www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ostatní­ soutěže 2023

Racing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v Keni

7. září 2023 • 08:00

Velkým finále letošní sportovní sezóny týmu ACCR Racing21 se dá označit jeho prosincový start na legendární vytrvalostní soutěži East African Safari Classic. Do 11. ročníku této prestižní mezinárodní automobilové soutěže nasadí český tým dva historické soutěžní vozy.

East African Safari Classic 2023 prezentace

Startovní pole letošního ročníku East African Safari Classic obohatí dvě posádky týmu ACCR Racing21. V soutěžním voze Opel Ascona A, který dobovým zbarvením připomene velké úspěchy německé značky na poli motorsportu, se na startu představí posádka Olga Lounová – Lilia Khousnoutdinova. Druhým týmovým vozem na startu jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží světa bude Porsche 911 SC s posádkou Vojtěch Štajf – Jan Bejvl. East African Safari Classic 2023 ve skutečnosti uzavře letošní sportovní sezónu týmu ACCR Racing21. U obou posádek se jedná o premiérový start na této soutěži, jejíž trať povede na území afrického státu Keňa.

Jediná dámská posádka v soutěži

Olgu Lounovou bude v historickém voze Opel Ascona A z roku 1972 navigovat Lilia Khousnoutdinova, a společně budou jedinou dámskou posádkou v letošním ročníku tohoto náročného afrického maratonu. Olga má bohaté zkušenosti nejen z mnoha startů v rallye během uplynulých deseti let, ale také jako účastnice Rallye Dakar 2022 v kategorii Classic. Během své kariéry vyzkoušela i jiné disciplíny motorsportu. Její navigátorka Lilia Khousnoutdinova se zapsala do statistiky automobilových soutěží svým startem na loňském prosincovém Pražském Rallysprintu, ve kterém rovněž v roli navigátorky ve voze Hyundai i20 WRC pomohla Vojtěchu Štajfovi ke třetímu místu v celkové klasifikaci.

Další náročná výzva pro manažera týmu

Zkušeného matadora automobilových soutěží Vojtěcha Štajfa, který do světa rallye vstoupil před více než 25 lety, bude na East African Safari Classic navigovat ve voze Porsche 911 SC z roku 1978 spolujezdec Jan Bejvl. Manažer týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf má na svém kontě během dosavadní bohaté sportovní kariéry množství výrazných úspěchů na soutěžích doma i v zahraničí. Dosud posledním výrazným úspěchem je zisk titulu mistra Evropy historických vozů z roku 2021, který získal společně s Vladimírem Zelinkou na voze Opel Kadett C GT/E. Aktuálně startuje v českém šampionátu historických vozů s Toyotou Celica GT-Four a paralelně také v Poháru 2+ se soudobým vozem ŠKODA Fabia R5. Jeho navigátor pro africkou soutěž Jan Bejvl se za volant soutěžního vozu dostal až v minulém roce, kdy se v roli jezdce rovněž účastnil vybraných podniků domácího šampionátu historiků. A zatímco vloni zpočátku vyzkoušel „mistrovský“ Opel Kadett Vojtěcha Štajfa, letos bojuje o cenné body ve voze Ford Fiesta XR2 Mk1. V roli navigátora tak bude mít svoji premiéru.

East African Safari Classic 2023 prezentace

„Účast na letošní East African Safari Classic je dalším a vytouženým střípkem v mé dosavadní soutěžní kariéře. Start v této velmi náročné vytrvalostní soutěži v sobě nosím už tak pět let, a konečně nastala chvíle, kdy si mohu tenhle sen jako jezdec splnit. Jako jednatele a manažera týmu ACCR Racing 21 mě toto africké dobrodružství v závěru roku těší o to více, že díky dlouholeté spolupráci se svým společníkem a zakladatelem Racing 21 Karlem Janečkem můžeme dnes oznámit start dokonce dvou posádek,“ řekl v úvodu tiskové konference Vojtěch Štajf a dodal: „Po mých úspěších v legendárním vytrvalostním závodě La Carrera Panamericana v letech 2014 a 2015, které stály na začátku našeho partnerství s Karlem Janečkem a znamenaly založení týmu Racing 21, je East African Safari Classic další významnou událostí našeho společného projektu. Společně s Olgou, Lilií, Honzou a celým realizačním týmem se na start v Africe poctivě připravujeme. Velmi náročnou renovací prošly od května oba soutěžní vozy, které jsme nedávno otestovali ve velmi těžkém terénu v Německu s pozitivními výsledky. Pro mě osobně je také velmi důležité, že naše účast na této legendární soutěži afrického kontinentu má současně, především díky Lilii a Karlu Janečkovým, charitativní podtext s přímou podporou vybraného projektu přímo v Keni. Do startu soutěže zbývá poměrně dost času, ale oba vozy už připravujeme na logistiku do místa startu. Celý náš tým se na letošní prosinec moc těší a chtěl bych tímto poděkovat všem partnerům za podporu tohoto unikátního projektu.“

East African Safari Classic v kostce

Tato náročná soutěž historických vozů se koná v termínu 9. – 18. prosince 2023 a její trať s nezpevněným povrchem o délce přibližně 3600 kilometrů povede na území Keni. V některých částech využije známé tratě ze současné Safari Rally, která je od roku 2021 opět součástí seriálu World Rally Championship. Na programu je devět etapových a jeden volný den. V každém etapovém dni posádky absolvují celkem tři rychlostní zkoušky. Maximální počet 65 startujících posádek je pro obrovský zájem již dlouhodobě naplněn. Do soutěže East African Safari Classic se mohou, dle striktních pravidel, přihlásit pouze vozy s homologací do konce roku 1985 s výhradně atmosférickým motorem (tedy bez přeplňování) a pohonem pouze jedné nápravy. Soutěžní vozy jsou rozděleny do pěti kategorií dle objemu motoru. Před startem soutěže není povolen trénink na její trati.

Závodění s vyšším smyslem

„Africký závod, to je obrovská výzva ve všech ohledech. Tento kontinent potřebuje sám o sobě obrovskou podporu. Jedeme jako ženská posádka a naším cílem je pomocí naší mise, kromě samotného závodění, šířit informace o kojení a mateřství. Jsem moc šťastná, že se mnou jede jako navigátorka Lilia, která se touto problematikou zabývá již roky, a jako novinářka s námi jede také Lejla, která dlouhodobě podporuje místní vzdělávání a školství a sama je čtyřnásobnou maminkou,“ prozradila více k samotnému účelu účasti v závodu Olga Lounová.

Doplňuje ji Lilia Khousnoutdinova, která říká: „Je mi ctí a radostí sednout do auta jako navigátorka a zrovna Olze, přestože nás nečeká jednoduchý terén. Nejsem milovnice rychlé jízdy, ale tato rallye má pro mě velký přesah, protože jedeme za témata, v přeneseném smyslu slova, která jsou mému srdci a Nadačnímu fondu Propolis blízká. Auto budeme mít polepené slogany o prenatální péči, a ta si myslím, je v dnešním světě nesmírně aktuální, ať už v Keni nebo u nás České republice. Abychom nemluvily jen tak do prázdna, naši jízdu spojujeme také s faktickou podporou organizace RedTribe, která poskytuje lékařskou péči a vzdělávání komunitě 15 tisíc Masajů v jižní Keni. Jedná se o organizaci, se kterou roky spolupracuje nadační fond Asante Kenya Lejly Abbasové. Tím jí chci poděkovat, že právě díky ní můžeme mít autentické napojení na tento region, a svou pomoc směřovat smysluplně a cíleně. Pro mě je tato rallye misí za lepší předporodní, porodní i poporodní péči pro každou ženu. Myslím si, že to nejde shrnout lépe než slovy dr. Michela Odenta, který říká, že když chceme změnit budoucnost, musíme změnit to, jak se rodí děti.“

Rallye velkých jmen a legendárních vozů

Soutěž East African Safari Classic sice vstupuje z pohledu počtu ročníků do své druhé desítky, ale její kořeny sahají až do roku 1953, kdy se na pomyslné mapě světových automobilových soutěží poprvé objevila slavná Safari Rally, tehdy pod úplným názvem East African Coronation Safari Rally, a to na počest korunovace tehdejší britské královny Alžběty II. Poté se začala psát bohatá historie této soutěže, která vyvrcholila jejím zapsáním do kalendáře soutěží Mistrovství světa v letech 1973–2002. I proto zavítali v tomto období do Keni elitní posádky továrních týmů, pro které se Safari Rally stala z pohledu obtížnosti tratě nejnáročnějším podnikem sezóny. Od roku 2003, kdy započala éra East African Safari Classic Rally, se však někteří legendární jezdci i navigátoři do Keni vrátili. Patří mezi ně například Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Björn Waldegård, Michéle Moutonová, Travis Pastrana nebo navigátoři Fabrizia Ponsová, Stéphane Prévot či účastník letošního seriálu WRC Nicolas Gilsoul. Zatím posledního ročníku této soutěže se vloni zúčastnil i legendární americký jezdec Ken Block, který však letos v lednu tragicky zahynul. Soutěž East African Safari Classic spojuje kouzlo afrického kontinentu s automobilovou historií legendárních historických vozů a zcela neopakovatelnou atmosférou.

East African Safari Classic je dalším významným střípkem v soutěžní mozaice Vojtěcha Štajfa

Premiérová účast českého týmu Racing 21 v legendárním závodě na africkém kontinentě je projektem, který se v myšlenkách Vojtěcha Štajfa, manažera týmu, rodil několik dlouhých let. Díky společnému nadšení pro odvážné projekty, které pražský jezdec sdílí se zakladatelem Racing 21, matematikem Karlem Janečkem, však nabyla tato odvážná myšlenka jasných obrysů v podobě startu hned dvou historických vozů v letošním ročníku. Účast na jedné z nejnáročnějších soutěží světa se pro Vojtěcha Štajfa stává dalším významným střípkem v jeho více než 25 let dlouhé sportovní kariéře.

Dlouhý život se Subaru

Vojtěch Štajf vstoupil aktivně do světa automobilových soutěží v roce 1995, tehdy v roli navigátora Jana Trajbolda ml. O tři roky později však již zažívá svoji jezdeckou premiéru za volantem vozu Opel Astra GSi 16V se spolujezdcem Václavem Svobodou. Druhé místo ve třídě N3 v rámci premiérového startu na Pražském Rallysprintu v roce 1998, ale hlavně zisk titulu vicemistra ve skupině N v první kompletní sezóně roku 1999, bylo rozhodující motivací do dalších startů především v domácím šampionátu automobilových soutěží. O rok později, tedy v sezóně 2000, již ve své třídě N3 dominoval. Se svým upraveným vozem Opel Astra pokračoval ještě další dvě sezóny, aby se na počátku nového tisíciletí střídavě posadil do dvou kultovních soutěžních speciálů – Fordu Escort RS Cosworth a také Mitsubishi Lancer Evo VI a VII. Od roku 2005 bylo však jeho jméno na velmi dlouhou dobu spojeno s další kultovní značkou v rallye – Subaru. Právě tato etapa závodní kariéry přináší Vojtěchu Štajfovi výrazné úspěchy s vozem Subaru Impreza STi v kategorii produkčních vozů i v absolutním pořadí na domácích i zahraničních soutěžích. A zatímco v roce 2006 slaví absolutní titul vicemistra ČR, následující roky se úspěšně pohybuje v seriálu Středoevropského poháru FIA. Za volantem Subaru si však plní také své sny, a to účastí na zajímavých soutěžích po celém světě. Například vedle dvou startů v legendární Rallye Monte Carlo (2010,2011) a startu za polárním kruhem v rámci finské Arctic Rally 2012 a 2013, se v letech 2014 a 2015 rozhodl pro účast v ikonické vytrvalostní soutěži historických vozů La Carrera Panamericana v Mexiku. A také v tomto případě zůstal věrný japonské značce Subaru a nastoupil se zkušeným navigátorem Vladimírem Zelinkou na start v historickém Subaru GSR Coupé. Při zdejším premiérovém účinkování česká posádka dokonce zvítězila ve své třídě.

Zrození Racing 21 s příchutí Dálného východu

Rok 2015 je však z pohledu další soutěžní kariéry Vojtěcha Štajfa zcela zlomový. Zatímco v závodní sezóně slaví produkční titul vicemistra Evropy, na jeho sklonku zakládá společně s matematikem Karlem Janečkem soutěžní tým Racing 21. Výrazný útlum aktivit značky Subaru ve světovém motorsportu znamená od roku 2016 přechod nejen k domácí značce Škoda, ale s jejím tehdy zcela novým soutěžním speciálem Fabia R5 také posun do vyšší kategorie z pohledu techniky. Vedle startů v domácím šampionátu, kdy pražský jezdec slaví titul druhého vicemistra ČR sezóny 2016, se v následujícím roce Štajf překvapivě objevuje na startovní listině íránské Rallye Šíráz, součásti šampionátu FIA Middle East, a také ve dvou soutěžích na území Spojených arabských emirátů. Dvě druhá místa a absolutní vítězství v Rally Fudžajra pak iniciovaly účast Vojtěcha Štajfa v kompletním seriálu FIA Middle East Rally Championship v sezóně 2018, ve které kombinoval starty na Středním východě s účastí v českém mistrovství. Nejlepšího výsledku v rámci šampionátu FIA Middle East dosáhl v závěrečné Katarské rally, kde společně s navigátorkou Veronikou Havelkovou celkově zvítězil, navíc na domácí půdě katarské legendy soutěže Rally Dakar Násira Al-Attíji. V celém šampionátu pak získal cenný titul vicemistra.

Cesta k soutěžním historikům

Vojtěch Štajf je typem jezdce, který má rád výzvy, a tak stejně jako v roce 2016, kdy jako první v České republice získal do soukromého týmu Racing 21 nový vůz ŠKODA Fabia R5, na sklonku roku 2018 představuje v rámci Pražského Rallysprintu ve světové premiéře v soukromém týmu novinku pro následující dvě sezóny – vůz Volkswagen Polo GTI R5. Jen drobná jezdecká chyba v úplném závěru pražského klání zabránila tehdy posádce zakladatelů týmu Štajf – Janeček v absolutně prvním vítězství vozu Polo GTI R5 na automobilových soutěžích. Nicméně v sezónách 2019 a 2020 je Racing21 jediným týmem provozujícím nejprve jeden a poté dokonce dva vozy Polo GTI R5 v Čechách. Zatím poslední významnou etapou pražského rodáka je vstup do soutěží historických vozů v sezóně 2021. Hned při prvním společném působení v seriálu FIA European Historic Rally Championship získávají s navigátorem Vladimírem Zelinkou a vozem Opel Kadett C GT/E titul mistrů Evropy v kategorii 2. S cílem vrátit se do evropského šampionátu historiků v roce 2024 v nejprestižnější kategorii připravuje tým Racing21 od minulého roku ve svých dílnách legendární soutěžní vůz Toyota Celica GT-Four ST 165. Jednotlivé střípky závodnické mozaiky Vojtěcha Štajfa tak neustále přibývají, ale jeden zatím chybí…start v East African Safari Rally Classic.

Soutěžní vozy týmu ACCR Racing21

Opel Ascona A

East African Safari Classic 2023 prezentace

Historie Opelu Ascona A, jako soutěžního vozu, začala na počátku sedmdesátých let minulého století. Model Ascona A byl homologován ve skupině 2 v dubnu 1971 s homologačním číslem 5398. Legendární německý soutěžní jezdec Walter Röhrl v něm získal v roce 1974 titul mistra Evropy. O rok později dosáhl v květnu na řecké Rallye Acropolis ve stejném voze svého vůbec prvního vítězství v Mistrovství světa, a byl to zároveň první triumf značky Opel v seriálu světového šampionátu. V obou případech mu byl skvělým navigátorem Jochen Berger, který následně sehrál významnou manažerskou roli ve sportovním oddělení značky Opel a podílel tak se na mnoha významných úspěších německé značky. Marketing automobilky Opel uměl těchto úspěchů obratně využít mimo jiné i v reklamě.

Tým ACCR Racing21 pořídil soutěžní vůz Opel Ascona A z roku 1972 s originální sportovní historií již v únoru letošního roku ze Švédska. Následně prošel kompletní renovací a přípravou na vytrvalostní soutěž East African Safari Classic.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR

Koncepce: vpředu podélně uložený atmosférický čtyřválec

Objem: 1969 cm3

Karburátory: dva dvojité Weber 45 DCOE

Kompresní poměr: 10:1

Výkon: 170 k

PŘEVODOVKA

Koncepce: 5stupňová manuální ZF S5-18/3

HNACÍ ÚSTROJÍ

Pohon zadních kol

Diferenciál s omezenou svorností

NÁPRAVY

Vpředu: dvojitá ramena s tlumičem Rieger

Vzadu: tuhá náprava s tlumičem Rieger

Stabilizátor: vpředu/vzadu

BRZDY

Koncepce: kotoučové vpředu se čtyřpístkovými třmeny AP Lockheed a vzadu dvoupístkové třmeny

PNEUMATIKY

Pirelli

POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST

980 kg

ROZMĚRY

Délka: 4 124 mm

Šířka: 1 726 mm

Výška: 1385 mm

Rozvor: 2430 mm

Opel ve světovém motorsportu

Německá značka Opel získala ve své historii mnoho vítězství, světových i evropských titulů. – vozy Opel se objevovaly (a stále objevují) v rally, DTM, na okruzích, v závodech do vrchu, v rallycrossu, motory Opel poháněly „juniorské“ formulové vozy. Dnes se Opel profiluje jako průkopník elektromobility v soutěžním sportu – spolu s německým autoklubem už několik let organizuje stále sílící šampionát ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSe”, který se jede na identických elektromobilech Corsa Rally Electric. Druhým želízkem Opelu v motorsportu je soutěžní vůz Corsa Rally4, jehož mladí piloti v posledních několika sezonách zcela dominovali juniorskému šampionátu JERC.

Současné úspěchy soutěžních vozů Opel navazují na významné triumfy, které rüsselsheimská automobilka dosáhla od svého vstupu do motorsportu v roce 1899. Ve skutečnosti si jen málokdo uvědomuje dlouhou, zářivou závodní historii automobilové značky s bleskem v jejím logu. První vítězství značky Opel se datuje do roku 1901, kdy Heinrich von Opel vyhrál závod do vrchu v Königsstuhlu u Heidelbergu s patentovaným vozem Opel Motorwagen „System Lutzmann“. V letech 1903 až 1926 slavil Carl Jörns celkem 288 závodních vítězství – všechna na vozech značky Opel. Rodák z Ludwigshafenu byl prvním továrním jezdcem značky Opel v historii. Druhá světová válka a léta obnovy poté přerušily ambice automobilky Opel v motorsportu.

Mistrovské tituly ve světě rallye

Sedmdesátá a osmdesátá léta byla ve znamení úspěchů v mezinárodních rallye, mezi nimiž vyniká titul mistra světa, který získali Walter Röhrl s Christianem Geistdörferem s vozem Opel Ascona 400, a to v roce 1982. Celkem osm titulů mistrů Evropy získaly posádky Walter Röhrl/Jochen Berger (1974), Jochi Kleint/Gunter Wanger (1979), Antonio Fassina/Rudy Dal Pozzo (1982), jezdci ADAM R2 Bergkvist, Griebel, Ingram a Sesks a nakonec také Francouz Laurent Pellier s vozem Corsa Rally4.

Vavříny také na okruzích

V devadesátých letech se pozornost stále více soustředila na okruhové závody. Také v této disciplíně dosáhl Opel nejednoho významného úspěchu. Například po prvním vítězství v britském Donington Parku v roce 1994 slavil jezdec Manuel Reuter v roce 1996 s vozem Opel Calibra V6 4x4 titul v Mezinárodním mistrovství cestovních vozů (ITC), které mělo v té době status neoficiálního mistrovství světa cestovních vozů. S vozem Opel Astra V8 Coupé slavil německý výrobce v roce 2003 také velmi ceněné celkové vítězství v extrémně náročném 24hodinovém závodě na Nürburgringu ve složení Manuel Reuter/Timo Scheider/Marcel Tiemann/Volker Strycek.

Světlou historii značky Opel v rallye připomněla v roce 2021 také česká soutěžní posádka Vojtěch Štajf a Vladimír Zelinka. Se soutěžním historickým vozem Opel Kadett C GT/E získali mistrovský titul v seriálu FIA European Historic Rally Championship.

Opel vždy věnoval nebývalou pozornost zákaznickému sportu. Značkové poháry mají u této značky dlouhou tradici – ať už v okruhových závodech s Astrou OPC Cup na Nürburgring-Nordschleife, nebo v rallye se seriálem Opel Corsa A Cup v 80. letech a ADAC Opel Rally Cup, který se pořádá již od roku 2013. Nyní sklízí Opel zasloužený obdiv s novým seriálem ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe“.

PORSCHE 911 SC

East African Safari Classic 2023 prezentace

Pro start v letošním ročníku East African Safari Classic si soutěžní vůz Porsche 911 SC z roku 1978 pronajal tým ACCR Racing21 ze soukromé sbírky několikanásobného účastníka této legendární vytrvalostní soutěže, zkušeného německého jezdce Jürgena Bertla. Ten se také v roli poradce zúčastní s týmem uvedené soutěže.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR

Koncepce: Za zadní nápravou uložený šestiválec typu Boxer

Objem: 2994 cm3

Karburátory: 2x PMO

Kompresní poměr: 10,3:1

Výkon: 290 k při 7000 ot./min.

PŘEVODOVKA

Koncepce: 5stupňová manuální Porsche/ZF umístěná před zadní nápravou

HNACÍ ÚSTROJÍ

Pohon zadních kol

NÁPRAVY

Vpředu: Mc Pherson s podélnými zkrutnými tyčemi a teleskopickým plynovým tlumičem Rieger

Vzadu: vlečné rameno s torzními tyčemi a teleskopickým plynovým tlumičem Rieger

BRZDY

Přední větrané kotouče o průměru 282 mm

Zadní větrané kotouče o průměru 290 mm

POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST

1160 kg

ROZMĚRY

Délka: 4 291 mm

Šířka: 1 800 mm

Výška: 1320 mm

Rozvor: 2271 mm

Porsche – všestranná ikona světového motorsportu

Aktivity značky Porsche ve světovém motorsportu sahají historicky do téměř všech směrů. Jen těžko by se dnes našla disciplína, ve které by Porsche historicky nemělo zastoupení. Asi s největším počtem úspěchů se v moderní historii prezentuje Porsche ve světě okruhových vytrvalostních závodů, a to jak v Evropě, tak i v zámoří. Historicky se však Porsche angažovalo také ve F1 (samostatně i jako dodavatel motorů) nebo v zámořské sérii Indy Car a dalších šampionátech.

Různé verze vozu Porsche 911 se však ukázaly být vážným konkurentem také ve světě rallye. Tovární tým Porsche se příležitostně účastnil rallye soutěží od 60. do konce 70. let. V roce 1967 získal polský jezdec Sobiesław Zasada s vozem této značky titul mistra Evropy. Porsche získalo také tři dvojitá vítězství v řadě na Rallye Monte Carlo; v roce 1968 s Vicem Elfordem a Paulim Toivonenem a v letech 1969 a 1970 s Björnem Waldegårdem a Gérardem Larrousem. V roce 1970 vyhrálo Porsche také Mezinárodní mistrovství světa značek (IMC), předchůdce současného Mistrovství světa v rallye (WRC). Prvním pódiovým umístěním značky Porsche ve WRC bylo třetí místo Lea Kinnunena na finské Rallye 1000 jezer v roce 1973.

Dva modely Porsche 911 SC továrního týmu startovaly v roce 1978 ve východoafrické Safari Rally, třetím podniku mistrovství světa. Vozy obsadily druhé a čtvrté místo, čímž se značka Porsche dostala tehdy do vedení v hodnocení značek. Přestože tovární tým Porsche odstoupil z WRC bez jediného vítězství, nejlepší soukromé vozy s modelovým označením 911 se často blížily továrním speciálům jiných značek. Jean-Pierre Nicolas dokázal v roce 1978 vyhrát Rallye Monte Carlo s privátním vozem 911 SC a druhé (zatím poslední) vítězství Porsche ve WRC získal v roce 1980 na Tour de Corse Jean-Luc Thérier. V evropském šampionátu v rallye získalo Porsche 911 pět titulů, a ještě v roce 1984 obsadil Henri Toivonen s vozem 911 SC RS, postaveném v dílnách Prodrive, v šampionátu celkové druhé místo. V letech 1984 a 1986 vyhrál tovární tým Porsche Rallye Paříž Dakar, rovněž s vozem 911 odvozeným od supersportu Porsche 959 skupiny B.

V letech 2009-2015 Porsche se Sergiem Vallejem a Miguelem Ángelem Fusterem s vozem Porsche 911 GT3 pětkrát vyhrálo španělské mistrovství v rallye. Výrobce také vyhrál v letech 2015 a 2017 pohár FIA R-GT Cup s Françoisem Delecourem, respektive Romainem Dumasem, rovněž s vozem 911 GT3.

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist