www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2025, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2007

Tomáš Kostka testoval Swift S1600

14. března 2007 • 21:00

Tomáš Kostka patří k perspektivním mladým okruhovým jezdcům. V minulém roce však dokázal zaujmout na Barum Rally za volantem Lanceru Evo VIII, dnes dopoledne si pak vyzkoušel Suzuki Swift S1600. Přestoupí tento mladý jezdec do rally natrvalo?

„Rozhodně ne. Jsem profesionálním okruhovým závodníkem a mojí prioritou je dostat se do některé prestižní okruhové série. Test Suzuki Swift S1600 jsme domlouvali s JM Engineeringem již delší dobu, chtěl jsem si svezení v tomto voze vyzkoušet. Včera jsme byli zkoušet okruhové Audi A4 DTM pana Maděryče, dnes jsem se svezl v Bělé pod Bezdězem i s Romanem Krestou ve Swiftu S1600, druhou půlku dne jsme navíc využili na setkání s partnery,“ osvětlil Tomáš Kostka.

Jaké jsou tedy soutěžácké plány pro letošní sezónu? „Určitě bych se chtěl zúčastnit domácí Barumky. Pokud se to podaří, rád bych startoval i na Kopné, ale to je spíš otázkou dalších jednání,“ řekl Kostka a ohledně plánované techniky naznačil: „Buď to bude s Mitsubishi nebo S1600. Vše je otázkou budoucího jednání, ale víc se mi líbí Mitsubishi.“

Jak vůbec Kostka porovnává produkční vůz a speciál S1600? „Auto S1600 je na tom špičkově podvozkově, brzdy jsou velmi účinné, auto dobře brzdí v zatáčkách. Naopak Mitsubishi má větší výkon, turbomotor je hodně znát,“ popsal rozdíly mezi auty Kostka.

A jak by porovnal rally a okruhy? „Tohle je opravdu těžké srovnání, obě disciplíny jsou odlišné asi jako běh na patnáctset metrů a běh na lyžích, ale pojďmě na to. První rozdíl je v technice. Na okruhy se auto ladí na špičkově upravený povrch, který zaručuje jízdu na limitu možností, a v rallye jsou vozy chystány na nekvalitní silnice, připomínající okresní silnice třetích tříd. Dále pak v rallye neznáte trať, jedete na rozpis, který vám čte spolujezdec, zato okruh si po 10 kolech každý profesionál zapamatuje a může jet na hraně. Právě jízda na hraně je to, co u rally jde jen v málo případech, protože neznáte dokonale trať a podmínky na ní.“

„Myslím si, že rally je náročnější na psychiku jezdce, ale okruhové závodění naopak na preciznost a cit pro vůz. Obě disciplíny se od sebe liší natolik, že opravdu nejde srovnat nebo hodnotit která je náročnější a v čem, ale z vlastních zkušeností můžu potvrdit, že rallye je daleko více nebezpečnější, ikdyž se na rychlostních zkouškách nedá jezdit ani zdaleka tak rychle jako na okruhu,“ řekl v Monacu žijící zlínský pilot.

Fotogalerie z testu Tomáše Kostky

-plu- ; AutoSport.CZ; foto: Jan Pavlíček
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist