www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2007

Jiří Stross: "Nechápu, proč nebyla Barumka v sobotu ukončena."

3. září 2007 • 01:00

Ani týden po tragedii, která se odehrála na Barum rallye, neopustil Jiřího Strosse smutek, rozladění a zklamání z událostí, které se odehrály na Pindule, ale i později. Přitom začátek soutěže sliboval skvělé závody s nádhernou diváckou kulisou.

Spolujezdec loňské mistrovské posádky ve skupině N Jiří Stross, se spolu se svým pilotem Václavem Dunovským letos soustředí na starty v „prostředním“ šampionátu MČR-R, kde vedou svou třídu N2. Nechtěli si však nechat ujít svezení na dvou vrcholech letošní sezony, za které považují Rally Bohemia a Barum rally. Bohemii ozdobili skvělým soubojem s Jan Šlehoferem a Zbyňkem Soběhartem o vítězství ve třídě N2. Na Barumce se těšili nejen na měření sil s Josefem Sedláčkem, ale i na vyhlášené rychlostní zkoušky i neméně skvělou diváckou kulisu. Řízením osudu museli na čtvrté rychlostní zkoušce odstoupit. To již měli za sebou rozčarování z událostí na předcházející Pindule.

„Začátek byl parádní. Seznamovací jízdy mě nadchly. Vše bylo srozumitelné a pěkně připravené a označené. Divácká kulisa byla již při tréninku fantastická. Něco podobného jsem dosud nezažil. Také městská erzeta byla super. Úplnou spokojenost kazil jen náš problém s odlitým benzínem. Spokojenost panovala i s dosaženým časem na Slušovicích.“

„Pindula, třetí rychlostní zkouška, byla ještě před naším příjezdem pozastavena. Stáli jsme v koloně a do časové kontroly jsem došel pěšky. Poté, co se vše opět rozjelo a nám zbývaly do startu dvě minuty, byla erzeta zastavena znovu. Tentokrát kvůli havárii posádky Pavel Karlík – Luděk Kocman.“

„Po chvilkovém pobíhání pořadatelů, vyrazily na zásah ABA, sanitka, za nimi komisař z FASu a vedoucí rychlostní zkoušky. Za dalších zhruba deset minut bylo oznámeno zrušení erzety. V tu chvíli začal neskutečný chaos, jaký zatím na soutěžích nepamatuji. Případ neprůjezdné vložky řeší řády objízdnou trasou. Časoměřič zapíše čas startu a posádka pokračuje po objízdné trase uvedené v itineráři do další časové kontroly. Na Pindule bylo vše jinak. Posádky si chodily na svůj čas do časové kontroly, kde pobíhal pořadatel s telefonem a hovořil se spolujezdci. Zejména místní jezdci dávali návrhy na pokračování po trati erzety a pak kdesi odbočit a dojet na hlavní silnici. Nakonec si prosadili svou. Časoměřič u startu zachoval klid, zapisoval časy a vysílal posádky po v itineráři blíže nespecifikované trati. Krátce před tím, než nám byl zapsán čas, nás objelo jiné soutěžní auto s vyšším startovním číslem a bez zastavení v časové kontrole pokračovalo dál.“

„Když na nás přišla řada, vydali jsme se i my do neznáma. Na cestu a správný směr jsme se vyptávali v radiobodech, ale ani tam nám směr nikdo neporadil, protože ho neznal. Teprve asi po deseti kilometrech nám pomohl jeden policista. Cestou jsme potkávali jiné bloudící posádky a to i v protisměru. Byly mezi nimi i místní jezdci, kteří rovněž hledali správný směr.“

„Do seskupení jsme nakonec přijeli včas. I zde vládl chaos. Nevíme co si máme myslet o práci činovníka pro styk s jezdci, který na naše dotazy neřekl ani slovo. Nechci mu křivdit, třeba to také nevěděl, ale pak je tu otázka, k čemu se tato funkce zřizuje a jaké mu vedení soutěže poskytuje informace.“

„V časové kontrole před servisem jsme zahlédli onen vůz, který nás na startu Pinduly objel, jak již servis opouští a korunu všemu nasadil časoměřič. Přestože náš čas měl přijít až za deset minut, oznámil nám, že se na čas nejede, abych mu dal výkaz a bude nám přidělen nový čas. To jsem již opravdu nevěděl co se děje, protože penalizace žádné udělovány nebyly a startovní pořadí se pěkně pomíchalo.“

„Jsem toho názoru, že na soutěži ME, IRC, s ambicemi dostat se do světového šampionátu a startovným ve výši 24 000,- Kč, by takový organizační chaos neměl nastat,“ neskrýval údiv Jiří Stross.

Následující rychlostní zkouškou pro posádku Dunovský Stross Barum rally skončila, ale neskončily Jiřího rozpaky. „I dnes jsem přesvědčen, že po zveřejnění zprávy o smrti Luďka Kocmana mělo dojít k ukončení soutěže. Jejím pokračováním dostal přednost byznys před úctou k jednomu z nás závodníků. Nemile mě překvapilo i to, že jezdci z čela startovního pole se nezachovali podobně jako v Pelhřimově 2005 po úmrtí Tomáše Vojtěcha. Tehdy sami odevzdávali jízdní výkazy a odstupovali ze soutěže, aniž by čekali na rozhodnutí ředitele. Při tak smutných událostech se soutěž končí i ve Volném poháru. Budí to ve mě dojem, jako kdyby závodník s vyšším číslem byl někdo jiný, než ten s číslem nižším. To mne mrzí snad ještě více, než přístup pořadatelů,“ uzavřel své neradostné povídání Jiří Stross.

Vlastimil Resl
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
03.09.2007 20:31
rallydriver
Hoppy moc se do pořadatelů nenavážej, možná si to sám nezkusil jaký to je hlídat lidi, obzvlášť tady v čechách. Pro mě všechna auta v rally jsou důležitá a všem se musí zabezpečit průjezd. Hodně lidí, kteří o sobě tvrdí, že jsou fandové rally vlastně nevědí co všechno znamená všechno připravit o všech možných zabezpečeních, včetně bezpečnostních plánů a podobně. Navíc by jsi měl vědět že časoměřiči jsou školení lidi, kteří jsou na rally posíláni federací, takže jejich práce je hlavně psát do výkazů a ne pořadatelovat. A tak to je.
03.09.2007 20:03
Stanley
Myslím, že kdyby se ta smutná událost stala v neděli pár RZ před koncem, že by soutěž ukončili dřív. Bohužel se to stalo na začátku. Nikdo z pořadatelů nechtěl zklamat ty desetitisíce fanoušku z Česka, Polska, Maďarska, Slovenska, Itálie a já nevím kdoví odkud ještě, kteří do Zlína přijeli, zaplatili si vstupenky a chtěli vidět hodnotný sport. Ale co člověk, to jiný názor. Na jiném rally serveru zase popisuje barumku Ladislav Kopelent, který říká, že dokončení soutěže byla správná volba a dokončením soutěže uctili památku Luďka Kocmana.
To ajaj: bylo to myšleno spíš jako odlehčení...
03.09.2007 19:28
ajaj
Stanley, je mi tebe smutno.
03.09.2007 16:29
Stanley
Možná je nas..ný, že tu soutěž neukončili dřív, než on havaroval... Mohl si ušetřit prachy za novou kastli.
03.09.2007 13:02
Acom
Tak proc neco takoveho pise? Jsme holt v cesku ze?
Pro mne zavody konci po projeti predjezdcu.
03.09.2007 12:14
ajaj
Acome, kdyby sis to přečetl pořádně a neměls před očima rudo, tak bys lehce zjistil, že oslovený se jmenuje Stross a taky by ses dozvěděl, že na RZ4 havarovali, takže v sobotu večer už byli mimo hru a tudíž podruhé odstoupit jaksi nemohli. Ale to ty asi nevíš, protože možná patříš mezi ty, pro které taky závody končí projetím prvních dvaceti-třiceti aut, že?
03.09.2007 10:49
Acom
Pane Stroosi, proc jste demonstrativne neodstoupil, kdyz podle Vas i dalsich mela byt soutez zrusena? K tomu uz solidni vyjadreni nedate nikdo ze? Ale vzit si "hul" a "namlatit" poradatelum tyden po zavodech umi kazdy.
Opravdu by me (a nejen mne) zajimalo, proc posadky, ktrere volaly (po soutezï-) po ukonceni v sobotu neodstoupily?
03.09.2007 07:29
hoppy
Jo,je to tak,pro většinu pořadatelů jsou startovní čísla 30 a víc po zaplacení startovného něco jako obtížný hmyz - pořád něco chtějí a něco se jim nelíbí...
toplist