www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články
|
Mistrovství Evropy + IRC 2007Polsko do MS? Ano, ale ...K napsání následujících řádků mě přiměla diskuse, která se rozpoutala pod jiným článkem, týkajícím se víceméně jistého vstupu Rajdu Polského do prestižního seriálu mistrovství světa FIA. Vzhledem k tomu, že jsem letos tuto soutěž osobně pracovně navštívil, dovolil bych si přidat několik postřehů k danému tématu. Už prvotním a to logicky dost podstatným problémem, se kterým se setkají všichni soutěžící, ale také diváci, je možnost ubytování. Teď nemám na mysli velké týmy, které disponují bohatým rozpočtem a pro které není problém zaplatit dvojlůžkový pokoj na gigantickém hotelu Golebiewski, který disponuje vlastním vodním parkem či kluzištěm. Ovšem v ‘lidové’ ceně 120,- Euro za standardní dvoujlůžkový pokoj. Sehnat ubytování za normální cenu do 40,- Euro je v okolí Mazurských jezer docela problém. Většina ubytovacích kapacit je totiž nabízena na privátech, navíc celá oblast má svou stálou klientelu. V sezóně, která je zde od jara do podzimu, je tak dost velký problém najít ubytování i pro domácí Poláky. Pokud jde o otázku tratí, Rajd Polski není šotolinovou soutěží. Respektive jí je pouze podle názvu, protože povrchem rychlostních zkoušek je písek. Po průjezdu prvních čtyřkolek byly v písku místy vyryty takové koleje, že se další vozy doslova plazily po břiše, nebo chcete-li, tak se klouzaly po ochranných lyžinách pod motorem. Kapitolou sama pro sebe byla centrální servisní zóna. Totální chaos, všudypřítomný prach a opět problémy s pískem, když některá auta měla vůbec problém projet do časové kontroly. Některé týmy, které měly prostě smůlu, musely mít svá místa na sypkém písčitém podkladu, což znamenalo další potíže. V letošním roce teoreticky nebyly problémy s diváky. Říkám teoreticky, protože vedení rally zcela záměrně po celou dobu konání podniku mlčelo o smrtelném zranění jednoho z diváků při havárii jedné z posádek na oficiálním shakedownu před soutěží. Ředitel soutěže se navíc po celou rally vyhýbal dodání přesných podkladů ohledně této mimořádné události pro delegované činovníky FIA. Další problémy s diváky naštěstí nebyly, protože prostě nebyli samotní diváci. Těch bylo na polské poměry na Mazurských jezerech opravdu nezvykle málo, ovšem s ohledem na problémy s ubytováním je to logické. Nedokáži si představit, že by se do Mikolajek, které jsou z pohledu Polska z ekologického pohledu téměř neposkvrněnou částí, kde ovšem lišky dávají dobrou noc, sjela několikasettisícová návštěva diváků z celé Evropy. Jednak by to znamenalo kolaps z hlediska ubytování a poté i z pohledu přesunů k RZ. Přejezdy po úzkých silničkách za plného provozu, navíc pod dohledem policejních radarů na každých pár kilometrech, byly v letošním roce problémem pro samotné soutěžící i s přihlédnutím k tomu, že diváků bylo opravdu minimum. Oproti výše uvedeným faktům je skutečnost, že do Mikolajek je to z České republiky zhruba 800 kilometrů, relativně zanedbatelnou skutečností. Vzhledem k tragické dopravní infrastruktuře v Polsku, při absenci dálnic a naprosté přehuštěnosti dopravního provozu, se však tato cesta dokáže mnohdy proměnit v noční můru nejednoho řidiče a rozhodně nepočítejte s tím, že byste například z Brna dokázali tuto vzdálenost urazit dříve než za 12 hodin. Koneckonců, ti z vás, kdo mají zkušenosti s cestami do Varšavy, určitě ví své. Ve světle výše uvedených vlastních zkušeností by se mohlo zdát, že jsem proti tomu, aby mělo Polsko svou soutěž v mistrovství světa FIA rally. Tak tomu rozhodně není a sám bych rád viděl světovou rally v zemi bývalého východního bloku, navíc v zemi, kde je rallysport dlouhodobě na výsluní zájmu diváků i medií. Tuto soutěž si však dokáži velmi dobře představit v řadě jiných lokalit, nikoliv však v okolí Mikolajek, a zároveň také pod jiným organizačním vedením. To byla ostatně také jedna z podmínek FIA, která už údajně, i když neoficiálně, Polsku konání soutěže MS FIA rally přiřkla. Jan Vaškovič - AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|