www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 9. října 2024, Svátek má Štefan, zítra Marina

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2007

Komentář AutoSport.CZ – Impromat Rallysprint Kopná

11. července 2007 • 13:00

Před patnácti roky se v malé valašské vesničce Podkopná Lhota poprvé konal Rallysprint Kopná, kterého se tehdy zúčastnilo pouhých šest místních jezdců. Během let se sprint, který v našich zemích položil základ jednodenních automobilových soutěží, vyprofiloval na jeden z nejprestižnějších podniků. Z původní „haló akce“ se stala regulérní součást oficiálního mistrovství, která na start přilákala nejednu zahraniční posádku. Jedno se však nezměnilo – domácí valašská atmosféra, která k trati přiláká jak početné obecenstvo, tak specializované domácí jezdce, jejichž technika celý rok odpočívá v garáži a čeká, až zase přijde „Podkopka“.

Letošní Kopná přinesla několik změn, které se týkaly zejména tratí rychlostních zkoušek. Oproti loňsku ubyl jeden test, důvodem bylo hlavně řády zakázané pořádání prologů; nezměněné však zůstalo schéma hlavního soutěžního dne, na kdy byly nachystány tři úseky, které se jely dvakrát. V případě RZ Kopná se opět konal i závěrečný průjezd v opačném směru. Vedle základního stavebního kamene valašského sprintu na posádky čekal i náročný a oproti minulému ročníku otočený Podhoran, opět spojený s dalším legendárním úsekem Májová. Po čtyřleté pauze se do harmonogramu vrátila rychlostní zkouška Raková, jejíž renesance, byť ve změněné podobě, se odehraje i v rámci letošní Barum Rally.

Co se jezdeckého pole týče, velkým lákadlem měl být start okruhového jezdce Tomáše Kostky, jenž se na Kopnou přihlásil s u nás doposud neviděným Citroënem Xsara WRC. Kvůli testům okruhového speciálu Aston Martin dal zlínský pilot nakonec přednost výletu do Itálie, i tak však zůstala startovní listina Kopné nabitá zajímavými jmény či nezvyklými kombinacemi jezdců a vozů.

Prakticky domácí tým Impromat Motorsport postavil na start svou kompletní třívozovou flotilu kitových fabií; tu se startovním číslem jedna osedlal účastník mistrovství světa Jan Kopecký. Do druhého vozu poprvé usedl taktéž domácí „Tony“ Tlusťák a třetí exemplář dostal k dispozici Pavel Schwarzer. Z dalších prioritních jezdců, kteří v jednodenních sprintech nemají nárok na body, se ve Slušovicích ukázali Miroslav Cais, Peter Gavlák a Jaroslav Orsák. Ze standardních „sprinterů“ nechyběli Karel Trněný s jediným vozem kategorie WRC v poli, Petr Hozák, který poprvé na své soupeře z „malého“ mistrovství vytasil svou novou „devítku“, z mezinárodního šampionátu zavítal i kroměřížský Jan Štěpánek se subaru.

Svůj loňský úspěch chtěl zopakovat Roman Odložilík, který se v letošní sezoně veřejnosti představil teprve podruhé; tentokrát však nikoliv s vypůjčeným suzuki, nýbrž s vlastním renaultem. Premiéru za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX si odbývali Milan Chvojka s manželkou Hanou, podobně na tom byl i Petr Poulík navigovaný Zuzanou Chvojkovou; kvůli rodinnému souboji sáhl i on po nejnovější evoluci „myšáka“. Nezvykle za volantem dieselové škodovky se představil plzeňský Milan Liška.

Samotná soutěž začala 30. června v devět hodin ráno, kdy ze startovní rampy na slušovickém náměstí sjela škodovka Honzy Kopeckého. Ta jen o pár minut později kopírovala trať RZ Kopná, jež otevírala soutěžní část letošního rallysprintu. Bohužel, zelenobílý speciál dojel jen k nově zbudovanému a velice atraktivnímu úseku v Podkopné Lhotě, kde mu vypověděla službu převodovka. Soutěž v tu ránu přišla o jednoho z favoritů. Další z nich, Roman Odložilík, ale projel testem bez potíží a dal jasně najevo, že to s obhajobou loňského „republikového“ vítězství na Kopné myslí vážně – druhého Trněného s podstatně silnější Octavií WRC porazil o sedm desetin. Třetím časem se poměrně nečekaně prezentoval Daniel Běhálek. Do cíle nedojel ani Milan Pantálek, za jehož odstoupením stál zablokovaný brzdič umocněný menším požárem.

Jako druhý přišel na řadu náročný Podhoran a jak se ukázalo, nezůstal nic dlužen své pověsti soutěžáckého síta. Již po pár kilometrech zůstal stát na trati s vylomeným kolem jediný zahraniční účastník Peter Gavlák a jeho vůz blokující trať na chvíli zbrzdil vzápětí jedoucího Tlusťáka. Ten se po uvolnění silnice snažil zmíněnou ztrátu dohnat a rovněž se nevyvaroval chyby. Naštěstí se mu bez výraznějších škod na voze podařilo dostat zpět, avšak obrovská téměř devítiminutová ztráta jej připravila o jakékoliv naděje na solidní výsledek. Se soutěží se po haváriích rozloučili i Schlager se „sedmičkou“ skupiny A a Hozák, který si tímto odstoupením hodně zkomplikoval situaci v rallysprintové klasifikaci. Na svou závodnickou premiéru nebude asi v nejlepším vzpomínat Kristýna Sedláčková, která svou hondu poslala přes střechu. Hrdý naopak může být Miroslav Březík, kterému se povedl vpravdě husarský kousek – s felicií třídy A5 zde zajel celkově desátý čas!

Na této zkoušce bohužel došlo rovněž k alarmujícímu incidentu, kdy neznámý pachatel napadl pořadatele, který chtěl zabránit vjezdu civilního vozidla do rychlostní zkoušky. Pořadatel po útoku upadl na několik minut do bezvědomí, naštěstí se u něj neobjevila žádná vážná zranění. Případ nyní vyšetřuje policie.

Také Raková si následující vyžádala několik jezdeckých obětí, byť její průběh již nebyl tak krutý, jako předchozí Podhoran. Se soutěží se na poslední zkoušce prvního „kolečka“ rozloučil zlínský Jan Jelínek, který prorazil o jeden ze stromků olejový chladič. Z těch, co dokončili, se mohl radovat Běhálek, který čím dál více ujížděl všem domácím favoritům; výjimkou byl Odložilík, se kterým Pražan sváděl vyrovnané souboje. Před nimi byl již jen Trněný, který měl po první sekci na zmíněnou dvojici náskok lehce převyšující dvacet sekund.

Celkem jednoznačně se začala vyvíjet interní bitva rodiny Chvojkových; otec Milan si začal na „devítku“ čím dál víc přivykat a dceři Zuzaně, kterou „vezl“ Poulík, postupně ujížděl. Definitivní rozřešení přišlo na úvodním testu druhé „rundy“, dalším průjezdu Kopné – Petr Poulík v přemíře snahy ulomil kolo a musel odstoupit. Ani na start teto vložky nedojel kroměřížský Petr Zedník, jemuž opět pouze z rychlíku zamávala spolehlivost jeho fiesty S1600. Pohroma se po Kopeckého technických potížích a Tlusťákově výletu mimo trať snesla i na třetí týmovou fabii Pavla Schwarzera. Ten se žlutou šestnáctistovkou vyletěl do lesa a zle poničil skelet vozu.

Na špici se v tu chvíli neodehrávaly žádné výrazné změny, jinak tomu ale bylo na druhém Podhoranu – tam měl totiž Karel Trněný defekt a do čela se tak posunul bezchybně jedoucí Běhálek. Druhé místo v tu chvíli patřilo Odložilíkovi, který ztrácel necelou čtvrt minutu. Stejný rozdíl jej dělil i od „propadlíka“ Trněného. Kvůli poruše spojky musel své mitsubishi odstavit Cais, na jeho místo se posunul spolehlivě a zároveň atraktivně jedoucí Firla. Páté místo hájil Štěpánek, který za této situace „bral“ cenné body šestému Viktorovi Szabó.

Předposlední rychlostní zkouška vnesla smutek do řad pořadatelsko-rodinného klanu Minaříků – pár kilometru po startu totiž na Fiatu Punto S1600 Lubomíra Minaříka praskla poloosa. Již na minulé „erzetě“ postihl domácího jezdce defekt, který jej připravil o možnost bojovat se soupeři ve skupině A, nyní však nastal definitivní konec. Změny v celkovém pořadí po této zkoušce se udály až na konci první desítky – Březík na druhém průjezdu Rakovou vyinkasoval téměř minutovou ztrátu a tak se před něj dostali dva jezdci ve „velkých feldách“ třídy A6, Novák s Tomkem.

Tento test byl také posledním, který účastníci Poháru mládeže absolvovali v ostrém tempu. Během tří rychlostních zkoušek, které měli chlapci k dispozici, se na čele průběžného pořadí objevovalo pouze jediné jméno – Jan Černý. Ten se svým volkswagenem nedal soupeřům šanci, byť se mu zlínský Martin Bujáček snažil dělat poměrně obstojné garde. Na chvostu pětičlenné skupiny skončil Martin Semerád, jehož postihl defekt.

Poslední rychlostní zkouškou, jež nesla název The Final, byla otočená verze Kopné, tedy v takové podobě, v jaké ji známe ze všech předchozích ročníků. Ono honosné jméno bylo zcela na místě, neboť se na tomto testu schylovalo k atraktivnímu boji mezi Běhálkem, Odložilíkem a Trněným. Ve hře bylo celkové vítězství, mezi jezdci nervozita a celkem jedenáct sekund rozdílu. Jako první vyjel na trať třetí jmenovaný. Meclovský jezdec využil výkonové rezervy svého vozu a pořádně sešlápl plyn. Cílovou fotobuňkou prolétl ze všech nejrychleji a všichni byli zvědaví, jak zareagují jeho soupeři. Jako další měl do cíle přijet Odložilík. Ten však na trati poslední vložky dělal hodiny a z časové ztráty bylo jasné, že Trněného nepokoří. Odvezl si tak alespoň vítězství v klasifikaci skupiny A, ve které jej na dalších medailových postech doplnili Milan Kneifel se Suzuki Ignis S1600 a Antonín Novák s kitovou felicií.

Nyní už se čekalo pouze na Běhálka, zda závěrečný tlak ustojí. Ustál. Jeho čas v cíli byl o necelých deset sekund pomalejší Trněného, přesto mohl slavit vítězství, jehož cena měla po přepočtu na časové jednotky hodnotu 1,3 sekundy. Pražský jezdec tak dokonale zúročil zkušenosti, které mu v začátcích kariéry do hlavy vštěpovala legenda českého rallysportu, Antonín Císař.

Podobné nervy drásající drama se odehrálo i ve třídě N3. Poté, co během soutěže odstoupily všechny posádky na hondách, byla tato kategorie výlučně záležitostí francouzských vozů. Dlouho jejich prapor nesl Roman Štefan s peugeotem, kartami však na poslední zkoušce zamíchal Zbyněk Novotný na Renaultu Clio, který se řádně opřel do pneumatik a odsunul do svého stínu nejen Štefana, ale o jedinou desetinu i značkového kolegu Jaroslava Roubíčka.

Vítězství v „en-jedničkách“ si odvezl Dan Vladyka, který pro Rallysprint Kopná zvolil poněkud partyzánský způsob závodění – do Slušovic přijel pouze se závodním vozem; v servisní zóně jej nečekala žádná parta mechaniků s vybavením, nýbrž pouze vařič na guláš. Inu, i tak to lze dělat automobilový sport.

V přidruženém Poháru České republiky v rally vyhrál Miroslav Janota, který s historickým Opelem Ascona vyškolil všechny soupeře na soudobých vozech; v celkové klasifikaci mu patří jedenadvacáté místo! Upozornil na sebe také Pavel Dohnal, startující podobně jako Karel Macek ve zvláštní kategorii. Pro svou prezentaci ovšem zvolil poněkud jiný způsob, když na RZ 4 pomocí několika stromků překarosoval své mitsubishi.

Další příležitostí, jak se setkat s koloritem jednodenních soutěží, přijde již zanedlouho v jihočeském Pačejově. Kdo však nerad cestuje mimo Valašsko, může počkat necelé dva měsíce, kdy na „kotáry“ zavítají jezdci mezinárodní Barum Rally.

Jakub Hofbauer ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist