www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 4. května 2025, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kolikátý dojede na Rally Hungary Dominik Stříteský? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství ČR 2007Interview - Robert Achs, Filip LangerRobert Achs, Filip Langer, Škoda Fabia - tato trojice se během letošní sezony propracovala na přední příčky mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích ve třídě A5. Zatímco loni se sušičtí mladíci v mezinárodním mistrovství teprve rozhlíželi, letos s nimi soupeři museli vážně počítat. O tom, že to s nimi nebudou mít jednoduché, se jednoznačně přesvědčili už na úvodním podniku v rakouském Freistadtu, kdy červenobílá fabia dorazila do cíle jako první. Po té přišla domácí Mogul Šumava Rallye, kterou sušičtí dokončili vinou drobných technických problémů a několika jezdeckých chyb až na páté příčce, ale přesto se drželi na vedoucí pozici ve třídě A5. Následovala Rallye Matador Tatry, kde se opět přihlásila ke slovu smůla. Achs s Langerem museli odstoupit ze druhého místa a to znamenalo propad v průběžném pořadí mistrovství republiky. Na rallye v Českém Krumlově to pak vypadalo, že se blýská na lepší časy, protože soutěž dokončili na stříbrném postu a to je opět vrátilo do boje o titul, když se posunuli hned za vedoucího Petra Bryndu. Pak se ale od nich štěstí opět odvrátilo a soutěže v Mladé Boleslavi, ve Zlíně, v Třebíči a rovněž i v Příbrami pro ně znamenaly samá odstoupení díky technickým problémům. Posádka Robert Achs - Filip Langer tedy třikrát dojela do cíle a čtyřikrát v konečné klasifikaci chyběla. I přes to se však podařilo sušickým borcům získat alespoň bronzovou medaili, což lze považovat za obrovský úspěch.
Jak tedy hodnotí sezonu 2006 samotná posádka? Filip Langer: „První polovina sezony - velká spokojenost, ta druhá už byla díky technickým problémům horší. Když auto fungovalo, tak z toho byl slušný výsledek, ale pak už jsme nedojeli jediný závod. Takže celkově bych sezonu zhodnotil jako průměrnou.“ Robert Achs: „To já bych hodnotil sezonu lépe. Podařilo se nám stabilizovat tým a rovněž jsme postupně předělali náš vůz z pohárového auta na opravdové áčko. I díky tomu bylo auto značně nespolehlivé, ale to už je daň za vývoj a s tím jsme museli počítat. Hlavní změnou bylo nainstalování větších brzd a sekvenční převodovky. Díky tomu se auto zrychlilo o 2 - 3 vteřiny na kilometr a to nám hodně pomohlo. Letos nám tak stačilo dojet tři závody a bylo z toho alespoň třetí místo. V předchozí sezoně by nám to na bronz rozhodně nestačilo, protože bychom nebyli tak rychlí.“ V čem tedy spočívaly hlavní problémy, které měly za následek vaše odstoupení? Robert Achs: „Hodně jsme o tom v poslední době přemýšleli a myslíme si, že jsme na naše poloosy původně nepoužili úplně vhodný materiál. To mělo za následek, že často praskaly a my jsme tak cíl mnohokrát nespatřili. Současně se na tomto jevu možná podílela i příliš tvrdá kovová spojka, a tak se pokusíme na těchto součástkách ještě zapracovat. Jestli jsou naše úvahy správné ukáží až další závody.“ Jaké změny tedy čekají váš vůz? Filip Langer: „Budeme se snažit o to, aby náš vůz byl spolehlivější a taktéž rychlejší. Podle oficiálních i neoficiálních informací pořádně zbrojí i naši soupeři a pokud se chceme udržet v čele třídy a bojovat o titul, musíme se také snažit náš vůz vylepšit. Tou hlavní změnou bude především nový motor, se kterým bychom chtěli startovat už v Českém Krumlově.“ Robert Achs: „Půjde o zcela nový motor. V současné době máme ve voze osmiventilový motor, ale v plánu máme pořídit šestnáctiventilový, který bude výkonnější. Ze stávajících 103 kW bychom se chtěli dostat k výkonu někde kolem 120 kW. Naším cílem společně s firmou Motor Kolář Blovice, která se stará o přípravu motorů a repase převodovky, je vyvinout šestnáctiventilový motor podle poslední homologace FIA.“ Jak tedy bude vypadat váš vůz pro sezonu 2007? Robert Achs: „Naše Škoda Fabia bude v osazena šestnáctiventilovým motorem o obsahu 1.4 l, s předpokládaným výkonem 120 kW a kroutícím momentem kolem175 Nm. Dále máme k dispozici šestistupňovou sekvenční převodovku značky Sadev, kterou lze odstupňovat pro zpevněný a nezpevněný povrch. Podvozek máme Protlum s regulovatelnou tuhostí a výškou, brzdy AP Racing, vpředu chlazené čtyřpísté o průměru 304mm a vzadu dvoupísté o průměru 265mm. Důležitou součástí je i hydraulická ruční brzda, bez které by závodit snad ani nešlo, protože Fabia má velký poloměr otáčení. Přes zimu jsme nakoupili nové ráfky, přičemž šestnáctipalcové používáme na suchý asfalt a patnáctipalcové na mokro, sníh a šotolinu. Co se týče sedaček a ostatního vybavení vozu, tak používáme komponenty Sparco a zabezpečeni jsme šestibodovými pásy značky Sabelt. Spojení posádky zajišťuje komunikační sada Peltor umístěná v přilbách.“ A design vozu? Filip Langer: „Sponzoři při nás zůstávají, takže o změně designu zatím neuvažujeme.“ Pokud chcete, aby vše kolem vás fungovalo, tak k tomu určitě potřebujete mnoho lidí, bez kterých byste se určitě neobešli. Kdo tedy tvoří váš tým? Filip Langer: „Ano, všem z týmu patří samozřejmě velký dík. Na závody s námi jezdí mechanici Jiří Drnek, Roman Bouček, Ladislav Hrubý a Václav Duspiva. Doma v garáži se nám pak o vůz stará Stanislav Ruda.“ Robert Achs: „Obrovský podíl na našem závodění má pan Josef Krýsl, ředitel firmy našeho hlavního partnera a současně náš manager a v neposlední řadě moje maminka, která je na všech závodech obrovskou podporou. Součástí týmu je rovněž strýc Jiří se synem Tomášem, kreří nám na závodech zajišťují časy soupeřů, kdo co obul za pneu apod. Každému, kdo s námi jezdí na závody, nebo nám jen drží palce patří obrovský dík.“ Jak se díváte na nový systém třístupňového mistrovství? Robert Achs: „Toto rozdělení nemá pro tak malou zemi jako je Česká republika smysl. Závodů je vypsáno mnoho a to povede k rozptýlení už tak málo početného startovního pole. Navíc jeden pořadatel organizuje dvě nebo tři soutěže a to je prostě nesmysl. Organizátoři by se měli soustředit spíše na zkvalitnění zázemí a celé soutěže, než aby měli na starost více méně obsazených a tím i méně kvalitních podniků.“ Filip Langer: „Podle mě je to také nesmysl. Vede to akorát ke zmatku a samotné posádky často nevědí, kde vlastně mají startovat.“ Jak se tedy díváte na současný stav a na budoucnost rallysportu? Chybí vám vozy WRC na českých tartích? Robert Achs: „Dnes vládne ve všem chaos. Podle mě je třeba vypsat stálá a hlavně srozumitelná pravidla, která se delší dobu nebudou měnit, aby se pak nestalo to, co se děje teď. Příkladem jsou třeba vozy skupiny A7 nebo WRC. Obě třídy byly v ČR v rozkvětu, když jim bylo znemožněno bodovat do MMČR a pak se složitě vymýšlí, jak těm co zůstali umožnit alespoň se soutěží učastnit, protože právě na ně se chodí. Za těchto okolností si myslím, že ať raději nejezdí vůbec, protože to jenom zkresluje a mate, když někdo dojede první a nevyhraje. Asi je to škoda, protože na WRC je krásné podívání, vždyť je to F1 pro rally. Já jsem ale přesvědčen o tom, že je určen pro MS a ne pro MČR. WRC je krásný sport, ale patří do mistrovství světa, kde je konkurence. Faktem je, že s vozy WRC mizí ze závodních tratí i diváci a to je velmi smutné.“ Filip Langer: „Ano, mnoho diváků zajímá první WRC, a ne první A5. Přitom ve slabších vozech se dají jet také pěkné závody, i když moderním čtyřkolkám tato auta konkurovat nemůžou. Proto nechápu, proč lidé z tratí rychlostních zkoušek odcházejí. Rally je krásný sport i bez WRC.“ Robert Achs: „Podle mě by mohlo být řešením vypsání více pohárových závodů. U nás se jezdí pouze Fabia Cup a to je podle mého názoru málo. Ve světě se teď pomalu začínají vyvíjet vozy nových kategorií R2 a R3. Pokud by byl u nás vypsaný pohár i pro tyto kategorie, měli by jezdci srovnatelnou techniku a pak by byla i větší konkurence. My bychom se takového poháru asi rádi účastnili. Dokonce jsme se poohlíželi po Citroenu C2-R2, ale protože tato kategorie u nás vypsaná není a závodí spolu s S1600, zůstaneme ještě u fabie. Hodně zajímavé jsou i kategorie Super 1600 a Super 2000, ale tato technika je příliš drahá.“ Láká vás start na mistrovství světa? Robert Achs: „My budeme na mistrovství světa pouze jako diváci. Pro mě je v současné době mistrovství světa porazit Petra Bryndu, Láďu Kopelenta, Slávu Ducháčka a ostatní velmi rychlé hochy ve třídě A5.“ Jaké jsou vztahy mezi vaší posádkou a konkurencí? Filip Langer: „Bohužel jsme tady v Sušici od soupeřů příliš daleko, takže si občas zavoláme nebo si popovídáme na závodech. Vztahy jsou ale mezi námi dobré.“ Takže na MS vás letos asi neuvidíme. Jakých závodů se tedy zúčastníte? Robert Achs: „Čeká nás kompletní mezinárodní mistrovství České republiky s tím, že ještě zvažujeme start na Barum Rally. Tato soutěž je zajímavá díky nově vypsanému šampionátu IRC pro vozy S 2000, ale pro třídu A5 moc ne. Místo toho bychom se rádi podívali buď na Delta Rallye v Chorvatsku, nebo na Hellu ve Slovinsku, kde startuje mnoho jezdců v naší třídě a ukáže se tak, jak obstojíme v zahraniční konkurenci. Dále se možná v rámci testování objevíme na některém z okolních sprintů.“ Chtěli byste ještě někomu poděkovat? Filip Langer: „Chtěli bychom hlavně poděkovat našim sponzorům, bez kterých bychom startovat rozhodně nemohli. Rallysport je drahá záležitost, a tak jsou pro nás právě oni velice důležití. Poděkování tedy patří těmto firmám: Max Bögl & Josef Krýsl - stavební a lomařská společnost, HVB Bank, Avalon - distributor požární signalizace, VSL - předpínací systémy , Unileasing a Bullrot Wear.“ Děkuji za rozhovor a přeji vám mnoho zdraví a štěstí v roce 2007 nejen na závodních tratích. Adam Blahouš
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|