www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2024, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství­ světa 2023

SOUHRN: Vítězem první Central European Rally se stal Thierry Neuville

30. října 2023 • 17:00

Předposlením podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích je premiérový ročník Central European Rally, na kterém se podílí autokluby z Německa, České republiky a Rakouska. Část tratě této asfaltové soutěže se odjede také na českém území. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Central European Rally

Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Central European Rally 2023

Belgický jezdec týmu Hyundai Thierry Neuville se stal historicky prvním vítězem Central European Rally, která se uskutečnila ve třech zemích - Německu, České republice a Rakousku. Celkově druhý Kalle Rovanperä pak svým výsledkem obhájil loňský titul mistra světa v automobilových soutěžích.

Central European Rally je soutěží, která vznikla 'z ničeho', jen v hlavách předsedů německého a českého autoklubu, ke kterým se posléze přidal i rakouský. Podivný nápad s organizací ve třech různých zemích se původně nesetkal s příliš pozitivním ohlasem mezi zástupci FIA, promotéra ani týmů. A i přes loňské fiasko s 3-Städte Rallye byla politickou silou protlačena do kalendáře mistrovství světa do termínu, kdy se obvykle jezdívala španělská Rally Catalunya.

Na konci října tak poprvé zavítal kolotoč mistrovství světa do česko-německo-rakouského trojmezí. Jako centrum soutěže byl vybrán německý Pasov, kde to po většinu závodního týdne vypadalo, že soutěž nikoho moc nezajímá, čemuž odpovídala i místní propagace. To na jiných místech to bylo jiné, rychlostní zkoušky byly doslova obsypány davy fanoušků. Před soutěží vládla obava, jak trojice spolupořadatelů svou soutěž zvládne. Po loňských zkušenostech očekávaná tragédie se naštěstí nekonala a přestože se dá najít řada mušek či velkých much, dá se určitě říci, že pořadatelé zvládli svůj první společný ročník se ctí.

Jednoznačně největším záporem byla roztahanost soutěže, kdy se posádky i jejich týmy během celého týdne pořád někam přesouvaly. Vznikla z toho taková turistická rally, kterou většina účastníků strávila v autě či dodávce. Vše odstartovaly již středeční technické přejímky, kterých se zúčastnilo snad víc technických komisařů, než bylo soutěžních aut. Při už tak zdlouhavé přejímce navíc vznikly první problémy - německá policie na přejezdu na přejímku zjistila, že vůz Roope Korhonena nemá platné SPZ. Jala se jej tedy následovat a po příjezdu před přejímku i důkladně prozkoumat. A ukázalo se, že značky nejsou jen neplatné, ale navíc zfalšované. Do toho přijíždělo na přejímku vozidlo Jiřího Skály, jenž si jej narychlo zapůjčil od francouzského týmu 2C, protože svůj plánovaný vůz z dílen Martina Vlčka rozbil o předcházejícím víkendu při Herbst Rally. A při zběžné prohlídce policisté zjistili, že ani jeho SPZ není v pořádku...

Následovala velká policejní akce, dva antony plné policistů a důkladné šetření všech vozů na technické přejímce. A výsledek? Více než deset vozů neprošlo technickou přejímkou... Ještě štěstí, že se další den startovalo až odpoledne a tak měly týmy téměř celý den k vyřešení problému. Nakonec to všichni zvládli, leč jak se nakonec ukázalo, ne dokonale. Ale k tomu se vrátíme později.

Soutěž odstartovala nezvykle již ve středu večer shakedownem v okolí Tittlingu zhruba 25 km od Pasova. Záhy však byl na delší dobu přerušen, protože záchranné složky musely odjet k nedaleké civilní nehodě. Charakterově poněkud nezáživný úsek nakonec vyhrál Thierry Neuville před Kallem Rovanperou a Ottem Tänakem, což byla předzvěst událostí budoucích.

Central European Rally 2023

Ihned po ukončení shakedownu následovala krátká kontrola aut a nakládání na vozík. Přes noc totiž čekal převoz všech soutěžních vozů do Prahy do Chuchle, kde se uskutečnil trénink úvodní supespeciálky přímo v závodních vozech. Poté následoval přesun k Pražskému hradu, kde se uskutečnil slavnostní start soutěže. Vyšlo i nádherné počasí, a tak se hlavní atrakce soutěže uskutečnila přesně dle nejsmělejších plánů. První na trať vyrážel domácí favorit WRC2 Erik Cais, kterého do soutěže odstartoval prezident České republiky Petr Pavel.

Erik Cais se také vydal jako první do úvodní superspeciálky, která se po dlouhých peripetiích s nalezením vhodného prostoru pro zkoušku v Praze uskutečnila na závodišti v Chuchli. Organizátoři se rozhodli část dostihového závodiště po dobu konání akce vyasfaltovat, což vyvolalo rozporuplné reakce veřejnosti, obzvlášť, když organizátoři hlásali v duchu současné světové pseudokultury slova o udržitelnosti. Na české území netypický 'blbákov' s točením se kolem balíků nakonec nedopadl špatně a bavili se jak fanoušci na místě, tak i diváci u televizních obrazovek.

Po krátkém přeskupení v Klatovech se uskutečnila druhá rychlostní zkouška, kterou nebylo nic menšího než kultovní Čínov, tentokrát nesoucí honosný název Circuit of Klatovy. Legendární úsek přeci jen svým rychlejším charakterem není už pro současné moderní stroje příliš záživným, diváci si však pod umělým osvětlením přišli na své. A poté následoval přejezd posádek zpět do Pasova, za celý den tak posádky najely 525 kilometrů kvůli 11,47 km rychlostních zkoušek. Čtyři posádky však do Pasova nedorazily, na česko-německé hranici je totiž zastavili celníci. Ukázalo se, že týmy sice dokázaly středeční problém z přejímek vyřešit, ale ne úplně správným způsobem a tak jim byl znemožněn vjezd zpět na německé území a soutěž pro ně skončila.

To správné závodění konečně začalo v pátek, kdy se posádky přesunuly na Vimpersko, kde se uskutečnily rychlostní zkoušky na trojici úseků známých z dřívějších ročníků Rallye Šumava. Se všemi si navíc pohrálo počasí, když po vydatných nočních i dopoledních deštích byly tratě kompletně mokré, se spoustou napadaného listí. A po průjezdu pár aut i s obrovským množstvím vytahaného bláta. To nahrávalo Kalle Rovanperovi, který startoval první a dokázal této výhody naplno využít. Suverénně opanoval první tři rychlostní zkoušky a usadil se na čele, když na všechny své soupeře najel víc než minutu.

Nejbližšími pronásledovateli byli Elfyn Evans a Thierry Neuville, kteří se prali o každou vteřinku. Původně s nimi bojoval i Esapekka Lappi, ten však na čtvrté rychlostní zkoušce havaroval. O šance na vítězství přišel hned na úvodní zkoušce plánovaný největší favorit Sébastien Ogier, který dostal defekt. Jeho následný páteční výkon byl touto ztrátou hodně ovlivněn a sám jezdec přiznával, že úplně ztratil motivaci. Na zmíněné první zkoušce se to defekty pravých kol doslova hemžilo a výrazně promluvilo do souboje o titul ve WRC2. Kromě Ogiera či Katsuty totiž dostal defekt i Gus Greensmith, Adrien Fourmaux, Nikolay Gryazin či Simon Wagner. Nejhůře však dopadl Yohan Rossel, jenž vylétl z trati a po přeražení několika menších stromků musel odstoupit, navíc si ještě zlomil ruku.

Po odstoupení Rossela a problémech Greensmithe se zdálo, že má situaci jistě v rukou Andreas Mikkelsen. Ten však hned na další rychlostní zkoušce havaroval. Divákům se podařilo jej vrátit zpět na cestu, ztráta deseti minut však byla fatální.

Úvodní zkouška druhé sekce byla po průjezdu pár vozů zrušena kvůli neukázněným divákům, muselo se tak rozhodovat na dalších zkouškách. Na nich dokázal svůj náskok mírně navýšit Rovanperä, i když na pátém testu vylétl z tratě. Hodně riskantní jízdou pak v závěrečném testu uskočil Neuville Evansovi o 11 vteřin. Za nimi se držel Ott Tänak, který netrefil na etapu vhodné nastavení podvozku a při absenci poledního servisu s tím nebylo možné nic dělat. Za něj se zařadili Katsuta, Ogier, Suninen a Munster. Po divoké první sekci se už odpoledne situace ve WRC2, respektive RC2, více uklidnila. Bezchybnou a vyrovnanou jízdou si držela první tři místa trojice Lindholm-Cais-Ciamin, za nimiž se drželi Fourmaux, Kajetanowicz a Gryazin.

V sobotu na posádky čekala trojice zkoušek na pomezí Německa a Rakouska. Počasí se už umoudřilo a přestože dopoledne byly tratě ještě mokré, po celý den bylo jasno až polojasno a silnice postupně osychaly. Svým charakterem byly tratě jiné, než ty páteční české, přesto neméně zrádné. A jezdci opravdu dělali chyby, nenašel se skoro nikdo, kdo by nějakou nevyrobil. Hned na druhé rychlostní zkoušce chyboval suverénně vedoucí Kalle Rovanperä, naštěstí pro něj při výletu mimo trať po nedobrždění do vracečky netrefil žádnou pevnou překážku, jeho suverénní náskok se však smrsknul na pouhých deset vteřin. A přišel o něj definitivně na následující zkoušce.

Jeho jediný teoretický soupeř v boji o titul mistra světa Elfyn Evans totiž 'zaparkoval' svou soutěžní Toyotu do jedné z vesnických stodol a s uraženým kolem se připravil se o veškeré šance na titul. Kalle se tuto informaci dozvěděl krátce před startem a zvolil opatrnější taktiku, kdy na nejrychlejšího Neuvilla ztratil dvaadvacet vteřin. V tu chvíli bylo rozhodnuto. Do čela se tak dostal Neuville, který si až do konce dne udržoval bezpečný náskok. Obdobně poklidně se za ním seřadili Rovanperä, Tänak, Ogier, Katsuta a další.

To situace mezi WRC2/RC2 se zdramatizovala. Sobotu nejlépe zvládl mohutně finišující Adrien Fourmaux, který se tak dostal do čela své třídy o šest vteřin před Emilem Lindholmem. Protože ale Fourmaux nebyl zaregistrovaný do WRC2, tuto kategorii vedl Lindholm před Nicolasem Ciaminem, dvě a půl vteřiny za ním pak byl Erik Cais.

Neděle pak přinesla čtyři zkoušky na dvou úsecích, opět na rakousko-německém pomezí. Svým charakterem hodně rychlé a místy až nudné testy na čele nic nezměnily. Thierry Neuville se tak stal historicky prvním vítězem Central European Rally. „Celkově jsme odvedli dobrou práci,“ hodnotil soutěž Neuville. „Jeli jsme vyrovnaně a to se rozhodně vyplatilo. Tento víkend byl o týmové spolupráci, kterou jsme zvládli a můžeme na ni být hrdí.“

Druhý Rovanperä pokračoval v opatrné a rozvážné jízdě, druhé místo celkově mu stačilo k zisku titulu mistra světa. „Cítím se opravdu dobře,“ řekl v cíli mladý Fin, kterému k dalšímu titulu mistra světa v cíli poslední zkoušky gratulovali mezi prvními jeho rodiče. „Myslím, že pro mě osobně byl tento rok důležitější než loňský. Bylo to mnohem těsnější a odvedli jsme vskutku dobrou práci. Největší díky samozřejmě patří Jonnemu - stal se nejlepším spolujezdcem na světě. Tenhle titul si hodlám užít víc než ten první.“

Třetí dojel Ott Tänak, který se po špatné páteční volbě nastavení soustředil na poklidné dojetí. Totéž lze říci i o za ním následujících Ogierovi, Katsutovi i Suninenovi. Sedmý celkově dojel Gregoire Munster. Ten sice pravidelně patřil k nejpomalejším jezdců s vozy Rally1, vzhledem k nedostatku zkušeností s touto technikou však zanechal pozitivní dojem. Rozhodně pozitivnější než Pierre-Louis Loubet, který byl po většinu času pomalejší, dělal chyby, častokrát byl mimo trať a díky tomu trpěla i technika.

V rámci vozů Rally2 si první pozici v neděli celkem bezpečně udržel Adrien Fourmaux. To ve WRC2 se situace změnila - už na přejezdu k první nedělní zkoušce totiž odstoupil kvůli poruše řízení dosud vedoucí Emil Lindholm. Z původně plánovaného boje o stříbro se tak duel mezi Ciaminem a Caisem stal nakonec soubojem o vítězství. Ten se však rozplynul už na úvodní nedělní zkoušce, kde Ciamin nadělil Caisovi deset vteřin. Fryštácký jezdec se pak logicky rozhodl zbytečně neriskovat a zakončit letošní nepříliš podařenou sezónu parádním výsledkem na stupních vítězů. Což se nakonec podařilo, když z toho vzešlo 11. místo absolutně a druhé ve WRC2. Třetí dojel Kajetan Kajetanowicz, který už v sobotu rezignoval na tempo na čele kategorie a soustředil se pouze na svůj vlastní výkon.

Souhra výsledků a hlavně vítězství na Power Stage nakonec dopomohla Andreasi Mikkelsenovi k zisku titulu ve WRC2. „Věděli jsme, že na Power Stage nemáme co ztratit,“ hodnotil úspěšnou strategii Mikkelsen. „Bylo to buď a nebo, jeli jsme totálně naplno a na této zkoušce všechno perfektně klaplo. Jsem hrozně šťastný, že to vyšlo!“

Erik Cais - Daniel Trunkát (Škoda Fabia RS Rally2) - Central European Rally 2023

A jak si vedli čeští zástupci na trati? Na start se postavilo jedenáct českých posádek, deset z nich vidělo cílovou rampu před radnicí v Pasově. Jediným odstoupivším se stal Jan Skála, který zažil hodně zvláštní týden. Nejdřív havárie na testovací soutěži v Rakousku při Herbst Rallye, posléze shánění náhradního vozu, řešení problémů na technické přejímce. V sobotu z toho byl defekt na RZ 13, aby vše ukončila havárie na RZ 16. Nutno přiznat, že nepředváděl vůbec špatnou jízdu a jeho časy ukazovaly, že by se v českém šampionátu zařadil do širší špičky.

Nejrychlejším českým jezdcem se tak stal výše zmiňovaný Erik Cais. Celkově osmnáctý dojel Adam Březík, jenž obsadil osmou příčku ve WRC2 a desátou v hodnocení vozů RC2. O tři příčky níže dojel Štěpán Vojtěch, kterého také potkal defekt. Celkově čtyřiadvacátý dojel Filip Kohn, který vyhrál kategorii WRC3. Nutno však přiznat, že se v této kategorii sešla prachbídná konkurence. Chorvatský gentleman driver Ravenščak odstoupil již před první páteční zkouškou a tak byl jediným Kohnovým soupeřem mladý Schwarz. Při obou průjezdech Šumavských Hoštic však syn legendárního německého jezdce ztratil, v první sobotní zkoušce pak odstoupil. Sice se do soutěže vrátil v rámci superally, ale výsledný rozdíl mezi prvním Kohnem a druhým Schwarzem přesahující jednu hodinu hovoří za vše.

První třicítku absolutně uzavírali na 28. místě Michal Horák a třicátý Petr Kačírek, jednačtyřicátý dojel Jiří Jirovec. To v kategorii RGT se sešla zajímavá konkurence celkem vyrovnaných pilotů. České jezdce Martina Radu a Petra Nešetřila doplnil Belgičan Armand Fumal. Přestože bývali oba čeští piloti na trati rychlejší, nakonec se z prvenství v RGT radoval právě Fumal. Petr Nešetřil ztratil hlavně v sobotu po výletu mimo trať na RZ 9 a defektu na RZ 10, což stačilo na 42. příčku celkově. Martin Rada vynechal celou českou páteční sekci, protože mu při přejezdu z Pasova na Šumavu přestalo fungovat auto. Start na soutěži mistrovství světa si k šedesátým narozeninám nadělil Václav Stejskal sen. a po spolehlivém výkonu dojel 49. absolutně a první ve třídě RC5.

Taková byla Central European Rally, první soutěž mistrovství světa v rally, která se částečně uskutečnila na českém území. I přes určité nedostatky a komunikační šumy můžeme konstatovat, že dopadla dobře a uvidíme, jak na tento ročník dokáží organizátoři navázat v příštích letech. Letošní ročník mistrovství světa pak čeká ještě závěrečný podnik v Japonsku, který se uskuteční v polovině listopadu.

Konečné výsledky Central European Rally

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Předposlením podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích je premiérový ročník Central European Rally, na kterém se podílí autokluby z Německa, České republiky a Rakouska. Část tratě této asfaltové soutěže se odjede také na českém území. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Elfyn Evans - Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) - Croatia Rally 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
13.11.2023 23:21
Pluto - moderátor
Pár svých postřehů a zkušeností jsem hodil do fóra - odkaz na forum.autosport.cz
toplist