www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. prosince 2024, Svátek má Mikuláš, zítra Ambrož

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy

SOUHRN: Suverénním vítězem Rali Ceredigion Hayden Paddon

3. září 2024 • 16:00

Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích pokračuje pouhé dva týdny po zlínské Barum Czech Rally Zlín svým předposledním závodem. Ten se uskuteční po hodně dlouhé době ve Velké Británii, konkrétně ve Walesu. Centrem nově zařazené asfaltové Rally Ceredigion bude město Aberystwyth. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rali Ceredigion

Hayden Paddon - John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) - Rali Ceredigion 2024

Úřadující evropský šampion Hayden Paddon suverénním způsobem opanoval velšskou Rali Ceredigion a přiblížil se obhajobě titulu. Na stupně vítězů jej v asfaltové soutěži, jenž byla poprvé zařazena do ME, doprovodili šampionátoví kolegové Andrea Mabellini a Mathieu Franceschi.

Pouhopouhé dva týdny po zlínské Barum Czech Rally Zlín se seriál mistrovství Evropy vydal na svůj předposlední díl letošního ročníku. Po dlouhých letech šampionát opět zavítal do Velké Británie, konkrétně do Walesu. Vzhledem k šibeničnímu termínu a také vyšších finančních nákladech spojených s brexitem se nakonec na ostrovy vydala jen hrstka pravidelných účastníků mistrovství Evropy, které doplnili účastníci britského šampionátu.

Organizátoři připravili pro svůj premiérový ročník v ME asfaltový závod odehrávající se na hranici minima kilometrů. Rychlostní zkoušky ve Walesu jsou hodně specifické, jede se po uzoučkých cestách na relativně rychlých tratích, ve kterých je jen minimum antikatů. Takže kromě všudypřítomného proměnlivého počasí hraje velkou roli také odvaha při odhadování, zda v konkrétních zatáčkách bude vytaháno či ne.

Nutno přiznat, že celý závod působil dojmem, že se jedná primárně o britský šampionát a podnik ERC je v podstatě jen přívěskem. Tuto neúctu Evropané oplatili svým hostitelům po svém - obsadili pět prvních míst v absolutní klasifikaci (pravda, Armstrong si nechal dát penalizaci a klesl na šesté).

Už od úvodní dvojspeciálky v ulicích hostitelského města Aberystwyth se dostal do čela úřadující evropský šampion Hayden Paddon a s využitím první startovní pozice po vyhrané kvalifikaci si tuto vedoucí pozici bezpečně udržoval až do cíle. Spíše než udržoval se hodí říct navyšoval, Hayden Paddon jel totiž úplně jinou ligu než všichni jeho ostatní soupeři a brzo utekl všem ostatním soupeřům o více než minutu. Je otázkou, kde se v něm vzala takováto suverenita. Určitě mu pomohla zkušenost s tratěmi, závod totiž před dvěma lety v rámci seriálu TER vyhrál. I tak byla ale jeho dominance až příliš suverénní a razantně se tak přiblížil k obhajobě titulu, což bude s největší pravděpodobností jeho labutí písní v rámci seriálu mistrovství Evropy.

Na ostatní tak zbyl jen souboj o druhou příčku. A zatímco vítěz byl dlouho jasný, o zbývající příčky se bojovalo o vteřinky. A taky se hodně chybovalo, a to jak v sobotu za sucha, tak i v neděli, kdy do průběhu promluvilo proměnlivé počasí. První klasickou zkoušku v sobotu překvapivě vyhrál James Williams, hned na dalším testu však poslal svůj Hyundai přes střechu a bylo po nadějích. Vzhledem k úzkosti tratě i úzkoprsosti pořadatelů to hned znamenalo zrušení zkoušky. To už byl ze hry William Creighton, který hned na začátku dostal defekt, poté na páté zkoušce ztratil další tří minuty v příkopu a celé to zakončil defektem na RZ 6. Mimo trať se několikrát ocitl i některými dílčími časy překvapivší Philip Allen. Na poslední klasické zkoušce sobotní etapy pak bohužel poškodil zavěšení Simone Tempestini, který na poslední chvíli využil nabídky týmu MRF nahradit po Barumce zraněného Molleho. S neznámými pneumatikami a poprvé s na poslední chvíli zapůjčeným Volkswagenem Polo Gti R5 se překvapivě držel na stupních vítězů.

Po první etapě se tak nejvýše objevili kandidáti na britský titul Chris Ingram a Keith Cronin. Ti však své účinkování ukončili shodně na první nedělní zkoušce, když téměř ve stejný čas nezvládli nástrahy deštěm zmáčené tratě a havarovali. V boji o stříbro tak zůstala trojice pravidelných účastníků ME Mathieu Franceschi, Miko Marczyk a Andrea Mabellini. Nakonec se rozhodovalo až v úplně závěrečné sekci, kde hrála roli odvaha nejen na trati, ale i ve volbě pneumatik. Nejlépe tuto kombinaci zvládl Andrea Mabellini a druhým místem zajel životní výsledek. Naopak jeho soupeři hlavně na poslední zkoušce ztratili, třetí dojel Mathieu Franceschi a snížil tak své šance na titul mistra Evropy. Na Mikko Marczyka pak zbyla trochu smutná brambora.

Pátý nejrychlejší byl Jon Armstrong, který v úvodu ztratil po jezdeckých chybách, hlavně v neděli ale předváděl velice rychlý sport. V závěrečné časovce si však nechal dát pozdní dvě minuty, aby v rámci etapy pomohl k bodům v rámci britského šampionátu pro Creightona, což v celkové klasifikaci znamenalo pokles na šestou příčku za dřívějšího účastníka ME Calluma Devina. Až za nimi skončili nejrychlejší britové v pořadí Pryce, Edwards a Evans.

První desítku pak uzavřel vítěz kategorie ERC3 Jakub Matulka. Ten si do ME odskočil z polského šampionátu a poslal svou tovární Fiestu Rally3 přes střechu už na shakedownu. Vůz se však podařilo opravit a Matulka si dojel k vítězství v rámci kategorie. Pravda, po většinu času byl rychlejší irský host z JWRC Eamonn Kelly, který však poslal svou Fiestu do kotrmelců na RZ 12. Druhou příčku v ERC3 vyjel další polský jezdec Mateusz Chorbiński, jenž na poslední chvíli nahradil zdravotně indisponovaného Igora Widlaka. Třetí příčka pak stačila Filipu Kohnovi k zisku titulu evropského šampiona ERC3.

Ve Walesu se rozhodovalo také o titulu v ERC4 respektive Junior ERC. Druhé místo nakonec stačilo k zisku obou titulů švédskému jezdci Mille Johanssonovi. Jeho nejvážnější soupeř v boji o titul Calle Carlberg sice začal rychleji, na RZ 7 však dostal defekt a bylo po nadějích. Tovární jezdec Opelu se sice pustil do téměř ztracené stíhací jízdy, což ještě umocnilo časté rušení rychlostních zkoušek. Po Johanssonově zpomalení a jízdě na jistotu se z vítězství v závodě mezi juniory radoval Max McRae, na stupně vítězů je pak doplnil Timo Schulz. Na startu se objevil také český junior Daniel Polášek. Úplně nejrychlejším pilotům mezi juniory nestačil, přesto si jel pro slušné body za páté místo mezi juniory. Jezdecká chyba na RZ 13, kdy na zrádném uklouzaném asfaltu vylétl z tratě a poškodil zavěšení, však znamenala znatelné zpomalení a snahu alespoň dosáhnout cíle s pochroumaným autem. To se podařilo a bylo z toho 21. místo absolutně a šesté mezi juniory.

Posledním závodem mistrovství Evropy bude v první polovině října polská Rally Silesia.

Konečné výsledky Rali Ceredigion

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích pokračuje pouhé dva týdny po zlínské Barum Czech Rally Zlín svým předposledním závodem. Ten se uskuteční po hodně dlouhé době ve Velké Británii, konkrétně ve Walesu. Centrem nově zařazené asfaltové Rally Ceredigion bude město Aberystwyth. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Jon Armstrong - Eoin Treacy (Ford Fiesta MkII Rally2) - Barum Czech Rally Zlín 2024
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist