www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 11. května 2025, Svátek má Svatava, zítra Pankrác |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
Reklama |
Mistrovství světa 2023FIA se rozhodla změnit systém bodování ve WRCTo, že všeobecně upadá zájem o automobilové soutěže není žádným tajemstvím. Mezinárodní automobilová federace FIA se s tím rozhodla něco udělat a vytvořila komisi, která se bude zaobírat budoucností rallysportu. Pro nadcházející sezónu udělala první změnu ke zatraktivnění - zavádí nový systém bodování. Je to dobrý krok a nebo kravina? Jedním z palčivých problémů světových soutěží posledních let se stala nedělní etapa. Kvůli nutnosti odjet Power Stage krátce po obědě se smrskla jen na pár zkoušek o délkách mnohdy kratších, než naše rallysprinty. Nebylo tedy mnoho prostoru na nějaké souboje, navíc se celá neděle jezdívá obvykle bez servisu, takže bylo potřeba pošetřit techniku a hlavně pneumatiky na závěrečnou Power stage, kde se udělovaly bonusové body. Řada jezdců, hlavně těch využívajících superally, tak projela nedělní zkoušky tak, aby jim zůstaly čerstvé pneumatiky na Power Stage. Ve snaze zabránit tomuto volnému projíždění nedělních zkoušek se rozhodli vpravdě originálním způsobem - změnou bodování. Z věci, která relativně slušně fungovala, tak vznikne kočkopes, pro jehož vypočítání budou (nadneseně) potřeba logaritmické tabulky. Body za celkovou soutěž budou uděleny na základě výsledků v sobotu večer! Nedělní výsledky se tak do bodů za celou soutěž nebudou vůbec započítávat. Ale posádka, která chce tyto body získat, musí být klasifikována v konečných výsledcích (a tedy nejspíš dojet i nedělní etapu až do cíle). Pokud posádka nebude v konečné klasifikaci, posádky na přidělených bodech se posouvají nahoru. Tabulka bodů je následující:
Zároveň ale bude vytvořena úplně nově bodovaná klasifikace vztahující se pouze na nedělní rychlostní zkoušky. Ano, tato etapa mnohdy ani nedosahující kilometráže našich rallysprintů bude nově bodována a to tímto způsobem:
Závěrečnou nedělní zkouškou bude už tradičně Power Stage, za kterou se budou udělovat opět extra body:
Za zmínku stojí také fakt, že tento bodový systém platí pouze pro hodnocení jezdců, spolujezdců a značek. Všechny podpůrné šampionáty včetně WRC2, WRC3 a JWRC zůstává původní klasické bodování. Pomůže tento radikální krok v bodování ke zlepšení situace v šampionátu? Nebo to naopak celou situaci ještě více znepřehlední. Je nutné poznamenat, že nově vydané předpisy přinesly řadu dalších úprav v předpisech. A jak to tak ze strany FIA bývá, mnohdy tradičně spíše k horšímu. A co jsou další nejvýznamnější změny? Nově budou povoleny vozidla Rally1 bez hybridní jednotky, která bude nahrazena dodatečnou zátěží auta. Nově jsou povoleni ledoví špioni i pro jezdce Rally2 na asfaltových soutěžích. Je zrušena pětiminutová penalizace za výměnu poškozeného motoru po technické přejímce. Změna se týká také shakedownu - jezdci Rally1 vozů mají povinnost ji projet jen dvakrát, třetí jízda pak musí být k dispozici pro promotéra pro svezení VIP hostů. Po zkušenostech s 'Neuvillovou' kauzou se mění léty zavedené pravidlo, že musí být v jízdním výkazu zapsané všechny údaje z kontrol. Nově má ředitel možnost v případě, že v jízdním výkazu chybí zápis, ale posádka tam dle jiných záznamů (hlavně GPS) byla, umožnit posádce pokračovat v soutěži. Důležitá je také povinnost mít ve vozidle druhý hasící přístroj, který je schopen hasit požár elektrických/hybridních vozů. Celý tento souhrn změn pak nejlépe vystihuje povinnost zakreslit do itineráře ikonkami místa, kde na přejezdu pořadatel umístí odpadkové koše a toalety... -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|