www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2008

V sobotu to bude trochu jinak

30. dubna 2008 • 07:00

Jak už jsme informovali dříve, mistrovská soutěž se podle pravidel musí vejít do 190 km. Proto doznala Rallye Český Krumlov ve druhé etapě jisté změny.

Většinu zkoušek sice jezdci, spolujezdci i diváci znají, jedna je ale úplně nová. Stejně jako v pátek se pojede i v sobotu na trati superstage na českobudějovickém výstavišti, které je z diváckého hlediska jasné. Podívejme se proto podrobněji na ty !klasické.“

RZ 8 / 12 Kohout

Kohout hodnotí řada jezdců díky kluzkému lesnímu úseku s mnoha vytahanými nečistotami jako nejtěžší.

Vložka spojuje Besednici, známou především nedalekou přírodní památkou Besednické vltavíny a průmyslovou těžbou vltavínů, se Soběnovem. Letos ale pokračuje nově až k osadě Bída. Ze dvou třetin ji tvoří lesní pasáž na nerovné a úzké lesní cestě, divákům prakticky nepřístupná.

Po startu se jede po úbočí Kohouta, vrcholu se však nepřiblíží a postupně přejde na vrstevnici. Obkrouží v těžkých a na rozpis obtížných pasážích vrchy Kohout (869 m.n.m) a Slepice a klesá rychlou a technickou partií k Velkým Skalinám. Projde jimi kolem letního tábora a napojí se na účelovou komunikací přes Děkanské Skaliny se zajímavým odbočením doprava k Soběnovu. Mezitím technickou a zatáčkovitou trasou klesne lesem k potoku a drobným skokem se přehoupne přes horizont. V tu chvíli se posádkám otevře pohled na dříve cílový Soběnov. Před vjezdem na náves je zbrzdí přírodní retardér okolo ostrůvku a čeká je divácky atraktivní průjezd soběnovskou návsí, na které se napojí na úvod páteční zkoušky Ján. Poté vede trasa ještě přibližně 2 km, končí několik desítek metrů za „kosou“ na Bídu.

Divácky přístupná je závěrečná třetina od Velkých a Děkanských Skalin s příjezdem z Ličova na silnici č. 154 Kaplice – Benešov nad Černou. K cílovému Soběnovu se dá opět přijet Kaplice přes Blansko a ke „kose“ na Bídu od Besednice. Díky pochopení představitelů a obyvatel Soběnova získali diváci i na Kohoutu dostatečný výběr dobře přístupných míst

RZ 9, 13 Malonty

Malonty, bez diskuze nejznámější česká rychlostní zkouška, patří k perlám českokrumlovské soutěže prakticky od jejího vzniku. A to z i dob, kdy neprojížděla díky hraničnímu pásmu Bělou a Tichou. Jméno má podle obce Malonty (688 m n.m.), kudy se jezdilo vždycky, ať už vložka startovala v Benešově nad Černou, Pohorské Vsi, Deskách, Dobechově, Rychnově nad Malší či přímo v Malontech. Byla svědkem mnohých havárií, o čemž by mohla vyprávět řada jezdců, kteří třeba nezvládli kámen v krajnici nedaleko Cetvin.

Letos se opět startuje v Pohorské Vsi a pokračuje do Malont po silnici většinou s pěkným asfaltem a „přesýpáky“ přes horizonty. Nejznámější místo je na návsi v Malostech se širokou levou zatáčkou do kopce, pak se změní rytmus a zvláště po průjezdu Bělou čeká jezdce náročný technický úsek díky nepřístupnosti prostý diváků. Tady se vozidla v Cetvinách téměř dotknou hraničních patníků s Rakouskem.

Za Cetvinami projedou Tichou, již poněkolikáté změní rytmus jízdy a opět po širším asfaltu projedou kolem hospody U Svatého Kamene. Čeká je závěrečný pěkný zatáčkovitý úsek do Rychnova. To mají najeto téměř 25 km a ne všechno na autě ještě správně funguje, zvláště pneumatiky a brzdy. V Rychnově nad Malší ještě diváckým vracákem objedou na návsi kostel a můžou si oddechnout, Malonty mají za sebou.

Z mnoha zajímavých míst lze doporučit ta bez problémů příjezdná. Pohodlně lze dojet do Pohorské Vsi, Malont a Rychnova nad Malší. Kultovním místem jsou samotné Malonty, které kromě pěkného rozhledu poskytují i dostatek parkovacích míst v režii obce za 20,- Kč, občerstvení a možnost posezení v restauracích. Do Rychnova se diváci dostanou pouze z Malont přes Bukovsko, silnice z dva kilometry vzdáleného Dolního Dvořiště bude uzavřena.

RZ 10 / 14 Slavkov

A teď nová zkouška v nadmořské výšce téměř 800 metrů nad mořem, kde před téměř tisíciletím vystavěli naši předkové strážní tvrz s neopakovatelným výhledem. Dnes zde leží osada Slavkov, nejvýše položené místo krumlovské soutěže. Sem se soutěžáci vyšplhají od startu těžkým technickým stoupáním. Teprve poté následuje to, co dělá z nové rychlostní zkoušky další soutěžáckou bombu zejména díky několika velmi prudkých sjezdů s řadou srdcových rychlých, ale technických úseků hustým lesem. Profilem a náročností se určitě vyrovná, ne-li předčí, jiné obtížné krumlovské zkoušky. Lze ji v kvalitním čase pokořit pouze s dokonalým a bezchybným rozpisem.

Kromě úvodního kilometru s nádhernou diváckou kosou tu téměř neexistuje rovinka. Rychlé zatáčky se rytmicky střídají s pomalými, zkouška je okořeněna dvěma diváckými vracáky „na ručku“. Již zmíněnou velmi přehlednou „kosu“ najdete půl kilometru po startu a vracák po prudkém sjezdu na okraji Větřní. Další koření spočívá ve spoustě terénních nerovností a horizontů.

Jeden z autorů krumlovské tratě Jindřich Kunc říká: „Při stavbě této rychlostní zkoušky jsem si hned připomenul veleslavnou erzetu přes průsmyk Col de Turini na Rallye Monte Carlo. Nahoru do oblak a pak prudce dolů...

Jen pro zajímavost - zkouška se rozprostírá na třech katastrálních územích a komunikace po které se jede, patří šesti vlastníkům. Její zařazení do itineráře nás stálo nejvíce úsilí. Kromě jednání s majiteli o samotném povolení bylo třeba odklonit několik autobusových linek, vyjednat uzavření hlavní silnice na Lipno, vyspravit několikakilometrový lesní úsek, proškolit téměř stovku pořadatelů a nový úsek je „naučit.“ Se stoprocentní jistotou si dovoluji tvrdit, že se to všechno vyplatilo. Vsadím se s kýmkoliv, že každé soutěžácké srdce zaplesá.“

Vladimír Dolejš
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist