www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. dubna 2024, Svátek má Valérie, zítra Rostislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Rally 2007

Double Octavií WRC

3. dubna 2008 • 00:30

Dva loni vypsané seriály mistrovství ČR se proměnily v jednoznačný triumf domácí značky Škoda a vozu Octavia WRC. Zatímco v nově vypsaném „prostředním seriálu“ se radovali předloňští mistři ČR v supersérii Leoš Flídr a Bohumil Ehl, mezi sprintery si svůj první titul českých šampiónů připsali Karel Trněný a Jiří Kulhan.

Kalendář tzv. „prostředního seriálu“ se skládal z šestice soutěží, orientovaných spíše na východ republiky. Soutěže v Hustopečích, Pelhřimově, Vyškově, Vsetíně a Žamberku, které ještě o rok dříve patřily do šampionátu sprintů, doplnila Valašská rally, jež se mezi mistrovské podniky vrátila po roční pauze. Formát jednotlivých závodů v mnohém připomínal schéma sprintů jen s tím rozdílem, že k sobotnímu hlavnímu dnu závodění přibyl malý předkrm v podobě krátké páteční etapy. Příliš striktním pravidlem však bylo omezení její kilometráže na pouhých 25% z celkové délky tratě, jež na některých soutěžích vedlo ke zbytečnému zkracování pátečních rychlostních zkoušek.

Největší překvapení přinesla hned úvodní Valašská rally. O senzaci se postarali Jan Kopecký (Škoda Fabia Kit Car) a Roman Odložilík (Suzuki Swift S1600), kteří své dvoukolky skupiny A dovezli do cíle první etapy na prvních dvou místech absolutních výsledků. Stalo se tak vůbec poprvé v historii českého rally sportu, kdy vozy kategorie Super 1600 v přímém souboji porážely „wéercéčka“, nicméně tento stav neměl dlouhého trvání. V sobotu se trať zrychlila a charakter jednotlivých testů S-šestnáctkám příliš neseděl. Vládu tak převzali oba piloti „wéercéček“, v jejichž souboji měl nakonec těsně navrch Karel Trněný před Leošem Flídrem (oba Škoda Octavia WRC).

Druhá soutěž, jedoucí se ve vinařské oblasti kolem Hustopečí, přinesla velmi podobný průběh jako Valaška. Na členitých rychlostních zkouškách Agrotec Iveco rally měl od začátku mírně navrch Karel Trněný, ale jeho cestu za dalším výtečným výsledkem druhý den zastavila technická závada. Pro pohodlnou výhru si tak dojel Leoš Flídr, který si do cíle přivezl více než dvouminutový náskok na Jana Kopeckého.

Následující pelhřimovská rally začala smolně pro Karla Trněného. Meclovského jezdce od začátku trápily velké technické problémy a dlouho se utápěl ve spodních patrech výsledkové listiny. Do cíle se nakonec dotrápil na nelichotivém čtvrtém místě, ale i tento výsledek byl pro něj vzhledem k vývoji soutěže velmi cenný. Jeho největší rival Leoš Flídr dojel v okolí Pelhřimova třetí, nicméně kvůli nedodržení startovní procedury na startu deváté zkoušky byl rozhodnutím sportovních komisařů vyloučen. Pro Trněného tak stav v tabulce rázem vypadal nadějněji a jeho celková ztráta se snížila na přijatelných 9 bodů. Problémů „wéercéček“ dokázal na Cebia rally využít host z „velkého mistráku“ Karel Trojan (Mitsubishi Lancer EVO IX), jenž po dlouhé pětileté pauze na cílové rampě ochutnal pocit vítěze. Dařilo se i Josefu Semerádovi (Mitsubishi Lancer EVO IX), který po nepovedené úvodní části sezóny konečně výrazněji zabodoval druhým místem.

Po Pelhřimově v kalendáři následovala Böttcher rally Vyškov, jejíž podobu mírně poznamenal vytrvalý déšť před startem. Ve výborné formě se představil Karel Trněný, jenž na Hané odevzdal jeden ze svých nejlepších výkonů loňské sezóny. Na vítězství to ale ani tentokrát nestačilo. Třebaže v sobotu startovnímu poli jednoznačně dominoval, citelně mu v konečném součtu chyběly vteřinky ztracené v pátek, kdy trefil obrubník a ohnul spojovací tyč řízení. Tohoto zaváhání dokonale využil Leoš Flídr, který zvítězil s půlminutovým náskokem a před závěrečnými dvěma díly šampionátu se mohl pochlubit 15bodovým náskokem.

Flídrova pozice se již zdála být neotřesitelná, zvláště, když přišla zpráva o zrušení Labské rally a jedinou možností, jak změnit situaci v tabulce, byla už jen Würth-Partr rally Vsetín. Karel Trněný se i přes nepříznivý vývoj hodlal s poslední teoretickou nadějí na zlato pořádně poprat a do závěrečného dílu šampionátu nasadil na místo Octavie modernější Fabii WRC. Vsetínská soutěž, kterou podobně jako loni provázely komplikace kvůli nečekané sněhové nadílce, mu ale ani trochu nevyšla. Špičce vůbec nestačil a jeho účinkování skončilo ziskem pouhých pěti bodů za jedenácté místo. Svůj den neměl ani Flídr, tomu ale vzhledem k Trněného starostem stačila k zisku titulu i sedmá příčka. Oba protagonisty v boji o trůn šampióna na Vsetínsku zastínil talentovaný Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX), který si po strhujícímu finiši na poslední zkoušce dojel do cíle pro životní úspěch. Druhý v cíli Josef Semerád pak díky zisku 24 bodů odsunul Karla Trněného ze druhé pozice v tabulce a stal se vicemistrem ČR pro rok 2007.

Sprintový seriál byl loni tvořen sedmi soutěžemi, mezi kterými se ze všech tří českých seriálů objevilo nejvíce novinek. Vedle již zaběhnutých podniků v okolí Okříšek, Tišnova, Podkopné Lhoty a Pačejova do kalendáře přibyly Lužické hory a Prachatice, jež mezi sprinty postoupily z Poháru ČR, a také soutěž v okolí Šternberka, která byla obnovena po dvaceti letech.

Nový ročník sprintového seriálu otevřela březnová Rally Vysočina Okříšky, která se po dvou „sněhových ročnících“ tentokrát odjela na mokrém povrchu. Prvenství stylem start-cíl si v Okříškách vychutnal slovenský pilot Peter Gavlák (Mitsubishi Lancer EVO IX), který však jakožto držitel zahraniční licence do šampionátu nebodoval. Mezi účastníky sprintového seriálu se nejvíce radoval Milan Pantálek (Mitsubishi Lancer EVO VIII), třebaže hned v prvním ostrém odbočení soutěže vyrobil hodiny a začínal až ze sedmé pozice. Svou ztrátu však v dalším průběhu rally hravě smazal a domů si přivezl nejen pohár za druhé místo absolutně, ale rovněž i plný počet bodů do tabulky Mistrovství ČR ve sprintrally. Smůlu měl naopak Eddy Schlager (Mitsubishi Lancer EVO VI), jenž sice na prvním testu začínal ze druhé pozice absolutně, už za cílem druhé zkoušky jej ale zastavilo porouchané turbodmychadlo.

V půli května seriál pokračoval v okolí hraničního města Hrádek nad Nisou, kde se při Thermica rally Lužické hory bojovalo o body do českého sprintového mistrovství vůbec poprvé. Úvodní polovina soutěže, odehrávající se na zmoklých tratích, dovolila vyniknout pilotům vozů skupiny N, kteří zvítězili ve třech rychlostních zkouškách ze čtyř a dokonale tak zastínili Trněného „wéercéčko“. Do čela se dostal zlínský Jan Jelínek (Mitsubishi Lancer EVO IX) s minimálním náskokem před klatovským Petrem Hozákem (Mitsubishi Lancer EVO VII). Favorizovaný Karel Trněný neměl pro svoji Octavii WRC na ranní déšť připraveny ideální pneumatiky, z čehož rezultovala nepříliš lichotivá třetí pozice, ale ve druhé půli se situace změnila a meclovský jezdec dokázal osychající tratě využít k posunu do čela. V závěru sice znovu napršelo a Trněného Octavia musela na mokré trati opět odrážet útoky soupeřů, své vedení si ale už vzít nenechala a do cíle si dojela pro těsné vítězství.

Prvním sprintem roku 2007, kterému přálo počasí, se stala prosluněná Eurostroj rally Tišnov, jež byla podruhé zařazena i do rakouského seriálu Austrian Rallye Challenge. Jihomoravská soutěž nejvíce sedla Karlovi Trněnému, jehož Octavia WRC skvěle zvládala především průjezdy nejdelší Tišnovskou RZ a třebaže na zbylých dvou kratších testech několikrát dovolila zvítězit „enkovým“ vozům, v celkové výhře jí to nezabránilo. Druhý dojel po velmi bojovném výkonu dravě jedoucí Zdeněk Vlček (Mitsubishi Lancer EVO IX), který však podle řádů do tabulky sprintového seriálu (jakožto prioritní jezdec) nebodoval.

Vrcholem sezóny Mistrovství ČR ve sprintrally je už několik let Impromat rallysprint Kopná, konající se na nádherných tratích v okolí Slušovic. Při loňském ročníku se navíc organizátorům podařilo už tak těžkou trať ještě více „zamotat“ a výsledná porce 77 „ostrých“ km byla pro všechny zúčastněné opravdu mimořádně náročnou zkouškou. Obtížnost soutěže rovněž dokresluje fakt, že se cílové rampy dožila pouhá polovina z celkového počtu účastníků… Roli favorita tentokrát zcela nepotvrdil Karel Trněný, který nedokázal do třetice svůj start proměnit v prvenství a po defektu pneumatiky na nejdelší zkoušce skončil těsně druhý. Pro nečekané prvenství si na Kopné dojel Daniel Běhálek, který předvedl obdivuhodnou jízdu na samé hranici možností svého subaru.

Reparát Trněný složil na své oblíbené Rally Agropa Pačejov, kde na trati neměl srovnatelného soupeře a i přes vážné problémy s motorem své Octavie přijel na cílovou rampu jako první. Na dalších místech byla situace hodně vyrovnaná a ze smečky rychlých „enek“ vyšel podobně jako v Tišnově nakonec nejlépe Zdeněk Vlček se žlutým mitsubishi deváté evoluce.

Vrcholem sprintové sezóny se stala srpnová JVP Systém Rallye Prachatice, která rozhodla o všech čtyřech držitelích mistrovských titulů, a to jak v absolutním hodnocení, tak i v jednotlivých skupinách. Absolutní titul si suverénní výhrou pojistil Karel Trněný, který se zároveň mohl těšit i ze zisku trůnu v hodnocení skupiny S. V úvodu prachatické soutěže sice vedl český multišampión Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX), jenž přijel testovat před evropskou Barum rally, ale už na třetí zkoušce přehnal svou snahu a po havárii musel ze soutěže odstoupit. Titul ve skupině N si díky čtvrté pozici absolutně a druhému místu mezi „enky“ zajistil Petr Hozák (Mitsubishi Lancer EVO IX), ve skupině A svoji snahu přetavil v mistrovský titul Lubomír Minařík (Fiat Punto S1600), v Prachaticích celkově osmý.

Seriál jednodenních soutěží loni v říjnu uzavřela AZ Pneu rally Jeseníky, která měla rozhodnout o zbylých držitelích medailových příček v absolutním hodnocení. Na post vicemistra si brousili zuby dva jezdci – Petr Hozák a Viktor Szabó (oba Mitsubishi Lancer EVO IX). V tomto souboji byly karty rozdány jasně: Szabó by se stal vicemistrem republiky pouze v případě svého absolutního vítězství, za každé jiné situace by druhým mužem konečné tabulky byl Hozák. Soutěž v okolí Šternberka zahájili v nejrychlejším tempu Jaroslav Orsák, testující Lancer deváté evoluce, a již jistý mistr Karel Trněný, který po sérii startů s Octavií vytáhl do boje modernější Fabii WRC. Ani jeden z nich se však prvenství nedočkal, neboť Trněný na třetím testu v jednom ze sjezdů poslal svoji Fabii mimo trať a talentovaného Jarka Orsáka výrazně přibrzdil defekt pneumatiky. Obrovskou smůlu měl i Petr Hozák, jemuž za cílem třetí zkoušky došel benzín. Klatovský pilot se mermomocí snažil pokračovat dál, a tak natankoval u čerpací stanice, tím se však provinil proti řádům a ze soutěže byl vyloučen. Nezbylo mu tedy nic jiného, než doufat, že Szabó svoje šternberské účinkování zakončí nejlépe na druhém místě. To se však nestalo a Viktor Szabó podal na Jesenicku svůj nejlepší výkon v kariéře. V infarktovém závěru nepodlehl tlaku Jana Jelínka a těsně si do cíle dojel nejen pro své první vítězství v absolutním pořadí, ale také pro cenný titul vicemistra republiky ve sprintrally. Třetí příčka v konečném účtování zbyla pro zklamaného Petra Hozáka.

Jiří Dokulil
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist