně zrychlující Hayden Paddon. O další pozice se podělili shodným časem Lukjaňuk a Csomós.

Velkou porci smůly v podobě defektu si po jezdeckém zaváhání vybral Erik Cais, který na této zkoušce ztratil 1:21 minuty a propadnul se až do druhé desítky průběžné absolutní klasifikace. Hodiny vytočil Martinš Sesks, který se na Barumce stále nemohl dostat do optimálního tempa.

Po nepříjemné havárii juniorské posádky Jon Armstrong - Fair Cameron, kteří svoji Fiestu Rally3 doslova zdemolovali nárazem do stromu a následným přistáním na plot byla zkouška zrušena. V rámci MČR tak Václav Pech dostal přidělen čas Jana Kopeckého.

RZ 5 - Slušovice (12.73 km)

Druhé Slušovice zvládnul nejrychleji projet Václav Pech před Janem Kopeckým a Alexejem Lukjaňukem. Dostatečně rychlí byli i Adam Březík se Simonem Wagnerem, bezmála devět vteřin zde naopak ztratil dosavadní lídr soutěže Erik Cais.

Do čela průběžné absolutní klasifikace se tak dostal poprvé Jan Kopecký před Václavem Pechem, Erik Cais si pohoršil na třetí příčku. Třetím nejrychlejším pilotem v klasifikaci ERC byl v součtu časů stále konzistentně jedoucí Miklós Csomós. Smůlu v podobě prasklé poloosy měl Mads Ostberg, který se v první etapě předvedl při své premiéře na valašských asfaltech ve výborném světle.

Ohlasy po RZ 4

Erik Cais - Igor Bacigál, Škoda Fabia RS Rally2 - foto: czechrally.com

Erik Cais: „Zatím je to dobré. Tempo je obrovské a opravdu nevypouštíme ani metr. Měli jsme jedno zaváhání, špatně napsaný brzdný bod, moc optimisticky, ale naštěstí se nic nestalo a mohli jsme pokračovat. Průjezd přes 'fan zónu' ve Fryštáku jsem si moc užíval, je to krásné mít možnost jet před úplně domácím publikem. Strašně fajn pocit.“

Miklós Csomós: „Ráno jsme si to opravdu užili a jsem velice spokojený. Bylo to hodně rychlé a místní kluci jedou opravdu strašně rychle. První dvě zkoušky se nám povedly, na třetím Trojáku to bylo hodně zrádné. Nechali jsme tam pár vteřin, ale bylo lepší trochu zvolnit a počkat na druhý průjezd. Ve voze R5 to byla těžká, úžasná a šílená zkouška, ale bavilo nás to. Auto fungovalo dobře, i pneumatiky, taže se těšíme na druhou sekci.“

Simon Wagner: „Upřímně, zatím je to dobré. Plán byl neztratit dopoledne víc než dvacet vteřin, což se podvedlo. Věděl jsem, že hlavně první polovina nejdelší zkoušky bude těžká, nikdy jsme to nejeli. Ke konci jsem tam trochu přišel o brzdy. Ten konec je ještě hodně rychlý s místy, kde je nutné pořádně brzdit. Navíc z kopce, ale nějak jsme to zvládli. Ale na druhý průjezd budeme dobře nachystaní. Uvidíme, jestli si budeme i víc věřit.“

Filip Mareš: „Očividně dnes zatím není můj den, jsme mimo tempo. Poslednní erzeta se mi nepovedla, věděl jsem to už v jejím průběhu. Beru to na sebe, někdy to tak je. ale do cíle je pořád daleko. Nebudu stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko. Doufám, že začnu znovu získávat jistotu hned s první odpolední zkouškou. Konkurence je tu velká, jede se neuvěřitelně rychle. Hlavně místní mladí kluci jsou výzvou pro všechny. Tak to prostě je a já jen doufám, že se dokážeme zlepšit.“

Dominik Stříteský: „Myslím, že jsme nedokázali najít správný rytmus. Půlminutová ztráta na prvního je dost, ale na druhou stranu je kolem nás řada dobrých jezdců. Uvidíme, co s tím dokážeme udělat odpoledne, jestli dokážeme najít lepší tempo. Myslím, že auto funguje perfektně, nemyslím, že budeme něco měnit. Je to jenom chytit se a zajíždět dobré časy.“

Chris Ingram: „Včera jsme na městě měli problémy s prvním rychlostním stupněm převodovky a tým dnes ráno odvedl úžasnou práci při její výměně. Dnes na první zkoušce jsme se dostávali do tempa, druhá byla ve velice dobrém tempu, když jsme byli třetí. Na Trojáku se nám ale povolila zátka hydrauliky posilovače řízení a ztratili jsme skoro celou náplň. Řízení bylo strašně tuhé, i když se naštěstí nezamykalo. Nemohl jsem si dovolit žádný risk, bylo to jen o přežití a bylo by to nebezpečné v těchto rychlostech. Takže jsem teď na hony daleko bitvě o nejvyšší příčky. Je to obrovská škoda a musíme se teď rozhodnout, co dál. Uvidíme, rád bych pokračoval a předvedl, že dokážeme jet opravdu rychle.“

Alexej Lukajňuk: „Prostě jako posádka nejsme dostatečně dobří. Jedu hlavně na paměť a na oči, to je velký problém. Když vím kam jedu, jsme pořád hodně rychlí. Navíc jsme moc těžcí a ztrácíme kvůli tomu dvě desetiny sekundy na kilometr. To je čtyřicet sekund na dvěstěkilometrové rally. Nejsem zvyklý řídit jako turista, vím jak do toho mám jít naplno, ale musím mít sakra spolehnutí na vše. Jasně, musíme si ještě pohrát i s nastavením auta a dva roky jsem nezávodil, ale po technické stránce je vše v pořádku.“

Jan Kopecký: „S dnešním ránem jsme spokojení. Pořád si držíme druhou příčku a jsem spokojený. Čekal jsem, že Erik bude na Trojáku hodně rychlý, je to jeho téměř domácí erzeta a viděli jsme to už v roce 2021. Zajel to fakt skvěle, ale neztratili jsme na něj nějak moc. Hlavně na Kateřinicích mě překvapilo, kolik bince bylo na trati po pár autech, ale jinak to bylo dobré. Chce to zůstat v klidu, jet co umíme a nepřehnat to.“

Hayden Paddon: „Bylo to o dost těžší než jsem čekal. Hlavně na třetí a čtvrté zkoušce. Snažil jsem se jet čistě, ale auto se hodně smýkalo. Jsem rád, že jsme moc netlačili, protože to bychom už tady taky nemuseli být. ale je to o zkušenostech, uděláme teď na autě i nějaké změny. Na těchto zkouškách potřebujete i maximální důvěru v techniku. Taky musíme myslet na body do šampionátu, takže se potřebujeme hlavně dostat do cíle na relevantní pozici. A tedy nevyrobit nějakou zbytečnou hloupost. Je to opravdu jedinečná asfaltová rally, podmínky se pořád mění. A to ty nejtěžší zkoušky nás teprve možná čekají zítra. Možná trochu zvýšíme světlou výšku auta, uděláme nějaký kompromis v nastavení. Je to tu jako v Monte Carlu, nedá se asi najít ideální setup.“

Mads Ostberg: „Upřímně, bylo to dobré a na trati jsem si to užíval. Je to skvělé, když zase jedete čistě jen na rozpis, bez předchozí znalosti tratí. Podle mě to je na rally jedna z nejlepších věcí. Hodně mě to baví a jsem spokojený i s naším tempem. Ve druhém průjezdu teď snad budeme i trochu rychlejší. Myslím, že pocitově je to hodně dobré, už budeme i trochu znát zkoušky z prvního průjezdu. Na posledním skoku nám prasklo čelní sklo, ale to není nic vážného. Pokud jde o auto, pořád nejsme na limitu posádky, takže nebudeme nic měnit a zkusíme se posunout vpřed jako posádka.“

Albert von Thurn und Taxis: „Slušovice známe, ale byla tam spousta zrádných míst, kde se dá chybovat. Kateřinice jsou hodně nevypočitatelné, mění se přilnavost, vyjedete ze stopy a hned jste v příkopu nebo mimo trať. Jsme ale spokojený, jak jsme to zvládli. A Troják byl úžasný. Pět nebo šest různých zkoušek v jedné. Těžko se hledá rytmus, jede se hned zkraje naplno, strašně to klouže, je to uskákané a zrádné. Fakt na srdce. Ale věděli jsme to z dřívějška, pamatuji si, jaký byl ten černý asfalt za mokra ultrauklouzaný. Ale trochu mě zaskočilo, jak moc to klouzalo i na konci zkoušky. Musíme si na to zvyknout. Jeli jsme čtyři pneu směsi 7 z kvalifikace , ale asi je pošetříme na zítřejší Pindulu a teď obujeme pětky, uvidíme.“

Efrén Llarena: „Bojujeme, ale vepředu se jede strašně rychle. Věděli jsme ale, že tu bude tvrdá konkurence. Věřím, že odpoledne se zlepšíme, máme nějaké představy o možných změnách v nastavení auta. Je to skvělé auto, ale přeci jen už starší evoluce. Barumka původně nebyla plánu kvůli rozpočtu, ale dostali jsme dobrou nabídku od českého týmu a tak jsme tady.“

Adam Březík: „Na první zkoušce jsem byl v prvním kole docela opatrný, ale pak už jsem se snažil trochu přidat. Druhá zkouška byla víc než zrádná, spousta šotolina a bláta, takže jsem si dával pozor. Ale Troják je prakticky moje domácí zkouška a ten jsme si opravdu užili. Je to šílené, na téhle zkoušce je prakticky všechno, strašně rychlé široké i úzké sekce, uskákaná místa, je to úžasná zkouška. Snažíme se jet co nejrychleji a chtěl bych, aby z toho byl v cíli dobrý výsledek. Uvidíme.“

Jaroslaw Koltun: „Všechno bylo v pořádku, bez problémů. Vlastně nemám o čem moc mluvit.“

Martin Vlček: „Vždycky říkám, že ta aktuální Barumka je ta nejnáročnější a letos je to stejné. Mám pocit, že to má nějakou souvislost s věkem, pokud jde o tu náročnost. Ale jinak je to úžasná soutěž. Diváci a vše okolo co k Evropě patří, jsem moc rád, že tu můžu jet. Určitě si to užívám, i když diváci občas stojí tam, kde bych si já nestoupnul, ale i to k tomu patří.“

Joshua McErlean: „V poslední zatáčce třetí zkoušky jsme si o něco škrtli předkem auta a trochu ho očesali, ale je to jen kosmetická záležitost, nic vážného. Je to hodně náročná soutěž, hlavně když jste tu poprvé a máte za sebou jenom dva průjezdy ze seznamovacích jízd. Letos se snažíme sžívat s asfaltem a není to úplně snadné. Auto funguje dobře, ale já na to potřebuji trochu času. Možná si trošku pohrajeme s nastavením auta, ale nechceme si v tom udělat zmatek.“

Jaromír Tarabus: „Dnešní ráno bylo z našeho pohledu povedené. Možná jsem byl jenom trochu opatrnější na brzdách, protože jsme měli přeci jen delší pauzu od pořádného závodění. Není to zlé, ale pořád to může být lepší. Nechci mít ale moc velké oči. Snažíme se to užívat a takhle chceme pokračovat, protože do cíle je pořád daleko. Jasně, s velkou čtyřkolkou by to bylo jiné, ale je to o penězích a takhle si to můžeme užít s menšími náklady.“

RZ 4 - Troják (25.64 km)

Úvodní průjezd nejdelší rychlostní zkouškou letošní Barum Czech Rally Zlín 2023 přinesl první výraznější změny v top desítce celkové absolutní klasifikaci soutěže. Nejrychlejší čas zajel Erik Cais, který se tak zároveň posunul na první příčku průběžné absolutní klasifikace.

Druhý čas zajel Jan Kopecký, který tak nadále okupuje druhou příčku, třetí bez rozdílu klasifikace byl Václav Pech. Stejné pořadí, tedy Cais, Kopecký, Pech jsme tak mohli vidět po čtvrtém testu i v celkových výsledcích.

Čtvrtý byl na prvním Trojáku Mads Ostberg, který při svém prvním startu ve Zlíně jednoznačně ukazuje své zkušenosti a posunul se na páté respektive čtvrté místo absolutně v hodnocení ERC hned za Miklóse Csomóse. Lehce si pohoršil Simon Wagner, kterému sedm kilometrů před cílem Trojáku zvadly brzdy.

Vzhůru výsledkovou listinou opět stoupal Adam Březík, který byl o desetinu vteřiny rychlejší než Wagner, pohoršil si naopak Alexej Lukjaňuk, který si v cíli testu stěžoval na špatný rozpis a nutnost jízdy na oči. Z první desítky absolutně vypadnul Filip Mareš, který zatím nedokázal najít recept na optimální tempo a na poslední zkoušce ztratil téměř vteřinu na kilometr.

Ze soutěže v servisní zóně po RZ 4 bohužel odstoupil Chris Ingram, který měl potíže s posilovačem a při možnosti zajet solidní výsledek se rozhodl pošetřit týmový rozpočet na poslední soutěž evropského šampionátu v Maďarsku.

RZ 3 - Kateřinice (12.73 km)

První průjezd Kateřinicemi dokonale smazal výhodu zanlosti domácího prostředí, když první tři příčky na této zkoušce obsadili zahraniční piloti. Nejrychlejší byl Miklós Csomós na Fabii Rally2 Evo, 2.2 sekundy ztratil Mads Ostberg na Citroenu C3 Rally2 a o pouhou desetinu vteřiny zpět byl třetí Chris Ingram na Volkswagenu Polo Gti R5.

Čtvrtý dílčí čas zajel i přes lehké zaváhání Erik Cais před Simonem Wagnerem a Janem Kopeckým. Do čela soutěže se tak posunul Csomós, o pouhé dvě desetiny sekundy před Kopeckým. Na třetí místo si pak polepšil Wagner, čtvrtý v rámci souboje o evropské body zůstává Erik Cais.

Na pátou příčku klesnul Alexej Lukjaňuk, který na RZ 3 ztratil 6.5 sekundy na Csomóse, nicméně jeho odstup na vedoucího maďarského pilota je pouhých 2.3 vteřiny.

RZ 2 - Slušovice (12.73 km)

První průjezd Slušovicemi se vydařil nadmíru výborně navrátilci na zlínské soutěži, Alexeji Lukjaňukovi. Ten zde byl o 1.7 vteřiny rychlejší druhého Miklóse Csomóse, o další desetinu pak zaostal třetí Jan Kopecký. Absolutně nejrychlejší čas nicméně následně patřil Václavu Pechovi, který je s vozem kategorie WRC součástí MMČR a startuje až s číslem 76.

Alexej Lukjaňuk - Jevhen Červoněnko, Škoda Fabia RS Rally2 - foto: rallyservice.cz

Lukjaňuk se tak posunul do čela průběžné absolutní klasifikace, o sedm desetin vteřiny před Kopeckého. Simon Wagner byl tentokrát 'až' sedmý za Madsem Ostbergem a pohoršil si tak na třetí příčku celkově o 2.2 sekundy za Lukjaňuka.

Čtvrtým dílčím časem si na sedmou pozici polepšil Adam Březík, pátým časem si udržel čtvrtou pozici Erik Cais, kterému už ráno na přejezdové sekci v blízkosti jeho domu přichystali vlastní fan zónu. Pátý zůstává po RZ 2 Maďar Csomós, na šesté místo pak poskočil Mads Ostberg.

RZ 1 - SSS Zlín (9.57 km)

O nejrychlejší čas na úvodní rychlostní zkoušce se podle očekávání 'poprali' Simon Wagner a Jan Kopecký, když o čtyři desetiny sekundy rychlejší byl Rakušan. Třetí se ztrátou 1.5 vteřiny byl Alexej Lukjaňuk, čtvrtý pak domácí Erik Cais a pátý Miklós Csomós z Maďarska.

Ohlasy jezdců před startem

Ještě před slavnostním startem letošní 52. Barum Czech Rally Zlín jsme v blízkosti startovní rampy vyzpovídali některé z jezdců z jejich aktuální pocitů po ranní kvalifikační zkoušce a také ohledně jejich očekávání průběhu nadcházejícící soutěže seriálu mistrovství Evropy.

Hayden Paddon: „Na shakedownu jsme měli jednu krizovku. Auto nám najedou ustřelilo na nečistotách na trati v momentě, kdy jsem to vůbec nečekal. Ano, určitě to bylo jakési varování, že to bude rychlá a zrádná soutěž, na které si budeme muset pořád dávat pozor.“

Barum Czech Rally Zlín 2023

Mads Ostberg: „Pro mě to nebude jednoduchá soutěž. Sešla se tu spousta rychlých kluků, kteří na rozdíl ode mně mají už dost zkušeností s místními tratěmi. Ale taková je vlastně celá letošní sezóna, protože je to poprvé, co takto startujeme v seriálu mistrovství Evropy. Na každé soutěži potřebujeme získávat zkušenosti. No a pak jsou tady domácí jezdci jako Kopecký, Mareš, Cais a další rychlí místních mladíci. Už ráno jsme viděli, že jsou hodně rychlí a taky jsem slyšel, že jeden z nich porazil Kopeckého na poslední rally českého mistrovství. A je tu třeba také Chris Ingram, který má dobré zkušenosti s touto rally. Bude to náročné, ale věříme, že se v průběhu celého víkendu budeme krok za krokem zlepšovat. To je také náš cíl.“

Jan Kopecký: „Ráno mě spíš než tempo překvapilo to, že na Majáku bylo zase mokro. Spíme ve Zlíně na Kolibě a včera večer zapršelo, zmoklo to všude. Ráno o půl sedmé otevřu okno a vídím, že je to kompletně oschlé, paráda. Za chvíli pak přišla první fotka od kamaráda, co se nám stará o počasí a já si říkám: Co to je?! Na Majáku prostě pršelo. Vyrážel jsem po osmé hodině ze servisu na nejtvrdší směsi, mechanici se na mně dívali divně, ale chtěl jsem si to prostě vyzkoušet i v těchto podmínkách. První dva průjezdy byly ale překvapivě dobré, i když jsem byl jediný na tak tvrdé směsi. Ve třetím průjezdu mi to ale úplně nesedlo a nechtěl jsem to někde přehnat. Takže jsem nakonec spokojený. Pokud jde o rally, mladší kluci ukazují, že nám čím dál tím víc šlapou na paty a dokáží mě i Vaška porážet na rychlostních zkouškách. A logický vývoj je, že pak se to stane i celkově v závodech, viz Dominikův výsledek na Bohemce. Prostě stárneme, čerpáme ze zkušeností a už asi tolik neriskujeme. Ale uvidíme, co se bude dít zítra, až odstartujeme na Slušovicích.“

Chris Ingram: „Jsem úplně nadšený, že jsem zpátky ve Zlíně, na jedné z nejlepších rally. Mám hroznou radost a moc se těším na start. A tohle bude nová kapitola, možná jedna z nejlepších zlínských rally v její novodobé historii, protože je tu skvělá konkurence. Jasně že si pamatuji tu úžasnou bitvu o juniorský titul s Filipem Marešem. Tehdy to pro mě v danou chvíli bylo hrozné, ale nakonec jsem se stal celkovým šampiónem a vše skončilo happy endem. Ale souhlasím, že potřebujete zažít i ty pády, možná co nejvíc, protože přesně to vás pak může udělat psychicky silným. “

Filip Mareš: „Už na kvalifikaci se jelo brutální tempo. A pokud se potvrdí předpověď počasí, že má být sucho, tak se pojede strašně rychle po celý závod. Ale těšíme se na to. V souboji o nejvyšší příčky to podle mě bude mix českých a zahraničních posádek, protože kvalita evropských jezdců je hodně vysoká. Myslím si, že nás po celý víkend čeká opravdu hezké závodění a doufám, že se všichni v pořádku udržíme na trati a užijeme si to jak my, tak i diváci.“

Erik Cais: „Neskutečně se těším. Je to domácí rally, kde publikum žene člověka dopředu a to je prostě skvělé. Pojede se hodně rychle, bude se tlačit a už dneska bylo vidět, že ty rozdíly v časech byly doslova v setinách vteřiny, už ani ne v desetinách. Bude to opravdu náročný závod, ale moc se na něj opravdu těším.“

Simon Wagner: „Dnes večer to bude obrovská šou a zítra nás čekají dlouhé a náročné zkoušky. Ale už dnes se musíme porvat o co nejlepší čas, nemůžeme si dovolit příliš velkou ztrátu na čelo soutěže. V předcházejících ročnících se nám to dařilo, takže uvidíme. Samozřejmě, v porovnání s ostatními cizinci jsme na tom se zkušenostmi trochu ve výhodě, ale s místními jezdci to jde těžko srovnávat.“

Efrén LLarena: „Uděláme vše co bude v našich silách, abychom zajeli co nejlepší výsledek. Vím, že jsme toho schopní. Mám velice dobrý pocit z nastavení auta, i když jsem na kvalifikační zkoušce udělal drobnou chybu, která nás stála asi jednu vteřinu. Dnes nás čeká ještě městská superspeciální zkouška, která nás pokaždé dokáže překvapit. Hlavně i tím, jak rychlý je zde Kopecký nebo Wagner, ale budeme se prostě snažit jak to jen půjde. Doufám, že v průběhu rally bude sucho, protože máme přesně takto naladěno nastavení podvozku.“

Adam Březík: „Při kvalifikace jsem brzdil na špatném místě trochu víc než jsem měl. Zablokoval jsem si kola, zhasnul mi motor a zastavili jsme se bohužel až o lampu veřejného osvětlení. Auto už je ale v pořádku, velký dík za to patří samozřejmě mechanikům a celému týmu. Můžeme pokračovat v závodě. Doufám, že to byla naše poslední smůla na letošní Barumce.“

- - - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - - -

Kompletní výsledky kvalifikační zkoušky naleznete zde.

- - - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - - -

Vrchol české soutěžácké scény je tady. Po dopolední kvalifikaci odstartuje ve večerních hodinách tradiční noční městskou rychlostní zkouškou dvaapadesátý ročník Barum Czech Rally Zlín, která je i letos součástí mistrovství Evropy. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist