www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 9. října 2024, Svátek má Štefan, zítra Marina |
||||||
|
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
MČR Sprintrally 2007Sprintová detektivkaEurostroj rally je v letošním roce součástí tří šampionátů, které do okolí Tišnova lákají velmi početné množství soutěžních týmů. Nejvyšší účast posádek je tradičně očekávána v rámci Mistrovství České republiky ve sprintrally, které má v Tišnově na programu svoje třetí měření sil. Úvodní dva díly seriálu se konaly na zmoklých tratích v okolí moravských Okříšek a hraničního města Hrádek nad Nisou a naznačily, že právě sprinty budou letos zřejmě nejvyrovnanějším a nejnapínavějším šampionátem v naší zemi. O jeho dosavadním průběhu si povíme v dnešní tiskové zprávě. Nový ročník sprintového seriálu otevřela ve druhé polovině března Rally Vysočina s centrem v Okříškách na Třebíčsku. Ačkoliv se v předešlých letech do paměti jezdců i diváků zapsala spíše jako zimní soutěž, konající se na sněhu a ledu, její letošní osmý ročník zůstane v historii zapsán jako „mokrý“. Od ranního startu až do konce soutěže vytrvale pršelo, cesty byly velmi kluzké, což ve spojení se zdejším velmi rychlým charakterem rychlostních zkoušek dávalo tušit, že o havárie a krizové situace tentokrát nebude nouze. Diváci se nakonec stali svědky dvou lehkých a dvou velmi nepříjemných havárií, ze kterých však naštěstí všichni aktéři vyšli nezraněni. Největší starostí pořadatelů proto zůstaly již zmíněné tratě. Některé úseky byly dle slov řady posádek doslova „letecké“ a jízdy na plný plyn si v Okříškách účastníci užili dost a dost. Martýrium dokonce vyvrcholilo zrušením druhého průjezdu úvodní rychlostní zkouškou z důvodu vysokého rychlostního průměru. Posádky tak na místo původně plánovaných osmi, závodily pouze na sedmi úsecích, čímž se soutěž o přibližně devět závodních kilometrů zkrátila. Nové řády sprintového seriálu, podle kterých od letoška nemohou do klasifikace šampionátu zasahovat prioritní jezdci, se sice postaraly o mírný úbytek špičkových pilotů, na atraktivitě soubojů se ale tento fakt neodrazil. Ba naopak, do cíle úvodní vložky dojela první čtveřice v rozestupu pouhých dvou sekund! Nejrychlejší byl favorizovaný Slovák Peter Gavlák, jenž se dokázal jako jeden z mála jezdců vyvarovat chyby v diváky obsypaném „vracáku“ v Beneticích a usadil se na čele s minimálním náskokem jedné sekundy na své nejbližší pronásledovatele. V bezchybných výkonech pokračoval i na zbylých zkouškách první sekce a díky dvěma nejrychlejším a dvěma druhým časům mu v polovině soutěže patřila první příčka s náskokem sedmi sekund na druhého v pořadí. Úvodním testem projel ve druhém nejrychlejším čase hlavní sponzor tišnovské rally Eddy Schlager s dalším mitsubishi a dostal se do vedení klasifikace českého seriálu. Smůla, která jej již dva roky vytrvale provází, ho však ani tentokrát neopustila. Už na druhé zkoušce jeho vůz zradilo turbodmychadlo a jeden z největších favoritů soutěže byl z kola venku. Na Schlagerovo místo se posunul dravě jedoucí Milan Pantálek (Mitsubishi Lancer EVO VIII), který hned v prvním ostrém odbočení soutěže vyrobil hodiny a začínal až ze sedmé pozice. Uklouzané okříšské tratě se však ukázaly být jeho dobrými přáteli a už první polovinu soutěže zakončil se ztrátou pouhých sedmi sekund na Gavláka na druhém místě. V závěru se ještě snažil favorizovaného Slováka předstihnout, ten však měl mírné rezervy, znovu přitlačil a do cíle si zaslouženě dojel pro putovní pohár hejtmana kraje Vysočina. „My jsme přijeli hlavně testovat vozidlo před slovenským „mistrákem“ na Matador rally. S testováním jsme spokojeni, auto je nastavené, bylo výborně připravené a vítězství je spíše taková třešnička na dortu,“ prozradil v cíli vítězný Gavlák, který však jakožto držitel slovenské licence startoval mimo klasifikaci českého mistrovství. Z prvenství v hodnocení mistrovství ČR se tak mohl radovat v cíli druhý Milan Pantálek, který se díky tomu ujal vedení v tabulce sprintů. Pouhých třináct sekund za ním si dojel pro špičkový výsledek třetí Lumír Firla, který musel opět vzít zavděk obstarožním Lancerem šesté evoluce, dokonale však využil obtížných podmínek, které jeho vozu svědčí, a v závěru se prokousal až mezi elitu. „Auto je celé, jsme v cíli, super výsledek, takže jsme spokojeni moc. Tratě se nám sice původně moc nezdály, ale jak jsme se na nich rozjeli, tak byly takové rytmické a zjistili jsme, že se na nich dobře jede,“ zhodnotil svoje účinkování Firla. I další pozice patřily pilotům japonských speciálů značky Mitsubishi. Jako čtvrtý absolutně přijel do cíle Viktor Szabó, který až na poslední rychlostní zkoušce odsunul rozdílem osmi desetin sekundy za svá záda Petra Poulíka (všichni Mitsubishi Lancer různých evolucí). Ve skupině A, kam patří vozy s pohonem pouze jedné nápravy, získal nejvíce bodů talentovaný Lubomír Minařík, jemuž první start s novým Fiatem Punto Super 1600 vynesl i cenné body za šestou pozici v celkovém hodnocení. Mezi speciály skupiny S triumfoval po odstoupení Schlagera opavský Tomáš Kurka (Mitsubishi Lancer EVO VII), který uzavřel elitní desítku celkových výsledků. Spolu se závodem Mistrovství České republiky ve sprintrally na Vysočině paralelně probíhaly i první letošní soutěž Poháru České republiky v rally a historicky první klání Poháru mládeže. V poněkud chudě obsazeném poli Poháru ČR dlouho suverénně vedl Petr Pelech s Hondou Civic, na poslední zkoušce však ztratil sedm minut výletem mimo trať a musel tak svoji pozici přenechat Pavlu Hlaváčovi na Nissanu Sunny. Mezi mládeží podal pozoruhodný výkon sedmnáctiletý Jan Černý (VW Polo), který dokonce na posledním testu své první soutěže v životě zazářil 24. časem v absolutním pořadí. V cíli mu pak zaslouženě patřila zlatá medaile v hodnocení Poháru mládeže. V půli května seriál pokračoval v okolí hraničního města Hrádek nad Nisou, kde se při Thermica rally Lužické hory bojovalo o body do českého sprintového mistrovství vůbec poprvé. Ačkoliv od úvodního sprintu uplynul již jeden měsíc, šampionát pokračoval v zaběhnutých kolejích. Počasí bylo podobně deštivé jako to okříšské a nepotěšilo nikoho z přihlížejících. Konkurence se od Vysočiny rozrostla, ale nic se nezměnilo na značkové převaze vozů Mitsubishi, které až na dvě výjimky znovu zcela opanovaly první desítku absolutního hodnocení. Jediné, co se odlišovalo, tak byl absolutní vítěz. Po překvapivých Okříškách, kde v domácím mistrovství nenašel přemožitele Milan Pantálek, se tentokrát překvapení nekonalo a pro povinnou výhru si dojel jediný zástupce vozů kategorie WRC Karel Trněný s Octavií.
Úvodní „mokrá polovina“ soutěže dovolila vyniknout pilotům vozů skupiny N, kteří zvítězili ve třech rychlostních zkouškách ze čtyř a dokonale tak zastínili Trněného „wéercéčko“. Do čela se dostal smolař úvodu sezóny Jan Jelínek (Mitsubishi Lancer EVO IX) s minimálním náskokem před Petrem Hozákem. Favorizovaný Karel Trněný neměl pro svoji Octavii na ranní déšť připraveny ideální pneumatiky, z čehož rezultovala nepříliš lichotivá třetí pozice. „Podmínky, které panovaly, byly velmi nestandardní a my jsme měli auto připravené na sucho. Na poslední chvíli jsme zvolili intermédia (přechodné pneumatiky – pozn. autora), která bohužel nefungovala v první rundě tak, jak bychom si představovali, a až potom na další kolo jsme to přestavěli, což u vozidla specifikace WRC je vždycky trošku problém,“ vrátil se k první sekci soutěže po závodě Trněný. Ve druhé půli se však situace změnila a meclovský jezdec dokázal osychající tratě využít k posunu do čela. V závěru sice musel na mokré trati znovu odrážet útoky soupeřů, své vedení si ale už vzít nenechal a do cíle si dojel pro těsné vítězství. Po neuvěřitelné porci smůly v úvodu roku, kdy jej trápily defekty pneumatik a běhaly mu před autem srny, si konečně dojel pro vytouženou medaili Jan Jelínek, který vyhrál hodnocení skupiny N a skončil druhý absolutně. Pouhých pět sekund za ním skončil na třetím místě Petr Hozák, který si i se starším Lancerem Evo 7 hravě poradil se všemi ostatními soupeři ze skupiny N a dojel si pro famózní třetí pozici absolutně. A mohlo to být možná ještě lepší, kdyby posádku v závěru nepozlobila technika. „Jelikož jsme od pátý rychlostní zkoušky měli odpojenej aktivní mezinápravovej diferenciál, jsme rádi, že jsme se vůbec na rampu dostali,“ oddychl si Hozák, z jehož vozu se v samotném závěru ozývaly velmi nezdravé zvuky. Čtvrtý v klasifikaci českého seriálu dojel Viktor Szabó a jelikož se mu jako jedinému ze špičky podařilo zopakovat solidní výsledek z Vysočiny, ujal se vedení v tabulce seriálu. V Tišnově to ale bude mít s udržením svého postavení hodně těžké… Ve skupině A znovu triumfoval famózní Lubomír Minařík, který dokonce po ránu atakoval stupně vítězů celkového hodnocení a až osychající tratě jej odsunuly do druhé poloviny první desítky za piloty silnějších čtyřkolek. Jeho sponzor Eddy Schlager ráno špatně zvolil pneumatiky a začínal až ze třetí desítky celkového pořadí. Ve druhé půli však výrazně zrychlil a konečná jedenáctá pozice absolutně není špatným výsledkem. V klasifikaci Poháru ČR triumfovali otec a syn Hendrichové s mitsubishi, kteří si spravili chuť po výpadku v Okříškách a naznačili, že budou letos zřejmě nejvážnějšími kandidáty na vítězství v tomto seriálu. Svoji druhou soutěž absolvovali v okolí Hrádku i čtyři účastníci Poháru mládeže. Trojku známou z Okříšek – tedy Jana Černého (VW Polo), Martina Bujáčka (Škoda Fabia) a Jakuba Urbana (Škoda Felicia), doplnil Martin Semerád s Volkswagenem Polo. Třebaže byly první průjezdy zkouškami pro mládežníky pouze seznamovací, už na první zkoušce soutěž opustil Jakub Urban, jenž se svojí Felicií skončil mimo trať, a souboj o zlato se tak zúžil na pouhé tři kandidáty. Nejrychlejší byl stejně jako v Okříškách talentovaný Jan Černý, jenž o 40 sekund porazil Martina Semeráda a o další desítku vteřin zpět zůstal Martin Bujáček. Nutno říct, že junioři opět nezklamali, předváděli rychlou a v případě Černého i atraktivní jízdu, a nezbývá než se těšit na jejich další letošní souboje. Úspěšné trojici se zatím skvěle daří zastínit dění v objemové třídě N1, kam vozy všech těchto mládežníků patří… Oživením lužické rally byl start německého pilota Olafa Dobberkaua, který divákům představil překrásné Porsche 911 GT3 s klasickým zadním náhonem. Němec (podobně jako mnozí další) prokaučoval volbu pneumatik na ranní sekci vložek a začínal proto až z hloubi výsledkové listiny. V závěru, jakmile trať oschla, už ale začal prohánět obratnější čtyřkolky a dvěma druhými časy ukázal, že vozy se zadním náhonem stále neztrácí svoje kouzlo… Nyní přichází na řadu Tišnov. Jak naznačuje vyrovnaná situace v tabulce mistrovství, rozhodně bude o co bojovat. A jak jsou před Eurostroj rally rozdány karty v absolutním pořadí seriálu? 1. Viktor Szabó-Vladimír Tichý (Mitsubishi Lancer) 34 bodů 2. Petr Hozák-Roman Niemetz (Mitsubishi Lancer) 31 3. Milan Pantálek-Petr Vilímek (Mitsubishi Lancer) 30 4. Karel Trněný-Stanislav Kafka (Škoda Octavia WRC) 30 5. Lumír Firla-Pavel Švajda (Mitsubishi Lancer) 24 6. Jan Jelínek-Miroslav Kotěna (Mitsubishi Lancer) 24 7. Lubomír Minařík-Viktor Semela (Fiat Punto S1600) 20 8. Tomáš Kurka-Milan Škubník (Mitsubishi Lancer) 15 9. Petr Poulík-Zuzana Chvojková (Mitsubishi Lancer) 15 10. Jan Sýkora-Martina Škardová (Mitsubishi Lancer) 12 ...16. Eddy Schlager-Petr Kolář (Mitsubishi Lancer) 6 V jedné z následujících tiskových informací se ohlédneme i za dosavadním průběhem seriálu Austrian Rallye Challenge. Jiří Dokulil
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|