www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2008

Jari Matti Latvala - největší překvapení letošní sezóny (2. část)

25. března 2008 • 11:00

Fantastický vstup do letošní sezony světového šampionátu v rally prožívá dvojka továrního týmu Ford Jari-Matti Latvala. Finská naděje světové rally scény dokázala vyhrát Švédskou rally, v Mexiku měl Jarri po první etapě nakročeno ke stejnému výsledku, porucha turbodmychadla ho však srazila až na konečnou třetí příčku. Před nadcházející Argentinskou rally ztrácí Latvala šest bodů na úřadujícího světového šampiona a dosavadního leadera mistrovství Sébastiena Loeba.

Mikko Hirvonen je pro tento rok v pozici týmové jedničky, jak myslíš, že se po vašich letošních výkonech cítí?

„Když jsem se k týmu připojil, vzal to Mikko velmi pozitivně a hodně mi pomáhal. Ale samozřejmě fakt, že on je pilot číslo jedna a já byl i tak při posledních dvou soutěžích rychlejší, mu mohla přivést trochu stresující pocit. Bylo to ale OK, protože on jede velmi rozumně. Mikko je jezdec, který ví, kdy je důležité spíše brát jisté body než příliš riskovat. Možná máme odlišný styl, ale jak vidíte, Mikko je v současné době leader mistrovství. Já zkouším tvrdě tlačit na pilu a dostat se tak na nejlepší pozice, Mikko více přemýšlí o celé sezoně a ne jen o daném okamžiku.“

Minulý rok se nechal Mikko slyšet, že se hodně přiučil od svého týmového kolegy Marcuse Grönholma. Od koho si necháváte poradit vy?

„Hodně jsem se toho dozvěděl minulý rok, něco od Mikka a něco od Marcuse. Pokud jsem měl nějaké problémy, šel jsem za nimi a dostal nějakou radu. V podstatě jsou to právě tito dva, od kterých jsem se toho hodně naučil. S Marcusem jsem nemluvil od té doby, co ukončil kariéru, tak je mým rádcem v současné době Mikko.“

Kdo byl nejvýznamnější postavou vaší dosavadní kariéry?

„Je mnoho lidí, kteří mi pomohli a podporovali mě. Nejdůležitější osobou je můj manager Timo Johki, který mi začal poprvé pomáhat v roce 2002. Důležitým člověkem v mojí kariéře je samozřejmě Malcom Wilson, který mi dal hodně šancí se ukázat. Dokonce mě nepřestával podporovat i přes časté havárie. V první řadě je to však rodiny, která mě podporovala a nastartovala tak mojí cestu k rally.“

Nebýt ve Fordu, o jakou sedačku v některém ze současných továrních týmu byste usiloval?

„Myslím, že by bylo velmi zajímavé jet za Citroën, protože je to v současné době společně s Focusem nejrychlejší auto mistrovství, a poznat tak rozdíly mezi nimi.“

Pořád se bavíme o současnosti, ale pokud bychom se mohli vrátit v čase, kterou éru WRC byste si vybral pro závodění?

„Vždycky mě fascinovaly vozy skupiny B. Měly výkon jako monstra, ale také vím, že tehdejší soutěže byly fyzicky hodně tvrdé. Soutěže byly hodně různorodé a oproti současnosti to byl spíše vytrvalostní maraton. V každém případě bych si to ale chtěl vyzkoušet. Bylo by zajímavé vrátit se a vidět, jaké to opravdu bylo.“

Pokud byste mohl změnit na současném speciálu WRC jednu věc, která by vedla k zatraktivnění jízdy, co by to bylo?

„Myslím, že by bylo hodně zajímavé jít cestou menších omezení pro motor – asi bych tedy odstranil restriktor. Na druhou stranu, když však zvýšíte výkon, potřebujete auta trošku zpomalit, aby zase nebyla příliš rychlá. Možnou variantou by také mohlo být po zvýšení výkonu motoru nahradit stávající elektronicky řízený centrální diferenciál čistě mechanickým, což by udělalo auto trochu hůře řiditelné. Určitě by to byla výzva.“

V minulosti jste říkal, že vám dělají obtíže špinavé asfaltové tratě. Jak se snažíte zlepšit právě na nich a jaké jsou další oblasti pro zlepšení?

„V létě mám v plánu učit se ve Finsku techniku jízdy na asfaltu s jedním pilotem cestovních vozů. To by mi mělo pomoci zlepšit mé základní znalosti, ale špinavý asfalt je velmi obtížný a není tak snadné se ho naučit. Nejlepší čas na tom zapracovat je při testech, které se jedou na tomto povrchu, a získat tak zkušenosti. Nejprve se budu soustředit na získání právě jich, pak až na rychlost.“

-pet- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist