www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 19. června 2025, Svátek má Leoš, zítra Květa |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
Mistrovství světa 2008Zemřel bývalý šéf továrního týmu Ford Peter AshcroftBývalý šéf továrního týmu Ford, který dokázal jako první vytáhnout automobilku s modrým oválem ve znaku až k nejvyšším příčkám na světových automobilových soutěžích, zemřel v minulých dnech v Severní Americe ve věku 79 let. Ashcroft nosící přezdívku 'Mr. Nice Guy' zahájil svou kariéru v motoristickém sportu v roce 1962 jako součást týmu Gilby Engineering, který se soustředil na závody formule 1. Většinu své bohaté kariéry však spojil s automobilkou Ford. Nejdříve se podílel na vývoji motoru závodního Fordu Capri, v roce 1972 pak převzal roli manažera sportovního oddělení po odcházejícím Stuartu Turnerovi. Tři nejvýznamnější lidé sportovního oddělení Fordu v Borehamu počátkem 70. let - zleva Peter Ashcroft, Bill Barnett a Norman Masters. Hned v prvním roce ve své funkci stál při velkém úspěchu, když Roger Clark vyhrál RAC Rally. V následujících letech úspěšně jeho tým bojoval i za nepříliš příznívých podmínek ze strany automobilky o nejvyšší příčky v mistrovství světa. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let však už dosluhující Escorty nestačily, navíc se začaly tříštit síly, protože do boje o přízeň Fordu vstoupila i společnost RED, která těžila z výsledků 'bláznivého' Ari Vatanena. Ford oficiálně ukončil svou podporu automobilových soutěží 26. listopadu 1979, ve hře ale i nadále zůstaly soukromé týmy Davea Suttona a Rothmans Rally Team. Pod taktovkou Ashcrofta vznikla drtivá většina úspěšných Fordů, například modely Escort MK II včetně derivátů RS1700T a RS1600i či speciál Ford RS 200 skupiny B. Když se posledně jmenovaný vůz konečně začal dostávat na konkurenceschopnou úroveň, přišel zákaz monster skupiny B, který Ashcrofta na několik týdnů znechutil od práce na čemkoliv kolem rally. Brzy však začal vývoj vozu Ford Sierra RS Cosworth s pohonem zadní nápravy a posléze i modernější čtyřkolky stejného jména, se kterou se Ford oficiálně vrátil do kolotoče mistrovství světa. Po boku Miki Biasiona se objevil za volantem druhého vozu tehdy neznámý Francois Delecour, kterého do velkého světa přitáhl právě Ashcroft. Ještě za jeho působení se začalo pracovat na voze, který přinesl v devadesátých letech Fordu největší slávu - na modelu Escort RS Cosworth. Bohužel, zdravotní problémy jej přinutily v roce 1992 opustit pozici šéfa motorsportu, kterou po něm přebral Chris Dobinson. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|