www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 14. května 2024, Svátek má Bonifác, zítra Žofie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2007

Klíčová fáze bojů o titul začíná na španělském asfaltu

3. října 2007 • 02:00

Po pětitýdenní přestávce se tým BP-Ford vydává do Španělska, kde se o tomto víkendu pojede první ze dvojice asfaltových soutěží, následujících týden po sobě. Boj o tituly v sezoně 2007 se přiblížil do rozhodující fáze. V hodnocení značek má Ford náskok 46 bodů, v šampionátu jezdců je na prvním místě Marcus Gronholm, 10 bodů před druhým Sebastienem Loebem.

Katalánská rally (4. – 7. října) odstartuje sérii pěti soutěží, které se pojedou během následujících devíti týdnů. Marcus Gronholm s Timem Rautiainenem sice již oznámili svůj úmysl opustit svět rally na konci letošní sezony, o to větší je však jejich odhodlání zakončit svou kariéru ziskem třetího titulu mistrů světa. Oba Finové i jejich krajané a týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen jsou si také vědomi důležitosti následujících soutěží z hlediska obhajoby titulu pro Ford v hodnocení značek.

Dvanáctý podnik šestnáctidílného kalendáře WRC 2007 bude mít opět základnu ve městě Salou na pobřeží Costa Daurada, jihozápadně od Barcelony. Hladké tratě v okolí Tarragony jsou jedny z nejplynulejších v celém šampionátu a mají spíše charakter okruhových závodů. Jezdci si jedinečným způsobem zkracují široké zatáčky a není žádnou výjimkou, že v honbě za desetinami sekundy se ocitá celý jejich vůz mimo asfalt. Tím se však na trať vytahují nečistoty z krajnic a zejména při druhých průjezdech je povrch značně kluzký.

Marcus Grönholm startoval ve Španělsku již osmkrát. Nejlepšího výsledku dosáhl v roce 2004, kdy mu v cíli patřil stříbrný stupínek. Devětatřicetiletý Fin nechce ponechat v závěrečné fázi bojů o titul nic náhodě a proto se rozhodl ještě před startem soutěže odcestovat do Velké Británie a nechat si poradit od bývalého mistra FIA Endurance Touring Car Roba Wilsona, kde by se mohl na asfaltu zlepšit.

„S Robem jsem ještě nepracoval, ale Mikko s ním už nějaký čas strávil a velmi mi ho doporučoval i Malcolm,“ říká Gronholm. „Myslím, že to pomůže k doladění mého stylu na asfaltu a možná přijdu na nějaké maličkosti, díky kterým se o nějakou tu desetinku zrychlím. Zaměříme se na oblasti jako jsou brzdné body, rychlost nájezdu do zatáček a rychlejší výjezd z nich.“

Loni byl Grönholm ve Španělsku nejrychlejším jezdcem. Vyhrál 10 ze 16 rychlostních zkoušek, ale problémy s turbem ho z bojů vyřadily. „Mám ty rychlé tratě rád, jsou místy jako závodní okruh. Nejobtížnější jsou pro mě nečistoty, které se na asfalt vytahují během prvních průjezdů. Při druhých to pak hodně klouže a ještě horší je to na úsecích, které se napodruhé jedou v opačném směru. To pak máte bláto v místech, kde s ním nepočítáte. Velmi důležité jsou tu proto bezpečnostní posádky, které nás před podobnými místy varují,“ dodává.

Hirvonen má na Katalánskou rally velmi dobré vzpomínky. Právě tady v roce 2005 vystoupal poprvé na stupně vítězů. Ve Španělsku pojede již popáté. „Byl to jeden z důležitých výsledků a po něm se začaly události v mé kariéře posouvat kupředu,“ říká. „Ukázalo se, že mám potřebnou rychlost nejen na šotolině, ale i na asfaltu. Je to nejrychlejší asfaltová soutěž v šampionátu a také ta, na které si nejvíce věřím. Chtěl bych tu bojovat o vítězství.“

„Tratě jsou rychlé a plynulé a povrch je většinou hladký. Jsou tu ale také klidnější pasáže a asfalt bývá po prvních průjezdech hodně špinavý. Nejdůležitější je, najít správné brzdné body a ideální stopu při průjezdu zatáčkami. Na šotolině je snadnější vyrovnávat smyky, pokud uděláte chybu. Na asfaltu to může přijít draho,“ dodává sedmadvacetiletý Fin.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist