www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. dubna 2024, Svátek má Vlastislav, zítra Robert

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Rally 2007

Jaroslav Orsák ve Vsetíně nejrychlejší

23. října 2007 • 12:55

Druhý start s EVO IX. proměnil Jaroslav Orsák ve svůj životní výsledek. Na tratích kolem Vsetína skvěle finišoval a po projetí fotobuňkou poslední erzety zvítězil. Krásnější závěr sezony si Jarek Orsák s Karlem Vajíkem nemohli ani jinak naplánovat.

Ač považuje Jaroslav Orsák Wurth Partr Rally za svou domácí soutěž, na rychlostních zkouškách této soutěže jel poprvé. Při loňském ročníku havaroval kloboucký jezdec krátce po startu první zkoušky. Pořádně se okolo Vsetína svezl až letos. „Rychlostní zkoušky jsou zde nádherné. Pořadatelé fungovali skvěle a výborně zvládli i problém se sněhem. Rally jsem vyhrál a to se pak každému hodnotí dobře. Já však nemohu najít jedinou výtku. Jsem maximálně spokojený,“ zhodnotil zázemí soutěže Orsák. Čtrnáct dní před vsetínskou soutěží Jarek prvně usedl do Mitsubishi Lancer EVO IX. Na Rally Jeseníky vyhrál šest z devíti erzet a pouze defekt jej připravil o vítězství. Tehdy to bral sportovně a říkal první vyhrání, z kapsy vyhání. V té době netušil o pravdivosti svých slov, které se měly potvrdit na dalším závodě.

Při pohledu do startovní listiny před závodem odhaloval Jarek čtyři jezdce, kteří by měli patřit k favoritům rally. „Josef Semerád, to je kvalita sama o sobě. Pozadu určitě nezůstane ani Honza Kopecký. Vepředu měli být i oba jezdci s wrcy. Já jsem se chtěl prát o páté místo s Vláďou Barvíkem a Jirkou Volfem,“ zavzpomínal Jarek na momenty před soutěží.

Před samotnou soutěží si Jarek zapůjčil nové tlumiče. Mechanici nové díly namontovali a Jarek je jel vyzkoušet. Tento test nedopadl dobře, neboť třiadvacetiletý jezdec ulomil zadní kolo. Mechanici pak pozdě do noci pracovali na autě. „Musím všem klukům velmi poděkovat. Odvedli skvělou práci a auto připravili na závod skvěle,“ složil poklonu mechanikům jezdec.

Jarek s Karlem vstoupili do závodu opatrně. Jezdec měl v paměti svou loňskou havárii. V cíli zkoušky byl Orsák se svým časem spokojený. Na Kopeckého ztratil 8,5 sekundy a mezi velkými enky byl třetí. Pokud se řízlé slicky ukázaly na jedničce jako dobré, na dvojce tomu bylo naopak. Na trati rychlostky bylo hodně vyházeného bláta a posádku zbrzdila i sněhová přeháňka. „Krátce před závodem na mne útočilo nachlazení. Proto jsem musel ještě před startem vyhledat mého závodního lékaře MUDr. Tkadlece. Prášky, které mi předepsal mi hodně ulevily. Také proto jsme začali v rally v klidu. Na jedničce to bylo dobré, ale na 2. RZ jsme měli dvakrát krizovku a tak jsme raději zvolnili. Nové tlumiče fungovaly dobře a bez chybičky to bylo i s autem,“ popsal úvod soutěže Jaroslav Orsák. Za cíl do druhého kola zkoušek si Jarek s Karlem dali udržet se špičky. Poprvé vystrčili růžky při druhém průjezdu Vesníkem, kdy si připsali první nejrychlejší čas v závodě. Na poslední erzetě úvodní etapy opět lehce ztratili a tak oba 'junioři' zakončili polovinu rally na sedmém místě absolutně s 25-ti sekundovou ztrátou na lídra soutěže Kopeckého.

Sobotní probuzení vyvolalo obavy u mnoha posádek a nejinak tomu bylo i u Orsáků. Narychlo se sháněly zimní gumy. Zdravý rozum a pořadatelé nakonec prosadili, že rychlostní zkoušky u Kunčic pod Ondřejníkem se nepojedou z důvodu sněhové vrstvy na trati RZ. Z bezpečnostních důvodů bylo zrušeno celé úvodní kolo erzet. Na posun ve výsledcích výše zbývaly pouhé čtyři rychlostní testy. Hned na první sobotní zajel Jarek 4. čas a jak sám říká, mohlo to být i lepší, nebýt mylných údajů od pořadatelů. „V cíli zkoušky jsem viděl, že bychom mohli jít nahoru. Měli jsme rezervy a bylo mnoho míst, kde jsme mohli zrychlit. Od pořadatelů jsme dostali echo, že sjezd do cíle zkoušky je namrzlý. Proto jsme zde jeli opatrněji. Tato informace se ale ukázala jako mylná,“ konstatoval Jarek. O zkoušku dále si posádka prožila nepříjemný moment rally. Defekt mohl zhatit veškeré plány na slušný výsledek. Paradoxem je, že k defektu Orsák přišel ve stejném místě, na kterém havaroval v loňském roce.

„Na RZ jsem jel maximum. Na Jasénce, kde jsem boural vloni, v té samé zatáčce, jsem si kolem škrtl a chytil defekt. Dva kilometry nám zbývalo do cíle. Přesto z toho byl pátý čas a ztráta 7,8 sekundy na vítěze erzety Semeráda,“ popsal událost mladý jezdec. Následoval servis a lámáni chleba. Jarek pečlivě sledoval oblohu. Sbíral informace od špiona na trati a rozhodl se pro riskantní volbu pneumatik. Zatímco všichni obuli intermédia, Orsák zvolil lehce nařezané slicky. Další důležitá volba padla z úst Karla Vajíka, který zavelel zatáhnout. Ale dejme slovo jezdci a vychutnejme si s ním poslední okamžiky závodu.

„Předposlední erzetu jsem zajel hodně rychle a v cíli z toho byl nejrychlejší čas. Před závěrečnou zkouškou jsem volal domů otci, který byl u internetu a sledoval časy. Tam ovšem naskočily špatné časy a otec mi sdělil, že jsem osm sekund od třetího místa. Proto jsem se rozhodl jít po tomto fleku. O správných časech jsem se dozvěděl až později, ale to už bylo rozhodnuto. Poslední zkoušku s cílem ve Vesníku jsme jeli opravdu velmi rychle. Při sjezdu do cíle jsem jel doslova přes mrtvoly a cestou jsem kácel dřevěné kolíky vytyčující trať. Že budeme v cíli první, to jsme netušili. Je to nádherný pocit,“ popsal sled událostí Jaroslav Orsák. „Na Vsetíně byly skvělé závody. Všichni vepředu měli během těch dvou dnů drobné potíže a na čele to bylo pořád vyrovnané. Jen mne trošku mrzí, jak dopadl Mirek Cais. Jel na čele a nakonec dokončil závod pátý. Nesmím zapomenout poděkovat všem, kdo mne podporovali. Kolem trati se sešlo hodně fanoušků, kteří mne hnali dopředu. Poděkovat chci i kamarádům, přátelům a partnerům, jenž nám umožnili startovat ve Vsetíně. Pochvalu zaslouží i všichni mechanici, bez jejichž pomoci bych neměl šanci udělat jakýkoliv výsledek. Velká porce díků náleží i Karlovi. Slova chvály míří i k Honzovi Suchému, který nám dělal při závodě špiona a během rally mnohokrát výborně pomohl a poradil,“ nezapomněl na své nejbližší Jaroslav Orsák. Celý tým uvažuje o startu v Praze na Pražském rallysprintu. Jestli se tam Jarin objeví, to záleží i na pořadatelích, kteří zvou jednotlivé jezdce na start.

Na valašských kopcích se proháněla i Jarkova sedmička. Pro vsetínskou rally si ji zapůjčil Martin Vlček, kterému četl noty Roman Pešek. Také tato posádka úspěšně dokončila závod. V absolutní klasifikaci obsadili Martin s Romanem 19.příčku a ve třídě N4 13. pozici.

Miroslav Vebr
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist