www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. dubna 2024, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2007

Marcus Grönholm po sezóně končí!

14. září 2007 • 12:30

Dlouhou dobu propíraná otázka ohledně konce kariéry v současnosti vedoucího muže letošního mistrovství světa je vyřešena. Po ukončení letošní sezóny se devětatřicetiletý rodák z Kauniainenu vydá společně se svým stálým spolujezdcem Timo Rautiainenem do soutěžáckého důchodu.

„Dvacet let v kolotoči automobilových soutěží mi dalo hodně. Vždy jsem snil, že skončím na vrcholu a letos k tomu mám ideální příležitost. Nehledejte za tím nic dramatického, chtěl bych tím dát příležitost mladým jezdcům splnit jejich sny - tak jak se to podařilo mě,“ řekl Marcus Grönholm.

„Nedovedu si představit, že bych měl v kariéře pokračovat po boku někoho jiného, než byl Marcus. Měl jsem možnost s ním prožít veškeré jeho vzestupy a pády vyšperkované ziskem dvou titulů mistra světa. Teď už mu zbývá poslední krok a i na něm jej doprovodím. Krok do společnosti 'vysloužilích létajících Finů', jako jsou Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen, Markku Alen, Hannu Mikkola či Ari Vatanen,“ doplnil Timo Rautiainen.

Kořeny Grönholmova zájmu o automobilové soutěže zasel otec Ulf, vynikající pilot sedmé dekády dvacátého století. Marcus se k rally dostal oklikou přes motokros. Po pěti letech na dvou kolech si poranil kolena, což se ukázalo klíčovým pro přechod za volant automobilu. V sezoně 1987 získal závodnickou licenci a vzápětí si odbyl i debut v domácím šampionátu s vozem Opel Ascona skupiny B. O rok později si se stejným autem vyjel titul finského juniorského mistra, a v roce 1989 pak s vozem Lancia Delta HF Integrale skupiny N získal titul v soutěži Nordic Championship i zóně Severní Evropy.

Titul mistra severoevropské zóny ve skupině N, už s vozem Toyota Celica ST 165, dokázal Grönholm zopakovat i v sezoně následující a v roce 1991 se poprvé v kariéře radoval rovněž z titulu finského šampiona ve skupině N. Roku 1992 Marcus přešel k identické Toyotě skupiny A a ve finském mistrovství finišoval absolutně třetí. Totéž umístění zopakoval také v příštím roce a v sezoně 1994 poprvé finskému mistrovství absolutně dominoval.

Titul finského mistra dokázal Marcus Grönholm třikrát obhájit: v letech 1996, 1997 a 1998. V deváté sezoně za volantem Toyoty si poprvé vyzkoušel i Corollu WRC. Ještě předtím, roku 1995, dokázal na finské Rally 1000 jezer v MS dojet na absolutním druhém místě. S Toyotou se rozloučil pátým místem ve Švédsku a pro rok 1999 získal statut továrního jezdce Peugeotu, jenž mu nabídl dvouletou smlouvu na vůz 206 WRC. V premiérovém roce za volantem francouzského auta Grönholm absolvoval jen vybrané podniky, kdy jeho nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo absolutně na domácích tratích ve Finsku a páté v Austrálii.

Do roku 2000 však vtrhl jako uragán. Triumfoval ve Švédsku, Finsku, Austrálii a na Novém Zélandu, přidal druhá místa v Portugalsku, Argentině a Británii a v celkovém hodnocení to znamenalo jediné - titul mistra světa. Zároveň se nemalou měrou podílel také na titulu Peugeotu v MS značek.

O rok později Grönholm doplatil na špatný úvod sezony. Nefungující vodní pumpa ho vyřadila na Monte Carlu už po druhé zkoušce. Následně sice dokázal dominovat ve Finsku, Austrálii i Velké Británii, v celkovém hodnocení MS jezdců se však jako obhájce musel spokojit pouze se čtvrtým místem. Na druhou stranu se dařilo alespoň týmu, který titul v MS značek nakonec obhájil.

Po příchodu Burnse k Peugeotu dostal Grönholm novou motivaci. Úvod v Monte Carlu mu nevyšel zcela dle představ, když dojel až jako pátý. Vzápětí však dominoval Švédské rally a vybojoval stříbro na Korsice, kde jej pokořil pouze jeho týmový kolega a asfaltový král Gilles Panizzi, a probojoval se do čela průběžné klasifikace MS jezdců. Na pomyslný trůn už poté nikoho dalšího ani na chvíli nepustil.

Jeho výsledky o rok později snesou nejpřísnější měřítka. Posuďte sami: čtvrté místo ve Španělsku, výhra na Kypru a v Argentině (v cíli však byl diskvalifikován, protože přijal nepovolenou servisní pomoc, což posléze sám uznal), další druhé místo v Řecku, smolné odstoupení v Keni kvůli technickým problémům, výhra ve Finsku, třetí místo v novém podniku MS v Německu, druhé místo v Itálii, výhry v Austrálii, kde si definitivně zajistil titul, a na Novém Zélandu a konečně havárie ve Velké Británii.

V konečné klasifikaci MS jezdců 2002 získal Marcus Grönholm 77 bodů a před druhým Petterem Solbergem měl obrovský náskok čtyřiceti bodů. Zároveň drtivou měrou pomohl Peugeotu k zisku třetího titulu v MS značek v jedné řadě. Takovou roční bilancí se v dlouhé historii mistrovství světa může pochlubit jen málokdo.

Zato sezóna 2003 se příliš nevydařila. Na Monte Carlu od úvodních metrů kraloval, na devátém rychlostním testu však trefil skálu. S poškozeným vozem sice dojel až do servisu a po opravě i do cíle, výsledek však na body nestačil. Přesto je možné považovat první třetinu šampionátu za vydařenou, díky vítězstvím ve Švédsku, Novém Zélandu a Argentině se držel v popředí šampionátu. V následujících šesti soutěžích však dokázal získat pouze 8 bodů za druhé místo v Německu, což bylo žalostně málo. Na extrémně rozbitých tratích v Řecku a Kypru ho zradilo auto, na dalších pak chyboval on sám. Zbytek roku již dojížděl jen z povinnosti, ve finále to stačilo jen na šesté místo, nejhorší v celé kariéře.

Následující dvě sezóny se nesly ve znamení nasazení modelu 307 WRC. Tento speciál se francouzské automobilce příliš nevydařil a i přes Marcusovu enormní snahu se mu nepodařilo dosáhnout na úplně nejvyšší mety. Mohl za to hlavně Sébastien Loeb, který v těchto letech kraloval seriálu. Marcus neměl proti mladému francouzskému talentu v hbité Xsaře WRC příliš šancí a utápěl se v jezdeckých chybách, když se snažil dohnat 'nekvality' auta nasazením. V šampionátech to stačilo na páté i třetí místo, Marcus chtěl ale víc.

Po ukončení sportovního programu Peugeotu se Marcus rozhodl přestoupit před loňskou sezónou k Fordu. A s novým nářadím začal opravdu skvostně - vítězstvím na Rallye Monte Carlo a ve Švédsku. Poté přišla slabší část s mizivým bodovým ziskem v Mexiku, Argentině či Sardínii, která jej stála reálnou šanci na titul. V závěru sezóny se při Loebově zranění a tedy absenci v posledních čtyřech podnicích mohutně dotahoval, nakonec však skončil o pouhý bod druhý.

Letošní sezóna je o mnoho vyrovnanější než ta předchozí. Sébastien Loeb s novým sportovním náčiním už není tak nedostižný, přesto je Marcus jediným, kdo s ním dokáže držet krok. A nejen, že dokáže, ale častokrát ho i porazí. Pět soutěží před koncem své závěrečné sezóny má finský pilot na svého největšího soupeře náskok desíti bodů. Bude to stačit?

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
17.09.2007 16:43
-xp-
Pořád ještě nejmladší novopečený šampion byl, pokud se nepletu, nedávno zesnulý CMR, který to zvládl v 27,3.
27 let dosáhne JML 3.4.2012, tak to má ještě čas, ne?
17.09.2007 06:27
ajaj
A hele John dostal posilu! Pět let je doela dost, ne? JML jede svět od roku 2002. Poslední tři roky jede téměř vše, takže plus tři je šest let mezi velkejma klukama. Už teď má přes čtyřicet startů a za další tři už to bude téměř stovka, to se mi zdá dost na to, aby byl mistr, nebo nebyl. Čekat až půjde Loeb do důchodu (nebo až si zase něco zlomí, či ulomí) je nesportovní. Chcete aby byl majstr? Chcete, tak musí porazit i Loeba. Ale ať je po vašom, čtyři roky a ani o půlhodinu déle. Silvestr 2011 mi přinese už dvě lahvénky, páč jsem Pluta přijal do spolku :-))
16.09.2007 20:23
John - moderátor
Navrhuju posunout termín na pět let, tedy až bude JML mít 27 a já budu mít odrostlejší mládež ;-)
16.09.2007 20:21
Pluto - moderátor
To ajaj: Nevím, tři roky mi přijdou málo. Dal bych odchod Loeba do důchodu či jiné disciplíny + 1 rok :o)
16.09.2007 20:06
ajaj
Malý Johne, já tušil že calvados neprojde, ale vínem fakt nic nezkazíš. Už se těším, jen upřesni ten časový limit, navrhuju tři roky, to znamená, že kolem Silvestra 2010 Tě čekám u nás s lahvinkou :-))
16.09.2007 19:34
John - moderátor
Milane, Calvados určitě ne, ale láhev kvalitního bílého či červeného asi nikoho neurazí :-)
16.09.2007 09:28
Ricardo - moderátor
V soucasnosti nema smysl tipovat, kdo tam bude, ale je mi moc lito, ze konci, jelikoz to vidim v dalsich dvou sezonach na jasne tituly pro Sebastiena Loeba...

Podivejte se na lonsky i letosni rok. Hirvonen se sice snazi, ale kdyz Loeb s Marcusem pridali, tak mu vzdy celkem pohodlne ujeli. Krome Norska.... Jinak ale zbytek sveta, vcetne Solberga, jaksi nestiha a to se jen tak rychle nezmeni... To je alespon ma obava a doufam, ze to nebude pravda, protoze jinak by to byla celkem nuda... Kdyby Loeb vsechny drtil na kazde rally, kterou pojede.
16.09.2007 08:39
ajaj
Milý Johne, hozenou rukavici i sázku přijímám. Calvados? ;-), asi ne, co?
Jen bych to nějak časově omezil, jsem starší pán, tak aby mi doktoři pití dřív nezakázali :-)
Navhrni sám.
16.09.2007 00:32
John - moderátor
Milane, sázím se nerad, ale o co, že bude Latvala jednou mistrem světa? V rally, samozřejmě :-)
15.09.2007 02:52
notorick
Je to něco hroznýho jako když odešel Carlos. Nechceš si to Marcusi ještě rozmyslet? Budeš mi moc chybět!
toplist