www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. června 2025, Svátek má Leoš, zítra Květa

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2007

Měří FIA opravdu všem stejným metrem ?

6. dubna 2007 • 09:00

V neděli se v cíli Portugalské rally, respektive po jejím skončení, děly věci ... Všechny Focusy WRC totiž dostaly pětiminutovou penalizaci za to, že jejich zadní okénka nesplnila limit 3,5 milimetrů. Namísto toho měla pouze 3 milimetry.

Ve chvíli, kdy se začalo měnit pořadí jezdců v celkovém pořadí asi všechny napadlo, jak je možné, že za podváhu svého stroje nedostal Marcus Grönholm po sobotní etapě žádnou penalizaci a pak náhle v cíli hned pětiminutovou kvůli neodpovídající tloušťce skla, společně s ostatními Fordy.

Mnohé tedy napadlo, že na FIA podal tým Citroën protest (i když o tom není nikde ani zmínka), kvůli tomu, že za podváhu Fordů nebyly žádné sankce. Technici FIA asi po skončení soutěže na závěrečné technické kontrole nakonec hledali nějakou vadu tak dlouho, dokud něco nenašli.

Marcus Grönholm byl z celé situace velmi znechucen, ale nezbylo mu nic jiného, než celou situaci akceptovat. „Pravidla hovoří jasně a my jsme porušili. Nedá se nic dělat,“ řekl v cíli finský pilot. Posunem v pořadí vzad však přišel o cenné body, které jej stály průběžné vedení v šampionátu jezdců. Na první místo se tak dostal Sébastien Loeb.

Ovšem je také nepsaným pravidlem, že FIA rozhodně neměří všem týmům stejným metrem. Určitě si mnohem více dovolí na soukromé týmy, než na ty 'velké', tedy tovární.

Na druhou stranu, například Henning Solberg, který byl vyhlášený tím, že vloni s Peugeotem 307 WRC do cíle pravidelně dojížděl bez zadního nárazníku a někdy i předního, nikdy problémy s podváhou neměl. Koneckonců, chybějící díl karoserie není při eventuálním vážení v průběhu soutěže polehčující okolností a jeho absence nemůže mít vliv na případnou 'úlevu' z pohledu homologačního váhového limitu.

Je tedy vidět, že Ford má vše nastavené na absolutní hraně a někdy dokonce i za ní a pravděpodobně mu to v poklidu prochází. Proč by pak měl dodržovat pravidla v jiné oblasti, když mu v podstatě projde cokoliv?

Na závěr by mě osobně jen zajímalo, zda by pravidlo o třech kolech, platilo tak velmi tvrdě i na jezdce továrních týmů. Toni Gardemeister byl totiž za jeho porušení vyloučen z Portugalské rally. Uvidíme v průběhu roku, jestli to bude tak striktně platit pro všechny a každý pilot bude vždy okamžitě a nekompromisně vyloučen ze soutěže...

Richard Vlček ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
06.04.2007 17:46
Runy
Kdo chce psa bít vždycky najde si hůl...
toplist